Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Visst, skamfaktorn och den vikande svarsfrekvensen är ett problem för telefoninstituten och man brottas med ungefär samma problem
i USA där t ex Trump får helt olika siffror beroende på metod. Samtidigt, som man påpekar i artikeln jag länkade till, finns det problem med webbpaneler, som det faktum att urvalet inte är slumpmässigt, att metoderna varierar kraftigt och är på experimentstadiet, att det finns problem med att hålla koll på deltagarnas identitet, och hål i systemet som ger möjlighet att rösta flera gånger för den som är påhittig. Det har också framkommit att webbinstitut har sneglat på telefon-OI som riktmärke när egna mätningar har dragit för långt ifrån fältet. Än så länge kompletterar de antagligen varandra, vi kan inte veta hur det skulle se ut i en värld där bara webbmätningar existerar.
Man har länge mätt variabler som man av olika anledningar inte kan mäta direkt via proxyvariabler. En proxyvariabel är en annan variabel som har hög korrelation med den intressanta variabeln. Det finns en omfattande vetenskaplig litteratur om detta.
Webbmätningar är teoretiskt snarlik proxymätningar, vilket skulle kunna utgöra det vetenskapliga underlaget.
Detta är förvisso inte mitt hemma område, men jag vill nog påstå att det är direkt felaktigt att som vissa (inte du) påstå webbmätningar är experimentella och saknar vetenskapligt stöd.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Det borde gå att hitta en medelväg, som t ex att man via posten skickar ut en unik kod som man ska mata in när man deltar i en webbpoll för att säkerställa att rätt hushåll deltar. Eller om man nyttjade bank-ID på något sätt - ganska många icke-banktjänster är kopplade till det nu. Då kommer man runt att folk inte svarar i telefon och att identiteten är ett frågetecken. Dock kan skamfaktorn bli större än med nuvarande metod, men inte lika stor som per telefon.
Det finns även omfattande vetenskaplig litteratur om hur resultaten förändras i känsliga frågor beroende på om du använder 'single blind' eller 'double blind'.
Att tvinga folk avslöja sin sanna identitet (genom t.ex. Bank ID) skulle sannolikt ge en större bias/skevhet än den som orsakas av medvetna manipuleringar från diverse aktivister.
Vidare är jag övertygad om att mycket stor del (för att inte säga all) av skevheten orsakad av aktivister borde vara lätt att rensa bort genom datamining. Datamining är ytterst effektiv att hitta anomalier och jag betvivlar starkt att en aktivist skulle lägga ner det omfattande arbete som skulle krävas för att inte fångas upp i en datamining.