2016-02-18, 20:47
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Mycket märklig lägenheten.. finns ju bara ett ordentligt sovrum. Två om man är snäll. Antar den första köparen hade mycket specifika krav på hur det skulle utformas för ingen normalt funtad arkitekt hade väl utformat den planlösningen?

Vad fyller det lilla rummet som sitter ihop med badrummet för funktion, ser ut som det är köksskåp där inne? Och mycket underligt att väggen saknas. Enda anledningen jag kan komma på är att det är ett överdimensionerat skötrum för småbarn.

Ja, den är ett bra exempel på dåligt disponerad yta. De verkar ha gått på några idéer eller tumregler som att "det är bra viktigt med arbetsytor" och sen gått överstyr. Undrade också vad de ska hålla på med i det där badrumsutrymmet. Det finns ju tvättstuga så det borde inte vara klädvård. Mycket makeup? Men då kunde de gjort något charmigt med stora fina speglar i stället för köksskåpen, och kanske i anslutning till deras "walk-in-closet!.

Och så till kök och matrum. Här har vi ett exempel på ytor som i vardagen mest kommer skapa transportsträckor. Var äter man frukosten och kvällsmackan? Vid köksön på barstol? Eller ska man springa fram och tillbaka till matsalen så fort det ska ätas något?

Vad är poängen med öppna planlösningen här? Ska värden stå vid spisen och ropa till gästerna i matrummet.

Och så kommer vi till mantrat (sorry för upprepning). Men vitt vitt vitt - är det inte tillräckligt med ljus och rymd? Är det en mer tom och kall känsla man behöver i detta hem?

Och så lilla sovrummet som ligger nästan inuti det stora. Är det byggt för ett spädbarn som föräldrarna vill ha nära till?

Men visst är det en fantastisk utsikt och generös yta, inser att jag låter som räven som klagar på rönnbären här. Men det stör att de utnyttjar det så konstigt men samtidigt tråkigt.
Citera
2016-02-18, 22:17
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Vad fyller det lilla rummet som sitter ihop med badrummet för funktion, ser ut som det är köksskåp där inne? Och mycket underligt att väggen saknas. Enda anledningen jag kan komma på är att det är ett överdimensionerat skötrum för småbarn.

Jag tippar på att man gjort om planlösningen i mer modern tid. Titta bara på stilarna i de två badrummen- det blå är helt klart från byggåret 1999 men det stora med "skötrummet" utanför är förmodligen gjort alldeles nyligen. Och enligt ritningen så har det gått en dörr från det badrummet ut till hallen, så den har man väl satt igen och öppnat upp till det inre sovrummet för att få nån slags walk-in-closet/puderrum. Jag tycker som er, det blev bara konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Och så till kök och matrum. Här har vi ett exempel på ytor som i vardagen mest kommer skapa transportsträckor. Var äter man frukosten och kvällsmackan? Vid köksön på barstol? Eller ska man springa fram och tillbaka till matsalen så fort det ska ätas något?

Vad är poängen med öppna planlösningen här? Ska värden stå vid spisen och ropa till gästerna i matrummet.

Håller med, moderna arkitekter tycks sällan utgå från praktiska vardagsbehov som nattamacka i köket utan snarare visioner om hur man egentligen skulle vilja leva sitt liv- ha en kock som fixar maten i det stora luftiga (och opraktiska) köket medans man själv minglar med sina gäster i matrummet där stärkta linnedukar ligger på bordet och överdimensionerade kandelabrar fladdrar i kvällsbrisen från den öppna balkongdörren.

Övervåningen är ju f ö helt meningslös- går ju inte att använda som sovrum och "spången" till balkongen är bara dödyta som inte går att möblera. För att inte tala om den (läskiga) hängande balkongen... Som Gert Wingårdh så nyligen i Husdrömmar om en balkong på ett hustak- hur ofta nyttjar man den egentligen? På nyårsafton bara för resten av året har man inte ork att bära upp nåt dit.
Citera
2016-02-19, 01:03
Medlem
ace_secs avatar
http://www.maklarhuset.se/till-salu/bostadsratt/orebro-centralt_vaster-falleniusgatan_6-572667?referrer=hemnet#bilder

Lastpallar till precis ALLT
Citera
2016-02-19, 03:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Det borde ju inte vara så svårt att få in en mäklare i tråden som kan svara mer utförligt, eller kanske en stylist? Men när jag skulle sälja min BRF fick jag rådet av mäklaren att snygga till den. Det var billiga plastmattor i köket och hallen, och jag fick rådet att byta ut dom mot nyinlagt linoleum i gammal stil. Lägenheten var funkis från tidigt trettiotal, så det fanns en del fina detaljer. Jag slipade och oljade in parkettgolven, målade alla väggar vita, slipade och målade om alla trälister. Kostade mig säkert tjugotusen, och mäklaren sa att det kunde öka värdet på flera hundratusen om jag hade tur.

