2016-02-12, 23:34
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Hur fick du ihop de siffrorna? (jag är genuint nyfiken då jag fick fram andra resultat när jag räknade på det)

Jag fick det till att Sentio var närmast med en medelavvikelse på 11,76%, Skop kom 2:a (konstigt nog) med 11,83%. Sist kom Ipsos med 20,08%.

Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

Spelar egentligen ingen roll om du eller han har räknat rätt. Vi kan konstatera att skillnaden mellan Skop och Sentio är minimal.

Frågan (och länken) har varit uppe tidigare, även om det då rörde varianten med sista mätningen före valet. Jag argumenterade då för ett tredje sätt "att räkna", men även för betydelsen av att fundera kring vilken osäkerhet den här typen av rankingar får:

Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag ser två problem med att enbart använda sista mätningen.

1. Vilket mått ska man använda på vad som är nära valresultatet? I denna jämförelse tittade man på summan av absolutbeloppen av skillnader, partivis, mellan OU och valet. Är det måttet bäst?

2. När man bestämt sig för ett mått, hur ska man kvantifiera osäkerheten? Sista mätningen är, som alla mätningar, påverkad av slump. Om man hypotetiskt tänker sig att man återupprepade den sista mätningen många gånger och gjorde en samling rankingar enligt sitt mått, skulle man alltid få samma ordning eller är det slumpen som styr vilket OI som vi rankar bättre än ett annat?

Jag testade själv att ranka OI enligt länkens metod. Det är inte helt självklart hur osäkerheten ska beräknas, men jag tror mig ha hittat undre och övre gränser på standardavvikelsen för måttet (sigma).

Resultat på formen: Mått | OI | Undre gräns sigma | Övre gräns sigma

5.6 United Minds 1.5 1.8
8.2 Novus 1.1 1.4
9.6 Sifo 1.1 1.6
10.0 Skop 1.6 2.0
10.0 Sentio 1.7 2.4
10.8 YouGov 1.4 2.1
13.5 Demoskop 1.2 1.9
15.8 Ipsos 1.4 2.1

Höga osäkerheter alltså. Om vi jämför OI parvis är det förmodligen ganska få par vi kan vara säkra skiljer sig åt.

Ett kanske bättre mått kan fås genom att utgå från ett tänkt OI utan bias. Vi vet då att felet enbart är slumpmässigt och bör för varje parti vara approximativt normalfördelat med varians proportionell mot p(1-p), där p är valresultatet. Vi väljer då summan av, partivis, (sistaOU - p)^2 / (p (100-p)) som mått. Motsvarande tabell för detta mått ger istället

99.0 United Minds 31.4 63.3
178.0 YouGov 27.7 73.7
181.0 Sifo 17.4 57.1
188.0 Sentio 41.0 93.4
204.0 Novus 17.6 60.8
281.0 Skop 35.4 104.0
311.0 Demoskop 21.4 82.1
454.0 Ipsos 27.4 112.0

Ett enligt mig bättre mått som ger en lite annan ordning. Men fortfarande höga osäkerheter.
2016-02-12, 23:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Viktningen i OU är inte godtycklig. Den beror på vad vad man vet om de som svarar (ålder, kön, osv) och vad dessa personer svarar på andra "hjälpfrågor" (frågor utöver vad de skulle rösta på) vid undersökningstillfället. Reglerna för hur viktningen ska göras har definierats på förhand men man vet inte på förhand vilka personer som faktiskt kommer svara på undersökningen. Man kan alltså tänka på det som att exakt hur viktningen kommer gå till kommer bero på de data man samlar in, vilket i sin tur kommer bero på vilka som råkar delta.

