2009-11-21, 18:53
Medlem
Are jo fakking kidding...!

Citat:
Ursprungligen postat av hidden
tjenis!

jag undrar vid vilken temperatur litium äntänds vid(om det ens gör det av bara värme)?

om man förvarar det i vanlig luft, erjar bara det översta lagret, eller hela biten om man låter den vara framme tillräckligt länge?

This one was really funny...

Nå, allvar!

Litium är en synnerligen reaktiv metall (alkalimetall).
Detta till trots, Li är den minst reaktiva alkalimetallen gentemot syre, kalkogener och halogener.

Li är den lättaste av alla metaller. Dessutom den enda metall som reagerar spontant med luftens kväve vid rumstemperatur och atmosfärtryck.

Litium antänds inte genom luftexponering. I absolut torr luft angrips Li inte alls (se Hägg), däremot korroderar den snabbt i fuktigt luft.

Med "fuktig" avses i detta fall vanlig vattenhaltig inandningsluft.
I vår vanliga luft (med påvisbar vattenhalt) reagerar Li, främst med luftens kväve, och ger litiumnitrid, Li3N.

Detta märks om man öppnar en burk Li. Snabbt förnimmer man en doft (stank) av ammoniak, vilket beror på att den sålunda bildade föreningen Li3N reagerar med luftfuktigheten (vatten) och ger ammoniak + LiOH.

Li ska alltid förvaras under inert medium, vilket bäst utgörs av argon, eller mindre bra alternativ paraffinolja.

Oljan är visserligen ett mindre lyckat medium, men billigare. Dessutom medger det att förvaringskärlet kan öppnas och återförslutas.

I argonfallet är förpackningen ofta en igensmält glasampull, vilket medför att förpackningen inte kan återförslutas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alkali_metals
Senast redigerad av GaussBonnet 2009-11-21 kl. 19:07.
Citera
2009-11-22, 19:21
Medlem
hiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Det har jag faktiskt testat, pilkol var det. Gick bra, men det är dyrt. Leta upp en pil och kola själv är min rek.

Det är dyrt om man köper det.....Tack för svaret!

GaussBonnet: Nej det var inget skämt. Jag vet att det korroderar i luft och jag vet att jag ska förvara det i paraffin men det var inte det jag frågade. Anledningen var att jag vid framställningen skall ha lite hum om hur lång tid jag har på mig innan biten blir totalförstörd. Sen skär jag väll bort det yttersta när jag har fått ner det i paraffinet.

Jag har bara högstadiets kemi bakom mig, så jag är här för att lära mig.
Citera
2009-11-24, 15:26
Medlem
tsurts avatar
Kan man torka diesel, bensin, tändvätska eller någon annan lättantändlig vätska?
Citera
2009-11-24, 15:34
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsurt
Kan man torka diesel, bensin, tändvätska eller någon annan lättantändlig vätska?
Torka? De innehåller inte vatten, det är ju kolväten!
Citera
2009-11-24, 15:42
Medlem
tsurts avatar
Haha okej. Är inte så kunnig gällande det här, men tolkar det som ett nej?
Citera
2009-11-24, 17:05
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Haha okej. Är inte så kunnig gällande det här, men tolkar det som ett nej?
Ja, efterson kolväten inte är lösliga i vatten.
Citera
2009-11-25, 21:22
Medlem
tsurts avatar
Om man häller tex olja på ett papper kan oljan torka in i pappret efter att det absorberats?
Citera
2009-11-26, 00:02
Medlem
Citat:
Om man häller tex olja på ett papper kan oljan torka in i pappret efter att det absorberats?
Bara om oljan oxideras med tiden av luftsyret. Den olja som torkar/härdar lättast som också är vanligt förekommande är nog linolja.
Citera
2009-11-26, 17:04
Medlem
Arrogants avatar
Jag skickade för några veckor sedan en beställning till svenskakemi, dock så har jag inte fått något svar än, trots påminnelser. Hur lång tid tar det för dem att svara egentligen?
Citera
2009-11-26, 20:06
Medlem
Javisst kan man det!

Citat:

Kolväten (förvarade och utsatta för luftens miljö) kan alltid innehålla små mängder av vattenlösliga och/eller reaktiva ämnen.

Och om detta (dvs vattenhalt, lösning av annan skit, etc...) kan vi väl inte veta så mycket...! (ojar sig)

Nåväl. Ovan nämnda torkning brukar vanligen utföras genom torkning över (dvs tillsats av):

1. konventionella torkmedel (molekylsiktar, kiselgel, fosforpentoxid, svavelsyra under excsickator, etc)

2. natriumhydroxidpärlor

3. vattenfri kalciumklorid, ibland rakt ner i soppan man vill torka!

Och så den riktigt obehagliga:

4. När punkterna ovan avverkats: pressa ner en tråd av metalliskt natrium i lösningen. Utnyttjas vid torkning av eter (dietyleter) för att avlägsna varje spår av vatten (dvs fukt).

OBS! Disclaimer!!!

Allt ovanstående utförs på eget ansvar!!!

Kan inte åta mig ansvar för läsares eventuella aktivitet/resultat eller något därmed likvärdigt genom att följa ovan nämnda steg!

Finally, ITS ALL UP 2 U...!
Senast redigerad av GaussBonnet 2009-11-26 kl. 21:05.
Citera
2009-11-26, 20:23
Medlem
I ow you, and will...

Citat:
... GaussBonnet: Nej det var inget skämt. Jag vet att det korroderar i luft och jag vet att jag ska förvara det i paraffin men det var inte det jag frågade. Anledningen var att jag vid framställningen skall ha lite hum om hur lång tid jag har på mig innan biten blir totalförstörd. Sen skär jag väl bort det yttersta när jag har fått ner det i paraffinet.

Tack för din respons.

Och jag ber om ursäkt, det var förstås inte min mening att var taskig mot dig!

Vet du, det var en riktigt knivig fråga du ställde! Ty, det handlar inte om litiumets reaktivitet, utan om dess reaktionshastighet!

Och det var betydligt mycket värre.

Återkommer, om än it can take a while....
Senast redigerad av GaussBonnet 2009-11-26 kl. 21:16.
Citera
2009-11-26, 22:03
Medlem
Anm.

Bara för detta så lägger jag idag, kl 19.30, en torkad bit metalliskt Li(s) i luft. Torkad, minst 2 färska snittytor. Storlek ~30-40 milligram. Får se vad som händer, och hur fort....!

*Asch, efter ca 1½ timme: inget alls!* Besviken och otålig...

Citat:
...skall ha lite hum om hur lång tid jag har på mig innan biten blir totalförstörd. Sen skär jag väll bort det yttersta när jag har fått ner det i paraffinet.
Jag har bara högstadiets kemi bakom mig, så jag är här för att lära mig.

Frågan är i allra högsta grad relevant! Men, ta det lugnt. Ty:

Inom loppet av en fuktig timme har metallskrället knappt ens börjat angripas...!

Och inom loppet av ca 2 timmar ses att den torra Li-biten angripits ytligt, knappt mer. På en snittyta ses fortfarande metallkristaller.

För att göra saken etter värre:
på ena sidan Li-biten slickade jag på metallstycket. Fy för helvete, besk rutten fisk...!

Alltså: smaka inte på metalliskt Li! *öff...* *spottar*

Nej, nu får ni allt vänta på fler resultat tills imorrn...!

*springer på toa, kräx...*
Senast redigerad av GaussBonnet 2009-11-26 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in