2016-02-12, 14:24
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag tror att du har gett en helt ny innebörd åt ordet ljuga. Du menar alltså att de ljuger när de hävdar att Ipsos och Novus har "rätt" siffror och Yougov och Sentio har fel siffror. De tror på sin mätmetod och enligt deras mätmetod så har SD under vissa perioder sjunkit och då är ju konkurrenternas siffror naturligtvis överskattade. Att kalla denna övertygelse för en medveten lögn är inte speciellt främjande för en tänkande människas benägenhet att lyssna på dig.

Skop var för övrigt det institut som mätte valet 2014 bäst med en genomsnittlig avvikelse för varje parti på under 1%-enhet. Novus hade en mindre genomsnittlig avvikelse än vad Sentio hade.
Så om vi skall gå på valresultatet 2014 så skall vi alltså lita mest på Skop och mer på Novus än Sentio.

Hur fick du ihop de siffrorna? (jag är genuint nyfiken då jag fick fram andra resultat när jag räknade på det)

Jag fick det till att Sentio var närmast med en medelavvikelse på 11,76%, Skop kom 2:a (konstigt nog) med 11,83%. Sist kom Ipsos med 20,08%.
2016-02-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Hur fick du ihop de siffrorna? (jag är genuint nyfiken då jag fick fram andra resultat när jag räknade på det)

Jag fick det till att Sentio var närmast med en medelavvikelse på 11,76%, Skop kom 2:a (konstigt nog) med 11,83%. Sist kom Ipsos med 20,08%.

https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

Spelar egentligen ingen roll om du eller han har räknat rätt. Vi kan konstatera att skillnaden mellan Skop och Sentio är minimal.
2016-02-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Nu har du uppenbart inte läst vad jag syftar till. Novus VD har så sent som i veckan sagt att de undersökningar som kommer närmast SD:s valresultat (och gjort så i många val) "alltid överskattar SD". Men det är ju lögn, även dessa undersökningar har underskattat SD. Det finns fakta här, dvs valen - ändå fortsätter Novus VD att ljuga - på arbetstid (och alltså inte bara som privatperson).

Varför känner Novus VD att han alltid måste ljuga om SD? Det är också det enda parti han ljuger om, precis som du själv påtalar.

Har han uttryckligen sagt att Sentio och Yougov överskattat SD i samband med valen 2010 och 2014 så håller jag med dig om att han blåljuger. Menar han bara perioden EFTER att Yogov och Sentio viktade om för SD efter valet 2014 (vilket jag misstänker att han gör) så uttrycker han sig bara klantigt när han säger "alltid" eftersom det uppenbarligen med rätta kan misstolkas.
2016-02-12, 15:36
Medlem
Askydras avatar
Citat:
https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

Spelar egentligen ingen roll om du eller han har räknat rätt. Vi kan konstatera att skillnaden mellan Skop och Sentio är minimal.

Skillnaden må vara minimal men faktum kvarstår att Sentio mätte i snitt bäst 2014 och absolut bäst på SD om man ser till de procentuella felen de hade.
Senast redigerad av Askydra 2016-02-12 kl. 15:47.
2016-02-12, 15:50
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Amerikanen Darrell Huff gav 1957 ut boken "Hur man ljuger med statistik".
Skrevs innan nån PC fanns, ändå mer aktuell idag än för nästan 60 år sedan.
Beskriver hur man kan avslöja statistiska lögner - värdefull kunskap!
Svår att få tag på, men många bibliotek har den.

Den använde jag jag i ett specialarbete i Svenska.. ,i samma specialarbete hade jag dessutom Machiavellis fursten.
Undrar om jag har kvar några anteckningar? ,men den var lärorik ,redan på sjuttiotalet fanns en debatt om statistiklögner i Sverige.
2016-02-12, 15:54
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Får se om jag tolkat dig rätt:

Så telefoninstituten får tack vare sin metodik mer eller mindre egendomliga resultat när man mäter SD (Läs:alldeles för låga opinionssiffrorsiffror för SD) Så långt är jag med eftersom det är en ytterst plausibel teori.

Men EFTER att telefoninstituten fått fram de låga SD-siffrorna så bestämmer de sig alltså för att trycka ner SD:s siffror YTTERLIGARE eftersom: (och här kan du välja valfritt alternativ)

1. Beställande kund förväntar sig det.
2. Telefoninstituten hatar SD och är redo att offra sin trovärdighet och därmed framtida inkomster för att förgöra SD.
3. Båda ovanstående punkter.
Nej ,men man vet att man har ett medvetet fel som skulle gå att korrigera ,istället låter man felet bli större.
Varför man inte korrigerar felet bör ju du svara på som inte är konspiratoriskt lagd..
2016-02-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Skillnaden må vara minimal men faktum kvarstår att Sentio mätte bäst 2014 och absolut bäst på SD om man ser till de procentuella felen de hade.

