2016-02-19, 21:33
Medlem
edse1991s avatar
Ser den här molekylen ut som resultatet av att ha löst upp tenn i saltsyra och sedan blanda det med svavelsyra?

http://i.imgur.com/oeRwwpy.png

Vad skulle ni kalla detta ämne? Ditennkloridsulfat? Ditenndiklorsulfat?
Citera
2016-03-06, 18:33
Medlem
JustZlatans avatar
Vattenlösning: 0.17 g/100 mL

Är det mycket eller lite?
Citera
2016-03-07, 11:44
Medlem
Har suttit med en fråga i typ 2 dagar nu och läser på distans = tar 30 år för läraren att svara.
Frågan: En atomjon innehåller 18 elektroner, 19 protoner och 20 neutroner. Ange jonens kemiska tecken och redogör för elektronernas fördelning på olika skal?

Borde det inte vara Ar? Mitt facit säger K men varför?
Citera
2016-03-07, 12:25
Medlem
edse1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nellisen
Har suttit med en fråga i typ 2 dagar nu och läser på distans = tar 30 år för läraren att svara.
Frågan: En atomjon innehåller 18 elektroner, 19 protoner och 20 neutroner. Ange jonens kemiska tecken och redogör för elektronernas fördelning på olika skal?

Borde det inte vara Ar? Mitt facit säger K men varför?

Du har 19 protoner, det är viktigare. En elektron saknas och därför är det en jon.
Citera
2016-03-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vattenlösning: 0.17 g/100 mL

Är det mycket eller lite?
Det beror på vilket ämne som är löst och i vilket sammanhang.
Citera
2016-03-07, 19:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Det beror på vilket ämne som är löst och i vilket sammanhang.

Kumarin från kanel.

Står under Properties i högerspalt. https://en.wikipedia.org/wiki/Coumarin
Citera
2016-03-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kumarin från kanel.

Står under Properties i högerspalt. https://en.wikipedia.org/wiki/Coumarin
För mättnadskoncentration vid rumstemperatur är det ganska lågt med 1.7 g/l. Jämför det med 359 g/l för mättad lösning av koksalt som är väldigt vattenlösligt.
Citera
2016-03-22, 09:35
Medlem
om du tar ett glasvatten och sedan tar några skedar av salt socker och vetemjöl vad kommer hända på kemiskt vis ?
Citera
2016-05-17, 00:30
Medlem
Tips/Hjälp Ang. Blixtljus pulver.

