2016-01-31, 15:14
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Expressen har ett stort reportage om de senaste tidens händelser med flyktingbråk, vedergällningar (rasism), sexövergrepp med mera. Det intressanta är att man fäster stor vikt vid att även utländsk media rapporterar stort och att de ser Sverige som ett skräckexempel.

Där ser man. Såg att artikeln hade en egen tråd.

(FB) Expressen har panik - kräks ut allt som är fel med invandring

Jag tror det har gått upp för många att det samhälle som nu utvecklar sig i Sverige är inget som någon är särskilt nöjd med.

Citat:
– Vi har öppnat våra hjärtan, men vi fick en kniv i ryggen. Statsministern och hela regeringen, får stå till svars för det här. Vi har inte resurser nog i Sverige. Fortsätter det så här, så kommer det att drabba våra barn också. Vi har flytt från Libanon, för att komma till trygga Sverige. Jag bär kors ibland, och häromdagen fick jag en dum kommentar på jobbet. Vart ska vi fly nu, till havet? säger kusinen Charbel Aoun.

Citat:
Ålderskontroll av ensamkommande asylsökande barn är en av de mera kontroversiella frågorna i flyktingdebatten. Ensamkommande barn under 18 år har stora chanser att få uppehållstillstånd i Sverige. Därför är åldern så viktig - och vissa bedömare och debattörer hävdar att många nyanlända säger att de är yngre än de är.

En barnrättsorganisation som Rädda Barnen håller inte med om att det skulle finnas många vuxna asylsökande som utger sig för att vara barn. Tvärtom, mot slutet av förra året fanns en tendens med allt yngre barn bland de nyanlända, många av dem under tolv år, enligt Rädda Barnen.

– Det finns inga vetenskapliga metoder som exakt kan avgöra åldern på en person i övre tonåren. Röntgen av tänder och handleder är osäkra metoder, det är omöjligt att säga om någon är 17,5 år eller 19. Och det är viktigt eftersom 18 är den avgörande åldern, säger Rädda Barnens generalsekreterare Elisabeth Dahlin.

Elisabeth Dahlin påpekar att Rädda Barnen arbetar med ensamkommande barn över hela landet och säger att man inte ser felaktiga åldersangivelser som ett "jättestort problem". Hon förklarar att det är svårt att ge en övergripande bild eftersom väldigt många ensamkommande har anlänt den senaste tiden - och understryker att det är myndigheternas roll att ha ordning när det gäller åldersbestämningar.

– Vi jobbar med ensamkommande på 240 platser. Vi har ingen polisiär funktion. Men vi hade slagit larm om vi hade uppfattat att det är alldeles för många vuxna, säger Elisabeth Dahlin.

Lägg dessa uttalanden på minnet. När ålderskontroller av "ensamkommande" kommer komma igång någon gång i år kommer vi få se svart på vitt hur utbrett asylfusket är. När dessa kontroller gjorts tidigare har det visat sig att runt 80-90% ljuger om sin ålder. Jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att det är någonstans mellan 70-90% av de som påstår sig vara under 18 som ljuger om sin ålder. Jag medger gärna om jag har fel på denna punkt. Resultatet av ålderskontrollerna kommer inte gå att dölja så den informationen kommer läcka ut eftersom det kommer utgöra beslutsunderlag för asylärenden.

Rädda Barnen och liknande frivilligorganisationer har blivit övertagna av asylhaverister som driver politiska agendor. De har blivit renodlade invandrarorganisationer och lobbygrupper för fri invandring till Sverige, samtidigt som de utger sig för att hjälpa "barn".

Elisabeth Dahlin var generalsekreterare för Rädda Barnen när Janne Josefsson granskade deras uttalanden om barnfattigdom i Sverige för några år sedan. De hade ljugit hej vilt om fattigdomen i Sverige för att kunna samla in mer pengar. Janne Josefsson drog fullständig ned brallorna på Rädda Barnen och BRIS. Detta upprörde såklart Daniel Suhonen, som arbetade nära Håkan Juholt.

