2016-03-15, 21:02
Medlem
Sasha08s avatar
[quote=Gertrud1|56662907]Vilket jag inte gjorde.
Jag påpekade att det inte bara är en skinnflik. Koncentrera dig

Ok, jag erkänner, my bad, jag läste den kommentaren och började svara
Citera
2016-03-15, 21:03
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Sen undrar jag hur lagen skulle ställa sig till att en random man började suga på en bebis könsorgan, vilket verkar helt i sin ordning när det sker i samband med omskärelse i judisk regi

I dagens Sverige så tror jag inte de skulle våga säga halv sju faktiskt, det är ju så att amerikanska rabbiner gör det redan.
Citera
2016-03-15, 21:04
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ok se det som en röd linje…
börjar med könstympning/ utegångsförbud/ slöja/ övriga tvångsåtgärder för att hindra kvinnors rörelsefrihet och sexualitet eftersom mäns intresse är oskuld och ägande.

Över till "våra" 1800 tals tornyr klänningar som det inte gick att ta normala steg i utan kvinnor tvingades trippa med små, små steg, över till korsetter som inte gick att springa i eller knappt andas eller fan ens få plats i.
för att hindra röreslefrihet och därmed skydda manlig intresse av kontroll.

Över till Afrika med tvångsmatning av småflickor av smör för att de ska bli tillräckligt feta för feta kvinnor signalerar status för de äkta männen och anses därmed som vackert och där har vi hamnat i väst idag med kvinnor som svälter sig istället, för att vara tillräckligt attraktiva, duga! och signalera samma typ av status, eller oprerar sig och stoppar in plats i kroppen etc.

same shit! Båda utgår från behovet av kontroll av kvinnors kroppar, skillnaden från då och idag är att idag sköter kvinnorna detta "kontrollerande" själva i väst.

Har inget med att kvinnor skulle vara mer "lättpåverkade" än män, i helvete heller, handlar om en lång, lång tradition av att se på kvinnors kroppar och sexualitet som mäns ägodelar, endast till för män dvs objekt, inte subjekt. Subjekt behöver aldrig bekymra sig speciellt för hur andra ska tycka de ser ut, eller inte ser ut, de duger ju som de är. Kvinnor har aldrig dugt som de faktiskt ser ut.

Kan du verkligen inte se detta?

Nej. Bara för att du (och en del andra) påstår att dessa olika fenomen är ett och detsamma och alla har samma orsak betyder inte det att det är sant. Varför skulle det vara det?

Kan du inte själv se hur det är skillnad på att en annan person kontrollerar ens kropp, och att man själv kontrollerar den? Är inte det en ganska viktig skillnad?

Visst kan man se intimkirurgi ur synvinkeln och kontexten av att kvinnor känner sig värderade utifrån sitt utseende och därmed sitt värde som sexpartners för män. Men det är enligt min mening inte den huvudsakliga och bästa synvinkeln på fenomenet. Jag tycker istället att förklaringsmodellerna kring att människor opererar underlivet handlar mer om konsumtionshets, ytlighet och en rotlöshet i dagens samhälle. Avsaknad av självkännedom.

Varför skulle kön vara den viktigaste faktorn för att förstå våra liv och våra handlingar? Jag är kvinna och har inga problem med det, men de flesta saker som händer i mitt liv, bra och dåliga, beror inte på att jag är kvinna utan har andra skäl.

Om allt dåligt som händer kvinnor och allt dåligt kvinnor gör handlar om att de är utsatta för kvinnoförtryck, vad beror då dåliga saker som händer män eller som män gör mot sig själva på?
Citera
2016-03-15, 21:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Prio ett i feministernas dagordning är givetvis att ivrigt skuldbelägga vita män för diverse saker men de få gånger som de talas om jämställdhetsproblem i andra delar av världen så är det självklart flickor och kvinnor det handlar om.

Man går ofta alldeles för långt i sin iver att skuldbelägga vita män att man mörkar illdåd som begåtts av andra grupper män. För inte kan väl vita män vara de ondaste männen i världen när det finna andra män som begår mycket värre brott och i större skala?

Googla Rotherham rape scandal. Varför hör man ALDRIG feminister (eller någon alls) tala om detta?

Därför att feminister skiter i kvinnor, de är narcissister och hakar bara på det som av kulturen ses som gott för tillfället. Det är ett egorace. Det finns ingen godhet i dessa kvinnor.

Jag tror det som driver twittraren är osäkerheten på hennes eget könsorgan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08

Ok, jag erkänner, my bad, jag läste den kommentaren och började svara
Kudos
Citera
2016-03-15, 21:07
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ja vilket jag påpekat, liksom att det är kvinnor som trissar varandra till allehanda skönhetsoperationer, varvid hela twitterinlägget är helt uppåt väggarna

Ja vi borde protestera - mot hur kvinnor trycker ned kvinnor och får dem att bli osäkra på om de duger.
Jo men det går ut över vår egen dumhet, men när man stympar små barn, för att man vill att de ska bli bortgifta så är det sinnessjukt. Vuxna kvinnor som betalar runt 20.000kr för att minska eller tighta till sin könsorgan, ja vad ska man säga....
Citera
2016-03-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Därför att feminister skiter i kvinnor, de är narcissister och hakar bara på det som av kulturen ses som gott för tillfället. Det är ett egorace. Det finns ingen godhet i dessa kvinnor.