Det gäller att få det fräscht, inte minst. Ljust får det också gärna vara. Ljust & fräscht är vad marknaden vill ha. Men mest handlar homestyling om identifikation. Ett väl inbott hem är för inbott, en presumptiv köpare har svårt att göra det till "sitt" vid en visning. Det finns för mycket personliga saker som gör det för inbott och personligt. Ett helt tomt hem är raka motsatsen, det ser alldeles för opersonligt ut. Och många har svårt att uppfatta rymd och ytor utan möbler och referensobjekt. Det blir svårt för köparna att så att säga möblera stället i huvudet när dom är där på en visning.

Homestyling är alltså det gyllene mellanläget, tillräckligt möblerat för att folk ska kunna göra sig en uppfattning över ytor och möblerbarhet. Tillräckligt opersonligt för att köparna i huvudet ska kunna lägga till sin personlighet när dom fantiserar om sitt framtida boende. Så, ljust & fräscht och möblerat, men absolut ingen personlighet. Inga fotografier med barn och sånt, inte den minsta pinal som kan påminna om att någon annan har bott där eller kan göra det. Det ska vara som en just påbörjad tavla, där alla köpare kan måla färdigt i sitt huvud.

Det är därför all homestyling (i mina ögon) ser så jävla trist ut. Det är möblerat, men totalt renons på personlighet. Och det är det personliga jag faller för. Och många med mig? Jag väljer hellre det personliga alla dagar i veckan, alltså är homestyling totalt bortslösat på mig. Jag hade hellre sett att dom lämnade allt totalt intakt, jag har inga problem att föreställa mig ett ställe varken möblerat eller omöblerat. Och alltså riktar sig inte homestyling till mig. Eller nån annan i den här tråden, antar jag? Vi är helt enkelt inte homestylarnas målgrupp, målgruppen är alla andra som inte har riktigt samma koll.

Ett mycket intressant och välskrivet inlägg, tack. Var det mäklaren som gav dig tipset om det med inredningen och att göra det opersonligt också, utöver renoveringen?
Citera
2016-02-19, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
http://www.maklarhuset.se/till-salu/bostadsratt/orebro-centralt_vaster-falleniusgatan_6-572667?referrer=hemnet#bilder

Lastpallar till precis ALLT

Och fina omklädningsskåp i sovrummet. Med tanke på lägenhetens pris och inredning i övrigt gissar jag på att det handlar om en arbetarromanticist snarare än en faktisk arbetare.

Den här var ganska lustig: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centrum-helsingborgs-kommun-kungsgatan-8-7365935

Ovanvåningen på ett garage ombyggd till en lägenhet. Kan inte vara så skoj varje morgon när folk öppnar garagen under en för att åka till jobbet.

Kan ju alltid slänga in http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-tagaborg-helsingborgs-kommun-f-m-franzens-gata-16-8710121 också som för all del är rätt speciell i sig men där jag främst reagerade på den freakiga iron maiden-duschen: http://www.2gm.se/importer/Objektbilder/4E8BKU9PRFB8KBND/IMG_1667.JPG
Senast redigerad av Grillo 2016-02-19 kl. 04:12.
Citera
2016-02-19, 10:17
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Och fina omklädningsskåp i sovrummet. Med tanke på lägenhetens pris och inredning i övrigt gissar jag på att det handlar om en arbetarromanticist snarare än en faktisk arbetare.

Den här var ganska lustig: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centrum-helsingborgs-kommun-kungsgatan-8-7365935

Ovanvåningen på ett garage ombyggd till en lägenhet. Kan inte vara så skoj varje morgon när folk öppnar garagen under en för att åka till jobbet.

Kan ju alltid slänga in http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-tagaborg-helsingborgs-kommun-f-m-franzens-gata-16-8710121 också som för all del är rätt speciell i sig men där jag främst reagerade på den freakiga iron maiden-duschen: http://www.2gm.se/importer/Objektbilder/4E8BKU9PRFB8KBND/IMG_1667.JPG

Lastpall omgjord till lampa was a first.

