2016-03-15, 00:22
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du kan ju inte gärna begära att alla skall tänka lika skevt som du.

Social tryck säger du.

Men glömmer att omskärelse drabbar en tredje part som inte har någon talan.
Som jag har talat om för dig så säger de som jobbar med detta att de inte har några problem med att övertala männen om att sluta med sedvänjan - det är kvinnorna som är emot.
Helt enkelt för att de själva varit utsatta och om barnen slipper så måste de ta itu med sina egna känslor inför det hela.

Så nej det sociala trycket är inte så stort, utan det är ett tryck från modern till sin dotter.

Sedan ser ju allt ut som du vill i din fantasivärld, där du kan leda vad som helst i bevis med lite ekvivokation eller rent nonsens.

Får jag spinna vidare på denna och hävda att omskuren kuk bidrar till en destruktiv mansroll? En sån kräver mer stimulans för att uppnå orgasm-> han lär knulla hårdare och med mer fokus på sig själv....dessutom tar det mer tid.

Jag har själv funderat på omskärning för att kunna knulla som en riktig porrhingst men då det är det nära och känsliga som tilltalar mej med sex så tvekar jag....
Citera
2016-03-15, 00:25
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
Hur vanligt är det med intimkirurgi i de delar av världen där det går att utföra ?
1 kvinnan av 100, 1000, 10000, 100000, 1000000 ?

Hur vanligt är det med könsstympning i de delar av världen där det förekommer ?
Tittar man på plastikoperationer i Sthlm är det ju ca 1 månads väntetid, men det är dock inte enbart intimkirurgi då, skulle nog tippa 1+ av hundra

I länder är könsstympning är mer en regel än undantag är det väl majoriteten som blir "tvugna" att genomgå det, för att inte glömma att vissa som är bosatta i sverige åker ner till hemländerna och utför detta på sina små flickebarn
Citera
2016-03-15, 00:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Får jag spinna vidare på denna och hävda att omskuren kuk bidrar till en destruktiv mansroll? En sån kräver mer stimulans för att uppnå orgasm-> han lär knulla hårdare och med mer fokus på sig själv....dessutom tar det mer tid.

Jag har själv funderat på omskärning för att kunna knulla som en riktig porrhingst men då det är det nära och känsliga som tilltalar mej med sex så tvekar jag....

Ah så en omskuren kuk är en del av patriarkatet?
Dvs den är omskuren för att förtrycka kvinnor? Den blir alltså ett härdat vapen för att skända kvinnornas underliv.
Citera
2016-03-15, 00:30
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Visst är det så .....men att åtgärda fimosis medelst omskärelse är idag lite som att åtgärda nageltrång medelst amputation av benet....
Svårt för mig att säga men annars tycker jag det är helt okej om man gör det som vuxen pga fåfänga eller medicinsk orsak. Om det är pga religösa regler och traditioner så är det inget jag stödjer dock
Citera
2016-03-15, 00:31
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Dvs den är omskuren för att förtrycka kvinnor? Den blir alltså ett härdat vapen för att skända kvinnornas underliv.
Hur fick du det till den slutsatsen?
Citera
2016-03-15, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Tittar man på plastikoperationer i Sthlm är det ju ca 1 månads väntetid, men det är dock inte enbart intimkirurgi då, skulle nog tippa 1+ av hundra

I länder är könsstympning är mer en regel än undantag är det väl majoriteten som blir "tvugna" att genomgå det, för att inte glömma att vissa som är bosatta i sverige åker ner till hemländerna och utför detta på sina små flickebarn

Så en 1 kvinna av 100 skulle utföra eller ha utfört intimkirurgi ? Det tror jag inte på.
Citera
2016-03-15, 00:41
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
Så en 1 kvinna av 100 skulle utföra eller ha utfört intimkirurgi ? Det tror jag inte på.
Det är vad jag tippar på, inte att någon statistik visar det.
Men jag vart väldigt förvånad när jag fick höra av kirurger hur vanligt det är, OBS tänk på att intimkirurgi inte alltid handlar om blygdläppar, väldigt många gör ett ingrepp efter barnafödandet. Vill även påpeka att det gäller Sthlm, kanske inte är lika vanligt ute i landet
Citera
2016-03-15, 00:41
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Hur fick du det till den slutsatsen?

Feministisk analys enligt Gudrun Schyman; "ATT GÖRA EN FEMINISTISK ANALYS innebär att ta kvinnors liv, erfarenheter och ekonomi som utgångspunkt."

Eftersom kvinnor alltid är offer i sina liv, och deras erfarenhet är att det finns ett patriarkat som genomsyrar allt, och det blir billigare att inte tvätta snoppen så ofta, så är ju min analys a la Gudrun helt glasklar...
Senast redigerad av Gertrud1 2016-03-15 kl. 00:44.
Citera
2016-03-15, 00:55
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Feministisk analys enligt Gudrun Schyman; "ATT GÖRA EN FEMINISTISK ANALYS innebär att ta kvinnors liv, erfarenheter och ekonomi som utgångspunkt."

Eftersom kvinnor alltid är offer i sina liv, och deras erfarenhet är att det finns ett patriarkat som genomsyrar allt, och det blir billigare att inte tvätta snoppen så ofta, så är ju min analys a la Gudrun helt glasklar...
Gudrun Schyman ? I rest my case ......
Citera
2016-03-15, 00:56
Medlem
Rodriguez89-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ok se det som en röd linje…
börjar med könstympning/ utegångsförbud/ slöja/ övriga tvångsåtgärder för att hindra kvinnors rörelsefrihet och sexualitet eftersom mäns intresse är oskuld och ägande.

