Citat:
Ursprungligen postat av
demonmormor
1. Fick den i tidiga tonår genom dels egna insikter, Linda Skugge, Belinda Olsson, Linna Johansson och co. Sen även (V).
2. Audre Lorde, Bell Hooks, Caitlin Moran, Naomi Wolf, Judith Butler, Jessica Valenti, Roxane Gay och Laurie Penny.
3. Som helt naturliga.
4. Svårt att säga, i viss mån biologi men hemskt mycket sociala konstruktioner.
5. Inget ont som inte har nåt gott med sig. Men det är ju trist att det begränsar.
6. Nya perspektiv och större frihet.
7. Det beror helt på. Är inte liberal själv, men kan hålla med t ex Birgitta Ohlsson i mycket. Beror helt på. Finns vänsterfeminister jag inte håller med alls, trots att jag är vänster själv. Men intersektionalitet är ett måste.
Tack för svar. Känns som att det lugnat ned sig lite i tråden men det kanske beror på klockan.
1. Okej, var det Fittstimmet? V? Du måste vara den första på Flashback som röstar V. Tillhör du den äldre stammen marxister som Jan Myrdal eller är du latte kommunist alá Jonas Sjöstedt? Har du läst "Andra könet" och vad tyckte du? Vilken marxistisk litteratur har du plöjt och vad läser du för tidning?
2. Oj, kände nog inte till någon av dem. Tillhör de någon gemensam rörelse eller strömning inom feminismen typ intersektionalitet? Är de också kommunister eller är de liberals från staterna?
3. Kan du se något problem med rötterna?
Ex utgår Marx och marxismen i sin tolkning av Hegels motsättningar ex herre/slav ifrån att det är konflikterna mellan kapital och arbete i samhället som driver utvecklingen framåt. Kan det finnas ett problem med att feminismen utifrån sin rötter applicerar det marxistiska tänket på relationerna mellan könen och att det således enligt feminismen finns en ständig och inneboende konflikt mellan könen? Kan det vara så att den feminismen ökar konflikterna mellan könen då det ligger i feminismens natur att bejaka och identifiera konflikter?
4. Hur skulle du vilja dekonstruera relationen mellan könen? Ska samhället som stort även dekonstrueras? Ser du någon fara med att dekonstruera och omdana samhället radikalt? Ska samhällets institutioner aktivt jobba med denna dekonstruktion eller vilar ansvaret på enskilda individer? Ska familjer kunna få välja om deras barn ska genomgå det eller ska dagis få tvinga på det mot föräldrarnas vilja?
5. Känner du dig begränsad i vardagen eller att du saknar förutsättningar att realisera din fulla potential som människa? Vad tror du det är som håller dig tillbaka?
6. Utveckla gärna vad det konkret innebär för dig?
7. Hjälp, jag bara ryser när jag läser ditt svar att intersektionalitet är ett måste. Vem anser du personligen men även utifrån intersektionalitet vara mest utsatt av en 14 årig flicka i Kungsträdgården under We Are S. och en papperslös?
8. Ser du något problem med dagis och syftet vilket Palme drev igenom dagis?
Danke für die Antworten!