Jag tror det som driver twittraren är osäkerheten på hennes eget könsorgan.

Ja man kan nog inte vara något annat än en fullfjädrad narcissist när man antar att alla vita män är svin och majoriteten av alla kvinnor är för dumma för sitt eget bästa och måste få pengar tilldelade till sig via staten från män.

Jag brukar dock kalla fenomenet "Kommunism".
Citera
2016-03-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Om allt dåligt som händer kvinnor och allt dåligt kvinnor gör handlar om att de är utsatta för kvinnoförtryck, vad beror då dåliga saker som händer män eller som män gör mot sig själva på?

Ehm... Män såklart. Det har tydliggjorts flertalet gånger på detta forum av flertalet feminister.
Allt som kvinnor utsätts för (även deras egna beslut) är mäns fel, allt män utsätts för är mäns fel och därför får man som man skylla sig själv lite grann. I synnerhet om man är vit man, arvsskuld.
Citera
2016-03-15, 21:34
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Följ med lite i denna debatt istället, du har en mängd forskare idag som starkt kritiserar denna syn som du presenterar ovan.
Du kan ex. läsa denna:
https://www.dukeupress.edu/Fixing-Se...rt=author.html

jag driver inte kucku med någon som helst. Och jag är inte plötsligt för könstympning bara för att jag kritiserar västvärldens pillande med människors kroppar för att de inte stämmer med en norm.
Den typen av relativiserande halmdockor får du liksom stå för själv att du just nu pysslar med.

Var "hänvisar jag" till jämförelser"?
"Jämförelsen" och likhetstecknet som ständigt görs i denna tråd står du och TS för.
jag citerande en snutt av en artikel som pratar om definitioner, och VEM som tillåts göra dessa definitioner.
Micro har rätt, man könsstympar inte man korrigerar en missbildning.
Detta gör man för att personen skall slippa framtida fysiska och psykiska besvär.
Nu har du länkat två pundhuvuden idag, Dellenberg(jobbar på Sahlgrenska) som du länkade till sist är ett rent skämt...den sista verkar inte ett strå vassare.
Tokfeminister och kaviarkommunister brukar ju tjata om ett tredje kön, är ni emot att vi korrigerar medfödda missbildningar just för att det är könsorganet eller gäller det alla medfödda defekter?
Din åsikt är att man inte skall korrigera medfödda fel om jag inte missförstått dig, hur är det med spalt i läpp, gom och käke,( http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2875 ) skall dessa inte heller korrigeras?
Dessa fel stämmer ju inte heller med normen så vi skall därmed låta bli att pilla med dessa då eller?
Citera
2016-03-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Detta gör man för att personen skall slippa framtida fysiska och psykiska besvär.
Nu har du länkat två pundhuvuden idag, Dellenberg(jobbar på Sahlgrenska) som du länkade till sist är ett rent skämt...den sista verkar inte ett strå vassare.
Tokfeminister och kaviarkommunister brukar ju tjata om ett tredje kön, är ni emot att vi korrigerar medfödda missbildningar just för att det är könsorganet eller gäller det alla medfödda defekter?
Din åsikt är att man inte skall korrigera medfödda fel om jag inte missförstått dig, hur är det med spalt i läpp, gom och käke,( http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2875 ) skall dessa inte heller korrigeras?
Dessa fel stämmer ju inte heller med normen så vi skall därmed låta bli att pilla med dessa då eller?

Nej man stympar faktiskt lika mycket om man skär av en förstorad klitoris"topp" som när man skär av toppen på en "normalt" stor dito. Skära som skära eller hur? Liksom inte så att den förstorade klitorisen plötsligt saknar nerver och funktion i den del som man skär bort.
Tanken hos oss kan absolut vara en god sådan, och frivillig från den som lägger upp sig på kirurgbordet, men det är likförbannat faktiskt en stympning av en kropp som görs.
och i de fall könsorganet var ett fullt funktionellt sådant, så även lika onödigt som kulturell könstympning.
Tanken hos landet x, som utför ex. avskärandet av toppen av klitoris kan vara precis lika "god" (på deras premisser) och du kan t.o.m ha frivillighet till detta även här (om det nu görs på en vuxen ex.)

Väst i form av vad-de-nu-heter idrottsorganisation har ex. krävt denna typ av operationer på en del kvinnliga idrottsutövare, för att de skulle få tävla, vilket faktiskt är sjukt.

Sen för att förtydliga jag är personligen helt emot all form av skärande i kroppar som är helt onödig.
Pojkar som flickor. Det är en vidrig tradition.

