2016-01-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
1st pilot som sköt ut sig själv inför landning på Vidsel, (p.g.a. problem med kombinationen G-dräkt/raketstol/underhållsrutiner)

Samtliga haverier i serieproducerade flygplan har berott på den mänskliga faktorn.

Utredningen kring haveriet visade att utlösningshandtaget till raketstolen var för styvt och satt för nära låret på piloten vilket ledde till att stolen ofrivilligt kunde utlösas vid höga G-krafter.

Na, snarare en konstruktionmiss.
Citera
2016-01-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Well. Som jag sa, beskrivningen kommer från en av de mjukvaruansvariga för styrsystemet i G1.

Att man är en smula hårdför var väl en del av territoriet som testpilot på den tiden.
Innan första haveriet hade man haft liknande fenomen i SUL men någon eller några av testpiloterna tyckte inte man skulle fästa någon vikt vid det eftersom det bara handlade om SUL.

De riktigt bra ff som jag har träffat har varit intresserade och villiga att lyssna för att själva göra en bedömning. Som jag förstått det var denne testpilot bara intresserad av att prata med andra testpiloter, inte ens ff från vapnet var någon han betraktade som en like efter att han blev provflygare.

Om jag har förstått det hela rätt har dock den attityden ändrats med åren.
Citera
2016-01-26, 21:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Här råkar en F22 Raptors ut för en PIO https://www.youtube.com/watch?v=faB5bIdksi8

Det sägs att den hade helt eller delvis samma programvara. Det var programvaran som var för överkänslig inte pilotfel. Visst om piloten hade varit mer tränad och förberedd för den spattiga datons nycker så hade han kanske kunna häva svävningarna.

Samma mjukvara har den knappast, men självsvängningar är ett problem i alla reglersystem med sluten loop.
Citera
2016-01-26, 23:04
Medlem
Det kan ha rört sej om en medveten nedläggning av det aktuella Jas-planet i Stockholm. Det kan finnas två eventuella anledningar till detta:

1. Det var ett säljtrick. Saabs marknadsföringsavdelning etc föreslår att piloten kör kobra med krasch ute över vattnet inför publik för att planet ska bli omtalat och uppmärksammas globalt i media.

2. Piloter och teknikfolk som är inblandade i Jas-projektet är missnöjda med politikernas och festivalarrangörernas iver att visa upp en ej färdigutvecklad produkt på festivalen.

Det som talar mot medveten krasch är dels att piloter inte gärna skjuter ut sej med raketstol frivilligt pga risk för ryggskada mm vid utskjutning, och det är troligen svårt att veta exakt var planet kraschar även om manövern görs mitt ute över vattnet dvs risk för personskada och skada på annans egendom.

Naturligtvis är ovanstående bara alternativa teorier utan några som helst belägg. Annars kan det helt enkelt ha varit så att piloten överskattade planets manöverförmåga i låg fart. Föregångaren Viggen var ganska stabilt även vid mycket låg hastighet, Jas Gripen hade inte lika bra lågfartsegenskaper.
Senast redigerad av MrNoShow 2016-01-26 kl. 23:09.
Citera
2016-01-26, 23:08
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Det kan ha rört sej om en medveten nedläggning av det aktuella Jas-planet i Stockholm. Det kan finnas två eventuella anledningar till detta:

1. Det var ett säljtrick. Saabs marknadsföringsavdelning etc föreslår att piloten kör kobra med krasch ute över vattnet inför publik för att planet ska bli omtalat och uppmärksammas globalt i media.

2. Piloter och teknikfolk som är inblandade i Jas-projektet är missnöjda med politikernas och festivalarrangörernas iver att visa upp en ej färdigutvecklad produkt på festivalen.

Det som talar mot medveten krasch är dels att piloter inte gärna skjuter ut sej med raketstol frivilligt pga risk för ryggskada mm vid utskjutning, och det är troligen svårt att veta exakt var planet kraschar även om manövern görs mitt ute över vattnet dvs risk för personskada och skada på annans egendom.

