2016-03-04, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Anti-teisterna. Vem annars sinnsesjukförklarar en hel grupp med människor, och därmed, enligt vad teserna kommer fram till, se sig själv som en bättre tänkare, Dva de har fallit i samma fälla som fundamentalister i mina ögon.

Nu är det ju inte särskilt många som sinnessjukförklarar alla religiösa, varken här på forumet eller annan stans.
Bara att läsa den här tråden. En klart majoritet är med på att att de flesta religiösa INTE är mentalsjuka. Däremot finns det vissa typer av religiösa grupperingar som uppenbarligen lider av olika former av mentala handikapp.
Citera
2016-03-04, 02:52
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Nu är det ju inte särskilt många som sinnessjukförklarar alla religiösa, varken här på forumet eller annan stans.
Bara att läsa den här tråden. En klart majoritet är med på att att de flesta religiösa INTE är mentalsjuka. Däremot finns det vissa typer av religiösa grupperingar som uppenbarligen lider av olika former av mentala handikapp.
Jag upplever som den antireligiösa eliten här gör allt för att kvävs en diskussion, även om den är på ett teologiskt plan. Varför annars ska det ständigt hänvisas till en tråd som behandlar religion och menta ohälsa? Det finns en agenda där troende är ointelligenta, och där anti-teister sitter med oinskränkt kunskpap om precis allt- Där sitter vi i debatterna, snarare än att tala om teologin bakom teserna.
Citera
2016-03-04, 03:03
Medlem
I stort sett alla troende granskar inte ens alla religioner och böcker som finns tillhands. Människor som är troende är istället lata individer som valt religionen som legat närmast till hands.

Etniska svenskar som blir troende väljer kristendomen som religion, medan individer med muslimska föräldrar väljer islam som religion. Allt för att detta är vad som "ligger närmast till hands". Det går inte ta dessa människor seriöst.

Flertalet gånger har jag frågat troende individer ifall de läst både koranen och bibeln, men i 9 fall av 10 har de bara bläddrat i den ena. När jag frågat hur de då vet att de valt rätt tro har de alltid blivit mållösa och svarslösa. Inte nog med att religion är en slags sjukdom, de som lider av den granskar ju för fan inte sagoberättelserna i dess helhet. Hur fan kan någon påstå sig vara kristen utan att ha läsa koranen och hur fan kan någon vara muslim utan att ha läst bibeln? Hur fan vet dem att de valt rätt tro?

Det är som att påstå att Burger King är godare än McDonalds utan att någonsin ha ätit på McDonalds.
Senast redigerad av herrtanke 2016-03-04 kl. 03:06.
Citera
2016-03-04, 03:34
Medlem
Citat:
Jag upplever som den antireligiösa eliten här gör allt för att kvävs en diskussion, även om den är på ett teologiskt plan. Varför annars ska det ständigt hänvisas till en tråd som behandlar religion och menta ohälsa?
Vem är det som ständigt hänvisar till den här tråden? Inte särskilt ofta jag ser det och när jag väl ser det är det alltid befogat. När personers religiösa föreställningar och dess sätt att argumentera för dessa manifesterar sig som sinnessjuka i diverse trådar (och tro mig, det sker dagligen) så är det väl på sin plats att hänvisa till den tråden.

Citat:
Det finns en agenda där troende är ointelligenta, och där anti-teister sitter med oinskränkt kunskpap om precis allt- Där sitter vi i debatterna, snarare än att tala om teologin bakom teserna.
Jaså. Nyss var det att det sägs att alla troende är mentalsjuka, men nu har det alltså ändrats till ointelligenta istället?
Men även här har du fel. Jag lovar dig att en klar majoritet inte är av uppfattningen att tro är synonymt med att vara ointelligent.
Citera
2016-03-04, 06:31
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
I stort sett alla troende granskar inte ens alla religioner och böcker som finns tillhands. Människor som är troende är istället lata individer som valt religionen som legat närmast till hands.

