BAKGRUND
Michael Moore och Oliver Stone har beskrivit situationen så här...
http://www.nytimes.com/2012/08/21/opinion/wikileaks-and-the-global-future-of-free-speech.html?_r=0
En av världens främsta journalister, John Pilger, beskriver situationen så här...
http://www.counterpunch.org/2016/02/05/freeing-julian-assange-the-final-chapter/
Förföljelsen av journalisten Assange har blivit en angelägenhet för hela världen. Många politiker i Schweiz ville ge journalisten Assange asyl p.g.a. de fruktansvärda förföljelserna som skedde 2010. Här är exempelvis en tidningsartikel i Der Sonntag från 5/12 2010:
http://www.schweizamsonntag.ch/index.php?show=news&id=1364
POLITISK FÅNGE
Låt oss analysera en gång till om journalisten Julian Assange är en politisk fånge i Sverige. Vi använder Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) som beskrivit några konkreta kriterier som definierar politiska fångar.
Låt oss titta på dem igen en och en:
http://www.expressen.se/nyheter/advokaten-behandlar-inte-malsagande-pa-det-har-sattet/
.
Michael Moore och Oliver Stone har beskrivit situationen så här...
http://www.nytimes.com/2012/08/21/opinion/wikileaks-and-the-global-future-of-free-speech.html?_r=0
Citat:
Michael Moore och Oliver Stone beskriver hur de som humanitära amerikaner är tacksamma för att journalisten Assange har visat hur ondskan nu florerar i USAs regering och Amerikanska myndigheter, så att det ges möjligheter att förbättra dessa myndigheter.
... the news media in the United States often fail to inform Americans about the uglier actions of our own government. We therefore have been deeply grateful for the accomplishments of WikiLeaks, and applaud Ecuador’s decision to grant diplomatic asylum to its founder...
Ecuador has acted in accordance with important principles of international human rights....
...Since WikiLeaks’ founding, it has revealed... “Collateral Murder” footage...United States collusion with Yemen’s dictatorship to conceal our responsibility for bombing strikes there; the Obama administration’s pressure on other nations not to prosecute Bush-era officials for torture; and much more.
Ecuador has acted in accordance with important principles of international human rights....
...Since WikiLeaks’ founding, it has revealed... “Collateral Murder” footage...United States collusion with Yemen’s dictatorship to conceal our responsibility for bombing strikes there; the Obama administration’s pressure on other nations not to prosecute Bush-era officials for torture; and much more.
En av världens främsta journalister, John Pilger, beskriver situationen så här...
http://www.counterpunch.org/2016/02/05/freeing-julian-assange-the-final-chapter/
Citat:
John Pilger beskriver förföljandet av journalisten Assange.
The Assange case has never been primarily about allegations of sexual misconduct in Sweden — where the Stockholm Chief Prosecutor, Eva Finne, dismissed the case, saying, “I don’t believe there is any reason to suspect that he has committed rape”, and one of the women involved accused the police of fabricating evidence and “railroading” her, protesting she “did not want to accuse JA of anything” — and a second prosecutor mysteriously re-opened the case after political intervention, then stalled it.
The Assange case is rooted across the Atlantic in Pentagon-dominated Washington, obsessed with pursuing and prosecuting whistleblowers, especially Assange for having exposed, in WikiLeaks, US capital crimes in Afghanistan and Iraq: the wholesale killing of civilians and a contempt for sovereignty and international law. None of this truth-telling is illegal under the US Constitution...
According to documents released by Edward Snowden, Assange is on a “Manhunt target list”...
The Assange case is rooted across the Atlantic in Pentagon-dominated Washington, obsessed with pursuing and prosecuting whistleblowers, especially Assange for having exposed, in WikiLeaks, US capital crimes in Afghanistan and Iraq: the wholesale killing of civilians and a contempt for sovereignty and international law. None of this truth-telling is illegal under the US Constitution...
According to documents released by Edward Snowden, Assange is on a “Manhunt target list”...