Nu har du ju i och för sig inte heller bevisat varför din uträkning skulle vara mer korrekt än den Daniel Walther presenterar i länken jag skickade och som visade en klart bättre träffsäkerhet för Skop än Sentio. Jag misstänker i och för sig att han räknat procentenheter vilket kanske ger din uträkning min knappa röst ifall du räknat procentuell skillnad.
Å andra sidan om den totala skillnaden mellan Sentio och Skop enligt dig var minimal så är ju en hänvisning till träffsäkerheten i val ett icke-argument i sakfrågan.

Att Sentio och Yougov är bäst på att pricka SD är heller ingenting jag har ifrågasatt överhuvudtaget. Det jag ifrågasätter är varför vissa tycker att det är en självklarhet att det beror på att de är de enda institut som inte är köpta/korrumperade/Sdhatare.

Hade Sentio haft en klart bättre träffbild på totalen än Novus/Skop så hade allting varit annorlunda. Novus t.e.x prickade S och M helrätt i valet medan Sentio var ganska fel ute.
Om jag var socialdemokrat eller moderat skulle jag likaväl kunna hävda att Sentio manipulerat ner deras siffror och framstå som precis lika trovärdig som de som hävdar att Novus manipulerat ner SD.

Och som vanligt undrar jag varför en ideologisk härdsmälta som Metro envisas med att köpa in Yougov när de bara serverar rasistiska opinionssiffror.
2016-02-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Nej ,men man vet att man har ett medvetet fel som skulle gå att korrigera ,istället låter man felet bli större.
Varför man inte korrigerar felet bör ju du svara på som inte är konspiratoriskt lagd..
Det finns förmodligen två huvudsakliga anledningar.

1. Det förstör all historik. Det går inte längre att jämföra nya och gamla mätningar.
2. Det är en smal sak att skruva på viktningen så att man kan återskapa valresultatet i sina mätningar, men det säger mycket litet om hur felet sedan utvecklas.

Det är egentligen inte institutens fel att deras mätningar är missvisande, det är Sverige som är skevt. Sen kanske man kan säga att de inte hängt med i den tekniska utvecklingen, så det kan man väl lasta dem för.
2016-02-12, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede

Därför att man inte vet hur man skall åtgärda felet utan att det blir följdfel på de andra partierna?

Du som är konspiratoriskt lagd kanske kan förklara varför Sentio och Yougov inte korrigerar de fel som de har på de andra partierna enligt valresultaten 2010 till 2014.
2016-02-12, 18:32
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det finns förmodligen två huvudsakliga anledningar.

1. Det förstör all historik. Det går inte längre att jämföra nya och gamla mätningar.
2. Det är en smal sak att skruva på viktningen så att man kan återskapa valresultatet i sina mätningar, men det säger mycket litet om hur felet sedan utvecklas.

Det är egentligen inte institutens fel att deras mätningar är missvisande, det är Sverige som är skevt. Sen kanske man kan säga att de inte hängt med i den tekniska utvecklingen, så det kan man väl lasta dem för.
Vadå förstör all historik? Vad är det för ett skitargument? är det bättre att konstant ligga 3-5 % enheter fel på SD för att man vill ha historik som dessutom är felaktig.

Sanningen är den att man inte vill mäta rätt på SD, hade man velat det så hade man korrigerat resultaten i än högre grad och SD hade legat över 20 % hos alla institut.
2016-02-12, 19:11
Medlem
1. Bradley-effekten + bortfall som påverkar direkt rådatan.

2. De som sitter och klurar på viktningar på rådata-siffrorna sen har flera faktorer att ta hänsyn
till för att försöka vikta till allt rätt. Personliga åsikter kan spela in här medvetet eller undermedvetet samt ren okunskap.

Det som vi sen kan konstatera är att de svenska instituten har varit sämst på att pricka in SD. Men fortfarande kan vi använda deras trend för att se om SD är på väg upp eller ner.

En annan sak som man kan se på http://status.st/ är att SKOP, SIFO och Ipsos tycks ha följ SCBs lägre siffror* ganska väl fram tills förra hösten då de tillochmed är lägre än SCB. Detta talar kanske mer än något annat för att dessa OI har blivit sämre med tiden.

*Lägre siffror därför att SCB satte SD, på troligtvis låga, 12,4% i oktober efter succevalet när allting tydde på att det tog fart ordentligt från valresultatet i september på 12,9%)
Senast redigerad av Reflector 2016-02-12 kl. 19:14.
2016-02-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vadå förstör all historik? Vad är det för ett skitargument? är det bättre att konstant ligga 3-5 % enheter fel på SD för att man vill ha historik som dessutom är felaktig.

Sanningen är den att man inte vill mäta rätt på SD, hade man velat det så hade man korrigerat resultaten i än högre grad och SD hade legat över 20 % hos alla institut.

Fast för att korrigera rätt så måste någon viktning korrigeras och en gammal åsikt inom institutet måste få smäll på dasen.
(Om vi antar att det inte är rådatan som är påverkad direkt med aktivistiska intervjuare.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in