Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-09, 22:12
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Ursäkta, men var i Jennifer Robinsons 2011-03-04 Brief to Canberra meeting of MPs re Julian Assange tycker du dig få bekräftat att JA inte samtycker till förhör enligt MLA??

Vad tycker du om s.37?

Citat:
37. Second, demands must be made of the Swedish authorities to ensure that, if Julian returns to Sweden, that his human rights will be protected. These include:

• The evidence in the case be disclosed to him in English, as is Sweden's obligation under the European Convention on Human Rights. Full disclosure of the police file, including the exculpatory evidence such as the text messages, must be provided.

This request - made in November (2010 min kommentar) when an international arrest warrant was being threatened and extended by us to Mr Hurtig as condition precedent to Julian returning/being interviewed - has still not been complied with. Translation costs have exceeded £20,000 because of Sweden's failure to meet their human rights obligations in this regard. It has also delayed our work and made our legal defence more difficult.
Citera
2016-03-09, 22:23
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
I Kandolas fall så motiverades det att man avstod MLA pga flyktrisk genom varseblivning vid användande av MLA, i kombination med att MLA var det enda möjliga alternativet pga tysk lagstifttning.

I Marianne Nys fall så finns ingen tysk lagstiftning som säger att MLA är det enda möjliga alternativet till EAW. Faktum är att hon uttryckligen blivit erbjuden flera andra förhörsalternativ som hon helt godtyckligt avstått ifrån.

Inte heller är det rimligt att hävda att MLA eller alternativa förhörsmetoder skulle göra Assange mer flyktbenägen än användande av EAW, varken 2010, 2012 eller 2016, oavsett om han begått borgensbrott eller ej. Han vet redan om att Marianne påstår sig vilja förhöra honom ända sen hon offentligt anklagade honom för en rad nya brott, utan att hon då oroade sig för någon ökad flyktrisk.

Skulle det argumentet innehålla någon trovärdighet alls så skulle hon ha låtit spärra in honom på svensk mark innan hon gick ut i media och pladdrade om nya misstankar.

I fallet Kandola, gjorde man det sannolikt att EAW var den enda praktiska möjligheten för att genomföra förhör och i förlängningen åtala honom. Detta har inte Marianne Ny gjort i fallet Assange.
Nämn en enda alternativ förhörs metod utan MLA. Bara en enda.
Citera
2016-03-09, 22:26
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Kanske kan någon förklara varför MN/ÅKM/UK inte följt reglerna i EAW gällande fram till 2012?
Istället för att du ägnar dig åt meningslösa funderingar, kolla vad orden "executing judicial authority" betyder. Kolla sen din översättning.

Jag menar inte att du felöversatt i ond tro. Assange ägnar sig åt det hela tiden vilket gör att det ofta blir fel sak som diskuteras.

Ser du mönstret?
Citera
2016-03-09, 22:28
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Sökte på Kandola och avslöjande av OTAN krigsbrott. Dåligt med träffar. Kandolajiddret avslutat.
Svårt för en del.

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2015/619.html

Klicka sen på länken. Tror det funkar. Om du har problem. Skriv igen
Citera
2016-03-09, 22:33
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Vad tycker du om s.37?

Du har som vanligt medvetet "missförstått" hela saken.

Redan i inledningen till det stycke du citerar står det:

Citat:
"...demands must be made of the Swedish authorities to ensure that, if Julian returns to Sweden, that his human rights will be protected."

I november är detta helt överspelat och Assange och hans advokater erbjuder andra vägar (t.ex. MLA) för att han skall kunna bli förhörd i England.

Det som skulle gälla om han skulle ställa upp på att återvända till Sverige, är som sagt redan överspelat.
Citera
2016-03-09, 22:42
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Istället för att du ägnar dig åt meningslösa funderingar, kolla vad orden "executing judicial authority" betyder. Kolla sen din översättning.

Jag menar inte att du felöversatt i ond tro. Assange ägnar sig åt det hela tiden vilket gör att det ofta blir fel sak som diskuteras.

Ser du mönstret?

Det är inte "min" översättning. Det är den officiella översättningen. Kolla länken.
Menar du att EU översatt fel?

Eller kan det vara du som har fel?
Citera
2016-03-09, 23:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Du begriper inte vad en proportionalitetsprövning är.

Sluta.
Det begriper inte du heller. Folkrättsexperterna i UN WGAD, däremot, de vet. Fast vilken person som helst med lite sunt förnuft inser att åtgärderna mot Assange är extremt oproportionerliga. Hundratals miljoner i närgången brittisk polisbevakning för en person som inte alls är våldsam, som getts asyl, och är misstänkt bara för ett "brott" som en respektabel åklagare redan lagt ner för att det inte hade begåtts något brott enligt hennes bedömning, anmält av en kvinna som bara ville ha honom testad för att hon själv var ängslig. Eller för att hon var hemlig Säpo-agent i rosa kashmir, men det gör det inte rätt det heller.
Citera
2016-03-09, 23:03
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
UNWGAD träffas 3 ggr om året. Vid dessa träffar arbetar de mellan 5-8 dagar. Om du vill kan jag ta reda på hur många dagar de jobbade mellan den 12 september 2014 när Assanges inlaga inkom och den 4 december 2015 när beslutet fastställde.

