2016-02-18, 13:35
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Objekt i lite hetare områden tror jag absolut får en skjuts av styling som du säger, inte minst för att om man inte stylar ser det hemskt ut i jämförelse med alla andra som stylar. Dessutom är det avdragsgillt mot vinsten

Stylingen är i första hand för att locka folk på visningen, när dom väl kommit dit tittar dom på annat. I förorten, villor och ute på landet tror jag däremot inte det är värt pengarna.

Det borde ju inte vara så svårt att få in en mäklare i tråden som kan svara mer utförligt, eller kanske en stylist? Men när jag skulle sälja min BRF fick jag rådet av mäklaren att snygga till den. Det var billiga plastmattor i köket och hallen, och jag fick rådet att byta ut dom mot nyinlagt linoleum i gammal stil. Lägenheten var funkis från tidigt trettiotal, så det fanns en del fina detaljer. Jag slipade och oljade in parkettgolven, målade alla väggar vita, slipade och målade om alla trälister. Kostade mig säkert tjugotusen, och mäklaren sa att det kunde öka värdet på flera hundratusen om jag hade tur.

Det gäller att få det fräscht, inte minst. Ljust får det också gärna vara. Ljust & fräscht är vad marknaden vill ha. Men mest handlar homestyling om identifikation. Ett väl inbott hem är för inbott, en presumptiv köpare har svårt att göra det till "sitt" vid en visning. Det finns för mycket personliga saker som gör det för inbott och personligt. Ett helt tomt hem är raka motsatsen, det ser alldeles för opersonligt ut. Och många har svårt att uppfatta rymd och ytor utan möbler och referensobjekt. Det blir svårt för köparna att så att säga möblera stället i huvudet när dom är där på en visning.

Homestyling är alltså det gyllene mellanläget, tillräckligt möblerat för att folk ska kunna göra sig en uppfattning över ytor och möblerbarhet. Tillräckligt opersonligt för att köparna i huvudet ska kunna lägga till sin personlighet när dom fantiserar om sitt framtida boende. Så, ljust & fräscht och möblerat, men absolut ingen personlighet. Inga fotografier med barn och sånt, inte den minsta pinal som kan påminna om att någon annan har bott där eller kan göra det. Det ska vara som en just påbörjad tavla, där alla köpare kan måla färdigt i sitt huvud.

Det är därför all homestyling (i mina ögon) ser så jävla trist ut. Det är möblerat, men totalt renons på personlighet. Och det är det personliga jag faller för. Och många med mig? Jag väljer hellre det personliga alla dagar i veckan, alltså är homestyling totalt bortslösat på mig. Jag hade hellre sett att dom lämnade allt totalt intakt, jag har inga problem att föreställa mig ett ställe varken möblerat eller omöblerat. Och alltså riktar sig inte homestyling till mig. Eller nån annan i den här tråden, antar jag? Vi är helt enkelt inte homestylarnas målgrupp, målgruppen är alla andra som inte har riktigt samma koll.
Senast redigerad av WalterNeff 2016-02-18 kl. 13:37.
Citera
2016-02-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff

Jag är inte för ett totalt opersonligt stylat hem men sannerligen inte heller alltför personliga möblemang och pynt. Det är såklart roligt att i denna tråd diskutera olika inredning särskilt när det handlar om ytterligheter men om jag skulle vara spekulant själv så föredrar jag opersonlig styling. Själv skulle jag aldrig lägga ut mitt eget hem med alla personliga tillhörigheter om jag skulle sälja, aldrig någonsin, inte en chans.
Eftersom styling växer som fenomen så är det vad marknaden vill ha. Finns givetvis alltid vissa gränser, det får inte bli för dyrt, inte för udda och är det tex. ett förfallet hem så tycker jag personligen att det är bättre att visa det helt tömt på möbler.
Citera
2016-02-18, 14:16
Medlem
officebrownies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Personligen så föredrar även jag ostylade lägenheter, jag har själv bra fantasi och kan möblera i huvudet med min egna smak. Tyvärr tror jag dock man får utgå ifrån att den stora massan är totalt fantasilösa och vill ha det som en inredningstidning. Men som sagt, styling är enligt mig bara för att få fler intressenter att komma på visningen.
Citera
2016-02-18, 14:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej!

