2016-01-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av higgledypiggledy
Du kan få a-kassa utan att vara med i en a-kassa alls. Arbetslöshetsförsäkringen delas in i grundförsäkring och inkomstbortfallsförsäkring. Grundförsäkring kan alla få som uppfyller villkoren för arbetslöshetsersättning oavsett om du är medlem i en a-kassa eller inte. Arbetsvillkoret är en av dessa förutsättningar. Inkomstbortfallsförsäkringen kan bara den få som dessutom varit medlem minst 12 sammanhängande månader utan avbrott och uppfyller arbetsvillkoret inom medlemskapstiden.

I ditt fall: Jobbar du 6 månader med minst 80 timmar per månad och sedan blir arbetslös uppfyller du arbetsvillkoret. Uppfyller du dessutom övriga villkor för rätt till a-kassa har du rätt till grundbelopp, även om du inte går med i a-kassan. (Vänd dig till alfakassan i så fall.) Grundbelopp är max 365 per dag före skatt, 5 dagar i veckan. Men det kan bli mindre än så. Hur mycket du får beror på hur mycket du arbetat de senaste 12 månaderna före arbetslösheten. Har du jobbat heltid alla 12 månader får du 365 per dag, har du jobbat mindre får du proportionerligt mindre i ersättning. (Om du jobbar 6 månader heltid innan arbetslösheten får du 182,50 per dag, max fem dagar i veckan osv.)

Går du med i en a-kassa första dagen på din anställning och jobbar 6 mån med minst 80 tim per månad och sedan blir arbetslös får du fortfarande bara grundbeloppet eftersom du inte uppfyller villkoret om 12 månaders sammanhängande medlemskap när du blir arbetslös. Men om du fortfarande är arbetslös när det gått 12 månader kommer a-kassan att kolla om du har rätt till inkomstrelaterad ersättning då.

Okej, tack. Så alltså bör det inte vara värt för mig att gå med i en a-kassa? Utan endast vända mig till alfakassan när min anställning upphör?
Citera
2016-01-11, 11:25
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Långt svar på kort fråga...

Tack för ditt utförliga svar. Det innebär i så fall att jag har rätt till grundersättning om jag blir uppsagd på grund av arbetsbrist under föräldraledigheten?! Men om jag fortsätter att arbeta i två månader när jag kommer tillbaka så kommer jag ha rätt till max-ersättningen?! Låter ju i så fall rätt okej.

Det är relativt dyrt att vara med i Akassan, men skulle man får ersättning någon dag så har man ju snabbt sparat in det...
Citera
2016-01-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistkatt
Okej, tack. Så alltså bör det inte vara värt för mig att gå med i en a-kassa? Utan endast vända mig till alfakassan när min anställning upphör?

Tvärtom, tänker jag. Om du inte går med kan du ju aldrig få inkomstbaserad ersättning. Går du med första dagen på din 6mån anställning och blir arbetslös sen kan du ju iaf få inkomstbaserad ersättning så småningom...?
Citera
2016-01-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Tack för ditt utförliga svar. Det innebär i så fall att jag har rätt till grundersättning om jag blir uppsagd på grund av arbetsbrist under föräldraledigheten?! Men om jag fortsätter att arbeta i två månader när jag kommer tillbaka så kommer jag ha rätt till max-ersättningen?! Låter ju i så fall rätt okej.

Det är relativt dyrt att vara med i Akassan, men skulle man får ersättning någon dag så har man ju snabbt sparat in det...

Vet inte om det blir maxersättning, jag vet ju inte ens hur du har jobbat innan föräldraledigheten, för att inte tala om vad du tjänat i det jobbet. Men om du har varit medlem i 12 sammanhängande månader när du blir arbetslös och uppfyller arbetsvillkoret (6 mån arbete med 80 tim) inom medlemstiden har du rätt till a-kassa som beräknas på din inkomst. (Vad gäller månader med föräldraledighet måste du ha varit föräldraledig minst halva månaden för att a-kassan ska kunna hoppa över månaden.)

