2016-01-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja jag håller med, det har vi sett mycket av i tråden. Det gäller inte bara detta ämne utan ses väl överallt både på fb och i verkliga livet. Det blir så tragiskt när det i denna tråd upprepade ggr. diskuterats att inte generalisera för grovt, så är det ändå det som många gör.

Viss generalisering är given, det går inte att föra en vettig diskussion utan att göra det, annars skulle det krävas vetenskaplig statistik och källhänvisning på allt. Vet inte vad begreppet "snälla killar" syftar på när det inte går att vara just snäll ens i en tråd som handlar om det.

Begreppen "snäll kille" blandades kanske ihop när TS dels skrev att han inte någonsin ofredat kvinnor samtidigt som han beskrev sin svårighet gentemot kvinnor ur ett relationsperspektiv.

Men hela tråden bygger ju på en grov generalisering som har sin härkomst bl a från Köln-händelsen. Utgångspunkten bör ju vara att "snälla killar" klumpas ihop med våldsverkare och kvinnohatare. Varför ska samtliga män göra någon avbön på feminismens altare. Jag accepterar varken kvinnoförtryck eller feministiskt mansförtryck. Idag är det nästan ett krav på att man ska säga att man är feminist och om man inte accepterar det så är man per definition något som katten släpat in. Jag är för jämställdhet men extremfeministerna äger ordet feminism varför jag som man inte har någon kontroll över det och därmed inte för mitt liv skulle kunna klistra dylik etikett på mig själv.
Senast redigerad av apjävel 2016-01-19 kl. 21:21.
Citera
2016-01-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Begreppen "snäll kille" blandades kanske ihop när TS dels skrev att han inte någonsin ofredat kvinnor samtidigt som han beskrev sin svårighet gentemot kvinnor ur ett relationsperspektiv.

Men hela tråden bygger ju på en grov generalisering som har sin härkomst bl a från Köln-händelsen. Utgångspunkten bör ju vara att "snälla killar" klumpas ihop med våldsverkare och kvinnohatare. Varför ska samtliga män göra någon avbön på feminismens altare. Jag accepterar varken kvinnoförtryck eller feministiskt mansförtryck. Idag är det nästan ett krav på att man ska säga att man är feminist och om man inte accepterar det så är man per definition något som katten släpat in. Jag är för jämställdhet men extremfeministerna äger ordet feminism varför jag som man inte har någon kontroll över det och därmed inte för mitt liv skulle kunna klistra dylik etikett på mig själv.

Håller med. Känner noll behov av att bevisa att jag är "god" enligt sjuka värderingar. Man behöver inte ställa upp på de premisserna, det går utmärkt.
Citera
2016-01-19, 21:27
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Visst ska det uppmärksammas hur män kränker kvinnor, men om det inte är samma regel åt andra hållet så kommer ingen vettig människa ta någon gaphalsfeminist seriöst utan inse att det bara är en privat agenda.

Om man total visar avsaknad av empati är man psykiskt störd. Visserligen så är det så med empati att den kommer lättare om man känner igen sig i den lidande, men helt från Mars är inte män, och med lite god vilja så borde man kunna släppa sitt ego och lyssna för en stund. Nu verkar det mer som man reflexmässigt slår tillbaka.

En person kallade sådana här människor för "vägare," blev det för tungt i ena vågskålen, dvs någon tar plats så måste jämvikten genast rättas till igen. Det påminner om barn - än du då?

Med den retoriken kommer man inte någonstans. Och tyvärr så verkar det som kvinnor i allmänhet vägrar att erkänna det här problemet. Det finns en boktitel som heter "Att leva ett liv och inte vinna ett krig". Det är ett passande ordval för ett fenomen där vissa saknar andra strategier än att "slå". Gärna först och hårdast och hoppas på att den andra inte skall resa sig igen.