Att instituten skulle göra andra viktningar som inte beror på den data man insamlat, till exempel baserat på historiska jämförelser med valresultat eller magkänslan hos någon "expert" som lägger på lite här och drar bort lite där, tror jag är mycket osannolikt.
Vilket då gör urvalet extremt känsligt och uppenbarligen misslyckas man gång efter gnåg och år in och år ut.
2016-02-12, 23:43
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nu tror jag förvisso starkt på att Sentio (fortsatt) mäter SD bäst, men du menar alltså att övriga (exkl. YouGov) institut ska justera SD uppåt baserat på att Sentio tidigare mätt SD bäst? (För det du menar med sanningen torde vara Sentios siffror för SD)
Snarare att man själv mätt SD för lågt jmf valresultatet.
2016-02-13, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Snarare att man själv mätt SD för lågt jmf valresultatet.
Ja, men om de ska justera SD uppåt baserat på att de inför förra valet (valen) underskattade SD si och så mycket, hur mycket ska de justera uppåt nu, 18 månader efter valet, och varför? Utvecklingen är inte linjär och inte heller är det nödvändigtvis så att SD ökar.
2016-02-13, 01:23
Medlem
Europes avatar
Jag har inte följt tråden på länge och förvisso är väl det jag ska bidra med kanske inte direkt vetenskapligt grundat, eller överhuvudtaget statistiskt vettigt, men...

Jag hade lite tråkigt och tittade snabbt förbi status.st och kom på tanken att kontrollera hur mycket SD har växt från september 2014 till december 2015 (jag valde den månaden lite godtyckligt, då Skops senaste kom då) för samtliga mätningsföretag. Sedan räknade jag på vad ökningen i respektive mätföretags mätningar skulle ge om man räknar på valresultatet 12,9%. Samtliga gav mer än 21%, men mindre än 32%, d.v.s. 26,5% +/- 5,5%. När jag räknade ökningen för genomsnittsresultatet för samma månader, så fick jag knappt 26,5%.

Som sagt, inte direkt något av hardcore värde, men ändå intressant för mig, då min "magkänsla" har sagt mig att SD förmodligen ligger på runt 26-27% (och jag har ju inte haft helt fel kring SD:s stöd tidigare).

Sedan kan jag inte låta bli att notera att Sentios och Yougovs mätningar de senaste månaderna ligger runt de siffrorna för SD.
2016-02-13, 06:28
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Viktningen i OU är inte godtycklig. Den beror på vad vad man vet om de som svarar (ålder, kön, osv) och vad dessa personer svarar på andra "hjälpfrågor" (frågor utöver vad de skulle rösta på) vid undersökningstillfället. Reglerna för hur viktningen ska göras har definierats på förhand men man vet inte på förhand vilka personer som faktiskt kommer svara på undersökningen. Man kan alltså tänka på det som att exakt hur viktningen kommer gå till kommer bero på de data man samlar in, vilket i sin tur kommer bero på vilka som råkar delta.

Att instituten skulle göra andra viktningar som inte beror på den data man insamlat, till exempel baserat på historiska jämförelser med valresultat eller magkänslan hos någon "expert" som lägger på lite här och drar bort lite där, tror jag är mycket osannolikt.
Precis, folk tror att en pajas sitter och vrider på knappar och skruvar upp och ned proportionerna tills man får "rätt" svar. Så är det förstås inte då viktningsmetoderna utgår från vikterna som implicit sett finns i datamaterialet. Att viktningen kan bli fel beror inte på viktningen i sig utan snarare på bristande samplingprocedurer och bristande urvalsramar.
2016-02-13, 09:08
Medlem
Citat:

Det jag avser med godtycklig är - som du förstår om du löser mina inlägg - att metodne bygger på erfarenhetsbaserade och heuristiskt framtagna parametrar. Det finner jag innehålla ett mått av godtyckligt, oavsett vad de som företräder metoden säger. Inget fel med den, den kanske är den bästa men däri ligger likväl ett visst godtycke.
2016-02-13, 09:09
Moderator
Lobengulas avatar
Jag svarade just på en OU från YouGov, komplett med följdfrågor om hur ofta jag onanerar

Undrar om det används i viktningen?
2016-02-13, 09:25
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag svarade just på en OU från YouGov, komplett med följdfrågor om hur ofta jag onanerar

Rubrikerna kan bli klockrena; runkpellar i SD ökar till 30%, Fridolin bedyrar: Vi runkar ännu mer.
2016-02-13, 09:41
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Dito dito.

Kanske YG försöker föra in en "skämsfaktor" i sin OU för att balansera svaren nedåt?

Hur ofta onanerar du på jobbet?
2016-02-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
I texten du citerar förekommer inget ytterligare.

Nej det gör det inte men det gör det i hans tidigare inlägg.
2016-02-13, 10:13
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
SD får 16,6% i Sifo enligt GP

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in