Lägenheten uppepå garaget var lite gullig men ganska opraktisk då det inte finns ett vardagsrum. Jag förmodar att bästa sättet att omvandla den så man får plats med en soffa är att riva mellanväggen och ha öppen planlösning med en soffa där.

Huset med den freakiga duschen var lite spännande. Ingår två operationsrum också.
Ser framför mig hur de fina festerna i läkarvillan spårar ur och slutar en trappa ner på operationsbordet...
Citera
2016-02-19, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ett mycket intressant och välskrivet inlägg, tack. Var det mäklaren som gav dig tipset om det med inredningen och att göra det opersonligt också, utöver renoveringen?

Jag har inte läst varenda mäklares hemsidor men tar för givet att alla större mäklarfirmor erbjuder sina säljare hjälp med homestyling, det ligger ju i mäklarnas intresse att få så mycket pengar som möjligt för varje objekt. Tog två random mäklare från hemnet:

Citat:
Med Bjurfors Homestyling erbjuder vi professionell hjälp med att visa upp just din bostads bästa sidor för köparen. Inför annonsering och visning fotograferar vi din bostad, givetvis med hjälp av en professionell fotograf.
Slut citat.

Citat:
b. Inredning och styling
Du har säkert noterat att bilderna i bostadsannonser och på Hemnet blir alltmer lika varandra. Det är svårt att skilja den ena lägenheten eller huset från det andra. Det är inte styling, det är likriktning och något som många av våra konkurrenter ägnar sig åt. På Stadshem arbetar våra inredare med att göra just ditt hem så attraktivt, mysigt och inbjudande som möjligt. Ditt hem skall skilja ut sig både på bild och när man kommer på visning.

Våra inredare träffar dig i ditt hem och du får tips och råd om hur du kan göra det så intressant, personligt och snyggt som möjligt på bild och visning. Mötet sammanfattas sedan av inredarna i ett kompendie där du också får inspirationsbilder och förslag på inköpsställen där du kan få tag på det du eventuellt ska komplettera med.
Slut citat.
Citera
2016-02-19, 16:43
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck

Jag vet inte var jag har plockat upp det där med det personliga/opersonliga angånende homestyling. Men tanken är ganska logisk, man vill ju fantisera och bo in sig när man tittar på objekt. Och då kan det vara störande för många om det finns för mycket personlighet som ligger och skaver. Som sagt, tankegången är inte min, och jag håller inte med. Jag bara försöker förklara vad det är för tankeprocesser dom är inne på som stylar.
Citera
2016-02-19, 16:49
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nja, i storstäderna byggs det en och annan stor lgh fortfarande. Men den här var bland de mest besynnerliga jag sett. Hur ser familjen ut som passar in i det boendet? För som ungkarlslya suger den.

Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag tippar på att man gjort om planlösningen i mer modern tid. Titta bara på stilarna i de två badrummen- det blå är helt klart från byggåret 1999 men det stora med "skötrummet" utanför är förmodligen gjort alldeles nyligen. Och enligt ritningen så har det gått en dörr från det badrummet ut till hallen, så den har man väl satt igen och öppnat upp till det inre sovrummet för att få nån slags walk-in-closet/puderrum. Jag tycker som er, det blev bara konstigt.

Det kan vara så att lägenheten är hopslagen med en mindre lägenhet. Eller snarare, att den där våningen är en så kallad byggmästarlägenhet, och att lägenheterna ser annorlunda ut i våningarna under. Om man tänker sig en lägenhetsavskiljande vägg längs med trappan, så kan man ana två separata lägenheter på planlösningen. Det där lilla konstiga rummet är/har antagligen varit den lägenhetens kök på dom andra våningarna.
Citera
2016-02-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Det kan vara så att lägenheten är hopslagen med en mindre lägenhet. Eller snarare, att den där våningen är en så kallad byggmästarlägenhet, och att lägenheterna ser annorlunda ut i våningarna under. Om man tänker sig en lägenhetsavskiljande vägg längs med trappan, så kan man ana två separata lägenheter på planlösningen. Det där lilla konstiga rummet är/har antagligen varit den lägenhetens kök på dom andra våningarna.

Håller med om det, var min tanke när jag såg planlösningen.
Citera
2016-02-19, 17:14
Medlem
Kapten Klännings avatar
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-goteborgs-kommun-ovre-djupedalsgatan-5-8766255

Nog är det ett projekt alltid!
Citera
2016-02-19, 21:05
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-goteborgs-kommun-ovre-djupedalsgatan-5-8766255

Nog är det ett projekt alltid!

Och även om det skulle bli toppenfint inne så är ju läget i fastigheten totalt kaos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in