Juholts planerade strategi inför det kommande valet var att fokusera på barnfattigdom i syfte att moralisera över Reinfeldts politik. Juholt baserade mycket av sin politik på påståenden från exempelvis Rädda Barnen. När det visade sig att det handlade om grova överdrifter föll mycket av Juholts planerade valstrategi, vilket såklart upprörde Suhonen. Hans medverkan i SVT Debatt är ganska underhållande.

https://www.youtube.com/watch?v=WHVlFQfHUYU

Nu har Rädda Barnen återigen målat in sig i ett hörn med lögner eftersom de har, likt många andra organisationer i Sverige, profiterat ordentligt på massinvandringspolitiken. Elisabeth Dahlin, Rädda Barnen och liknande organisationer har hela tiden hävdat att det inte förekommer något asylfusk bland "ensamkommande". Det ligger därför helt i deras intresse att inga ålderskontroller genomförs. När det visar sig att en stor majoritet har ljugit om sin ålder kommer nog många börja ifrågasätta det moraliska omdömet hos organisationer som Rädda Barnen. Hur Elisabeth Dahlin kunde sitta kvar efter UG:s reportage om dem är mycket märkligt.

Myten om de "ensamkommande flyktingbarnen" är den sista bastionen för PK-folket. När den myten avslöjas kommer det inte finns mycket moralisk kraft kvar för massinvandringsvurmarna. Istället kommer nog många bli upprörda över att ha blivit bedragna av i princip alla inom PK-etablissemanget. Fenomenet med "flyktingbarnen" är verkligen historien om kejsarens nya kläder i modern tappning. Det enda som skiljer historierna åt är att de som ifrågasatte existensen av kejsarens kläder betraktades som idioter; de som ifrågasätter åldern på "barnen" betraktas som fascister. Där ideologiskt indoktrinerade personer ser små barn ser normalbegåvade människor vuxna män (ofta med skägg).

Det hade varit bättre att vara ärlig från första början.
Citera
2016-01-31, 15:21
Medlem
ojhos avatar
Mångkulturen har haft konsekvenser under lång tid, men när de nu börjar nå den breda medelklassen lämnar vi det diskursiva, akademiska planet, där social positionering, "cred" och status whoring är viktiga incitament för såväl skribenter som läsare. Istället är verklighetens beskaffenhet oomstridlig, varför försök till förnekelse eller maskering endast kommer att förvärra problemen för etablissemanget. Om inte statsmakten kan upprätthålla rudimentär lag och ordning ens i våra storstäders stadskärnor spelar det i förlängningen ingen roll i vilka ordalag och med vilket mått av koordination hämndattacker fördöms - visar statsmakten att alternativet står mellan medborgargarden och vad som ÄR en ockupation av offentlig plats så kommer det mediala inflytandet endast bestå i ett utarmande av förtroendet för det offentliga. Samma sak gäller avvisningarna - låter man närmare 200 000 nyanlända alla bli kvar i landet, varav en stor andel utgörs av unga män, så kommer konsekvenserna omedelbart att bli tydliga. 800 marockaner har i princip erövrat Göteborg och Stockholm C kvällstid - vad händer när 23 000 afghaner släpps lösa? Drev, spinn, teorier - för vissa företeelser finns ingen adekvat berättelse att uppbåda - Kölndoktrinen.

But 'tis strange:
And oftentimes, to win us to our harm,
The instruments of darkness tell us truths,
Win us with honest trifles, to betray's
In deepest consequence.

Ja visst är det märkligt att verkligheten blivit fascistisk.
Citera
2016-01-31, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag trodde inte riktigt på din idé om kretsloppsmigration. Nu har jag ändrat mig på den punkten.