Hm, så dyrt är det ju inte att vara med i en a-kassa? Vet inte vilken bransch du tillhör, men alfakassan, som tar emot alla branscher, tar 120 per månad. Det är ju typ 1,5 luncher per månad.
Citera
2016-01-12, 02:07
Medlem
Redors avatar
Min polare har i princip aldrig haft ett riktigt jobb, utan har läst upp sina betyg efter gymnasiet och läst vidare på komvux och mer satsat på det än att hitta ett riktigt jobb.

Eftersom han inte har haft något jobb så har han heller ingen A-kassa, nu är han 25 och hans ekonomi börjar bli något ansträngd då han nått max på CSN. Hur funkar det egentligen om man skriver in sig och söker jobb men aldrig haft a-kassa?. Kan han få hjälp av AMS med någon form av ekonomisk ersättning medans han är arbetssökande? Han har skrivit in sig och ska besöka en arbetsförmedlare nu i veckan. Men vad kan han egentligen förvänta sig?. Han har ju ingen erfarenhet direkt och har svårt att se att arbetsförmedleare skulle hitta en arbetsgivare som jättegärna anställer honom för ett annat jobb än typ städare eller vända hamburgare på donken.
Citera
2016-01-12, 10:45
Bannlyst
Någon som kan förklara för mig om när jag får ersättning?

Jag är avstängd från ersättning sen 31 oktober och har 52 dagar karens. I mina sidor på a-kassans hemsida står det att antal avklarade är 40 dagar och avstängd 45 dagar. Jag har 5 dagar kvar av avatämdningstiden men får ytterligare 7 dagar pga karenstiden. På mina sidor står det dock att jag är avstängd fram till och med 19 februari. Varför då?

Det är ju mer än 52 dagar med avstängningen och karenstiden inräknad. Räknas inte helger eller är det nåt jag har missat?

Från den 31 oktober till 19 februari är det mer än 52 dagar. Blir fan förbannad om jag ska behöva vänta till 19e för ersättning.
Senast redigerad av Hannover 2016-01-12 kl. 10:47.
Citera
2016-01-12, 10:52
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Min polare har i princip aldrig haft ett riktigt jobb, utan har läst upp sina betyg efter gymnasiet och läst vidare på komvux och mer satsat på det än att hitta ett riktigt jobb.

Eftersom han inte har haft något jobb så har han heller ingen A-kassa, nu är han 25 och hans ekonomi börjar bli något ansträngd då han nått max på CSN. Hur funkar det egentligen om man skriver in sig och söker jobb men aldrig haft a-kassa?. Kan han få hjälp av AMS med någon form av ekonomisk ersättning medans han är arbetssökande? Han har skrivit in sig och ska besöka en arbetsförmedlare nu i veckan. Men vad kan han egentligen förvänta sig?. Han har ju ingen erfarenhet direkt och har svårt att se att arbetsförmedleare skulle hitta en arbetsgivare som jättegärna anställer honom för ett annat jobb än typ städare eller vända hamburgare på donken.

Nope, då får man ingenting. Det är socialen man måste vända sig till då.
Citera
2016-01-12, 11:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannover
Någon som kan förklara för mig om när jag får ersättning?

Jag är avstängd från ersättning sen 31 oktober och har 52 dagar karens. I mina sidor på a-kassans hemsida står det att antal avklarade är 40 dagar och avstängd 45 dagar. Jag har 5 dagar kvar av avatämdningstiden men får ytterligare 7 dagar pga karenstiden. På mina sidor står det dock att jag är avstängd fram till och med 19 februari. Varför då?

Det är ju mer än 52 dagar med avstängningen och karenstiden inräknad. Räknas inte helger eller är det nåt jag har missat?

Från den 31 oktober till 19 februari är det mer än 52 dagar. Blir fan förbannad om jag ska behöva vänta till 19e för ersättning.
Nej helger räknas inte, måndag-söndag = 5 dagar
Tycker det borde vara 52 dagar mellan den 1/11 till idag den 12/1 så fr.o.m imorgon borde du få din ersättning.

Anmälde du dig den 31/10 till AF det är ju en lördag? Antalet dagar hos AF kan släpa upp till 10 dagar beroende på ifyllda kort har du räknat antal dagar + dom du kryssat i på senaste kortet?
Senast redigerad av kimdah2002 2016-01-12 kl. 11:36.
Citera
2016-01-12, 11:25
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
A-kassan kontrollerar hela månader, inte veckovis. De jämför antal arbetade timmar som står på arbetsgivarintyget för en viss månad med antalet arbetade timmar som står på kassakorten för samma månad. Så det borde ju egentligen inte bli något problem för dig, oavsett hur arbetsgivaren lägger schemat.