Förföljelsen av journalisten Assange har blivit en angelägenhet för hela världen. Många politiker i Schweiz ville ge journalisten Assange asyl p.g.a. de fruktansvärda förföljelserna som skedde 2010. Här är exempelvis en tidningsartikel i Der Sonntag från 5/12 2010:
http://www.schweizamsonntag.ch/index.php?show=news&id=1364
Citat:
USAs ambassadör i Schweiz förbjöd alltså Schweiz från att skydda Assange från amerikanska myndigheters fruktansvärda förföljelser, och det argument han använde var att Sverige hade efterlyst Assange och att han nu var misstänkt för våldtäkt.
...Den Amerikanske Ambassadören, Beyer, varnar [Schweiz från att ge Assange asyl], "Schweiz måste vara försiktig med att ge skydd till någon som flyr rättvisan", säger han. Beyer påminner om att i Sverige så har de efterlyst Assange och han står på Interpols lista som misstänkt för våldtäkt....
...För den f.d. Schweiziske säkerhetspolischefen, Peter Regli, är Assange i fara. "Jag skulle inte bli förvånad om han plötsligt dör i en bilkrasch, faller framför ett tunnelbanetåg, eller plötsligt dör i en hjärtinfarkt," säger han.
...För den f.d. Schweiziske säkerhetspolischefen, Peter Regli, är Assange i fara. "Jag skulle inte bli förvånad om han plötsligt dör i en bilkrasch, faller framför ett tunnelbanetåg, eller plötsligt dör i en hjärtinfarkt," säger han.
POLITISK FÅNGE
Låt oss analysera en gång till om journalisten Julian Assange är en politisk fånge i Sverige. Vi använder Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) som beskrivit några konkreta kriterier som definierar politiska fångar.
Citat:
According to PACE guidelines, a person is a political prisoner if he or she meets any one of the following criteria:
•The detention is imposed for purely political reasons.
•The length or conditions of detention are out of proportion to the offense.
•The detention is the result of judicial proceedings that are clearly unfair and connected with the political motives of authorities.
•He or she is detained in a discriminatory manner as compared to other persons.
•The detention violates basic guarantees in the European Convention on Human Rights, particularly freedom of thought, conscience, and religion; freedom of expression and information; and freedom of assembly and association.
•The detention is the result of judicial proceedings that are clearly unfair and connected with the political motives of authorities.
•The detention violates basic guarantees in the European Convention on Human Rights, particularly freedom of thought, conscience, and religion; freedom of expression and information; and freedom of assembly and association.
Låt oss titta på dem igen en och en:
Citat:
För alla oss som läst HÄPM är det en gåta vad de eventuella "brotten" skulle vara. Den första åklagaren, Eva Finné, var den bäst insatte och hon kunde inte se att S.W. varit utsatt för något brottsligt alls, och den dokumenterat manshatande och lesbiska A.A. berättade en fantasifull och motstridig historia som enligt åklagaren absolut inte kunde vara sexuellt ofredande men om journalisten erkände så kunde misstanke om ofredande inte uteslutas. Så här sa Borgström som hoppade in i fallet efter att han tydligen hade blivit kontaktad av USAs ambassad:
http://www.expressen.se/nyheter/advokaten-behandlar-inte-malsagande-pa-det-har-sattet/
Citat:
Borgström försökte koka soppa av en spik eftersom han var synnerligen partisk i ärendet, men alla som läst HÄPM vet att inget "brottsligt" var begånget. Ovan såg vi exempelvis att den Amerikanske Ambassadören, Beyer, varnade Schweiz från att ge Assange asyl, och hans argument var att "i Sverige så har de efterlyst Assange och han står på Interpols lista som misstänkt för våldtäkt". Detta visar att det var detta USA begärde att Sverige skulle anklaga journalisten för, och sedan använde USAs myndigheter detta i sin fortsatta politiska förföljelse av journalisten. En del av USAs ambassader begärde alltså helt öppet att journalisten skulle förföljas på detta förtryckande vis.