http://www.metro.se/nyheter/256-kr-i-skuld-far-sin-bostad-utmatt/Objihk!24834/

Nu blir ju detta lite OT men... För det första kan jag garantera att den där inte faktiskt såldes på exekutiv auktion. Att den utmättes är en annan sak.
För det andra är det nu nya regler vid utmätning och försäljning av fastigheter efter en dom i HFD som säger att KFM måste ta hänsyn till skuldernas storlek i förhållande till ingripandet att tvångssälja fastigheter.
Citera
2016-02-18, 16:06
Medlem
snowbells avatar
Här kan man riktigt känna hur 80-talet vill ha tillbaka sin lägenhet...

Köket med furumöbler och kryddlampa.
Köksinredningen i trendigt vitt med inslag av bok.
Tapetbård och kakel av senaste snitt...
Trasmatta i gammelrosa....

Spegelvägg och sidenblommor i hallen, och, tror jag, en liten bukett med eterneller skymtar också i hallen. Ljus trasmatta och höstol...

Vardagsrummet är möblerat med modernaste hörnsoffan i skinn och skai, bokhyllan är av senaste slag med burspråksvitrin....
Givetvis har man en plafondlampa i taket och man går igenom en portal när man kliver in i vardagsrummet!
Dock saknar jag en jättestor solfjäder på väggen ovanför soffan, och gardiner med puffkappa...

http://www.svenskfast.se/bostadsratt/norrbotten/kiruna/kiruna/kiruna/centrum/konduktorsgatan-11c/123881#bilder
Citera
2016-02-18, 17:20
Medlem
rickrossrealmoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell

Spegelvägg och sidenblommor i hallen, och, tror jag, en liten bukett med eterneller skymtar också i hallen. Ljus trasmatta och höstol...

Vardagsrummet är möblerat med modernaste hörnsoffan i skinn och skai, bokhyllan är av senaste slag med burspråksvitrin....
Givetvis har man en plafondlampa i taket och man går igenom en portal när man kliver in i vardagsrummet!
Dock saknar jag en jättestor solfjäder på väggen ovanför soffan, och gardiner med puffkappa...

http://www.svenskfast.se/bostadsratt/norrbotten/kiruna/kiruna/kiruna/centrum/konduktorsgatan-11c/123881#bilder

Olaglig mängd furu! Dem skinnmöblerna får dem även gärna ta med sig därifrån
Citera
2016-02-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag är inte för ett totalt opersonligt stylat hem men sannerligen inte heller alltför personliga möblemang och pynt. Det är såklart roligt att i denna tråd diskutera olika inredning särskilt när det handlar om ytterligheter men om jag skulle vara spekulant själv så föredrar jag opersonlig styling. Själv skulle jag aldrig lägga ut mitt eget hem med alla personliga tillhörigheter om jag skulle sälja, aldrig någonsin, inte en chans.
Eftersom styling växer som fenomen så är det vad marknaden vill ha. Finns givetvis alltid vissa gränser, det får inte bli för dyrt, inte för udda och är det tex. ett förfallet hem så tycker jag personligen att det är bättre att visa det helt tömt på möbler.

Jag tycker styling som fenomen är intressant för det visar att alla i detta land påstås ha samma smak. Allt ser likadant ut från köken till badrummen. En smak som inte jag delar, då jag har inte förstått vitsen med att något ska vara ljust och luftigt. När det ändå är för liten bostadsyta.

Det blir meningslöst att fejka något man inte kan uppnå i det som börjar bli ett trångbott land. Där små bostäder är för dyra. Är ytorna tillräckligt bra för att rymma det man behöver få plats med så gillar jag mörka stora rum. Är det bra läge, bra planlösning, stora rum så uppstår inte behovet av stylister som ska klämma ut varje krona ur ett objekt som ska framstå som bättre än det är.