Utifrån det du beskriver tror jag att nåt annat kan ha blivit ett problem för dig. Svårt att hjälpa dig utan att ha sett hur det ser ut på arbetsgivarintyget och dina kassakort. Men hur som helst:

Om man är anställd med ett fast antal timmar per vecka så ska man skriva dessa timmar som sysselsättningsgrad, oavsett hur mycket man jobbar per vecka. Till exempel: Du är anställd på 19 timmar i veckan, vilket motsvarar 50% av heltid (dvs heltid är 38 timmar per vecka på den arbetsplatsen). Men du är schemalagt så att du jobbar heltid jämna veckor och är ledig udda veckor. Då ska du på dina kassakort inte skriva heltidsarbete för jämna veckor och helt arbetslös på udda veckor utan du skriver alltid, på alla veckor, att du jobbar 50%. Om du sedan jobbar extra timmar någon vecka så skriver du dem som timmar. T ex hoppar du in 8 timmar en måndag i någon udda vecka, då du normalt är ledig. Då skriver du på kassakortet för den veckan dels en sysselsättningsgrad på 50% och dels att du arbetat 8 timmar på måndagen. Om arbetsgivaren sedan på arbetsgivarintyget skriver att du är anställd på 50% och sedan redogör för den arbetade tiden korrekt borde a-kassan (förhoppningsvis) själv lista ut att du skrivit rätt på kassakorten...

Men jag är lite brydd över deras rekommendation...kan jag ha missat nåt så här mitt i natten? Återkom gärna när du pratat med a-kassan...

Tog ett tag att få tid att ringa men nu när jag gjort det igen fattar jag ändå ingenting. Han säger att jag bör stå på 'enstaka timmar' och sedan redovisa dom timmar jag fått jobba. Men detta ställer till det för mig då dom inte får schemalägga någon som står på 'enstaka timmar' utan man får bara jobba xtra när det skulle behövas. Så att gå från att vara säker på X antal timmar till att inte veta känns inte bra.

Jobbets 8 veckors perioder går liksom inte från 1/1 och 8 veckor framåt, perioderna kan starta 13/1 och 8 veckor framåt.

Men om jag ska skriva sysselsättningsgrad för varje vecka. Tar jag antalet jobbade timmar och sen då? Men då måste jag stå anställd på 0 för att det ska matcha a-kassans underlag eller? Om dom har papper på att jag är anställd för ett visst antal timmar tänker jag.

Orkar inte!
Citera
2016-01-12, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej helger räknas inte, måndag-söndag = 5 dagar
Tycker det borde vara 52 dagar mellan den 1/11 till idag den 12/1 så fr.o.m imorgon borde du få din ersättning.

Anmälde du dig den 31/10 till AF det är ju en lördag? Antalet dagar hos AF kan släpa upp till 10 dagar beroende på ifyllda kort har du räknat antal dagar + dom du kryssat i på senaste kortet?
Ah tack, jag skrev in mig den 5 november. Måste räkna om, med enbart vardagar så får jag det till att jag är inne på 48:e dagen utan ersättning. Så om 4 dagar borde pengarna börja rulla?

Tack för att du hjälper.
Citera
2016-01-13, 02:16
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nope, då får man ingenting. Det är socialen man måste vända sig till då.

Låter helt sjukt att man måste klara sig själv eller söka soc bara för att man råkar vara arbetslös och inte varit med i A-kassa..och är över 25. Så varför ska man då skriva in sig egentligen?..för att bli förnedrad och gå på AMS helt meningslösa kurser och seminarier och söka jobb som är under ens värdighet?
Citera
2016-01-13, 13:48
Bannlyst
En bekant fick slut på a-kassadagar och har numera aktivitetsstöd. Han menar att han inte kan gå ur facket (ej a-kassan) utan att hans ersättning sänks.

Det kan väl inte stämma. Vad har medlemskap i facket att göra med aktivitetsstöd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in