– Jag tycker att den berättelse som [S.W.] har lämnat rymmer uppgifter som visar att Assange i varje fall har begått ett sexuellt ofredande mot henne. Det är inte åklagarens åsikt. Det hon har berättat innefattar enligt min uppfattning ett brottsligt handlade från Assange och enligt min bedömning ligger det i gränstrakterna till våldtäkt. Att Eva Finné anser att det inte ens är sexuellt ofredande har jag ingen förståelse för.
– I andra fallet [med A.A.] är min uppfattning att det är ett sexuellt ofredande, vilket är ett allvarligare brott än ofredande, som Assange nu misstänks för, säger Borgström.
– I andra fallet [med A.A.] är min uppfattning att det är ett sexuellt ofredande, vilket är ett allvarligare brott än ofredande, som Assange nu misstänks för, säger Borgström.
Citat:
"Brottet" var, som vi sett i HÄPM, att inte köpa tillräckligt med kondomer, och S.W. blev sur. I Storbritannien är detta tydligen ett så allvarligt brott att de är beredda att spendera hundratals miljoner för att jaga personer som misstänks för detta. Låter detta oproportionerligt? ...om ja, är det ännu ett bevis på att de bevakar en politisk fånge. Den nya svenska åklagaren som tydligen kallades in av USAs ambassad håller liv i ett rättsfall där den oskyldige journalisten redan suttit av mer än fem år, trots att det inte finns något "brott". Uppenbarligen oproportionerligt mot "brottet", vilket ger ännu ett bevis för att journalisten Assange är en politisk fånge.
Citat:
Eva Finné, den objektiva åklagaren, friade genast journalisten Julian Assange, men efter att USAs ambassad blandat sig i tog en klart orättvis behandling av ärendet fart. Vi såg ovan att den Amerikanske Ambassadören, Beyer, varnade Schweiz från att ge Assange asyl, och hans argument var att "i Sverige så har de efterlyst Assange... som misstänkt för våldtäkt". Detta visar att det var detta USA begärde att Sverige skulle anklaga journalisten för, och sedan använde USAs myndigheter detta i sin fortsatta förföljelse av journalisten Assange. Det är dock Sverige som står för det praktiska förföljandet av journalisten bl.a. med hjälp av "clearly unfair...judicial proceedings". Mästaren i "clearly unfair...judicial proceedings" är Marianne Ny, som vägrar följa lagen och driva fallet framåt så länge den oskyldige journalisten tvingas sitta inspärrad, vilket alltså är ännu ett bevis.
Citat:
Michael Moore och Oliver Stone beskrev ovan hur de som humanitära amerikaner är "deeply grateful" för journalisten Assange's avslöjanden. Men vi såg också att "för den f.d. Schweiziske säkerhetspolischefen, Peter Regli, är Assange i fara. 'Jag skulle inte bli förvånad om han plötsligt dör i en bilkrasch, faller framför ett tunnelbanetåg, eller plötsligt dör i en hjärtinfarkt.'" Journalisten är en av de värst diskriminerade personerna i världen, och de flesta experter verkar hävda att han ska vara glad att han lever, trots att han som journalist inte har gjort sig skyldig till något olagligt enligt "the US Constitution". Sveriges fruktansvärt diskriminerande behandling av den oskyldige journalisten är ännu ett bevis på att han är en politisk fånge.
Citat:
Ja, Förenta Nationerna har fördömt Sverige och Storbritannien i detta fallet för att ha brutit de rättsligt bindande lagar och skyldigheter om mänskliga rättigheter som de borde vara tvingade att följa. FN har bevisat att Sverige utfört kriminella handlingar som bryter mot de internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter som skyddar journalister, ännu ett bevis alltså.
.
) men de tyckte att jag kunde åka hem istället. /.../ Den kvällen gjorde jag mig skyldig till olovligt innehav av farligt föremål. Det är olagligt och jag betalade böterna. Jag ångrar att jag valde att beväpna mig innan jag gick ut, det är ju bara korkat. Däremot ångrar jag inte att jag inte backade, folk som måste bråka efter krogen är det värsta jag vet.