Vad skulle svenskar tycka om t.ex. Saudiarabien bestämde vilka som skulle anställas inom svenska myndigheter? Ska det anses vara en viktig kompetens att ha flytt till Sverige för att få upphöjda positioner i invandrarnas hemländer? Är de ensamkommande flyktingbarnen de mest lämpade att indirekt ta över hemländerna med hjälp av svenska pengar?

Lägg ner denna idén. I bästa fall blir det en form av kolonialism, i värsta fall kommer Sverige börja finansiera terrororganisationer genom dessa bidrag.

Att ge outbildade människor massa pengar för att bege sig hem igen kommer inte leda till att dessa personer börjar starta företag och får igång ekonomin. Anledningen att de inte passar in här är att de inte kan någonting. Varför skulle de plötsligt bli drivna och kompetenta nog att skapa företag som kan konkurrera på en global marknad bara för att de får pengar från svenska staten? Mycket troligare att pengarna kommer användas till att starta någon lokal jihadistorganisation. Ska Sverige verkligen vara med och sponsra sånt?

Det är inte västs uppgift att demokratisera och rädda dessa länder, det borde vi ha lärt oss efter USA:s misslyckanden som gjort att vi är i denna i situationen till att börja med. Skicka hem alla utan några bidrag, de får bygga upp sina egna länder, eller bli religiösa fanatiker om de nu hellre vill det.
Citera
2016-01-31, 16:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Vad skulle svenskar tycka om t.ex. Saudiarabien bestämde vilka som skulle anställas inom svenska myndigheter? Ska det anses vara en viktig kompetens att ha flytt till Sverige för att få upphöjda positioner i invandrarnas hemländer? Är de ensamkommande flyktingbarnen de mest lämpade att indirekt ta över hemländerna med hjälp av svenska pengar?

Lägg ner denna idén. I bästa fall blir det en form av kolonialism, i värsta fall kommer Sverige börja finansiera terrororganisationer genom dessa bidrag.

Att ge outbildade människor massa pengar för att bege sig hem igen kommer inte leda till att dessa personer börjar starta företag och får igång ekonomin. Anledningen att de inte passar in här är att de inte kan någonting. Varför skulle de plötsligt bli drivna och kompetenta nog att skapa företag som kan konkurrera på en global marknad bara för att de får pengar från svenska staten? Mycket troligare att pengarna kommer användas till att starta någon lokal jihadistorganisation. Ska Sverige verkligen vara med och sponsra sånt?

Det är inte västs uppgift att demokratisera och rädda dessa länder, det borde vi ha lärt oss efter USA:s misslyckanden som gjort att vi är i denna i situationen till att börja med. Skicka hem alla utan några bidrag, de får bygga upp sina egna länder, eller bli religiösa fanatiker om de nu hellre vill det.
Tanken, den verkliga tanken, bakom detta är väl bara att oavsett vad vi betalar för att packet skall flytta hem, oavsett vad vi hittar på för omskrivningar, så kommer det att vara en enorm vinst för Sverige. Även om vi betalar en mille per blatte som skeppas iväg så sparar vi 9 mille i omkostnader & en närmast oändlig besparing avseende lidande för ursprungsbefolkningen.

Sen kan man kalla det för repatriering eller kretsloppsmigration eller vad fan som helst. Alternativet till detta hittar vi hos Joseph Conrad:s "Heart of Darkness" där renässansmänniskan Kurtz konstaterar det uppenbara "Exterminate all the brutes!". Det är det som är alternativet om "kretsloppsmigrationen" misslyckas.
Citera
2016-01-31, 16:54
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Minns inte att jag sett det här nämnas, även om PK-debatten följdes här.
Citat:
– Jag blev personligen väldigt upprörd över att min redaktionschef på en rak fråga om hur vi skulle bevaka Sverigedemokraterna, som enligt opinionsundersökningar var på väg in i riksdagen, fick svaret att vi inte skulle skriva om partiet. Jag tyckte att det var som att inte berätta för läsarna vad som höll på att ske i samhället så jag slutade (på DN) och började skriva om Sverigedemokraterna istället, sade Hamrud.

