Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-10, 00:06
Medlem
DikTs avatar
Jadu Bob. Egentligen inte värt att bemöta dina tokigheter...

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Brottsutredningen ser tunn ut om man bara tittar i häktningspromemorian. Det håller jag givetvis med om. Över ett tiotal förhör har gjorts med målsägarna. Jag vet inte om det stärkt misstankarna. Sannolikt har det gjort det. Hur vet jag inte.
Jaha. Och vad grundar du sannolikheten på?
Ett önsketänkande?
För att om det inte vore så, så inser t.o.m. du att hela fallet är totalt grundlöst och det hela är en gigantisk rättsskandal. Eller? Vi lär aldrig få veta eftersom Ny aldrig kommer sätta sig i en sits där hon behöver visa korten. Undrar vad det beror på?

Citat:
Det är inga oproportionerliga tvångsåtgärder.
Nej, just det. Helt normalt. Inget att se här. Motsvarande händer dagligen andra personer som man vill förhöra igen. Eller inte.

Citat:
Valet åklagaren hade att välja mellan var endast att antingen lägga ned fallet eller använda en EAW. Om du som åklagare hade att välja mellan de alternativen, vad hade du gjort?
Eller att förhöra JA veckorna han väntade i Sverige innan han lämnade landet. Eller att förhöra via videolänk. Eller att åtminstone försöka få till ett förhör någon gång under 5 år.

Citat:
Åklagaren har hindrats av den misstänkte att utföra sitt jobb.
Detta är en riktig pärla!
Den misstänkte kan alltså hindra åklagaren att göra sitt jobb. Fantastiskt. Jag trodde det var åklagarens jobb att driva utredningen framåt på alla sätt som står till buds.

Citat:
Att jag sen tycker att åklagaren har klantat sig lite är sant. Men det är inte så allvarligt i sammanhanget. Det stora klantarslet i sammanhanget är Assange.
Ytterligare en pärla!
Du är i högform!
Att en oberoende åklagare klantar sig i sin yrkesutövning är inte så allvarligt. Däremot att en misstänkt inte ser till att utredningen drivs framåt - det är den stora skandalen i fallet.
Lysande!
Citera
2016-03-10, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Se på faan.
Du verkar ha rätt i att det är felöversatt. Svenska officiella översättningen skiljer från de andra översättningarna.
Tyska, Danska, Engeska skriver motsvarande "verkställande rättsliga myndigheten" medan i den Svenska texten står "utfärdande rättsliga myndigheten".

Men inte är det Assange som översatt det? Och vem har då handlat i ond tro?
I sak spelar det ingen roll. Annat än att det går att skylla på.

Men varför följdes inte Artikel 18 och 19?

Edit: Jo jag ser mönstret. Men inte det du tänkte dig skulle jag tro.

Det är inte den enda typon i den svenska översättningen:

Citat:
Artikel 14

Hörande av den eftersökte

En person som gripits och som inte samtycker till överlämnande enligt artikel 14 skall ha rätt att höras av den verkställande rättsliga myndigheten i enlighet med lagstiftningen i den verkställande medlemsstaten.

Citat:
Article 14

Hearing of the requested person

Where the arrested person does not consent to his or her surrender as referred to in Article 13, he or she shall be entitled to be heard by the executing judicial authority, in accordance with the law of the executing Member State.
Angående din fråga så har jag har också funderat över det. Men såvitt jag vet har JA aldrig specifikt klagat över att hans rättigheter enligt artikel 14 i rambeslutet blivit kränkta. Jag kan dessvärre endast se två tänkbara förklaringar:
  1. JAs advokater har missat artikel 14 i rambeslutet,
  2. JA har aldrig begärt att bli förhörd enligt artikel 14.
Det första alternativet verkar osannolikt.
Citera
2016-03-10, 00:34
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Se på faan.
Du verkar ha rätt i att det är felöversatt. Svenska officiella översättningen skiljer från de andra översättningarna.
Tyska, Danska, Engeska skriver motsvarande "verkställande rättsliga myndigheten" medan i den Svenska texten står "utfärdande rättsliga myndigheten".