Om det skulle varit så att 18 personer utreddes i Assanges fall så skulle dessa 18 varit nämnda i beslutet. Så det är inte de du menar.

Vad du säger, fast det verkar som om du inte förstår det, är att UNWGAD är hårt arbetsbelastat och att de i snitt fattar beslut om tre fall om dagen. Det innebär att de kan naturligtvis inte göra en noggrann undersökning. Inte undra på att det blir fel.

http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=17137&LangID=E

Inte i Assange fall,pucko. Utan i den rapport dom lade fram den 3 februari. Och jo jag förstår. Gör du?
Citat:

Detention released today the 18 Opinions concerning 29 individuals in detention in 14 countries.

I den rapporten var Assange bara en i mängden. Det är därför ditt herrklubbs resonemang är bullshit. Du kanske trodde att dom bara sysslat med Assange i 16 mån. Påläst sa Bill Påläst sa Bull
Citera
2016-03-09, 23:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Brottsutredningen ser tunn ut om man bara tittar i häktningspromemorian. Det håller jag givetvis med om. Över ett tiotal förhör har gjorts med målsägarna. Jag vet inte om det stärkt misstankarna. Sannolikt har det gjort det. Hur vet jag inte.

Det är inga oproportionerliga tvångsåtgärder. Valet åklagaren hade att välja mellan var endast att antingen lägga ned fallet eller använda en EAW. Om du som åklagare hade att välja mellan de alternativen, vad hade du gjort?

Åklagaren har inte vägrat göra sitt jobb. Åklagaren har hindrats av den misstänkte att utföra sitt jobb. Därom råder det inget som helst tvivel.

Att jag sen tycker att åklagaren har klantat sig lite är sant. Men det är inte så allvarligt i sammanhanget. Det stora klantarslet i sammanhanget är Assange.

Det är i grunden svenskt rättssystem som är att klandra för att ett sådant här läge kan uppkomma. En misstänkt skall antingen åtalas inom rimlig tid eller så skall man ta ett beslut att lägga ned. När åtal är väckt och det är klart att det går till rättegång kan man förstås begära vederbörande utlämnad och då är det dennes eget problem om han håller sig undan.

Nu har vi istället en misstänkt som inte är dömd för något som lider men av utredningen, vilket inte är acceptabelt och proportionerligt och det oavsett den i sammahanget ointressanta frågan om vems fel det är i praktiken.

Alternativt kan man hålla en rättegång in absentia vilket åtminstone är en bättre lösning för inblandade och samhället med dess skattebetalare än den här farsen.

Att den misstänkte beter sig på det eller detta sätt skall inte kunna påverka som det gör.
Citera
2016-03-09, 23:15
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Ser du mönstret?

Se på faan.
Du verkar ha rätt i att det är felöversatt. Svenska officiella översättningen skiljer från de andra översättningarna.
Tyska, Danska, Engeska skriver motsvarande "verkställande rättsliga myndigheten" medan i den Svenska texten står "utfärdande rättsliga myndigheten".

Men inte är det Assange som översatt det? Och vem har då handlat i ond tro?
I sak spelar det ingen roll. Annat än att det går att skylla på.

Men varför följdes inte Artikel 18 och 19?

Edit: Jo jag ser mönstret. Men inte det du tänkte dig skulle jag tro.
Senast redigerad av longbow4y 2016-03-09 kl. 23:28.
Citera
2016-03-09, 23:37
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Brottsutredningen ser tunn ut om man bara tittar i häktningspromemorian. Det håller jag givetvis med om. Över ett tiotal förhör har gjorts med målsägarna. Jag vet inte om det stärkt misstankarna. Sannolikt har det gjort det. Hur vet jag inte.

Det är inga oproportionerliga tvångsåtgärder. Valet åklagaren hade att välja mellan var endast att antingen lägga ned fallet eller använda en EAW. Om du som åklagare hade att välja mellan de alternativen, vad hade du gjort?

Åklagaren har inte vägrat göra sitt jobb. Åklagaren har hindrats av den misstänkte att utföra sitt jobb. Därom råder det inget som helst tvivel.

Att jag sen tycker att åklagaren har klantat sig lite är sant. Men det är inte så allvarligt i sammanhanget. Det stora klantarslet i sammanhanget är Assange.