– Jag kan bekräfta det Hamrud säger, tillade Lars Granestrand, journalist och författare som arbetar på DN, efter Hamruds berättelse.
http://nyadagbladet.se/inrikes/hamru...-att-tysta-sd/

Låt oss ställa Hamruds uttalande ovan i kontrast till Virtanen:

Citat:
Ursprungligen postat av Virtanen
Hela jävla medie-Sverige! 14 000 journalister i gigantisk konspiration! Detta är ju alldeles oerhört. Det borde göras film av det. Men vem ska göra den filmen när murvel-illuminati styr allting?
Förlåt, inget att skoja om. Och Madon menade kanske inte alla. Men frågan är om det ens finns 14 lugubra mörkläggare.

Såhär: Jag har varit journalist i cirka 25 år, allt från kriminalreporter till tv-tönt, men har aldrig ens hört talas om mörkläggning. Och det här måste sägas: Jag kan inte föreställa mig att Expressen mörklagt heller. Alla med minsta kunskap om en reporter vet att hen aldrig skulle avstå ett scoop.
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle22174980.ab

Det krävs ingen "murvel-illuminati" bakom kulisserna för att mörka invandringsrelaterade problem.
Det krävs bara lite vanlig svensk journalisthybris i kombination med värdegrundsnarrativ.

Värdegrunden reglerar vilka åsikter som är anständiga och vilka åsikter som är bruna.
Journalisthybrisen får den individuella journalisten att anamma ett magiskt tänkande kring sitt arbete - "om jag beskriver verkligheten på ett visst sätt, då tror mina läsare att verkligheten ser ut så".

Dessa två grundbultar skapar simpla incitament som reglerar det offentliga samtalet.

SD är inte ett anständigt parti... Enligt värdegrunden.
Om vi skriver att SD:s väljarstöd ökar, kommer folkets sympatier för SD, magiskt, att öka... Enligt journalisthybrisen.

Att folk skulle rösta eller inte rösta på SD alldeles oavsett vad som står i tidningarna finns inte i journalistens föreställningsvärld. Och därför måste journalisten betrakta sitt arbete som opinionsbildning snarare än informationsförmedling.

Det spelar ingen roll om artikeln i fråga är en recension av The Hobbit-filmen, eller ett sportreferat. Allt, precis allt, är opinionsbildning för den svenska hybrisjournalisten.

Tidningsartikeln betraktas som en direktkanal in i läsarens medvetande som omformar hennes åsikter och verklighetsbild.

Det är inte journalistik. Det är att tro sig gudomlig.
Citera
2016-01-31, 17:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Virtanen: Såhär: Jag har varit journalist i cirka 25 år, allt från kriminalreporter till tv-tönt, men har aldrig ens hört talas om mörkläggning. Och det här måste sägas: Jag kan inte föreställa mig att Expressen mörklagt heller. Alla med minsta kunskap om en reporter vet att hen aldrig skulle avstå ett scoop.

Aldrig hört talas om? Tja, men fisken märker nog inte vattnet den simmar i heller. Vi tar ett exempel: Den drunknade pojken som utnyttjades politiskt genom att bilder på hans döda kropp publicerades.

Stora massmöten, anordnade av MP, blev följden. Men i all utländsk media avslöjades ganska fort att pojken inte på minsta vis var flykting. Pojkens pappa hade nämligen uppehållstillstånd och arbete i Ankara. Det var dessutom pojkens pappa som framförde den överlastade båten som han av egen girighet hade fyllt med så många människor som möjligt.

