Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-18, 23:51
  #15457
Medlem
officebrownies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Hur man förstör ett gammalt kråkslott: Grå eternitfasad och fel fönstersättning.

Fast om man vänder på det, hade man inte satt på eternitfasad hade huset troligtvis varit bortom räddning och rivningsfärdigt idag. Finns otaliga exempel på det i vårt avlånga land där stora gamla träkåkar ruttnar ihop på grund av att ägarna inte orkar/har råd/kunskap och så vidare att underhålla dem.

Eternitplattorna har med största sannolikhet lagt huset i malpåse på ett effektivt sätt och haft fördelen att tidigare ägare kunnat snåla på underhållet och lämna det till framtida generationer.

Det gör det inte särskilt estetiskt tilltalande dock Och fönstersättningen är helt fel som du påpekar, för tankarna till ett äldre hyreshus.
Citera
2016-04-18, 23:54
  #15458
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Fast om man vänder på det, hade man inte satt på eternitfasad hade huset troligtvis varit bortom räddning och rivningsfärdigt idag.

Skitsnack, säger jag. Det har ingenting med hållbarhet att göra. Beroende på underhåll har en träfasad en hållbarhet på mellan trettio/femtio/hundra år. Det hade inte kostat mer att byta ut dom skadade träpartierna och måla om än att täcka skiten med eternit. Vad det handlade om är att en hel generation svenskar blev pålurade eternitfasader av ett krämarskrå som pratade om underhållsfritt men som inte hade en jävla aning om vad dom snackade om. Det handlar om business och ingenting annat. Och lättlurade människor som faller för säljsnack, igår precis som idag.
Citera
2016-04-19, 00:10
  #15459
Medlem
JayGatsbys avatar
Man måste ha väldigt bra fantasi för att kalla en lägenhet i ett flerbostadshus från 1800-talet för "Drottnings Kristinas hem" för att fastigheten byggdes på platsen för en malmgård där Drottning Kristina bodde 200 år tidigare.

http://skeppsholmen.se/sv/object/ind...atan-9-710831/
Citera
2016-04-19, 01:06
  #15460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
ESNY ska bygga 29(!) vindslägenheter i Uppsalas "strykjärnshus". Förutom att Freddan kan betala av sin nya villa i Connecticut kontant så kan bostadsrättsföreningen förmodligen slopa alla lägenheters månadsavgift de närmsta 100 åren.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...tan-1a-8799078

Ps. Den osaliga damen med chipspåsen i handen skulle inte jag vilja ha i mitt sovrum... *ryser*

Du kunde väl sagt att den bilden var på förstasidan, fy fan...
Citera
2016-04-19, 01:55
  #15461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Kostade tydligen nästan 50 (!) miljoner att bygga, säljs för 35'': http://www.gotland.net/bo-leva/arkiv...n-ar-till-salu

Edit: Ägare verkar ha sålt sitt bolag för omkring en halv miljard så några mill hit eller dit spelar kanske inte vidare roll.

Det är inte trovärdigt att denna kub kostat 50 miljoner att bygga.

Går folk på vad som helst bara för att det står i tidningen, eller för att någon rik person påstår det?

Jag vill se en redovisning av byggkostnaden, se med egna ögon vad som utbetalats till arkitekten och de olika entreprenörerna, innan jag tror på den siffran.
Citera
2016-04-19, 01:57
  #15462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Det är en del av det som var en stor industriyta. "Fabriken Furillen" kallas området. Efter industriverksamheten byggdes en del futuristiska boenden. Som detta.

Jäkla trams om du frågar mig. Det är ju uteslutande fritidsboenden; vad är det för konstig typ som vill spendera sin julisemester i något halvindustriellt sterilt modernistbygge som detta?

Man borde byggt traditionellt och fint om man nu hade möjligheten nära vattnet.



Jag håller med. Som fritidsboende skulle jag inte vilja vara där om jag fick betalt för det, eller fick bo där gratis. Trist ställe.
Citera
2016-04-19, 02:03
  #15463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Intressant planlösning på den här lägenheten- flera kattvindar och andra skrymslen. Och en upphöjd trappa till enda fönstret. Dessutom undrar jag om dörren till höger om pianot är en blinddörr? Det finns nämligen inga fler rum i lägenheten...

http://www.dufback.se/bilder.aspx?gu...P3&typ=CMBoLgh

Du hittar de vita lägenheterna, de som bländar.

