2016-01-08, 13:36
Medlem
Första inlägget i denna tråden detta år. WOHOOO!!

Men är CIA-metoden fortfarande den rekommenderade metoden för framställning av svartkrut utan kulkvarn eller andra maskiner?
Citera
2016-01-08, 14:28
Medlem
Det beror vad man ska ha det till.
Själv tycker jag den metoden är onödigt slabbig och lite riskabel om man inte vet vad man gör.

Den klassiska metoden att tillverka det alroundkrut som kallas "polverone" av italienarna tycker jag duger gott till det mesta. Förutsättningarna är dock att ha bra och finmalda ingredienser från början, se bifogad länk:

http://skylighterpromos.s3.amazonaws.com/Polverone.pdf
Citera
2016-01-23, 13:34
Avslutad
Hur är det med aluminium? Har för mig att det oxiderar direkt vid kontakt med syre och bildar ett skyddande skikt?
Citera
2016-01-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BloodyGeezer
Hur är det med aluminium? Har för mig att det oxiderar direkt vid kontakt med syre och bildar ett skyddande skikt?
Direkt är väl att ta i, men det går ganska fort och oxiden bildar ett skyddande lager som hindrar oxidation djupare ner i metallen ja.

Du kan läsa lite mer om den vanligaste aluminiumoxiden här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_oxide
Citera
2016-01-24, 22:40
Medlem
Jag har två frågor.

1. Vad är ett molekylärtämne?

2. T.ex. SO2och N2 (det ska vara en tvåa som är lite nedanför bokstäverna) Vad betyder siffran?
Citera
2016-01-25, 03:52
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
Jag har två frågor.

1. Vad är ett molekylärtämne?

2. T.ex. SO2och N2 (det ska vara en tvåa som är lite nedanför bokstäverna) Vad betyder siffran?

1. En molekyl definieras som en grupp av två eller fler atomer ordnade i ett precist arrangemang med hjälp av kovalenta bindningar.

2. Den nedsänkta siffran betyder att du har X ekvivalenter av det som står före, där X är den nedsänkta siffran. Så tex N2 består av två ekvivalenter kväve och SO2 består av en ekvivalent svavel och två ekvivalenter syre.
Citera
2016-02-14, 17:48
Bannlyst
Vet inte om jag är på rätt ämne men jag undrar om man kan hålla ett romerskt ljus i handen?
Blir den för varm och måste man ha handskar på sig?
Citera
2016-02-19, 14:05
Medlem
TitanDukes avatar
Flash Powder
jag får inte det att smälla . det blir som bäst en glittrig fontän . använder blå aluminium mikro malet

7 delar kno3 och 3 delar al 50um . blandade i tumlaren i 3 timmar .

provade också kaliumnitrat 50% svavel 30% al 20% för det bör sänka antändnings tempen .

men fungerade inte .

provade att ersäta kno3 med Ba No3 men samma resultat .

varorna är nya , men kom i påsar och dom har ingen datum märkning , har för mig att det brukar vara det .

är det Al som är dåligt . för jag provade att göra svart krut av samma kno3 och det fungerade perfekt.

har tittat i mina gamla utbildningsprogram men ser inget annat där . tittade på nätet och samma där , förutom att det är många som kommer sakna fingrar snar om dom gör som dom gör .

någon som vet .
Citera
2016-02-19, 14:12
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TitanDuke
Flash Powder
jag får inte det att smälla . det blir som bäst en glittrig fontän . använder blå aluminium mikro malet

provade också kaliumnitrat 50% svavel 30% al 20% för det bör sänka antändnings tempen .

men fungerade inte .

varorna är nya , men kom i påsar och dom har ingen datum märkning , har för mig att det brukar vara det .

är det Al som är dåligt . för jag provade att göra svart krut av samma kno3 och det fungerade perfekt.

har tittat i mina gamla utbildningsprogram men ser inget annat där . tittade på nätet och samma där , förutom att det är många som kommer sakna fingrar snar om dom gör som dom gör .

någon som vet .
Jag kör på 50-50 när jag kör dessa blandningar, och det fungerar alldeles utmärkt. Men inte fan kör jag det i tumlaren inte. Det jag tumlar innan är Kaliumnitratet och Bariumnitratet, dock aldrig tillsammans med aluminiumet.
Citera
2016-02-19, 15:10
Medlem
Citat:
Flash Powder

men fungerade inte .

någon som vet .

Till kno3 skall du inte ha blått Aluminium utan "vanligt".

Blått och Perc (Kaliumperklorat) i kraftig dysa med en bra stubin som levererar en fin kvast är tanken.
Citera
2016-02-19, 20:01
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Till kno3 skall du inte ha blått Aluminium utan "vanligt".

Blått och Perc (Kaliumperklorat) i kraftig dysa med en bra stubin som levererar en fin kvast är tanken.
Jag kör dark german, så det är väl kanske därför mitt fungerar.
Citera
2016-02-19, 21:12
Medlem
Citat:
Flash Powder

men fungerade inte .

någon som vet .
Är du go på riktigt,trumla flash, ajajaj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in