Så, Virtanen, varför avstod svenska journalister detta scoop? De hade kunnat sänka både MP och Mona Sahlin totalt. För det var bl a de som orsakade pojkens död genom att trigga pappans girighet. Läser inte svenska journalister utländsk media? Tar de inte in vad som rapporteras från internationella nyhetsbyråer? Så Virtanen, där har du en klockren mörkläggning - mitt framför gälöppningarna.
Citera
2016-01-31, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Asylsvenskan:
Citat:
Siffrorna för 2015 är inte klara men under 2014 beslutade Migrationsverket att höja åldern på 363 personer jämfört med vad personen uppgivit själv.

I 161 fall var det efter medicinsk bedömning. Åldern höjdes i 77 procent av de fall där medicinsk bedömning gjordes.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Andelen absolut fattiga globalt minskar, men befolkningen växer ju och de relativt fattiga är så relativa som begrepp så det finns ju potentiellt miljarder välfärdsmigranter. En miljonär är relativt sett fattig jämte en miljardär. Ju förr det går upp för européerna att tredje världen vill översvämma oss med sin hungriga köttsunami, desto bättre. Det finns ingen ände. Så ditt binära antagande kan mycket väl stämma, antingen eller. Till dess kan EU fortsätta med sina helvmesyrer, den panikartade reträtten och kämpa med artikulationen, erövra språket och vidta realpolitiken som biter. Reinfeldt hade rätt: det blir ett mer spännande samhälle.
Citera
2016-01-31, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tanken, den verkliga tanken, bakom detta är väl bara att oavsett vad vi betalar för att packet skall flytta hem, oavsett vad vi hittar på för omskrivningar, så kommer det att vara en enorm vinst för Sverige. Även om vi betalar en mille per blatte som skeppas iväg så sparar vi 9 mille i omkostnader & en närmast oändlig besparing avseende lidande för ursprungsbefolkningen.

Sen kan man kalla det för repatriering eller kretsloppsmigration eller vad fan som helst. Alternativet till detta hittar vi hos Joseph Conrad:s "Heart of Darkness" där renässansmänniskan Kurtz konstaterar det uppenbara "Exterminate all the brutes!". Det är det som är alternativet om "kretsloppsmigrationen" misslyckas.

Även om man kan sälja in idén så kommer inte alla att åka tillbaka samtidigt. Några pionjärer kommer åka och resten kommer stanna, avvakta och se vad som händer. Eftersom man inte kan lura iväg alla samtidigt så måste idén fungera för att lyckas. Idén kommer dock inte fungera. Amerikanerna har redan testat detta med enormt mycket mer resurser än vad Sverige kan bidra med. Trots enorm militär närvaro så blev det bara pannkaka av allting. När den militära närvaron försvinner så tar Talibanerna över igen. Sverige ska alltså göra det amerikanerna misslyckades med utan någon som helt militär närvaro som skyddar investeringarna? Helt meningslöst, och det kommer även inkompetenta invandrare förstå.

Utan propagandan och mörkläggningen skulle en ny situation av nazistlösningar aldrig varit aktuellt. Svenskt etablissemang har ironiskt nog genom sin skrämselpropaganda om nazism och fascism skapat en helt ohållbar situation där våldet åter igen är ända lösningen. Olika kulturer som inte är kompatibla med varandra som tvingas leva inom samma område är orsaken till så gott som alla konflikter i världen, ändå jobbade etablissemanget dygnet runt för att tvinga in oss i denna situationen. Mycket bra jobbat!
Citera
2016-01-31, 18:30
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Asylsvenskan:

Citat:
Siffrorna för 2015 är inte klara men under 2014 beslutade Migrationsverket att höja åldern på 363 personer jämfört med vad personen uppgivit själv.

I 161 fall var det efter medicinsk bedömning. Åldern höjdes i 77 procent av de fall där medicinsk bedömning gjordes.

Fast dessa siffror baseras ju på fall där stark misstanke finns att den sökande ljuger om sin ålder.
Sannolikt finns det en viss del av asylanterna där ingen misstanke om åldersbluff föreligger.