Etniska svenskar som blir troende väljer kristendomen som religion, medan individer med muslimska föräldrar väljer islam som religion. Allt för att detta är vad som "ligger närmast till hands". Det går inte ta dessa människor seriöst.

Flertalet gånger har jag frågat troende individer ifall de läst både koranen och bibeln, men i 9 fall av 10 har de bara bläddrat i den ena. När jag frågat hur de då vet att de valt rätt tro har de alltid blivit mållösa och svarslösa. Inte nog med att religion är en slags sjukdom, de som lider av den granskar ju för fan inte sagoberättelserna i dess helhet. Hur fan kan någon påstå sig vara kristen utan att ha läsa koranen och hur fan kan någon vara muslim utan att ha läst bibeln? Hur fan vet dem att de valt rätt tro?

Det är som att påstå att Burger King är godare än McDonalds utan att någonsin ha ätit på McDonalds.

Svaret är gudslängtan. Fanns redan bland förhistoriska stammar som dyrkade solen.
Jag antar att du känner till likheten mellan kristendom, judendom och islam.

Att välja religion är inte som att läsa en test i Råd&Rön och sen välja tvättmaskinen med högst betyg.
Citera
2016-03-04, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Svaret är gudslängtan. Fanns redan bland förhistoriska stammar som dyrkade solen.

Att välja religion är inte som att läsa en test i Råd&Rön och sen välja tvättmaskinen med högst betyg.

Men om "du tror på något", då bör du givetvis granska alla religioner som finns tillgängliga, och inte bara följa första bästa som ligger nära till hands.
Citera
2016-03-04, 07:40
Medlem
KortStubins avatar
Citat:

mina fetningar ovan
1. Det är inte bara efterfrågan som styr.

2. Även marknadsföring av en religion kan ske, och sker, genom bl.a indoktrinering (produktpresentation) och tillgänglighet (produktutbud).
Citera
2016-03-04, 07:42
Medlem
Nemjungs avatar
Religion är ju grunden till allt ont som hänt denna värld så det ligger nog nånting i det, bara läst Topicen :P
Citera
2016-03-04, 07:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Vilka är det som presenterar sig med mentala sjukdomar då?

Citat:
Anti-teisterna. Vem annars sinnsesjukförklarar en hel grupp med människor, och därmed, enligt vad teserna kommer fram till, se sig själv som en bättre tänkare, Dva de har fallit i samma fälla som fundamentalister i mina ögon.

Aaah, så du kunne inte motstå frestelsen till att ansluta dig till "väderkvarnskriget"
(~mellan ... i én version ... pådyvlande teism och anti-teism; i en annan mellan (filosofisk) materialism och absolut idealism) och därifrån generalisera.
Citera
2016-03-04, 07:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag upplever som den antireligiösa eliten här gör allt för att kvävs en diskussion, även om den är på ett teologiskt plan. Varför annars ska det ständigt hänvisas till en tråd som behandlar religion och menta ohälsa? Det finns en agenda där troende är ointelligenta, och där anti-teister sitter med oinskränkt kunskpap om precis allt- Där sitter vi i debatterna, snarare än att tala om teologin bakom teserna.

Du generaliserar.

Är du "kränkt"?
Citera
2016-03-04, 07:58
Medlem
Är själv agnostiker men hatar fan finniga atiester i tonåren mer en den mest fanatiske pingstvän som ligger på golvet och talar i tungor. Det är dags att fatta att ateism också är en tro. Ni tror på en lära. Kom igen när det finns bevis. Det gälle för övrigt alla som tillhör en religon också.
Citera
2016-03-04, 07:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Japp, pådyvlande god-of-gaps-apologetik är ju en populär hobby blant kunskapslösa eller mentalt dysfunktionella.

Citat:

Precis: "Faith is faith and facts are facts".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in