Det har inte tillkommit något. Det är häktningspromemorian som gäller. I yttrandet till tingsrätten 2014 07 01 skriver MN:

Citat:
Sannolika skäl
En närmare redogörelse för de omständigheter som utgör sannolika skäl har
lämnats i åklagarnas yttrande den 24 november 2010 i Svea hovrätts mål Ö
9363-10. Den redogörelse som då lämnades är alltjämt aktuell. Det har efter
häktningsförhandlingen inte tillkommit något som försvagat brottsmisstankarna
eller som är av någon avgörande betydelse för dessa
. Ett utdrag av yttrandet i
den del det avser sannolika skäl bifogas som bilaga (sekretessbelagd).

Sen spelar det ingen roll om du drar fram 638 olika Kandolas-fall. Eller om han har flytt från något som inte går att fly ifrån. Man kan inte fly från restriktioner som inte finns. Man kan inte heller undanhålla sig från förhör man inte är kallad till.

JA och SW hade 2-3 samtycka samlag och ett mer än två timmar långt förspel under natten den 17 augusti. Och ytterligare två samtycka samlag samma morgon som denna våldtäkt ska ägt rum. Det näst sista inleddes bara 10-15 minuter innan det som MN anser innehålla en våldtäkt.

Hur länge ska tantaluringen få hålla på med detta Icke fall? Det är precis som EF kom fram till. Inget brott har förekommit. Jag skriker som IK " SKANDAL"
Citera
2016-03-10, 00:00
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtlisa
Ja, det finns anledning att tvivla på att EAWn skulle ha gått igenom 2012 på denna punkt, men 2016 skulle man antagligen konstatera flyktfara eftersom JA begått ett borgensbrott.

Resultatet av proportionalitetsprövningen är dock fortfarande en öppen fråga. Man skulle säkert ha funnit att EAWn var i övrigt proportionell 2012, men vad skulle resultatet bli 2016 om man beaktar
  • tiden som förflutit utan att förundersökningen förts framåt,
  • det faktum att JA beviljats asyl och att England ej erkänner asylen,
  • det faktum att England är förhindrade att verkställa EAWn,
  • kostnaden för Engelska polisen att försöka verkställa EAWn?

Den stora punkten som saknas på listan är såklart frågan om det går att undanröja rimliga tvivel på JAs skuld i brottsmålet. Men den frågan kommer man inte att behandla i Engelsk domstol, man kommer att nöja sig med att åklagare anser att det finns sannolika skäl för misstanke.
Om vi börjar med att tänka oss en situation där Assange fall prövas första gången februari 2011 och vi tänker oss att de nya reglerna gäller.
  1. Att EAWn utfärdats av åklagare. Inga problem, utlämning.
  2. Om Assanges mänskliga rättigheter hotas. Assange tog inte upp risken om vidareutlämning i Magistrates Court. Inga problem, utlämning.
  3. Om proportionalitet. Assange lämnade landet. Domare Riddle beskrev det så nära en flykt man kan göra utan att säga ordet. Anledningen att han inte sa det var för att det var inte intressant. Att Assange inte kommit tillbaka till Sverige ett faktum. Att han sagt att han aldrig skulle komma tillbaka till Sverige sant. Att han hela tiden ställt krav på få hela utredningen innan han samtyckte till förhör, sant. Se Jennifer Robinson. Det fanns inga som helst förutsättningar att använda sig av MLA pga Assanges inställning. Assange var en flyktrisk och det står i häktningsdokumenten. En EAW var enda alternativet. Assange hade ingen anknytning till England. En proportionalitetsprövning slutat på samma sätt som för Kandola. Domen utlämning
  4. Att beslut om ”charge and try”. Uppenbart att beslut om charge and try inte fattats beroende på Assanges utevaro. Assange hade blivit utlämnad
  5. Om nu Assange överklagat till High Court hade domen blivit densamma.
  6. Supreme Court skulle inte hört fallet eftersom frågan om en åklagare har rätt att utfärda en EAW redan var taget.
  7. Slutsatsen är att Assange skulle blivit utlämnad
Finns det någon punkt här som du tycker är osäker så diskuterar jag den gärna. Själv kan jag inte se det. Det finns inte något som tyder på att utlämningen hindrats.

Frågan om rimligt tvivel berörs inte i en utlämningsförhandling. Däremot frågan om det som Assange anklagats för också var brott i England. Något som man givetvis fastställt.

Min uppfattning om det hela är klar. Det dumma som Assange gjorde var att han aldrig ställde upp på förhör. Jag förstår inte varför han inte gjort det. Om det enda han skulle gjort var det som angivits i häktningsförhandlingarna så skulle det vara svårt att fälla honom för våldtäkt. Däremot något annat brott vore möjligt. Det är därför jag tror att det finns mer än det vi ser.

Förstår inte hur du menar vid en eventuell prövning 2016. Om du förklarar situationen ska jag försöka svara. Ursäkta att det tagit tid att svara dig på dessa frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in