En viss typ av man verkar kulturen ha bestämt att det är helt okey att slå på. Jag är rätt bestört av den totala blindheten för detta. Det verkar verkligen vara ett "syndabockfenomen". Den vita kränkta mannen är värd precis all skit han får.
Jag passade på att googla på ordet och fanns dess mytiska ursprung "Syndabocken är en symbol för utplånande av människors synder. Genom en ritual fördes folkets synder symboliskt över till ett djur som sedan antingen offrades eller drevs bort."

Ska man analysera det så utplånar feminister angriparna i Kölns synder (så de hålls rena - de är ju också offer i feministernas ögon) genom att angripa vita svaga män. Vilket ju faktiskt både är fråga om mobbing, sexism och misandri.
Om du googlar på det så talas det om som ett påhittat ord.
Så osynliggjort är mannens lidande orsakat av kvinnor.
Jag är nyfiken. Hur angriper feminister vita svaga män? Det är knappast de svaga som problematiseras. Det är en norm.
Bufflighet.
Citera
2016-01-19, 21:31
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Aha, du var ironisk när du analyserade TS porrfilmstittande etc. Trodde en äkta manshatare smygit sig in. Nåja. Det var lite kul att tro det...

Som en motpol bara.

Jo, jag tog ut svängarna lite mer än vanligt men står för det jag skrev till 100%. Tycker därför det är extra roligt att det fungerade stärkande för dig så att du orkar ta dig an alla puckon i trådens skyttegravskrig.

Av ren nyfikenhet undrar jag om du eller någon av dina feministiska systrar i tråden någon gång funderat i banorna att könen kanske är komplementära? Finns det tillfällen då utfallet och resultatet av utjämnande mellan könen inte motsvarar de positiva förväntningarna? Vad består ert feministiska kanon av ex Simone de Beauvoir eller Aftonbladet?

Är det någon fler än jag som undrar varför Babianen inte synts till i tråden?
Citera
2016-01-19, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel

Ja jag håller med, vet inte om du läst tråden innan den rensades? Det har varit inlägg där folk som själva generaliserar försökt anklaga och mästra andra när de generaliserat. Själv kallar jag mig humanist, det feminism i grunden står för är allas lika värde och det skriver jag under på. Feminism är ett sådant laddat ord att det gör det svårt att ens diskutera ämnet.

Har inte kollat om mina inlägg i denna tråd är kvar (efter rensningen) där jag blev kallad för feministfascist av någon idiot. Det finns feminister som hatar män och det finns män som hatar kvinnor, jag anser det är humor när kvinnor som har en åsikt blir hatade så fort de diskuterar. Det finns uppenbart rabiata män som ska försvara "snälla män" och därigenom angripa kvinnor med åsikter och då använda ordet feminist som skällsord.
Citera
2016-01-19, 21:40
Medlem
Pansarveckets avatar
Herehere, Gertrud1!

Jag börjar skymta vad försvaret mot f2:s grundproblematik kommer att sluta i innan tråden är klar och jag har utlyst det i en annan tråd vid sidan av denna redan tidigare idag. Vi är tydligen kvinnohatare, de flesta av oss

Komma här och säga hej till en tjej på en bar, va? Så oförskämt! Det kallas visst "catcalling" bland sjw:er.

Att sen inte tillåta att de sätter sig på en piedestal och blir centrum för allas uppmärksamhet i allt sitt lidande för att de föddes som kvinnor måste kännas förödande. Är det månde det som kallas narcissism?

Jag tror de flesta av oss vanliga inte kvinnohatande debattörer, som faktiskt säger något som går att förstå logiskt och och tankegången bakom vet, vad "snälla killar" är och slutar som i det stora urvalslyckohjulet. En del verkligt bra beskrivningar till vad de kan göra för att komma ur det har också postats. De största kritikerna till att det diskuteras i samma tråd har inte reflekterat på dessa tips över huvud taget, för de är inte här för att hjälpa nån. De vill få ut sitt budskap och sen tvångsmata det tills alla tystnat.