Jag har sålt och renoverat många bostäder och aldrig anlitat stylist. Min erfarenhet är att folk vill ha lite lagom renovering de klarar av själva. Jag är inte så säker på att man får tillbaka pengar på renovering och styling i försäljningssyfte.
Citera
2016-02-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell

Jag vet inget om Kiruna, men avgiften var hög. Rent och välstädat.

Du har rätt om ironiseringen över möblerna, men jag bortser från skinn och furu, eftersom inredningen, tack och lov inte ingår i priset. Möblerna är IKEA, Jysk och MIO! 80-90 tal. Smaken skiljer sig i Norrland avsevärt i jämförelse med storstäderna.

Det som är det riktigt tråkiga är badrummen, som ser väldigt mycket ut som en utsliten hyresrätt i allmännyttan. Detta är ett objekt som ser bra ut men kommer kosta en del för att få det fint. Särskilt plastgolven i alla rum är tråkiga.
Citera
2016-02-18, 18:40
Medlem
BlondinBalles avatar
En lägenhet på 222 kvadratmeter byggd i mordern tid (1999) hör väl inte till vanligheterna? Bara en 5:a så rummen är väldigt stora.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-vagmastaren-karlstads-kommun-strandvagen-31-8652735
Citera
2016-02-18, 18:59
Medlem
officebrownies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
En lägenhet på 222 kvadratmeter byggd i mordern tid (1999) hör väl inte till vanligheterna? Bara en 5:a så rummen är väldigt stora.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-vagmastaren-karlstads-kommun-strandvagen-31-8652735

Mycket märklig lägenheten.. finns ju bara ett ordentligt sovrum. Två om man är snäll. Antar den första köparen hade mycket specifika krav på hur det skulle utformas för ingen normalt funtad arkitekt hade väl utformat den planlösningen?

Vad fyller det lilla rummet som sitter ihop med badrummet för funktion, ser ut som det är köksskåp där inne? Och mycket underligt att väggen saknas. Enda anledningen jag kan komma på är att det är ett överdimensionerat skötrum för småbarn.
Citera
2016-02-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tycker styling som fenomen är intressant för det visar att alla i detta land påstås ha samma smak. Allt ser likadant ut från köken till badrummen. En smak som inte jag delar, då jag har inte förstått vitsen med att något ska vara ljust och luftigt. När det ändå är för liten bostadsyta.

Det blir meningslöst att fejka något man inte kan uppnå i det som börjar bli ett trångbott land. Där små bostäder är för dyra. Är ytorna tillräckligt bra för att rymma det man behöver få plats med så gillar jag mörka stora rum. Är det bra läge, bra planlösning, stora rum så uppstår inte behovet av stylister som ska klämma ut varje krona ur ett objekt som ska framstå som bättre än det är.

Jag har sålt och renoverat många bostäder och aldrig anlitat stylist. Min erfarenhet är att folk vill ha lite lagom renovering de klarar av själva. Jag är inte så säker på att man får tillbaka pengar på renovering och styling i försäljningssyfte.

Det är ju skillnad på styling och styling även så innebär inte all styling att man rustar bostaden. Det är vedertaget att vitmålade väggar säljer. Som sagt så tex. den stylingfirma jag länkade till tidigare verkar bara köra enformigt men de skulle aldrig få jobb om det visade sig att de inte lyckas med sitt syfte. Styling med säljarens egna möbler är säkert mycket billigare, garanterat gratis ifall man gör det själv. Det är antagligen svårt att få reda på om en styling oavsett stil ger mer intressenter, det blir hypotetiskt. Målar man och fixar småfel så tjänar man antagligen på att måla vitt ist. för att välja en personlig färg som man gillar. Jag skulle aldrig behålla tex. lila väggar även om de var nymålade.
Jag personligen gillar verkligen inte kritvita hem men det är inte personlig smak det handlar om när man stylar, såklart det finns de som hoppar jämfota av glädje över en kritvit bostad, men det säljer att göra en bostad relativt neutral.
Citera
2016-02-18, 20:32
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Nja, i storstäderna byggs det en och annan stor lgh fortfarande. Men den här var bland de mest besynnerliga jag sett. Hur ser familjen ut som passar in i det boendet? För som ungkarlslya suger den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in