Fint läge, trevlig fastighet, men ingen bra planlösning på lägenheten. Kan det du kallar blinddörr vara en garderob?
Citera
2016-04-19, 02:06
  #15464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du hittar de vita lägenheterna, de som bländar.

Fint läge, trevlig fastighet, men ingen bra planlösning på lägenheten. Kan det du kallar blinddörr vara en garderob?
Antagligen en avstyckad lägenhet där dörren behållits men baksidan troligen består av ny vägg. Ser inget handtag på dörren.
Citera
2016-04-19, 02:16
  #15465
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Skitsnack, säger jag. Det har ingenting med hållbarhet att göra. Beroende på underhåll har en träfasad en hållbarhet på mellan trettio/femtio/hundra år. Det hade inte kostat mer att byta ut dom skadade träpartierna och måla om än att täcka skiten med eternit. Vad det handlade om är att en hel generation svenskar blev pålurade eternitfasader av ett krämarskrå som pratade om underhållsfritt men som inte hade en jävla aning om vad dom snackade om. Det handlar om business och ingenting annat. Och lättlurade människor som faller för säljsnack, igår precis som idag.

Vi tycker olika!

Jag gillar eternitfasaden, och har inget emot fönster utan spröjs. Det är en fin genomförd modernisering av ett sekelskifteshus, som underlättar att bo i ett stort hus.

http://www.gardochtorp.se/var-missfo...x?article=5142
Citera
2016-04-19, 02:18
  #15466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Antagligen en avstyckad lägenhet där dörren behållits men baksidan troligen består av ny vägg. Ser inget handtag på dörren.

Kan vara så. Märkligt att de inte tagit bort dörren och gjort en slät vägg.
Citera
2016-04-19, 08:00
  #15467
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Hur man förstör ett gammalt kråkslott: Grå eternitfasad och fel fönstersättning. Fönstren är för låga, för fyrkantiga, och utan spröjs. Man har alltså rivit ut dom gamla fönstren nån gång på sextiotalet, fyllt igen hålen som blev över och täckt allt med eternit. Fel fel fel! Allt ser fel ut. Dom felaktiga fönstren förstör proportionerna totalt, vilket gör att huset ser helt fel ut.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9r...gen-38-8946119

Wow, va kul att se att kråkslottet är till salu! Har kört förbi där ett par gånger för många år sen. Men jag är gobsmacked över priset- det är ju knappast sjötomt och det ligger ett hus framför nere vid vattnet så inte troligt att du har nyttjanderätt på någon mark vid vattnet heller. Visserligen är tomten generös (dock problematisk att stycka av för man vill ju inte ha ytterligare ett hus framför sig som man stirrar ner på), och huset är stort, men borträknat vinden så är det inte mycket större än en vanlig villa. Att det finns två roliga men i princip obrukbara torn kan inte vara orsaken till priset. Jag gissar att det där stället har ett realistiskt värde på ca 6-8 mille. Det har ju dessutom renoveringsbehov och sen måste ny ägare lägga pengar på att återställa fasaden och alla fönster.

Det jag inte fattar heller är varför det finns en säkerhetsgrind till övervåningen. Det är ju för sjutton mellanmjölkens Färingsö, inte Burkina Faso.

Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Man måste ha väldigt bra fantasi för att kalla en lägenhet i ett flerbostadshus från 1800-talet för "Drottnings Kristinas hem" för att fastigheten byggdes på platsen för en malmgård där Drottning Kristina bodde 200 år tidigare.

http://skeppsholmen.se/sv/object/ind...atan-9-710831/

Är det inte sånt man kan KO-anmäla som falsk marknadsföring?
Citera
2016-04-19, 11:01
  #15468
Medlem
Bam.Bams avatar
30-talshus på Ringvägen i Stockholm där säljarna troligen gillar Bond-filmer från 60-talet och eventuellt jobbar med att sälja marmor. Typiskt svårsåld lägenhet som säkerligen kostat multum att få till nuvarande skick, men som har väldigt få intressenter (skulle jag tippa ). Jag tycker den är ganska ball, men skulle aldrig vilja köpa.

edit, länk: http://www.hogalidsmaklarna.se/objek...wMDA3N3w1OA../
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback