2015-12-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Senaste krånglet är att mina kassakort tydligen saknade timmar jämfört med hur många timmar som stod på arb.givintyg. Jag förstod ingenting. Pratade med chefen och fick då förklarat att dom har 8 veckors, a-kassa räknar exakta veckor och månad.

Flikar in här att jag var anställd på 4 Tim/vecka. Arbetat extra och fått ihop timmar. Nu ökat till 25 Tim/vecka på pappret.

I vilket fall. Pratade med a-kassa igen och förklara 8 veckors. Han säger det blir fel och krockar, att jag därför ska stå anställd utan ett visst antal timmar. Så då ska jag alltså be min chef plocka bort min anställning på 25 Tim, som är en god väg på säker inkomst och istället stå på 0 Tim!??

Låter inte riktigt i mina öron? Ska jag göra som a-kassan säger eller har jag bättre alternativ?

Jag tror inte riktigt jag förstår alla turer. Jag fattar problemet: Din arbetsgivare har på arbetsgivarintyget skrivit att du har jobbat ett visst antal timmar arbete per månad under säg januari - och när a-kassan kontrollerar hur många timmar arbete du har skrivit på dina kassakort för januari så stämmer inte timmarna överens. Vad jag inte riktigt förstår är varför det inte stämmer överens. Jag förstår inte heller det du skriver om "8-veckors" och "4-veckors". Vad menar du med det?

Det finns rätt många saker som kan gå fel. Men självklart ska det finnas smidiga sätt att lösa det här på utan att du behöver säga upp din anställning med fasta timmar för att ta en behovsanställning! (Om du själv säger upp din anställning med fasta timmar för att ta en behovsanställning borde du dessutom riskera en avstängning...)

Har det blivit fel på alla månader? Eller bara någon enstaka månad? Hur skriver du arbete på dina kassakort? De 25 timmarna som du är fast anställd borde du skriva som "sysselsättningsgrad". Om heltid är 40 timmar per vecka på din arbetsplats är ju 25 timmar 62,5% som du varje vecka skriver under sysselsättningsgrad, även om schemat är lagt så att ni vissa veckor jobbar mer och andra veckor jobbar mindre. Om du sedan jobbar timmar utöver det, t ex blir inkallad eller får extra pass, då skriver du de exakta timmarna som timmar på ditt kassakort. Gör du så? Eller hur skriver du på dina kassakort?
Citera
2015-12-30, 20:51
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av higgledypiggledy
Jag tror inte riktigt jag förstår alla turer. Jag fattar problemet: Din arbetsgivare har på arbetsgivarintyget skrivit att du har jobbat ett visst antal timmar arbete per månad under säg januari - och när a-kassan kontrollerar hur många timmar arbete du har skrivit på dina kassakort för januari så stämmer inte timmarna överens. Vad jag inte riktigt förstår är varför det inte stämmer överens. Jag förstår inte heller det du skriver om "8-veckors" och "4-veckors". Vad menar du med det?

Det finns rätt många saker som kan gå fel. Men självklart ska det finnas smidiga sätt att lösa det här på utan att du behöver säga upp din anställning med fasta timmar för att ta en behovsanställning! (Om du själv säger upp din anställning med fasta timmar för att ta en behovsanställning borde du dessutom riskera en avstängning...)

Har det blivit fel på alla månader? Eller bara någon enstaka månad? Hur skriver du arbete på dina kassakort? De 25 timmarna som du är fast anställd borde du skriva som "sysselsättningsgrad". Om heltid är 40 timmar per vecka på din arbetsplats är ju 25 timmar 62,5% som du varje vecka skriver under sysselsättningsgrad, även om schemat är lagt så att ni vissa veckor jobbar mer och andra veckor jobbar mindre. Om du sedan jobbar timmar utöver det, t ex blir inkallad eller får extra pass, då skriver du de exakta timmarna som timmar på ditt kassakort. Gör du så? Eller hur skriver du på dina kassakort?

Jag skriver i antalet timmar jag har arbetat. Inget gällande sysselsättningsgrad.

