2016-01-21, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Partimodellen senast uppdaterad 2015-12-20 Har vår gode vän FranzList semester?

Jag brukar kolla:

http://statsskuld.se/opinion
2016-01-21, 12:53
Medlem
OJ!!!! Tyvärr har jag inte kunnat följa med skriverierna idag men vi måste höja armarna i skyn efter detta "resultat"!

Jag skall fira i eftermiddag med en stor semla.

Jag hoppas att SD nu kan verka dubbelt. Det vill säga var uppkäftigt mot makteliten och kräva förändring, men samtidigt sitta lugnt och inte hamna i några "affärer" eller "gates"
2016-01-21, 13:06
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deffe
Jag brukar kolla:

http://statsskuld.se/opinion

Ett mycket bra komplement till vår fenomenala status.st!
2016-01-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men är inte chansen ganska stor att MP snart drar sig ur regeringen? Det borde väl öppna upp möjligheten för ett extraval? Eller är MP så nöjda med att sitta i regering att dom löper linan ut även om det förmodligen innebär att dom missar spärren nästa val?

Den möjligheten finns förstås. Att regeringen själv brakar samman utan att borgarna har något med saken att göra. Om MP känner att de tar för mycket skada i opinionen av att hänga med ultrarasisterna i S och väljer att lämna får vi en intressant situation. S kommer försöka få stöd av borgarna för att regera ensam, antagligen får de stöd av MP och V och har på så sätt ett större stöd än vad borgarna kan uppbåda, men det kräver ändå ett godkännande av borgarna i och med SDs 13%.

Klarar borgarna att komma undan med ännu ett sådant svek mot väljarna? De är säkert beredd att försöka, då de gång på gång visat sitt förakt för väljarna. Har jag förstått allt rätt så kan Löfven utlysa extraval när han så önskar, så enda alternativen är en S-ledd regering eller extraval.

Sen kan förstås media avgöra mycket också. Om de vill kan de göra en stor sak av att borgarna stödjer sossarnas budget igen i vår och få de dumma väljarna att ilskna till. I höstas var det så knäpptyst att många nog missade att budgeten släpptes igenom, men om media vill kan de fälla regeringen den vägen. Det är förstås något de nog inte vill, men de kan känna sig tvungna på samma sätt som de nyligen kände sig tvungna att rapportera om övergrepp och mörkanden. Dvs om de måste rädda sitt eget skinn. Media är medvetna om att de förlorat väldigt i förtroende och att många hatar dem innerligt, så de kan uppleva ett behov av att bättra på sitt rykte lite.

OT: Apropå medias avslöjanden om polisen och övergrepp, så undrar jag om situationen i Polen, där regeringen slagit till mot den politiska korrektheten i media, spelat någon roll. Kanske är de rädda för att samma sak kan hända här. Det kan vara en komponent i förändringen åtminstone.
2016-01-21, 13:14
Medlem
Skulle inte SD snart ha egen majoritet om det var val i dag och endast etniskt svenska män fick gå till valurnorna (förutsatt att YG:s siffror gäller)? Min hjärna är inte i stånd att göra de nödvändiga matematiska uträkningarna för tillfället.
2016-01-21, 13:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Just det manliga stödet omnämns i Metros artikel.

Pyttsan, det handlar nog snarare om hur dom agerar, inte hur dom talar.

http://www.metro.se/nyheter/yougov-mp-far-lagsta-stodet-nagonsin-sd-fortsatt-storsta-parti/EVHpat!tziHetGvKLhiM/
Lite festligt att Stina Morian (dotter till Marit Paulsen) förklarar opinionsstödet för SD bland män med att politikerna inte kan "tala till männen". Vilket ju antyder att det bara är sättet att "tala" på som är problemet, att om man bara hade "talat" på ett annat sätt så hade männen direkt insett att SD har fel & 7k har rätt.

Om man analyserar opinionsläget på det sättet så har man nog väldigt små möjligheter att begripa vad som händer i samhället.
2016-01-21, 13:32
Bannlyst
Vill man ha en förändring så måste man göra sin röst hörd! Det är så det borde vara i en demokrati, och det ser vi ju genom att titta på diagrammen. Men vi lever ju inte i en demokrati, det är det.

Jag har fortfarande svårt att sno huvudet runt att regeringen ignorerade 13% av folket 2014. Och nu är SD största partiet -Fortfarande ignorerar. Det är något riktigt korrupt i samhället.
2016-01-21, 13:44
Medlem
Cameltotems avatar
Det verkar inte finnas något stopp för SD-tåget!

Även fast S slog fast om gränskontroll och M samt andra partier har pratat om mycket stramare flyktingpolitik så ökar SD lavinartat.

Jag trodde nämligen om S/M kommer med konkreta förslag att minska invandringen skulle SD hotas men det verkar som ingen bryr sig, de vill lägga sin röst på SD ändå.

Svårt och se om något överhuvudtaget kan stoppa SD nu.

SD behöver inte heller jobba aktivt med reklam, de kan bara sitta kvar i väntan på förortskaos och gruppvåldtäkter.
2016-01-21, 14:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Det verkar inte finnas något stopp för SD-tåget!

Även fast S slog fast om gränskontroll och M samt andra partier har pratat om mycket stramare flyktingpolitik så ökar SD lavinartat.

Jag trodde nämligen om S/M kommer med konkreta förslag att minska invandringen skulle SD hotas men det verkar som ingen bryr sig, de vill lägga sin röst på SD ändå.

Svårt och se om något överhuvudtaget kan stoppa SD nu.

SD behöver inte heller jobba aktivt med reklam, de kan bara sitta kvar i väntan på förortskaos och gruppvåldtäkter.
Sossarna brände enormt med förtroendet under asylkaoset på hösten 2015.
Även de borgerliga agerade valhänt och taffligt, senaste månaderna har M skickat upp lite rökringar om tuffare tag. Det legitimerar snarare SD och ger SD reklam i och med att det SD sagt och blivit attackerade för bla av moderaterna har visat sig vara rätt.
Jag tror vi kommer se ett hyfsat sjok av väljare gå från 7 klövern( främst S) under vintern våren.
Under 2016/2017 kommer SD normaliseras allt mer och det för med sig ytterligare hundratusentals nya väljare.
Skulle gissa på att SD kommer ha 1 miljon fler väljare januari 2018 än idag.
2016-01-21, 14:11
Medlem
Ratis avatar
Kan bli tre partier färre i riksdagen efter nästa val som det ser ut nu.
M+C, S+V, SD lär det kunna bli 2018.
2016-01-21, 14:13
Avstängd
dacks avatar
Så länge depoteringstågen går mot det politiskt röda Norrland och då speciellt nu under skidsäsongen så får man ju vara tacksam. För dom har ju själva röstat fram att dom är villiga att låta sig berikas. Så nu får dom ju ta sitt ansvar och avlasta övriga Sverige som går på knäna.
2016-01-21, 14:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Just det manliga stödet omnämns i Metros artikel.

Pyttsan, det handlar nog snarare om hur dom agerar, inte hur dom talar.

http://www.metro.se/nyheter/yougov-mp-far-lagsta-stodet-nagonsin-sd-fortsatt-storsta-parti/EVHpat!tziHetGvKLhiM/
Hennes uttalande avslöjar också att hon anser, att till kvinnor räcker det att komma med fagert tal.

Det var ingen dålig nedvärdering av kvinnors förmåga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in