2016-01-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trip.McTrip
Utredningen gjordes utan drogtest i alla fall, därför jag funderar på om läkaren inte heller gör något.

Screeny weeny är en löskuk med tillhörande syntetiskt urin som man använder för att klara drogtester.

Som jag förstått det så görs en hälsoundersökning innan insättning av medicin, jag tänkte att de kanske kollar några hälsovärden i urinet alltså; isåfall bör jag ju inte använda det syntetiska urinet eftersom de kanske missar något som är fel på mig och till följd av det skriver ut fel medicin.

Hälsoundersökningen innefattar vad jag vet mest sånt som vikt, puls, blodtryck etc eftersom cs-läkemedel kan påverka detta. Tvivlar starkt på att ett ev urinprov tas av annan orsak än drogscreening. Isåfall tar man nog blodprover. Det skulle vara om du hade något knas med njurarna eller så, tror inte man kan se så mycket andra "hälsoproblem" i ett vanligt urinprov. Utom kanske testikelcancer. Men jag är inte utbildad inom ämnet så vågar inte säga något säkert.
Citera
2016-01-14, 14:37
Medlem
Trip.McTrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Aldrig hört dom kollar annat,kanske är olika från kommun till kommun? Vet inte om det skulle funka med en screeny weeny,dom står ju ganska nära när man pissar. Den måste vara bra trovärdig isf.

Annars kan du ringa och fråga om det görs hälsoundersökning,bara låtsas vara lite orolig över din övriga hälsa

Den är faktiskt väldigt trovärdig, ser ut och känns som en riktig. Tack för tipsen!

Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
Hälsoundersökningen innefattar vad jag vet mest sånt som vikt, puls, blodtryck etc eftersom cs-läkemedel kan påverka detta. Tvivlar starkt på att ett ev urinprov tas av annan orsak än drogscreening. Isåfall tar man nog blodprover. Det skulle vara om du hade något knas med njurarna eller så, tror inte man kan se så mycket andra "hälsoproblem" i ett vanligt urinprov. Utom kanske testikelcancer. Men jag är inte utbildad inom ämnet så vågar inte säga något säkert.

Ok tack, tror jag tar på mig weeny'n.
Citera
2016-01-14, 22:32
Bannlyst
Vart fasen skall jag gå?

Har sökt till subutex/metadonprogrammet nu, och de kanske ger mig Elvanse också, eftersom jag gjorde utredning på LVM (intensivutredning).

Men vart vände ni Er efter utredning och diagnos?
Citera
2016-01-15, 04:56
Medlem
Sassafras21s avatar
Finns det flera som upplever en inre stress/kaos som gör allting omöjligt? T.ex. att koncentrera sig finner jag väldigt svårt.
Citera
2016-01-15, 06:38
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Personer med bokstavsdiagnoser ar primitiva manniskor som inte passar in i samhallet. Studera noga pa personer med Aspergers, autism, adhd, bipolar sjukdom och schizofreni sa far ni se att dessa har ett starkt primitivt beteende och mindre kapabla till skapa nya saker, jobba, lag iq m.m
Ditt inlägg verkar vara skrivet av en trilobit.
Citera
2016-01-18, 12:00
Medlem
Trip.McTrips avatar
Hur lång tid tog det för er från att ni fick diagnos till att ni fick besöka läkare för medicinering? Är det kö på det också?

Citat:
Ursprungligen postat av d-boll
Vart fasen skall jag gå?

Har sökt till subutex/metadonprogrammet nu, och de kanske ger mig Elvanse också, eftersom jag gjorde utredning på LVM (intensivutredning).

Men vart vände ni Er efter utredning och diagnos?

Vad vill du ha hjälp med, medicin? Om man gör en utredning hos öppenvården så brukar de väl hjälpa till om man nu får diagnos, de bokar in en på gruppmöten eller annat om man vill och så kan de skriva "remiss" om att man ska få prova ut medicin hos läkare.

Så du kan ju höra av dig till din vårdcentral eller direkt till psykiatrin på din ort så vet de nog hur du ska göra.
Senast redigerad av Trip.McTrip 2016-01-18 kl. 12:04.
Citera
2016-01-18, 19:46
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trip.McTrip
Hur lång tid tog det för er från att ni fick diagnos till att ni fick besöka läkare för medicinering? Är det kö på det också?

Ca 5 mån. Sedan fick jag en otroligt otrevlig läkare så bytte till privat efter ca 2 mån.
Citera
2016-01-21, 10:18
Medlem
Testar denna tråden också.

Jag påbörjar min neuropsykiatriska utredning idag och är sjukt orolig för vilken typ av tester det är som ska göras, kan någon av er som redan har diagnos förklara?

Framförallt är det problem med koncentrationen och kort stubin som jag haft sen jag var barn och hade väldigt svårt i skolan och ingen förstod mig och under tonåren och senaste åren (är 30 nu) så har jag insett att allt mer stämmer in på ADHD/ADD .

Jag har oerhört svårt med sömnen och sover bara enstaka timmar i veckan om jag inte tar stark medicin (flunitrazpam om jag får tag på det annars nozinan och imovane) och det gör att jag är konstant trött.
Jag glömmer bort allt i mitt liv, nycklar, mobilen, handla mat, laga mat, läkartider och andra bokade saker.
Om barnen och min sambo inte är hemma på en vecka så äter jag ingenting.

Jag dagdrömmer väldigt mycket och fastnar i konstiga tankar som kan ta en hel dag att ta mig ur.
Sitter uppe och läser hela nätterna om sånt som jag för tillfället intresserar mig för, just nu är det ADHD inför utredningen och då har jag läst hela denna tråden från början till slut och all annan information som finns att hitta på svenska.