Över till "våra" 1800 tals tornyr klänningar som det inte gick att ta normala steg i utan kvinnor tvingades trippa med små, små steg, över till korsetter som inte gick att springa i eller knappt andas eller fan ens få plats i.
för att hindra röreslefrihet och därmed skydda manlig intresse av kontroll.

Över till Afrika med tvångsmatning av småflickor av smör för att de ska bli tillräckligt feta för feta kvinnor signalerar status för de äkta männen och anses därmed som vackert och där har vi hamnat i väst idag med kvinnor som svälter sig istället, för att vara tillräckligt attraktiva, duga! och signalera samma typ av status, eller oprerar sig och stoppar in plats i kroppen etc.

same shit! Båda utgår från behovet av kontroll av kvinnors kroppar, skillnaden från då och idag är att idag sköter kvinnorna detta "kontrollerande" själva i väst.

Har inget med att kvinnor skulle vara mer "lättpåverkade" än män, i helvete heller, handlar om en lång, lång tradition av att se på kvinnors kroppar och sexualitet som mäns ägodelar, endast till för män dvs objekt, inte subjekt. Subjekt behöver aldrig bekymra sig speciellt för hur andra ska tycka de ser ut, eller inte ser ut, de duger ju som de är. Kvinnor har aldrig dugt som de faktiskt ser ut.

Kan du verkligen inte se detta?

Det är ju inte så svartvitt. Att man antingen skiter i sitt utseende eller väljer att operera sig. Jag bryr mig mycket om mitt utseende, jag skulle aldrig känna att jag duger utan att behöva bry mig om mitt utseende, men skulle aldrig operera mig. Det är ett ganska stort steg däremellan. Att många unga killar exempelvis styrketränar (vilket är betydligt vanligare än att en kvinna "fixar" blygdläpparna) handlar om att uppnå ett estetiskt ideal. Det behöver inte vara osunt så länge man tränar rent.

Hur ska man få kvinnor att upphöra att kontrollera sina kroppar? När det gäller könsstympning i Afrika kan man kriminalisera föräldrarna. Anser du att man på samma sätt bör kriminalisera intimkirurgi i Väst eftersom det i grunden är "same shit"? Jag som man har noll intresse i den typen av kontroll över kvinnor. Tvärtom, om min dotter i vuxen ålder ville göra en sådan operation och jag fick reda på det skulle jag göra allt för att stoppa det.

Citat:
Jo, det fattar jag utmärkt och säkert även hon som tweetade.
Men det är alltså TS som dragit denna hafsiga slutsats kring jämförandet inte källan.
Kallar misstolkning och är extremt vanlgit på detta forum när folk ska läsa någon feminsit har jag noterat. Tror faktiskt inte det spelar någon som helt roll vad, varför, hur eller när vi skriver något, verkar bli lika misstolkat oavsett.

Hon efterfrågade höga protester likt de protester som varit mot kvinnlig könsstympning. Alltså likställer hon i och med att hon anser att detta borde väcka lika starka reaktioner.
Senast redigerad av Rodriguez89-2 2016-03-15 kl. 01:01.
Citera
2016-03-15, 00:58
Medlem
Jellohs avatar
Citat:

Du sade det, inte jag......

Men ja till funktionen.....jag har ju alltid trott att semiter gör detta för att bli "hårdare"....
Senast redigerad av Jelloh 2016-03-15 kl. 01:01.
Citera
2016-03-15, 01:13
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Över till "våra" 1800 tals tornyr klänningar som det inte gick att ta normala steg i utan kvinnor tvingades trippa med små, små steg, över till korsetter som inte gick att springa i eller knappt andas eller fan ens få plats i.
för att hindra röreslefrihet och därmed skydda manlig intresse av kontroll.

Ja sådär har man blivit lärd...

För det första så är en turnyr en kjol med en underkjol som är större bakåt.
Du har gott om plats att röra dig i en sådan klänning. Att kvinnor gick långsammare då berodde på värdighet, det ansågs länge i historein ovärdigt att flänga omkring. Man skulle röra sig med grace.

https://www.google.se/search?q=Histo...=isch&q=Turnyr

Det finns en massa folk som syr upp klänningar från den tiden 1880 för att de är så vackra, det också ett stort intresse för korsetter, och alla dessa koresttbärare är arga för det är skitsnack att det inte går att andas, tvärtom så är det skönt med en korsett, att slippa hålla upp ryggen själv.

jag har en själv

https://www.google.se/search?q=Histo...rsett+1800+tal

Om sedan kvinnor tävlar med varandra vem som kan snöras hårdast så är det deras problem, det är ingen man som drar i snörena utan kvinnans kammarjungfru på order av kvinnan

Fö så kör Kardashian korsett men på ett mer bissar sätt
Jag tror inte det är Kanye som kräver, inte heller hennes pappa eller Hollywood

Utan hennes behov av uppmärksamhet

http://www.perfectbody-shapewear.com...FesAcwode1MMrw

Och det är säker patriarkatet som får en hoper kvinnor att härma - eller hur!
Senast redigerad av Gertrud1 2016-03-15 kl. 01:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in