Citat:
Ursprungligen postat av
Soulwell
Acetylsalicylsyra har en bensenring, som innehåller kol- och väteatomer. Kolet är mer elektronegativitet än väte, som gör att vätet blir smått positivt och kolet smått negativt, men ingenting markant. Det gör bensenringen opolär. Samma gäller för metylgruppen. OH-gruppen däremot är väldigt polär eftersom syre har stor elektronegativitet och vätet väldigt lite. Om vi kollar på molekylens struktur så bör den sidan där OH befinner sig vara polära. Men hur fasiken kan självaste molekylen vara polär ifall majoriteten av molekylens komponenter är opolära?
Paracetamol har OH-grupp som är polär. På högra sidan av molekylen så finns det syre respektive kväve som är mycket elektronegativa. Som i princip gör det högra sidan negativ. Men är molekylen opolär eller polär?
Koffein förstår jag ingenting med?
Rätta mig om jag är inkorrekt någonstans.
Tack
Polaritet är knepigt och framför allt relativt. Benzen är t.ex mer polär än cyklohexan som ibland klassas som den mest opolära föreningen men båda är mycket opolära jämfört med t.ex cyklohexanol
Bara en liten kommentar först. Acetylcalisylsyra innehåller inte en -OH grupp (alkohol) utan en karboxylgrupp som har ganska skilda egenskaper från alkoholer. Kan kännas "löjligt" att kommentera det men den kemiska skilnaden är stor.
De polära grupperna i acetylcalicylsyra (asa) som är en ester och en karboxylgrupp är polära och kompenserar till viss del ringens opolaritet och resultatet blir att molekylen är polär (iaf jämfört med bensen). Det samma gäller paracetamol som har en -OH grupp (alkohol/fenol) och en amidgrupp som också kompenserar kolatomerna i ringen.
Samma sak gäller koffein där man har en sk imidgrupp samt lite kväven. Imidgruppen är mer polär än amidgruppen och ger tillsammans med de andra kvävena en polärare molekyl.