Sorry feminister, det funkar inte så bland vuxna tänkande människor.
Vi som lärt oss att umgås över könsgränserna vet bättre. Vi är inte lika lättlurade som de som bara söker någon med svaren även om det skulle vara ren rappakalja i stället för att söka egna svar på livets stora gåtor.

På den tiden jag inte visste bättre var jag också "feminist". Idag hatar jag feminister. Inte kvinnor utan feminister. Jag är humanist och egalitär, det vill säga jämlikhetsaktivist. Gärna på extremmitten, men jag kommer aldrig gå så långt att jag börjar räkna kön i det eller det programmet, eller den eller den sporten eller räkna minuter på hur mycket män eller kvinnor spelar på en festival. Det är bara barnsligt. Är det bra så är det bra. Är det inte bra, så låt gå för en extra man eller kvinna, vad fan spelar det för roll?

Jag oroas dock för en samhällsutveckling som jag anser fördummar många människor. Den är synlig i den här, liksom i många andra trådar om feminism. Argumenten är samma och bygger på igenkänning och sen papegojas samma argument ut överallt av "små budbärare" som programmerats med samma oreflekterade dynga och innan man anar det, har det blivit en sanning för ännu fler. Nu finns fortsättningen på frenologi och rasbiologiska institutet åter utbrett på våra högre lärosäten och med skattepengar tvingas alla verk och myndigheter köpa in mer indoktrinering. "Vetenskapen" håller inte för en genomlysning som vilken naturvetenskap som helst. Naturvetenskaper är något som går att testa och återskapa och som ständigt är utsatt för prövning tills något annat bevisas, ändå får genusvetenskapen varje år miljardbelopp av våra skattepengar.

Jag har skummat igenom Universitetets, Södertörns Högskolas och Uppsala Universitets samlade skrifter, men hittar absolut ingenting om mäns ställning i samhället då allt liksom verkar vara upphängt på "det som ingen riktigt lyckats beskriva" (patriarkatet). För mig låter det mer och mer som en sekt eller religion och så länge det gör det, så är det naturligtvis bara en sak att göra.

Kliva av.
Varje fritt tänkande människa borde göra likadant. Ni är en del av en kult och ni håller på att hjärntvättas. Precis som i dokumentären könskriget för 10 år sen, precis som i The Wave-testet i Palo Alto på 70-talet, precis som väldigt många tyskar före kriget på 30-talet blir ni itutade att "män" egentligen inte är riktiga människor och då är det okej att demonisera dem, hacka på dem och varför inte även utföra våldsamma handlingar emot dem. Ursäkten är alltid, "men de gör ju så mot oss". De slår och våldtar oss hela tiden.

Jag är problemet oavsett vad jag gör eller tycker, så är jag problemet och då ska jag bort.
Därför kan jag inte vara feminist. De män som är feminister kan förneka att de är män hur mycket de vill, men de är som de judiska fångvaktarna under Hitler, precis lika användbara som verktyg.

Vakna! Det är läskiga saker de håller på med och de finns ända upp i den feministiska regeringen.

Härskartekniker var bland det första de forskade i, minns ni det ni som är gamla nog?
Citera
2016-01-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket

Ett läsvärt inlägg i debatten! På tal om att samhällsutvecklingen fördummar människor, så har vi ju sedan ett bra tag en media där människor med åsikter inom en viss ram enbart platsar. I stort sett alla journalister vinklar nyheter på samma sätt, i stort sätt all media mörklägger saker på samma sätt, osv. Frågan är om ens dagens ungdom är intresserade och nyfikna på att själva undersöka saker och ting närmare, om inte så har "media lyckats". De har ju till och med publicerat artiklar där de uppgivet att "det är dåligt med flera perspektiv". Det som talar för att människor kommer tänka självständigt och nyfiket undersöka saker och ting, det är det negativa som sker i samhället, exempelvis brott, och framförallt ifall de själva blir brottsoffer. Det känns egentligen fel att påpeka att det är något positivt.
Senast redigerad av herrtanke 2016-01-19 kl. 21:52.
Citera
2016-01-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja jag håller med, vet inte om du läst tråden innan den rensades? Det har varit inlägg där folk som själva generaliserar försökt anklaga och mästra andra när de generaliserat. Själv kallar jag mig humanist, det feminism i grunden står för är allas lika värde och det skriver jag under på. Feminism är ett sådant laddat ord att det gör det svårt att ens diskutera ämnet.