Jag har inte så svårt för att skriva men läser desto sämre och missar viktiga detaljer i texten, tror det beror på att jag läser för fort så hjärnan hänger inte med.
Likadant har det varit i skolan och på jobbet, jag får instruktioner men antingen glömmer bort eller lyssna inte alls och misslyckas totalt med uppgiften.

Har kraftiga humörsvängningar och kan explodera på bråkdelen av en sekund, så har det varit sen jag var barn, hade väldiga problem med aggresiva utbrott när jag gick högstadiet och slog lärare blodiga vid flera tillfällen innan jag blev placerad på behandlingshem med LVU.

Har haft låg självkänsla sen jag började skolan och levt med ångest sen dess, kom alltid försent till skolan för att jag gick och kollade på allt annat än vägen och funderade på hur det kommer sig att saker kan växa och sånt.
Dessa tankarna har jag kvar fortfarande och har nu börjat ställa in alarm 2 timmar innan jag ska vara någonstans och direkt när mobilen ringer så går jag, ibland är jag 1,5 timme för tidigt till läkaren.

Har jättesvårt för att ta mig ur startblocket och fixa saker som tvätten, disken, lånar jag en bok på biblioteket så blir det alltid sen eller inte alls återlämnad, räkningar betalar jag aldrig i tid osv

Jag såg någon beskriva sin hjärna som två sidor som har ett fullskaligt krig med varandra, exakt så känner jag.
Jag försöker verkligen ha ett så normalt liv som möjligt och anstränger mig till max i alla situationer men den andra sidan kastar grejer på mig hela tiden och till slut så orkar jag inte mer.

Jag lider också av svåra tvångssyndrom, social fobi och psykotiska tankar som röster och känner mig förföljd.

Jag känner mig sällan rastlös eller hyperaktiv förutom när jag har panikattack så det kanske snarare är ADD jag har.

läste igenom och det låter ju helt stört när man skriver allt så komprimerat
Citera
2016-01-21, 10:28
Medlem
boms avatar
Undersökningen går till så att du får lite uppgifter. För mig var det 5 besök.

Se på en skärm en kvart olika bokstäver siffror dyker upp. Du ska klicka när X är uppe inte annars. Det går fort och pågår kanske tio minuter.

Sedan får du uppgifter att lösa. Lite som ifall du gjorde intelligenstestet på mönstringen. Kuber som ska läggas i ett visst mönster och det går på tid.

Du får lite frågor som ska besvaras. Kluriga frågor. Minns inte hur dom var.

Du får repetera siffror. 1684 Vad sa jag? 19582 Vad sa jag? 965723 Vad sa jag? Sedan: 9582 Vad blir det baklänges?

Sedan vill dom prata med den som varit din förmyndare under din uppväxt. Helst din mamma för jag tror dom frågar om hur födseln var. Det kan vara så att vi med adhd föddes väldigt fort. Gäller för mig. Hamnar man i en ny situation ute från livmodern så fort kanske det kan skapa adhd som ett sätt att snabbt orientera sig eller av chocken. Så vi som får diagnosen kanske har det gemensamt många av oss. Fråga morsan om det gick snabbt när du föddes? I framtiden kanske man säger till mammor vid snabb födsel att dom kan vara uppmärksamma på att add eller adhd finns förhöjd risk för ditt barn.
Citera
2016-01-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Undersökningen går till så att du får lite uppgifter. För mig var det 5 besök.

Se på en skärm en kvart olika bokstäver siffror dyker upp. Du ska klicka när X är uppe inte annars. Det går fort och pågår kanske tio minuter.

Sedan får du uppgifter att lösa. Lite som ifall du gjorde intelligenstestet på mönstringen. Kuber som ska läggas i ett visst mönster och det går på tid.

Du får lite frågor som ska besvaras. Kluriga frågor. Minns inte hur dom var.

Du får repetera siffror. 1684 Vad sa jag? 19582 Vad sa jag? 965723 Vad sa jag? Sedan: 9582 Vad blir det baklänges?

Sedan vill dom prata med den som varit din förmyndare under din uppväxt. Helst din mamma för jag tror dom frågar om hur födseln var. Det kan vara så att vi med adhd föddes väldigt fort. Gäller för mig. Hamnar man i en ny situation ute från livmodern så fort kanske det kan skapa adhd som ett sätt att snabbt orientera sig eller av chocken. Så vi som får diagnosen kanske har det gemensamt många av oss. Fråga morsan om det gick snabbt när du föddes? I framtiden kanske man säger till mammor vid snabb födsel att dom kan vara uppmärksamma på att add eller adhd finns förhöjd risk för ditt barn.

Usch det låter fruktansvärt, jag kommer inte klara en enda fråga.

Min mamma ska de träffa om tre veckor, det blir totalt 4 besök hos olika läkare och psykologer och utredningen ska vara klar i slutet av februari, jag återkommer med beskedet
Citera
2016-01-21, 11:06
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarMarius
Usch det låter fruktansvärt, jag kommer inte klara en enda fråga.

Min mamma ska de träffa om tre veckor, det blir totalt 4 besök hos olika läkare och psykologer och utredningen ska vara klar i slutet av februari, jag återkommer med beskedet

"fruktansvärt" Det handlar väl om att testa din uppmärksamhet.
Citera
2016-01-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bom
"fruktansvärt" Det handlar väl om att testa din uppmärksamhet.

Jag kommer bli frustrerad och välta något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in