2016-01-13, 13:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
En bekant fick slut på a-kassadagar och har numera aktivitetsstöd. Han menar att han inte kan gå ur facket (ej a-kassan) utan att hans ersättning sänks.

Det kan väl inte stämma. Vad har medlemskap i facket att göra med aktivitetsstöd?
Nej det stämmer inte han kan givetvis gå ur facket och endast vara med i a-kassan utan att det påverkar hans ersättning från försäkringskassan.
Citera
2016-01-14, 02:02
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nope, då får man ingenting. Det är socialen man måste vända sig till då.

Lite fel hade du dock. Det finns något som heter aktivitetsstöd, det får man om man fyllt 25 och även om man inte uppfyller kraven för A-kassa, dock med en lägre dagspenning. Sålänge man sköter det program man är med i och rapporterar som man ska.
Citera
2016-01-14, 10:13
Medlem
Jag var hos arbetsförmedlingen på min första arbetslösa dag den 1/4-16. Fick en tid att komma den 12/1-16. Var så jävla korkad att jag tog fel dag och trodde det var nu idag istället den 13/-16. Så typiskt för jag är annars alltid så noga med precis allt försover mig aldrig och är ofta 10-15 ni före utsatt tid. Anyway så gick jag dit igår och sa att jag gjorde bort mig och behöver en ny tid, fick till svar att de inte hade några tider inbokade med handläggare så jag fick skriva på en lapp med mobilnummer och så skulle de ringa upp mig i dagarna om en ny tid för inbokelse med handläggare. Nu den 1/16-16 så går min registrering på arbetsförmedlingens hemsida ut och jag måste göra om allt så det bara sparas 14 dagar. Ifall så väntar jag nu på ett samtal om en ny tid och samtidigt fick jag detta mejl från min a-kassa.

"Vi har har fått blanketten Anmälan om arbetslöshet samt arbetsgivarintyget från dig men vi har inte fått någon signal från arbetsförmedlingen om att du är anmäld arbetslös. Kontakta Arbetsförmedlingen om det blivit någon miss från dom.
*
Karensdagarna börjar avräknas från den dagen du anmält dig arbetslös.
Tidrapport (kassakort) ska fyllas i och sändas när de första 14 dagarna passerats (fyll i måndag-söndag varje vecka)."

När blev jag anmäld som arbetslös då? Den dagen jag skapade min sida på arbetsförmedlingens hemsida? Eller var det när jag skickade in formuläret "ansökan om arbetslöshet" menar bara om jag måste börja räkna om mina karensdagar för att jag missade mitt inbokade möte hos arbetsförmedlingen? Jag har sen jag skrev in mig på deras hemsida och skickade saker fyllt i mina kassakort på min a-kassa's hemsida och även sökt nya jobb. Jävligt surt om ett jävla mänskligt misstag görs så ska man få 7 nya karens dagar? Någon kanske sitter på mitt svar och gärna får förklara de jag skrivit.

Mvh
Citera
2016-01-14, 10:34
Medlem
Jag blir snart av med mitt vikariat som tidningsbud i början av februari.
Kommer att ha jobbat 350-370timmar som tidningsbud 6mån mellan aug-jan samt 210 timmar med att bygga ett hus nov-dec. Är ej med i facket eller akassan. Kan jag få någonting när jag blir arbetslös i feb eller är det de vanliga noll kronor /mån via AF och att rota runt i soptunnor efter pantburkar som gäller igen?
Senast redigerad av BallaRune 2016-01-14 kl. 10:41.
Citera
2016-01-16, 08:29
Medlem
meramans avatar
Om man vill lämna kommunal och bara vara med i a-kassa? Var ska man vara med då?

Jag vill inte att kommunal ska ha mina pengar längre. Dom förtjänar inte det. Men om jag fortfarande vill vara med i en a-kassa? Var ska jag vara med då?

Det ska helst vara en a-ladda som inte har något att göra med facket alls.
Citera
2016-01-16, 08:39
Medlem
Kämpendahls avatar
Alfakassan är fristående från fackförbund.

https://www.alfakassan.se/
Citera
2016-01-16, 08:47
Medlem
Kommunals A-kassa, eller ALFA.
Citera
2016-01-16, 11:46
Moderator
Tinuviels avatar
Frågeställningen hör snarare hemma här:

Politik - Inrikes --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2016-01-18, 12:41
Medlem
vilken akassa vid arbete som personlig assistent?

Hej!

Har börjat arbeta som personlig assistent och skulle vilja gå med i någon akassa. Vilken är det som gäller?
Är inte anställd av kommunen utan är ett assistansbolag.

Tack på förhand
Citera
2016-01-18, 13:01
Medlem
SameOldStorys avatar
Prova att googla "Personlig assistent a-kassa". Jag gjorde det nyss och vips så dök svaret upp.
Citera
2016-01-18, 13:38
Medlem
Kommunals a-kassa eller Alfa-kassan.
Citera
2016-01-18, 15:19
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Kommunals a-kassa eller Alfa-kassan.

Glöm inte att gå med i facket, gratis inträde på strippklubb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in