Har inte kollat om mina inlägg i denna tråd är kvar (efter rensningen) där jag blev kallad för feministfascist av någon idiot. Det finns feminister som hatar män och det finns män som hatar kvinnor, jag anser det är humor när kvinnor som har en åsikt blir hatade så fort de diskuterar. Det finns uppenbart rabiata män som ska försvara "snälla män" och därigenom angripa kvinnor med åsikter och då använda ordet feminist som skällsord.

Fast bortsett från anonymt internetforum så upplever jag nog att feminismen tenderar ha tolkningsföreträde oavsett vad den kommer dragande med för dumheter och det går inte att be om nyansering för då är man mansgris eller vit, kränkt man. Fungerar ungefär som att man kan bli misstänkliggjord som rasist om man inte tycker öppna gränser är en bra idé. Jag skulle nog säga att debattklimatet påverkar upprördheten även här. Jag upplever inte att kvinnor blir hatade när de uttrycker åsikter, gör du det irl?
Citera
2016-01-19, 22:01
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Ett läsvärt inlägg i debatten! På tal om att samhällsutvecklingen fördummar människor, så har vi ju sedan ett bra tag en media där människor med åsikter inom en viss ram enbart platsar. I stort sett alla journalister vinklar nyheter på samma sätt, i stort sätt all media mörklägger saker på samma sätt, osv. Frågan är om ens dagens ungdom är intresserade och nyfikna på att själva undersöka saker och ting närmare, om inte så har "media lyckats". De har ju till och med publicerat artiklar där de uppgivet att "det är dåligt med flera perspektiv". Det som talar för att människor kommer tänka självständigt och nyfiket undersöka saker och ting, det är det negativa som sker i samhället, exempelvis brott, och framförallt ifall de själva blir brottsoffer. Det känns egentligen fel att påpeka att det är något positivt.
Samma går igen inom områdena kultur och media. Gud nåde den som läser eller postar från fel källor! Det är samma demoniserande och folk köper det. Detsamma gäller väldigt många andra sociala orättvisor de lättkränkta för upp "som dagens viktigaste kamp", där de helt glömt bort att de förde en motsatt aktion förra veckan.
Ett antal triggerord finns dock alltid och kan man säga rasist och kvinnohatare får man extra poäng vare sig det är befogat eller ej.
Förr frågade våra standuppare om man kan skämta om allt. Idag frågare de sig först "kan man verkligen skämta om det här" och sen går de på säkra kort som att skämta om SD, för det gillar väl alla?
Personligen tycker jag järnröret börjar bli rätt gammalt nu. Hade hellre sett Romsontårar eller en pissande Af Schyrman på bio. Eller varför inte något skoj skämt om en känd partiledare utfört av David Batra?
Senast redigerad av Pansarvecket 2016-01-19 kl. 22:04.
Citera
2016-01-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Samma går igen inom områdena kultur och media. Gud nåde den som läser eller postar från fel källor! Det är samma demoniserande och folk köper det. Detsamma gäller väldigt många andra sociala orättvisor de lättkränkta för upp "som dagens viktigaste kamp", där de helt glömt bort att de förde en motsatt aktion förra veckan.
Ett antal triggerord finns dock alltid och kan man säga rasist och kvinnohatare får man extra poäng vare sig det är befogat eller ej.
Förr frågade våra standuppare om man kan skämta om allt. Idag frågare de sig först "kan man verkligen skämta om det här" och sen går de på säkra kort som att skämta om SD, för det gillar väl alla?
Personligen tycker jag järnröret börjar bli rätt gammalt nu. Hade hellre sett Romsontårar eller en pissande Af Schyrman på bio. Eller varför inte något skoj skämt om en känd partiledare utfört av David Batra?

