Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Du är välkommen att skicka mig ett pm eller så tar vi det här i tråden om Juridik - forumet (där jag modererar) kan vara något. Beror lite på vad du undrar över.

Frågorna är många och väldigt öppna.
Jag har redan kontaktat kommunen om saken och sagt att det inte kändes säkert att färdas på gatan, dom tackade och tog emot och jag frågade tydligt om jag borde kontakta någon annan - svar nej.
Men det jag undrar över är ju ändå saker som;
Är förfarandet säkert?
Är det lagligt?
Vad kan jag göra mer?
Jag har ingen särskild juridisk kunskap och känner mig väl oftast som en riktig noob när jag råkar komma in på den forumdelen.. Jag kanske borde skapa flera trådar?
Att tillägga - Jag har en hyffsat bra bild som visar objektet hängandes högt upp precis bredvid vägen. Bevittnade alldeles nyss när jag var ut ytterliggare ett liknande lyft på samma sätt men ingen bild denna gång.
Får jag skapa en tråd i juridik där framförallt frågan om avstånd, höjd, vikt och förfarande vid lyft kan diskuteras? Alltså vad ryms inom vilka regler och även hur nära får allmänheten komma? Om dom nu får vara 2 meter från vägen, får dom vara 1 eller 0,1 meter ifrån också? Får dom lyfta över mig?
Alltså dom lyfter ju inte "över" vägen men det är typ 2 meter ifrån och 10 meter upp.. Det känns ju som att man är rakt under när man passerar så att säga.. Känns ju som att dom utsätter alla som passerar för fara.
TL;DR
Frågan är typ "Ska/får det gå till såhär?" jag känner själv att jag har begränsad kunskap på alla fronter vad gäller saken - juridiskt, säkerhetsmässigt osv..