Naturligtvis är ovanstående bara alternativa teorier utan några som helst belägg. Annars kan det helt enkelt ha varit så att piloten överskattade planets manöverförmåga i låg fart. Viggen var ganska stabilt även vid mycket låg hastighet, Jas Gripen hade inte lika bra lågfartsegenskaper.

Jo. Just spektakulära krascher i urban storstadsmiljö brukar ju vara ett hejdundrande försäljningsknep för flygplan...

Och nä du har rätt, de flesta piloter (i det här specifika fallet 49 år) brukar undvika utskjutning.

Så, det mesta kanske talar emot just den här teorin?
Citera
2016-01-26, 23:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow

Naturligtvis är ovanstående bara alternativa teorier utan några som helst belägg. Annars kan det helt enkelt ha varit så att piloten överskattade planets manöverförmåga i låg fart. Föregångaren Viggen var ganska stabilt även vid mycket låg hastighet, Jas Gripen hade inte lika bra lågfartsegenskaper.
Bland allt dumt idiotiskt skit jag läst på detta forum så ligger detta bra till för en förstaplats. Tycker du helt ärligt att det lät smart själv?

Det finns en scen från filmen Billy Madison med några ord till dig om du har en halv minut över: https://www.youtube.com/watch?v=DTc--4jz0GQ
Citera
2016-01-26, 23:41
Medlem
Ny tråd om långholmshaveriet sammanfogat med Gripentråden, vi behöver inte nya trådar om gripen
//moderator
Citera
2016-01-27, 09:42
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Gällande PIO-problemet vid Långholmen så var det ett mjukvarufel. Bufferten på inkommande data från piloten tidintegrerades inte. Varav bufferten blev full och kunde inte ta emot data och hamnade då i obalans med sensorerna. När det skrevs om och bufferten kunde integrera tiden och tömma bufferten på data som blev "gammal" försvann problemet.

Inte svårare än så.
Citera
2016-01-27, 09:51
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Gällande PIO-problemet vid Långholmen så var det ett mjukvarufel. Bufferten på inkommande data från piloten tidintegrerades inte. Varav bufferten blev full och kunde inte ta emot data och hamnade då i obalans med sensorerna. När det skrevs om och bufferten kunde integrera tiden och tömma bufferten på data som blev "gammal" försvann problemet.

Inte svårare än så.

Jag hade för mig att detta var en delförklaring till Rådeströms första krasch, inte den andra?

Men det är fritt från minne så naturligtvis kan jag komma ihåg fel.
Citera
2016-01-27, 13:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Okej, men skyllde inte SAAB på piloten för att inte bränna sina chanser att kunna sälja planet till utlandet?

Kollar man Wikipedia har Jas kraschat sju gånger. Är det bra eller dåligt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents_and_incidents_involving_the_JAS_39_Gripe n

Även det amerikanska F-22 som använder samma styrautomat och spak hade samma problem och drabbade också av några krascher. Det avhjälptes med samma programmeringsmodifikationer som Gripen fick.

Sju krascher är relativt lite med tanke på antalet flygtimmar och att det även gäller prototyperna. Några av krasherna är egentligen onödiga och beror på bristande rutin hos förarna och i ett fall hos teknikerna.
Citera
2016-01-27, 13:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Annars är resten totalhavererade.

Jag läste att en eller två av de havererade används som övningsobjekt vid undervisning av flygtekniker. Den ena påstås vara reparerad men ej flygduglig, och den andra saknar vingar mm.
Citera
2016-01-27, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Även det amerikanska F-22 som använder samma styrautomat och spak hade samma problem och drabbade också av några krascher. Det avhjälptes med samma programmeringsmodifikationer som Gripen fick.

Sju krascher är relativt lite med tanke på antalet flygtimmar och att det även gäller prototyperna. Några av krasherna är egentligen onödiga och beror på bristande rutin hos förarna och i ett fall hos teknikerna.
Faktum var om jag minns rätt att efter F-22 haverutredning så ombads LM att kontakta SAAB eftersom dom hade löst problemet.

Har också för mig att mjukvaran från början var från UK men dom konkade och SAAB tog över det hela men jag kan minnas fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in