Det där med 8 veckors, jobbet räknar timmar på 8 veckor (minns inte vad det kallas?) Så med det kan jag jobba färre timmar ena veckan men mer nästa. När a-kassan kör vecka för vecka, jämför månadsvis blir det fel eftersom antalet timmar blir fel. Detta sade a-kassan att jag ska stå anställd på enstaka timmar. Dvs inte ha en exakt siffra på min anställning och sedan redovisa dom timmar jag har fått jobba.

Kom här nu att tänka på om jag blir 'enstaka timmar' får inte jobbet schemalägga mig med den anställningsformen utan då får jag bara jobba extra när någon är sjuk eller så. Allt är så rörigt!? Och det där med att be om att stå på noll timmar var det handläggaren som sa. Får ringa efter helgerna och prata med han igen.
Citera
2015-12-31, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Jag skriver i antalet timmar jag har arbetat. Inget gällande sysselsättningsgrad.

Det där med 8 veckors, jobbet räknar timmar på 8 veckor (minns inte vad det kallas?) Så med det kan jag jobba färre timmar ena veckan men mer nästa. När a-kassan kör vecka för vecka, jämför månadsvis blir det fel eftersom antalet timmar blir fel. Detta sade a-kassan att jag ska stå anställd på enstaka timmar. Dvs inte ha en exakt siffra på min anställning och sedan redovisa dom timmar jag har fått jobba.

Kom här nu att tänka på om jag blir 'enstaka timmar' får inte jobbet schemalägga mig med den anställningsformen utan då får jag bara jobba extra när någon är sjuk eller så. Allt är så rörigt!? Och det där med att be om att stå på noll timmar var det handläggaren som sa. Får ringa efter helgerna och prata med han igen.

A-kassan kontrollerar hela månader, inte veckovis. De jämför antal arbetade timmar som står på arbetsgivarintyget för en viss månad med antalet arbetade timmar som står på kassakorten för samma månad. Så det borde ju egentligen inte bli något problem för dig, oavsett hur arbetsgivaren lägger schemat.

Utifrån det du beskriver tror jag att nåt annat kan ha blivit ett problem för dig. Svårt att hjälpa dig utan att ha sett hur det ser ut på arbetsgivarintyget och dina kassakort. Men hur som helst:

Om man är anställd med ett fast antal timmar per vecka så ska man skriva dessa timmar som sysselsättningsgrad, oavsett hur mycket man jobbar per vecka. Till exempel: Du är anställd på 19 timmar i veckan, vilket motsvarar 50% av heltid (dvs heltid är 38 timmar per vecka på den arbetsplatsen). Men du är schemalagt så att du jobbar heltid jämna veckor och är ledig udda veckor. Då ska du på dina kassakort inte skriva heltidsarbete för jämna veckor och helt arbetslös på udda veckor utan du skriver alltid, på alla veckor, att du jobbar 50%. Om du sedan jobbar extra timmar någon vecka så skriver du dem som timmar. T ex hoppar du in 8 timmar en måndag i någon udda vecka, då du normalt är ledig. Då skriver du på kassakortet för den veckan dels en sysselsättningsgrad på 50% och dels att du arbetat 8 timmar på måndagen. Om arbetsgivaren sedan på arbetsgivarintyget skriver att du är anställd på 50% och sedan redogör för den arbetade tiden korrekt borde a-kassan (förhoppningsvis) själv lista ut att du skrivit rätt på kassakorten...

Men jag är lite brydd över deras rekommendation...kan jag ha missat nåt så här mitt i natten? Återkom gärna när du pratat med a-kassan...
Citera
2016-01-07, 17:32
Medlem
Har någon varit med om att någon A-kassa har "tummat lite" på vilkoren? När jag kontaktade Alfa-kassan sa dom blankt nej. (det är den jag är med och betalar i, endast varit medlem 4 månader dock)

Säsongsarbetar 6 månader hos ett företag varje år. Det är dock alltid ett uppehåll i slutet av Juni till ungefär mitten av Juli. Vilket gör att det inte blir många timmar den perioden (blev endast 34 timmar i år).

