2014-05-11, 17:06
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
någon som kan rita ev skriva hur pentylpropanoat ser ut?

Mvh

Det enkla är ju att googla pentyl propanoate
Citera
2014-05-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
Acetylsalicylsyra har en bensenring, som innehåller kol- och väteatomer. Kolet är mer elektronegativitet än väte, som gör att vätet blir smått positivt och kolet smått negativt, men ingenting markant. Det gör bensenringen opolär. Samma gäller för metylgruppen. OH-gruppen däremot är väldigt polär eftersom syre har stor elektronegativitet och vätet väldigt lite. Om vi kollar på molekylens struktur så bör den sidan där OH befinner sig vara polära. Men hur fasiken kan självaste molekylen vara polär ifall majoriteten av molekylens komponenter är opolära?

Paracetamol har OH-grupp som är polär. På högra sidan av molekylen så finns det syre respektive kväve som är mycket elektronegativa. Som i princip gör det högra sidan negativ. Men är molekylen opolär eller polär?

Koffein förstår jag ingenting med?

Rätta mig om jag är inkorrekt någonstans.

Tack

Polaritet är knepigt och framför allt relativt. Benzen är t.ex mer polär än cyklohexan som ibland klassas som den mest opolära föreningen men båda är mycket opolära jämfört med t.ex cyklohexanol

Bara en liten kommentar först. Acetylcalisylsyra innehåller inte en -OH grupp (alkohol) utan en karboxylgrupp som har ganska skilda egenskaper från alkoholer. Kan kännas "löjligt" att kommentera det men den kemiska skilnaden är stor.

De polära grupperna i acetylcalicylsyra (asa) som är en ester och en karboxylgrupp är polära och kompenserar till viss del ringens opolaritet och resultatet blir att molekylen är polär (iaf jämfört med bensen). Det samma gäller paracetamol som har en -OH grupp (alkohol/fenol) och en amidgrupp som också kompenserar kolatomerna i ringen.
Samma sak gäller koffein där man har en sk imidgrupp samt lite kväven. Imidgruppen är mer polär än amidgruppen och ger tillsammans med de andra kvävena en polärare molekyl.
Citera
2014-05-26, 13:08
Bannlyst
Ursäkta min okunskap men vad betyder HMTD?? och går det att använda till att detonera en gödselbomb? Typ konstgödsel/diesel...
Citera
2014-05-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugakuk
Ursäkta min okunskap men vad betyder HMTD?? och går det att använda till att detonera en gödselbomb? Typ konstgödsel/diesel...

Hexametylentriperoxiddiamin

Nej det funkar inte att detonera en "gödsel" bomb med, antar att du menar Ammoniumnitrat/diesel
Citera
2014-07-03, 23:23
Bannlyst
Ja jag menar ammoniumnitrat/diesel.. går det att detonera en sådan med vanlig stubin?

Tacksam för svar.
Citera
2014-07-04, 12:49
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugakuk
Ja jag menar ammoniumnitrat/diesel.. går det att detonera en sådan med vanlig stubin?

Tacksam för svar.

Det borde gå att få till en detonation av ANFO med pentylstubin.
ANFO kräver en tryckvåg för att detonera. Inte bara en Viscostubin.
(Dock ser jag inte problemet med att detonera det med HMTD som primär/boost)

Läs om ANFO här: http://en.wikipedia.org/wiki/ANFO
Citera
2014-07-11, 00:42
Medlem
JoeDevolas avatar
Relativt ofta ser jag mindre nogräknade individer som "grillar" sin korv mitt i eldsflammorna. Kommer mina efterlevande också att få uppleva detta fenomen, eller kommer Charles Darwin sakta men säkert att hämta hem dem?

OK, jag inser att det knappast kommer att rensa ut några svagbegåvade, men hur farligt är det?
Citera
2014-07-11, 13:03
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Relativt ofta ser jag mindre nogräknade individer som "grillar" sin korv mitt i eldsflammorna. Kommer mina efterlevande också att få uppleva detta fenomen, eller kommer Charles Darwin sakta men säkert att hämta hem dem?

OK, jag inser att det knappast kommer att rensa ut några svagbegåvade, men hur farligt är det?

Inte särskilt farligt.
Det finns vissa indikationer på att kött som tillagas i hög temperatur kan ge Cancer, men det kan man å andra sidan få av grillchips också...

http://cancer.about.com/od/foodguide/a/grillingmeat.htm

Däremot så kan man passa sig lite om det inte hade varit just korv. Om det hade varit en fläskfilé istället så hade den antagligen inte blivit tillagad i mitten, och man kan få diverse sjukdomar av icke-tillagat griskött.
Citera
2014-07-15, 02:46
Medlem
VemSaDets avatar
Funkar denna http://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/packa--skicka-c3596/emballage-och-packning-c2483/omslagspapper-och-strackfilm-c3457/omslagspapper-100cmx8m-0-5kg-2580114/
Till att göra s.k Groundsalute? Tänkte rulla egen papprör.
Citera
2014-07-15, 08:38
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Funkar denna http://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/packa--skicka-c3596/emballage-och-packning-c2483/omslagspapper-och-strackfilm-c3457/omslagspapper-100cmx8m-0-5kg-2580114/
Till att göra s.k Groundsalute? Tänkte rulla egen papprör.

Absolut, ser ut som vanlig kraftpapp
Citera
2014-07-23, 16:53
Medlem
Hej! Behöver gärna hjälp med en oorganisk kemi fråga.
Frågan lyder:
Den rena föreningen Cs2[NiCl4] går inte att isolera, då den visade sig att inte vara stabil, utan kunde endast studeras i fast lösning i Cs2[ZnCl4]. Däremot kunde man stabilisera komplexet [NiCl4]2- genom att syntetisera en förening med en mycket större katjon, nämligen tetraetylammoniumjonen, [N(C2H5)4]+. Syntesen går inte att göra vid närvaro av vatten och gjordes därför i nitrometan (CH3NO2). Den bildade föreningen med formeln (N(C2H5)4)2[NiCl4] är blå och vid magnetiska mätningar observerades att den attraherades av ett magnetfält. När föreningen löstes upp i vatten blev färgen av lösningen grön. En vattenlösning av kaliumcyanid (KCN) tillsattes till den gröna lösningen och färgen ändrades och blev gul. När vattnet tilläts avdunsta började gula kristaller bildas. Kristallerna analyserades och resultatet var att de bestod av ett ämne med formeln K2[Ni(CN)4].H2O. Vid magnetiska mätningar visade det sig att denna förening svagt repellerades av ett magnetfält. Förklara vad dessa observationer säger om komplexen [NiCl4]2- och [Ni(CN)4]2- genom att använda figurerna nedan.
En del av den spektrokemiska serien: Cl- < OH- < H2O < NH3 < CN- < C

Hur ska man gå tillväga att lösa uppgiften?
Citera
2014-08-14, 23:47
Medlem
VemSaDets avatar
Tycker det är väldigt dyrt och svårt o få tag på bra rör till mina ''stora'' bangers.
Så jag tänkte varför inte köpa http://prisbutiken.se/index.php?route=product/product&path=60&product_id=71
Vad tycker ni? Ska köra med BLP. 70/30 Kclo4 Al blue.
Blir det bra vad tror ni? Dem rymmer Ca 30g pulver vilket är perfekt för min bangers.
Vad ska jag tänka på när jag använder dem istället för vanliga papprör?
Senast redigerad av VemSaDet 2014-08-14 kl. 23:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in