2017-01-02, 17:51
Medlem
Ompalas avatar
Hej, liten fråga angående Tetrahydrofuran.

Råkar kommit en större mängd, XXX antal liter.

Någon med insikt av vart man kan vända sig för att sälja det? Känns som blocket och dyl. är uteslutet då jag inte fann något liknande till salu.
Citera
2017-02-02, 17:01
Medlem
Bonnatorps avatar
Tänkte försöka mig på att bygga ihop en hyggligt kompakt apparat för kontinuerlig destillering, väntar bara på att glasuppsättningen ska komma. Fram till dess småskissar jag på lite idéer.

Eftersom jag har noll erfarenhet av att använda sådan glasutrustning så kan vissa uppskattningar förstås vara helt åt skogen, men huvudidén är att förvärma vätskan i någon värmeväxlare istället för att låta huvuddelen av värmandet ske i rundkolv. Jag hittar nämligen ingen sådan med lämpligt placerad avrinningsventil.

Är det en jättedum idé att cirkulera hetvatten i allihnkondensor och låta denna agera som förvärmare/kokare?
Tänkte att den ändå har halvhyggligt med utrymme så att ångorna kan separeras och smita ut mot vigreuxen medan den smått urlakade vätskan får rinna vidare i en vertikal kondensor som värmer igen, fast med lägre temperatur.
Citera
2017-03-22, 16:30
Medlem
Betyder katalysator och enzym samma sak när det gäller freoner?
Citera
2017-03-23, 20:58
Medlem
Din fråga är underlig...

Det är som att fråga om dynor och golv betyder samma sak när det gäller vildsvin!
Senast redigerad av Crazy Swede 2017-03-23 kl. 21:02. Anledning: Felstavning
Citera
2017-07-12, 17:29
Medlem
Decentralizeds avatar
Jag är lite osäker på i vilken tråd jag skulle placera detta inlägg, men jag provar här. En moderator får mer än gärna förflytta meddelandet till en mer passande tråd om denne anser det nödvändigt.

I alla fall, om man är lite sugen på att lära sig kemi, och utföra lite experiment på hobbynivå, var bör man vända sig då? Köpa någon grundskole/gymnasiebok? Finns det något/några kul forum? Upplys mig!
Citera
2017-07-28, 22:35
Medlem
Fråga angående Ammoniumperklorat
Då ju kaliumperklorat som bekant förbjudits i EU, vet någon hur de står till med ammoniumperklorat? Är det fortfarande tillåtet, eller förbjöds helt sonika alla perklorater? Svenska kemi verkar ju iaf fortfarande sälja ammoniumperklorat, dock väldigt dyrt...
Citera
2017-07-28, 22:38
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dasdasdasdasd
Fråga angående Ammoniumperklorat
Då ju kaliumperklorat som bekant förbjudits i EU, vet någon hur de står till med ammoniumperklorat? Är det fortfarande tillåtet, eller förbjöds helt sonika alla perklorater? Svenska kemi verkar ju iaf fortfarande sälja ammoniumperklorat, dock väldigt dyrt...

Ammoniumperklorat är fortfarande tillåtet att köpa. KeteN är kanske lite billigare än Svenska Kemi.
Citera
2017-07-28, 23:12
Medlem
Okey! Hur är det som substitut för kaliumperklorat i blixtljuspulver? Är det känsligare, svagare jämfört? Säg i en 70:30 mix med aluminium.
Citera
2017-07-28, 23:23
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dasdasdasdasd
Okey! Hur är det som substitut för kaliumperklorat i blixtljuspulver? Är det känsligare, svagare jämfört? Säg i en 70:30 mix med aluminium.

Jag tror att det är svårt att göra fungerande BLP med AP. Ett alternativ är bariumklorat, som också är lagligt att köpa fortfarande. Man kan ta 50-70% bariumklorat och 30-50% Mg.
Citera
2017-08-27, 21:13
Medlem
Är det någon som vet någon bra komposition på flash? Jag kan inte få tag på kaliumperklorat längre och jag har inte tiden eller orken till att bygga en cell. Har testat med kaliumnitrat och Magnesium men det blir inte alls samma tryck som i det klorat baserade. Vilket kommer närmast klorat av Natriumpersulfat,kaliumpersulfat och vilket är bäst lämpat att använda av ren säkerhets faktor? Natriumpersulfat är väl ganska hygroskopiskt? Då är det inte så bra att använda tillsammans med magnesium. Förlåt om jag var otydlig och hoppas någon kan svara på min frågor. Har hållt på med pyroteknik länge och när kaliumperklorat förbjöds så förstörde det ganska mycket då jag både använder det till stjärnor och annat.
Citera
2017-10-27, 18:02
Medlem
Joealeriss avatar
För länge sedan såg jag en video på YouTube där en snubbe tillverkade saltsyra med hjälp av elektrolys, samt en mojäng han kallade för "bubbler". Den liknade två bägare med ett membran emellan. Saltsyra bildades i ena bägaren, och något annat i den andra. Är detta möjligt? Han hade bara saltvatten i bägarna från början om jag inte missminner mig.
Citera
2017-12-29, 23:57
Medlem
En fråga angående flashpulver eller vad det kallas. Finns inne i smällare som gör att det smäller högt.

Jag har nu experimenterat och öppnat upp flera små smällare och klippt en berocca plastburk i mitten hällt i där, sedan smältlim för locket och silvertejp runt hela. Det blev en ordentlig smäll och tryckvåg

Nu till problemet. Är det farligt med plastbehållare? dvs statisk elektricitet som gör att det exploderar i min hand istället?

Samt skulle det vara farligt att skära upp flera små och fylla upp hela burken med pulvret istället för halva? Menar fullstora berocca plastcylindrar. inte halvburkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in