Jag har en respektfull fråga angående FP. Jag är ny med FP och skulle villa ha tips för min egen säkerhet eller bara för att göra allt lättare. Den kunnighet jag har är för det mesta från YT och inte så "stabil" och det är därför jag är är. (inte för att alla svar är seriös eller helt korrekt utan för att dom är *för det mesta* säkrare än Youtube och man får mer svar som man sedan kan använda tillsammans med logiskt tänkande och den kunskap jag redan har ang. ämnet.) De små, fast viktigaste (är jag rätt så säker på att de är) Är ungefär: "känsligt mot friktion, stötar och värme, använd ej klorat/permanganat som oxediderare och använd diaper metoden för att blanda.) Tänkte tillverka FP med KNO3/S/Al i satserna 6:3:1 (ni får gärna ge andra tips "by experience" om det finns bättre satser ni rekommenderar.)
Jag är medveten om att de flesta erfarna pyrotekniker hatar att svara på frågor liknande denna för att dom ser dom flesta som skriver frågor med likheter av denna är dum, livsfarlig och okunnig. men jag skulle anse mig själv som försiktig, väldigt nogrann gällande detta ämne och börjar litet. varför jag frågar frågan är ju självklart för säkerheten. jag vill veta om det är något jag missar som är bra att veta innan man ska tillverka FP:t ovan. T.ex.
"gör absolut inte 'x' för det kan gå åt helvete" eller "gör 'x' så blir det lättare/säkrare" Upskattar seriösa svar.
Edit: läser det i efterhand och ser att det är lite vimsigt skrivet. Ursäkta mig för det och hoppas att ni förstår ändå. klockan är nämnligen ca 00:30.
Senast redigerad av Swezero398 2016-05-17 kl. 00:33.
Citera
2016-11-06, 16:27
Medlem
Jag funderade på att köpa en glasyr att använda till keramik. Men den innehåller cadmium, eller rättare sagt cadmiumet är ihop bränt med fältspat. Dem som säljer varan hävdar då att det är ofarligt och inte lagras i kroppen. Stämmer detta och hur försiktig ska man vara? (Jag använder andningsskydd(partikelfilter) och gummihandskar när jag hanterar glasyrer)
Citera
2016-11-07, 01:28
Medlem
Röbbesnöbbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swezero398
Jag har en respektfull fråga angående FP. Jag är ny med FP och skulle villa ha tips för min egen säkerhet eller bara för att göra allt lättare. Den kunnighet jag har är för det mesta från YT och inte så "stabil" och det är därför jag är är. (inte för att alla svar är seriös eller helt korrekt utan för att dom är *för det mesta* säkrare än Youtube och man får mer svar som man sedan kan använda tillsammans med logiskt tänkande och den kunskap jag redan har ang. ämnet.) De små, fast viktigaste (är jag rätt så säker på att de är) Är ungefär: "känsligt mot friktion, stötar och värme, använd ej klorat/permanganat som oxediderare och använd diaper metoden för att blanda.) Tänkte tillverka FP med KNO3/S/Al i satserna 6:3:1 (ni får gärna ge andra tips "by experience" om det finns bättre satser ni rekommenderar.)
Jag är medveten om att de flesta erfarna pyrotekniker hatar att svara på frågor liknande denna för att dom ser dom flesta som skriver frågor med likheter av denna är dum, livsfarlig och okunnig. men jag skulle anse mig själv som försiktig, väldigt nogrann gällande detta ämne och börjar litet. varför jag frågar frågan är ju självklart för säkerheten. jag vill veta om det är något jag missar som är bra att veta innan man ska tillverka FP:t ovan. T.ex.
"gör absolut inte 'x' för det kan gå åt helvete" eller "gör 'x' så blir det lättare/säkrare" Upskattar seriösa svar.
Edit: läser det i efterhand och ser att det är lite vimsigt skrivet. Ursäkta mig för det och hoppas att ni förstår ändå. klockan är nämnligen ca 00:30.

Du verkar ändå ha relativt bra koll. Det är bra! Alltså egentligen är det inte mycket att säga. Den blandning du kör på är trots allt känd för att inte vara ruskigt känslig men det är såklart alltid bra att köra diapermetoden ändå. Bara tänk på att göra det utomhus då det frigörs lite tråkiga gaser och bränner genom mycket om det tar fyr inomhus. Men det tror jag du redan förstår.

Se bara till (för maximal effekt) att dina pulvet är så finfördelade som möjligt. Inga saltkorn utan fint pulver ska det vara. Om du vill att det ska brinna lite långsammare kan du dock ha grövre grejer.

Börja med en väldigt liten batch och få rätt på den först innan du gör en större för säkerhets skull. Om du ska finfördela grejer så gör det med ingredienserna var för sig.

Du ska som sagt inte göra något ostabilt sprängmedel så om du bara tar det lite lugnt i gör det utomhus eller ett väl ventilerat område ifall det skiter sig så blir det bra. Börja med mindre satser helt enkelt.

Lycka till!

Edit: såg nu att jag svarade på ett rätt gammalt inlägg. Aja, hoppas det gick bra ändå haha!
Senast redigerad av Röbbesnöbbe 2016-11-07 kl. 01:34.
Citera
2016-12-05, 20:28
Medlem
Jag gjorden en liten blandning med kaliumpermanganat, socker och aluminium. Det blev ungefär en tesked med pulver men det brann både länge och intensivt med stark hetta. Jag blev så pass bländad att det tog ungefär en minut innan synen kommit tillbaka helt. Nu undrar jag om någon kan förklara den kemiska reaktionen i blandningen. Kaliumpermanganatet är oxideraren, aluminiumet är bränslet men vilken funktion fyller sockret?

KMnO4 + Al2 + C6H12O6 -> ?

Jag antar att sockret som i svartrkrut är utbytbart mot till exempel svavel. Kan sockret ersättas av andra kemikalier? Alkohol?
Senast redigerad av akrylforlibbad 2016-12-05 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in