Men inte är det Assange som översatt det? Och vem har då handlat i ond tro?
I sak spelar det ingen roll. Annat än att det går att skylla på.

Men varför följdes inte Artikel 18 och 19?

Edit: Jo jag ser mönstret. Men inte det du tänkte dig skulle jag tro.
Tror att svaret är mycket enkelt. Artikel 18 och 19 gäller inte som lag. Det finns kapitel i lagar oftast. Vad du tittar på verkar vara rambeslutet.

Länken till lagen nedan. Leta reda på vad som är konstigt ska jag försöka svara

https://lagen.nu/2003:1156
Citera
2016-03-10, 00:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Istället för att du ägnar dig åt meningslösa funderingar, kolla vad orden "executing judicial authority" betyder. Kolla sen din översättning.

Jag menar inte att du felöversatt i ond tro. Assange ägnar sig åt det hela tiden vilket gör att det ofta blir fel sak som diskuteras.

Ser du mönstret?
Du fullkomligt älskar att komma med orimliga anklagelser mot Assange. Påstår du att han ägnar sig åt översättningar? Mellan vilka språk då? Han lärde sig inte svenska under sina 6-7 veckor i Sverige, han var upptagen med annat. Din hätskhet mot Assange svämmar över så till den grad att du i blindo anklagar honom för att kunna svenska! Vad sjutton tror du den usla tolken under förhöret med Gehlin var till för? Jo, för att han inte förstod svenska, you execrating cretin!
Citera
2016-03-10, 00:37
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Det har inte tillkommit något. Det är häktningspromemorian som gäller. I yttrandet till tingsrätten 2014 07 01 skriver MN:

Sen spelar det ingen roll om du drar fram 638 olika Kandolas-fall. Eller om han har flytt från något som inte går att fly ifrån. Man kan inte fly från restriktioner som inte finns. Man kan inte heller undanhålla sig från förhör man inte är kallad till.

JA och SW hade 2-3 samtycka samlag och ett mer än två timmar långt förspel under natten den 17 augusti. Och ytterligare två samtycka samlag samma morgon som denna våldtäkt ska ägt rum. Det näst sista inleddes bara 10-15 minuter innan det som MN anser innehålla en våldtäkt.

Hur länge ska tantaluringen få hålla på med detta Icke fall? Det är precis som EF kom fram till. Inget brott har förekommit. Jag skriker som IK " SKANDAL"
Snälla du,

Kan du inte tänka innan du skriver.

Om det nu inte har tillkommit något i utredningen varför hojtar Assange och hans lakejer att få se hela förundersökningen?

Vid en häktningsförhandling presenteras bara det material som krävs för häktning.
Citera
2016-03-10, 00:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtlisa
Angående din fråga så har jag har också funderat över det. Men såvitt jag vet har JA aldrig specifikt klagat över att hans rättigheter enligt artikel 14 i rambeslutet blivit kränkta. Jag kan dessvärre endast se två tänkbara förklaringar:
Men vad är det han ska höras om i så fall? Menas det kanske att han ska höras av den verkställande myndigheten om skälen till att han inte vill utlämnas? I normala fall så utlämnas ju inte personer för förhör.
Citera
2016-03-10, 00:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Om det nu inte har tillkommit något i utredningen varför hojtar Assange och hans lakejer att få se hela förundersökningen?

Vid en häktningsförhandling presenteras bara det material som krävs för häktning.

Nja ... är det inte även åklagarinnans skyldighet att även presentera det som talar till den misstänktes fördel? Dvs argument emot häktningen. Marianne har ertappats som ljugandes i tjänsten förut, så det är klart att de vill se vad hon egentligen sitter på. Hennes bedyranden är inte att lita på. Hon säger vad som helst för att få som hon vill. Fallet bygger helt på hennes lögner och fabuleranden. Om man inte får se allt, hur vet man då vad hon undanhåller, den ertappade lögnerskan Marianne?
Citera
2016-03-10, 01:08
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtlisa
Det är inte den enda typon i den svenska översättningen:
Citat:
Artikel 14
Hörande av den eftersökte

En person som gripits och som inte samtycker till överlämnande enligt artikel 14 skall ha rätt att höras av den verkställande rättsliga myndigheten i enlighet med lagstiftningen i den verkställande medlemsstaten.
Vad som står är att person som är gripen med EAW i England har rätt att höras i England efter engelsk lagstiftning. Vad jag minns är att Assange har hörts 3 ggr enligt engelsk lagstiftning och förlorat alla 3 gångerna.