Ja det är en väldigt tråkig utveckling som skett på många plan. Ilska, uppgivenhet, generaliseringar och fördomar präglar utvecklingen.
Citera
2016-01-19, 22:19
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Jo, jag tog ut svängarna lite mer än vanligt men står för det jag skrev till 100%. Tycker därför det är extra roligt att det fungerade stärkande för dig så att du orkar ta dig an alla puckon i trådens skyttegravskrig.

Av ren nyfikenhet undrar jag om du eller någon av dina feministiska systrar i tråden någon gång funderat i banorna att könen kanske är komplementära? Finns det tillfällen då utfallet och resultatet av utjämnande mellan könen inte motsvarar de positiva förväntningarna? Vad består ert feministiska kanon av ex Simone de Beauvoir eller Aftonbladet?

Är det någon fler än jag som undrar varför Babianen inte synts till i tråden?
Du tror väl inte alla feminister har samma åsikt? Jag tror bara det vore skönt för oss alla att vara lite friare. jag var en grabbig tjej. Men fick lära mig bli mer feminin och inte springa upp på taket efter bollen för tjejer ska vara mer gulliga och passiva.
Samma erfarenhet har killar som inte var så grabbiga.
Många blir så begränsade av könsnormer.
Ett utjämnande är inte vad jag är ute efter. Mer mångfald. Större frihet.
Citera
2016-01-19, 22:31
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Definitivt ska det uppmärksammans, personligen rör det mig inte i ryggen ifall dessa människor till och med hängs ut, men som sagt ska det råda åt bägge hållen.
Ja annars är det ju inte jämlikhet
Citat:
Vanligare än man kan tro, svårt att avgöra via nätet allt som oftast dock. Men det är en styrka att kunna se saker från flera perspektiv och tänka logiskt, vilket många människor har svårigheter för.
Ja jag är medveten om att det är ovanligt, empati och intersubjektivitet är mina favoritämnen inom psykologin. Det talades ett tag om att det skulle göras test för blivande psykologer om de hade empati föra antagningen, det rann dock ut i sanden tyvärr.
Jag tycker nog att det är rimligt att begära att politiker har empati, och också de som skall sträva för jämlikhet. Hur ska man ens vara i närheten av att göra en sund bedömning om man inte har inlevelseförmåga. Eller ens viljan att se det från båda håll?
Citat:
Vägare? Ta plats på vilket sätt? En person som inte förstår att andra kan tänkas ha åsikter, synpunkter?
En vägare är en människa med dålig självkänsla som jämför sitt eget värde med andra hela tiden och uppkommer känslor av mindervärde så måste det genast rättast till, väldigt ofta med kognitiv dissonans.
Citat:
Hur vanligt det är har jag ingen aning om, men jag brukar springa på denna typen av kvinna i stort sett varje vecka.
Prevalens?
Citat:
Korrekt uppfattat, det blir alltid ett jävla liv ifall en vit man mår dåligt och så att säga gråter ut. Bra märkligt kan jag tycka.

Jag tror det här har att göra med människor som trycker ned sina egna känslor av svaghet och därför attackerar dem hos andra.
Jag tror också att det skrämmer många kvinnor om en man är svag, då de inte är starka nog att stå på egna ben ens tillfälligt.
Citat:
Talar du fortfarande om svenska feminister, eller talar du om tyska feminister nu?
Svenska, tyskarna verkar ha ett helt annat förhållningssätt även om det var trögt i starten. Å andra sidan läser jag inte flytande tyska men har följt trådarna här, och sett många utländska klipp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in