Men jag ser också den dubbelmoral vi kör här i väst kring denna fråga. Vi sitter här ex. och skriker i högan sky över vad som drabbar afrikanska småflickor, och fördömmer dem till höger och vänster samtidigt som vi alltså glatt faktiskt utför detta ingrepp själva i vår del av världen, på en absolut mindre del av befolkningen ja, och i frågan om intimitets kirurgi på vuxna och frivilliga.
men faktiskt! med samma typ av "tänk" nämligen tillhörighet och norm på hur vi "tror" något måste se ut för att godkännas.

Edit:

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle18880313.ab
Senast redigerad av Merapi 2016-03-15 kl. 22:21.
Citera
2016-03-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63

"kaviarkommunister" kvällens garv, tack för den.

Och om dessa istället får framtida fysiska och psykiska besvär?

Eftersom jag inte är utbildad medicinare eller expert på könsidentitet, så tänker jag inte uttala mig om vad som borde göras.
Men! eftersom det nu uppenbart finns människor som upplever sig som felbehandlade i vuxen ålder, så borde man kanske utreda detta mer än vad man gör idag. Och kanske också i de fall detta låter sig göras låter dessa som är osäkert kön få lov växa upp och bestämma själva i saken?
Citera
2016-03-15, 22:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej man stympar faktiskt lika mycket om man skär av en förstorad klitoris"topp" som när man skär av toppen på en "normalt" stor dito. Skära som skära eller hur? Liksom inte så att den förstorade klitorisen plötsligt saknar nerver och funktion i den del som man skär bort.
Tanken hos oss kan absolut vara en god sådan, och frivillig från den som lägger upp sig på kirurgbordet, men det är likförbannat faktiskt en stympning av en kropp som görs.
och i de fall könsorganet var ett fullt funktionellt sådant, så även lika onödigt som kulturell könstympning.
Tanken hos landet x, som utför ex. avskärandet av toppen av klitoris kan vara precis lika "god" (på deras premisser) och du kan t.o.m ha frivillighet till detta även här (om det nu görs på en vuxen ex.)

Väst i form av vad-de-nu-heter idrottsorganisation har ex. krävt denna typ av operationer på en del kvinnliga idrottsutövare, för att de skulle få tävla, vilket faktiskt är sjukt.

Sen för att förtydliga jag är personligen helt emot all form av skärande i kroppar som är helt onödig.
Pojkar som flickor. Det är en vidrig tradition.

Men jag ser också den dubbelmoral vi kör här i väst kring denna fråga. Vi sitter här ex. och skriker i högan sky över vad som drabbar afrikanska småflickor, och fördömmer dem till höger och vänster samtidigt som vi alltså glatt faktiskt utför detta ingrepp själva i vår del av världen, på en absolut mindre del av befolkningen ja, och i frågan om intimitets kirurgi på vuxna och frivilliga.
men faktiskt! med samma typ av "tänk" nämligen tillhörighet och norm på hur vi "tror" något måste se ut för att godkännas.

Edit:

Kan du inte åtminstone läsa artikeln innan du länkar ...

Det är dels ingen som "tvingar" dem till något - det är ett villkor att har rött kön för att få tävla på dam/herr sidan i olika sporten ..

Och interna testiklar på kvinnor är en defekt/vanskapthet som ger otillbörliga fördelar i de flesta sporter ..

Interna testiklar är inte heller "stora klitoris" .. utan snarare att jämställa med äggstockarna på kvinnor..

Citat:
Enligt australiensiska Daily Telegraph ska man ha funnit att Semenya saknar livmoder och äggstockar, men har interna testiklar som producerar höga halter testosteron.
[...]
Tävlingsförbud skulle utdömas till det fåtal kvinnor vars kroppar producerar ”manliga” nivåer av testosteron och – det här är centralt – som kan dra nytta av det extra könshormonet.
Senast redigerad av micro113 2016-03-15 kl. 22:40.
Citera
2016-03-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kan du inte åtminstone läsa artikeln innan du länkar ...

Det är dels ingen som "tvingar" dem till något - det är ett villkor att har rött kön för att få tävla på dam/herr sidan i olika sporten ..

Och interna testiklar på kvinnor är en defekt/vanskapthet som ger otillbörliga fördelar i de flesta sporter ..

Interna testiklar är inte heller "stora klitoris" .. utan snarare att jämställa med äggstockarna på kvinnor..

Läs den själv...

inte Semenya det gällde utan:

De senaste åren har fyra kvinnor från U-länder flugits till en klinik i Frankrike. De har varit mellan 18 och 21 år gamla och i dopningstester haft högre testosteronvärden än de nya riktlinjerna tillåter.
Läkarna föreslog operation. Ingreppen kunde medföra minskad känsel, lägre sexlust och problem att bli gravid, men utan dem fick de inte tävla.
Kvinnorna accepterade. Delar av klitoris skars bort. Ett års uppehåll från idrott följde, sedan fick alla fyra återvända till tävlings- arenorna.

Om man nu ville minska testosteron mängden, vad ska man då in och skära i klitoris för?
Mig veterligen så är klitoris definitivt oskyldig till att producera testosteron.

eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in