Sen är det vettigare att läsa lagen och prejudikaten. I England styrs tolkningen av prejudikaten. Därför får man tugga lagtexter för att möjligen förstå lagen.
Senast redigerad av Bob-Wright 2016-03-10 kl. 01:10.
Citera
2016-03-10, 01:24
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Du har som vanligt medvetet "missförstått" hela saken.

Redan i inledningen till det stycke du citerar står det:

I november är detta helt överspelat och Assange och hans advokater erbjuder andra vägar (t.ex. MLA) för att han skall kunna bli förhörd i England.

Det som skulle gälla om han skulle ställa upp på att återvända till Sverige, är som sagt redan överspelat.
Citat:
37. Second, demands must be made of the Swedish authorities to ensure that, if Julian returns to Sweden, that his human rights will be protected. These include:

• The evidence in the case be disclosed to him in English, as is Sweden's obligation under the European Convention on Human Rights. Full disclosure of the police file, including the exculpatory evidence such as the text messages, must be provided.

This request - made in November when an international arrest warrant was being threatened and extended by us to Mr Hurtig as condition precedent to Julian returning/being interviewed - has still not been complied with.
Vad är det som är så svårt att förstå i detta?

This request syftar på texten som är efter punkten.

Jennifer skrev detta i mars 2011. Fram till dess har Assange haft det kravet och det hade då ännu inte blivit mött. Assange har fortfarande det kravet fram till försöken till förhör 2015.

Det är du som är överspelad.
Citera
2016-03-10, 01:39
Medlem
the saints avatar
Citat:
Vad är det som är så svårt att förstå i detta?

This request syftar på texten som är efter punkten.

Jennifer skrev detta i mars 2011. Fram till dess har Assange haft det kravet och det hade då ännu inte blivit mött. Assange har fortfarande det kravet fram till försöken till förhör 2015.

Det är du som är överspelad.

Nej, kravet gällde i det fall han skulle (överväga att) komma till Sverige.

Detta är ju som bekant överspelat sedan länge.

Du känner väl till att han inte tänker komma till Sverige?
Citera
2016-03-10, 02:30
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Snälla du,

Kan du inte tänka innan du skriver.

Ja snälla Bobban. Jag försöker visst. Hur mycket anser du att Assange fått ut? Underlaget för häktning? Nej du,inte så mycket. Detta är vad dom fått del av. Omständigheter
Från yttrandet till tingsrätten 2014 07 01.:

Citat:
Har Julian Assange fått del av de omständigheter som häktningsbeslutet
grundas på?
Under häktningsförhandlingen i Stockholms tingsrätt den 18 november 2010
lämnade vice chefsåklagaren Erika Lejnefors muntligen en utförlig redogörelse
för vari gärningarna består, utredningsmaterialet och för de omständigheter
som påstods konstituera flyktfara
. Redogörelsen grundades på
häktningspromemorian samt visst material som försvaret fått ta del av på
förhand men som inte gavs in till rätten.

Citat:
Genom sin försvarare torde Julian Assange ha informerats om de
omständigheter som beslutet att häkta honom i sin frånvaro grundades på.

Så dom "hojtar" om att få något konkret på papper att förhålla sig till. Och precis som longbow4y skriver ovan ville dom ha hela fup om han skulle kommit till Sverige. Du tolkar allt djävligt selektivt, för att passa dina egna åsikter och agendor.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2016-03-10 kl. 02:42.
Citera
2016-03-10, 03:03
Bannlyst
Tjejen som anmälde Julian är Sosse, sossarna är styrda av Judar (hela Sverige är det)
Han utgjorde ett hot mot oss (och vår kelgris USA ) nu är han våldtäktsman på flykt.

Dessvärre är han inte den sista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in