2016-01-19, 22:36
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jag är nyfiken. Hur angriper feminister vita svaga män? Det är knappast de svaga som problematiseras. Det är en norm.
Bufflighet.

Med hån och diverse förlöjliganden, kränkande uttalanden.
Att bara använda begreppet "vita kränkta män" för att avfärda oliktänkande etc etc.
Citera
2016-01-19, 22:56
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Herehere, Gertrud1!
Är inte bekant med uttrycket

Vågar bara svara på topic
Citat:

De vill få ut sitt budskap och sen tvångsmata det tills alla tystnat.
Sorry feminister, det funkar inte så bland vuxna tänkande människor.
På den tiden jag inte visste bättre var jag också "feminist".

Tyvärr är ju alltför få vuxna, det är därför det inte går att diskutera ämnet utan det slås en spade i huvudet så fort chans ges.

Citat:
Gärna på extremmitten, men jag kommer aldrig gå så långt att jag börjar räkna kön i det eller det programmet, eller den eller den sporten eller räkna minuter på hur mycket män eller kvinnor spelar på en festival. Det är bara barnsligt. Är det bra så är det bra. Är det inte bra, så låt gå för en extra man eller kvinna, vad fan spelar det för roll?
Jag började i ett mansdominerat yrke och hande ytterst svårt att ens få en utbildning, och jag motarbetades rejält. Men ingen hade någonsinn respekterat mig om jag gnällt.
Aldrig
Det gäller ju som för alla minoriteter att bevisa att motståndarna har fel. Angående Zarah Larrson och festivaler, så gnällde hon att hon inte stod på affishen. Söker jag på henne på spotify så får jag ju inte upp en diger albumlista direkt, i själva verket verkar hon ju bara ha gjort ett album.

Citat:
Jag oroas dock för en samhällsutveckling som jag anser fördummar många människor. Den är synlig i den här, liksom i många andra trådar om feminism. Argumenten är samma och bygger på igenkänning och sen papegojas samma argument ut överallt av "små budbärare" som programmerats med samma oreflekterade dynga och innan man anar det, har det blivit en sanning för ännu fler.
Exakt, de rapar bara upp inlärt material och det är därför de inte klarar av en diskussion utan att gå ned på personangrepp. När argumenten tryter så går de i affekt.
Jag har själv gått i terapi, i en terapi så betonas ansvaret för hur man själv kommunicerar, men också hur man själv tolkar det skrivna. Det är här det är så viktigt att man är korrekt i sitt språk, och tar ansvar för sina formuleringar. Så görs i en diskussion, men i MSM så går det att flumma runt hur som helst. Ingen ifrågasätter vad som skrivs.
När diskussionen flyttas hit och man i frågasätts, så finns inga som helst svar.
Annat än - "du är dum..."

Citat:
Nu finns fortsättningen på frenologi och rasbiologiska institutet åter utbrett på våra högre lärosäten och med skattepengar tvingas alla verk och myndigheter köpa in mer indoktrinering. "Vetenskapen" håller inte för en genomlysning som vilken naturvetenskap som helst. Naturvetenskaper är något som går att testa och återskapa och som ständigt är utsatt för prövning tills något annat bevisas, ändå får genusvetenskapen varje år miljardbelopp av våra skattepengar.
Exakt jag är skolad i forskningsmetodik, hur i helvete har de fått vetenskapsstatus?
Vem tittade bort då?

Citat:
Jag har skummat igenom Universitetets, Södertörns Högskolas och Uppsala Universitets samlade skrifter, men hittar absolut ingenting om mäns ställning i samhället då allt liksom verkar vara upphängt på "det som ingen riktigt lyckats beskriva" (patriarkatet). För mig låter det mer och mer som en sekt eller religion och så länge det gör det, så är det naturligtvis bara en sak att göra.
Ja visst är det en sekt.