Om Sverige inför obligatoriska medicinska ålderstester så går rimligtvis procenten ner. Hur mycket är frågan...
Citera
2016-01-31, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Precis. Det är ett urval, inte samtliga "ensamkommande flyktingbarn". Man får anta att kontroller leder till ändrade beteenden. FIFA har ju gjort U17-ålderstestningar, vilket jag postade på en annan tråd, dår man kunde se en markant nedgång i åldersbluffandet, när väl kontroller görs med MR på handled och nyckelben. Statistik är inte statistiskt, men man kan vara säker på att där kontroller inte görs och inga sanktioner blid påföljden vid ertappande, så kommer bedrägerierna att öka eftersom det belönas. Slapphet föder bedräglighet. Signalpolitik måste backas upp med realpolitik.
Citera
2016-01-31, 19:21
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Om Sverige inför obligatoriska medicinska ålderstester så går rimligtvis procenten ner. Hur mycket är frågan...

Gissningsvis runt samma som våra grannländer visar. Runt 30% i Norge, (Feb-15), Finland 65% (2012) vuxna, 72% (Juni-15) i Danmark.

Medelvärdet skulle således hamna runt 55% vuxna "barn", men det tror jag är lågt räknat, då dessa siffror är gamla och torde ha ökat pga. volymökningen som startade hösten 2015. Det enda raka vore att behandla ostyrkta/oklara identiteter som varandes vuxna.

Blotta misstanken om 55% fuskare (det är mer än varannan ensamkommande alltså) torde få varenda jävel att dra öronen åt sig. Men icke i Absurdistan. Här räcker det att skrika "det handlar om baaaaaaaaaaaaarn!" så är det klart sen. Men det kommer att bli ändring på det, av ren nöd som allt annat som rör migrationspolitiken idet här arma landet.

Källor i spoiler.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-01-31 kl. 19:27.
Citera
2016-01-31, 19:59
Medlem
Pokerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Katerina Janouch, som för någon dag sedan uttryckte sig positiv till gruppen som ville rensa upp kring T-centralen i Stockholm, har skrivit ett klargörande på Facebook. Man skulle först kunna tro att det rör sig om en pudel, men det rör sig istället och i korthet om att hon pratar om den mobb som växt mot henne som hon jämför med diktaturer samt en del om hur fel det är på ett samhälle där folk i allmänhet ställer sig på gärningsmännens sida osv. Det rör sig om raka motsatsen till en pudel och jag tycker det väldigt väl speglar vad många börjar känna ute i samhället.

Jag tycker att Katerina Janouch:s inlägg var rätt intressant. Mycket riktigt är det inte vad man skulle kalla en pudel, snarare flyttar hon fram sina positioner. Och hon gör det på ett välformulerat sätt.

Men när hon anser sig vara skyldig att skriva så här i sin text:
"Min exman har utländskt utseende, våra barn har utländskt utseende. Min mor likaså."
så gör hon sig själv till en del av problemet, en del av åsiktskorridoren.

Det tycks fortfarande vara omöjligt att i media kritisera något invandrarrelaterat problem utan att först hänvisa till sin egen invandrar- eller minoritetsanknytning. Menar Katerina Janouch att hennes argument inte kunnat stå på egna ben om den som framförde dem istället hade varit t ex en vit, kristen man?

Sedan undrar jag lite över Aftonbladets fråga till Janouch:
"Men när du nu får veta att den här gruppen gav sig på kvinnor och barn, vad säger du då?"
Jag raljerar inte här, utan jag undrar uppriktigt vilka kvinnor och barn de menar har angripits. Av det jag sett i vanlig media, så har det varit främst två incidenter; en högerextrem polack har utdelat en spark mot en autonom motdemonstrant, och en känd fotbollshuligan har utdelat ett knytnävsslag mot en polis. Har det förekommit dokumenterade fall av misshandel av barn och kvinnor i samband med demonstrationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in