Citat:
Objekt i lite hetare områden tror jag absolut får en skjuts av styling som du säger, inte minst för att om man inte stylar ser det hemskt ut i jämförelse med alla andra som stylar. Dessutom är det avdragsgillt mot vinsten
Stylingen är i första hand för att locka folk på visningen, när dom väl kommit dit tittar dom på annat. I förorten, villor och ute på landet tror jag däremot inte det är värt pengarna.
Stylingen är i första hand för att locka folk på visningen, när dom väl kommit dit tittar dom på annat. I förorten, villor och ute på landet tror jag däremot inte det är värt pengarna.
Det borde ju inte vara så svårt att få in en mäklare i tråden som kan svara mer utförligt, eller kanske en stylist? Men när jag skulle sälja min BRF fick jag rådet av mäklaren att snygga till den. Det var billiga plastmattor i köket och hallen, och jag fick rådet att byta ut dom mot nyinlagt linoleum i gammal stil. Lägenheten var funkis från tidigt trettiotal, så det fanns en del fina detaljer. Jag slipade och oljade in parkettgolven, målade alla väggar vita, slipade och målade om alla trälister. Kostade mig säkert tjugotusen, och mäklaren sa att det kunde öka värdet på flera hundratusen om jag hade tur.
Det gäller att få det fräscht, inte minst. Ljust får det också gärna vara. Ljust & fräscht är vad marknaden vill ha. Men mest handlar homestyling om identifikation. Ett väl inbott hem är för inbott, en presumptiv köpare har svårt att göra det till "sitt" vid en visning. Det finns för mycket personliga saker som gör det för inbott och personligt. Ett helt tomt hem är raka motsatsen, det ser alldeles för opersonligt ut. Och många har svårt att uppfatta rymd och ytor utan möbler och referensobjekt. Det blir svårt för köparna att så att säga möblera stället i huvudet när dom är där på en visning.
Homestyling är alltså det gyllene mellanläget, tillräckligt möblerat för att folk ska kunna göra sig en uppfattning över ytor och möblerbarhet. Tillräckligt opersonligt för att köparna i huvudet ska kunna lägga till sin personlighet när dom fantiserar om sitt framtida boende. Så, ljust & fräscht och möblerat, men absolut ingen personlighet. Inga fotografier med barn och sånt, inte den minsta pinal som kan påminna om att någon annan har bott där eller kan göra det. Det ska vara som en just påbörjad tavla, där alla köpare kan måla färdigt i sitt huvud.
Det är därför all homestyling (i mina ögon) ser så jävla trist ut. Det är möblerat, men totalt renons på personlighet. Och det är det personliga jag faller för. Och många med mig? Jag väljer hellre det personliga alla dagar i veckan, alltså är homestyling totalt bortslösat på mig. Jag hade hellre sett att dom lämnade allt totalt intakt, jag har inga problem att föreställa mig ett ställe varken möblerat eller omöblerat. Och alltså riktar sig inte homestyling till mig. Eller nån annan i den här tråden, antar jag? Vi är helt enkelt inte homestylarnas målgrupp, målgruppen är alla andra som inte har riktigt samma koll.
Senast redigerad av WalterNeff 2016-02-18 kl. 13:37.
Senast redigerad av WalterNeff 2016-02-18 kl. 13:37.