Citat:
Kliva av.
Varje fritt tänkande människa borde göra likadant. Ni är en del av en kult och ni håller på att hjärntvättas. Precis som i dokumentären könskriget för 10 år sen, precis som i The Wave-testet i Palo Alto på 70-talet, precis som väldigt många tyskar före kriget på 30-talet blir ni itutade att "män" egentligen inte är riktiga människor och då är det okej att demonisera dem, hacka på dem och varför inte även utföra våldsamma handlingar emot dem.
Män har på ett obehagligt sätt objektifierats.
Jag fattar inte ens att Scummanifestet är lagligt. De sattes tom upp på scen som en pjäs.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-01-19 kl. 23:20.
Citera
2016-01-19, 23:17
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Du tror väl inte alla feminister har samma åsikt? Jag tror bara det vore skönt för oss alla att vara lite friare. jag var en grabbig tjej. Men fick lära mig bli mer feminin och inte springa upp på taket efter bollen för tjejer ska vara mer gulliga och passiva.
Samma erfarenhet har killar som inte var så grabbiga.
Många blir så begränsade av könsnormer.
Ett utjämnande är inte vad jag är ute efter. Mer mångfald. Större frihet.

Jag kan förstå att alla feminister inte delar samma åsikter i exakt alla frågor vilket väcker nyfikenhet och gör det desto intressantare att fråga. Kan utan problem hålla med om det inte låter speciell roligt att bli begränsad i typ spela fotboll p.g.a sitt kön. Håller även med till 100% att det vore fint att vara lite friare men begreppet kan vara ytterst subjektiv om det inte definieras. För att undvika plattityder får du gärna om du har tid svara på frågorna nedan:

1. Jag undrar vart dagens feminister i Sverige ex du men även de andra uttalade feministerna i tråden får sina åsikter och övertygelse ifrån? Är det ex från Flashback, skolan, kvällspressen, litteratur, Fi , facket etc?
2. Vilka är de tunga namnen eller stora ideologerna för dagens feminister? Typ Gudrun eller Belinda?
3. Hur ser ni på feminismens rötter inom marxismen?
4. Utgörs dikotomin man/kvinna av sociala konstruktioner eller spelar biologin in?
5. Kan det finnas positiva aspekter av könsroller och traditionella normer?
6. Vad innebär mer mångfald för dig?
7. För att summera det så vad är ert feministiska kanon?
Citera
2016-01-19, 23:37
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle

1. Jag undrar vart dagens feminister i Sverige ex du men även de andra uttalade feministerna i tråden får sina åsikter och övertygelse ifrån? Är det ex från Flashback, skolan, kvällspressen, litteratur, Fi , facket etc?

Fick den i tidiga tonår genom dels egna insikter, Linda Skugge, Belinda Olsson, Linna Johansson och co. Sen även (V).

Citat:
2. Vilka är de tunga namnen eller stora ideologerna för dagens feminister? Typ Gudrun eller Belinda?

Audre Lorde, Bell Hooks, Caitlin Moran, Naomi Wolf, Judith Butler, Jessica Valenti, Roxane Gay och Laurie Penny.

Citat:

Som helt naturliga.

Citat:
4. Utgörs dikotomin man/kvinna av sociala konstruktioner eller spelar biologin in?

Svårt att säga, i viss mån biologi men hemskt mycket sociala konstruktioner.

Citat:

Inget ont som inte har nåt gott med sig. Men det är ju trist att det begränsar.

Citat:

Nya perspektiv och större frihet.

Citat:

Det beror helt på. Är inte liberal själv, men kan hålla med t ex Birgitta Ohlsson i mycket. Beror helt på. Finns vänsterfeminister jag inte håller med alls, trots att jag är vänster själv. Men intersektionalitet är ett måste.
Citera
2016-01-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Inget ont som inte har nåt gott med sig. Men det är ju trist att det begränsar.

Då har jag en fråga till dig. Anser du att könsroller enbart begränsar kvinnor, eller anser du att könsroller även begränsar männen?
Citera
2016-01-19, 23:45
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Då har jag en fråga till dig. Anser du att könsroller enbart begränsar kvinnor, eller anser du att könsroller även begränsar männen?

Jag anser att den manliga könsrollen är begränsande så det sjunger om det.
Citera
2016-01-20, 00:02
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Jag kan förstå att alla feminister inte delar samma åsikter i exakt alla frågor vilket väcker nyfikenhet och gör det desto intressantare att fråga. Kan utan problem hålla med om det inte låter speciell roligt att bli begränsad i typ spela fotboll p.g.a sitt kön. Håller även med till 100% att det vore fint att vara lite friare men begreppet kan vara ytterst subjektiv om det inte definieras. För att undvika plattityder får du gärna om du har tid svara på frågorna nedan:

Kan inte svara för alla feminister. Bara för mig.
1. Universitetstiden
2. För mig, Judith Butler, Nina Björk, Diana Mulinari, Tina Rosenberg mfl
3. Ja du. Jag är inte Marxistisk fem. för den förenklar, men jag tror på ett klassamhälle.
Det där beror på om fem. är vänster eller höger
4. Sociala. Det tror de flesta feminister
5. Nej
6.Frihet att inte bindas vid sitt biologiska kön. Att få vara den du är oavsett.
7. ? Förstår ej
Citera
2016-01-20, 00:14
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:

Intressant, hur ska vi då lyckas att förändra den?
Citera
2016-01-20, 00:15
Medlem
Citat:

Men vill vi ändå ändra på dem? Jag har en bild av att många vill äta kakan men ändå har den kvar, någon form av olöslig ekvation.

Jag hörde något program där kvinnor tog upp problemet med feminiserade män och hur osexigt det var både i och utanför sängkammare. Jag vet att jag är uppväxt i en könsroll men jag är även jämställd och för jämlikhet både i yrke och i hemmet men hur benar vi ut det här med strukturer och könsroller.

Är du säker på att kvinnor verkligen vill att den manliga könsrollen ska vara mindre begränsad och vad innebär det egentligen om vi bortser från självklara parametrar som lika lön och ansvarsfördelningen i hemmet.

Edi: Vill ni verkligen ha en massa män som Måns Vestin? han har ju inte direkt begränsat sig i sin könsroll.
Senast redigerad av apjävel 2016-01-20 kl. 00:23.
Citera
2016-01-20, 00:19
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Men vill vi ändå ändra på dem? Jag har en bild av att många vill äta kakan men ändå har den kvar, någon form av olöslig ekvation.

Jag hörde något program där kvinnor tog upp problemet med feminiserade män och hur osexigt det var både i och utanför sängkammare. Jag vet att jag är uppväxt i en könsroll men jag är även jämställd och för jämlikhet både i yrke och i hemmet men hur benar vi ut det här med strukturer och könsroller.

Är du säker på att kvinnor verkligen vill att den manliga könsrollen ska vara mindre begränsad och vad innebär det egentligen om vi bortser från lika lön och att man tar lika stort ansvar i hemmet.

För egen del, absolut. Nu är mina tjejkompisar och jag kompisar av en anledning: vi gillar i mångt och mycket samma saker, men om jag kollar runt i bekantskapskretsen så finns det såklart de som vill äta kakan och ha den kvar (även om de är färre, det säger väl dessutom mer om mitt homogena umgänge än något annat, dessutom).

Sen vad det innebär - det kan ju se väldigt olika ut från person till person. Pratar vi kläduttryck, eller intressen och dyl?
Citera
2016-01-20, 00:24
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Intressant, hur ska vi då lyckas att förändra den?

Haha, med ett leende och ett öppet sinne? Vad tycker du själv, hur (om du är man, dvs) begränsar mansrollen dig?
Citera
2016-01-20, 00:24
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Farbror-Joakim=Intressant, hur ska vi då lyckas att förändra den?

Missförstår du? Att den innebär nackdelar för män. Begränsar dom från att leva i större frihet är varför
den. liksom kvinnorollen, borde förändras.

Bara för att den är begränsad kan den förändras.
Senast redigerad av SvartChili 2016-01-20 kl. 00:29. Anledning: missförstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in