Summerar jag timmarna för perioden blir det 904. Så i snitt blir det runt 150timmar/månad. I dagsläget jobbar jag i en snöjour, har ju dock snöat extremt lite så det har blivit ytterst få timmar, så kan inte tillgodoräkna några timmar från detta jobbet.

Överstiger ju 480timmar med råge, problemet är att 1 månad inte når upp till 80 timmar.
Citera
2016-01-10, 02:50
Medlem
Hur fungerar det med visstidsanställning, säg att jag är ansluter mig till en akassa nu och jobbar 6 månader för att sedan bli uppsagd. Måste jag fortsätta att vara med i akassan när jag slutat jobba för att inte dessa 6 månader ska sluta räknas mot de obligatoriska 12 månaderna man måste ha för att få ersättning?
Citera
2016-01-10, 11:46
Medlem
Jag har sökt om att få akassa men under utredningstiden så registrerade jag ett företag med f-skatt och nu direkt efter att ha blivit registrerad för fa-skatt så blev jag tvungen att avregistrera det igen utan att ha kommit igång alls. Jag ska självklart meddela akassan om det men kommer jag få problem nu pga detta?
Citera
2016-01-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistkatt
Hur fungerar det med visstidsanställning, säg att jag är ansluter mig till en akassa nu och jobbar 6 månader för att sedan bli uppsagd. Måste jag fortsätta att vara med i akassan när jag slutat jobba för att inte dessa 6 månader ska sluta räknas mot de obligatoriska 12 månaderna man måste ha för att få ersättning?

Du kan få a-kassa utan att vara med i en a-kassa alls. Arbetslöshetsförsäkringen delas in i grundförsäkring och inkomstbortfallsförsäkring. Grundförsäkring kan alla få som uppfyller villkoren för arbetslöshetsersättning oavsett om du är medlem i en a-kassa eller inte. Arbetsvillkoret är en av dessa förutsättningar. Inkomstbortfallsförsäkringen kan bara den få som dessutom varit medlem minst 12 sammanhängande månader utan avbrott och uppfyller arbetsvillkoret inom medlemskapstiden.

I ditt fall: Jobbar du 6 månader med minst 80 timmar per månad och sedan blir arbetslös uppfyller du arbetsvillkoret. Uppfyller du dessutom övriga villkor för rätt till a-kassa har du rätt till grundbelopp, även om du inte går med i a-kassan. (Vänd dig till alfakassan i så fall.) Grundbelopp är max 365 per dag före skatt, 5 dagar i veckan. Men det kan bli mindre än så. Hur mycket du får beror på hur mycket du arbetat de senaste 12 månaderna före arbetslösheten. Har du jobbat heltid alla 12 månader får du 365 per dag, har du jobbat mindre får du proportionerligt mindre i ersättning. (Om du jobbar 6 månader heltid innan arbetslösheten får du 182,50 per dag, max fem dagar i veckan osv.)

Går du med i en a-kassa första dagen på din anställning och jobbar 6 mån med minst 80 tim per månad och sedan blir arbetslös får du fortfarande bara grundbeloppet eftersom du inte uppfyller villkoret om 12 månaders sammanhängande medlemskap när du blir arbetslös. Men om du fortfarande är arbetslös när det gått 12 månader kommer a-kassan att kolla om du har rätt till inkomstrelaterad ersättning då.
Citera
2016-01-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Jag har sökt om att få akassa men under utredningstiden så registrerade jag ett företag med f-skatt och nu direkt efter att ha blivit registrerad för fa-skatt så blev jag tvungen att avregistrera det igen utan att ha kommit igång alls. Jag ska självklart meddela akassan om det men kommer jag få problem nu pga detta?

Lite vanskligt att svara hur alla a-kassor tänker och hur alla handläggare tolkar ett svar jag inte sett, men så länge du inte gjort något annat än att regga f-skatten ska det nog gå bra. De kommer nog undra varför du reggade f-skatten och de kommer vilja veta vad du gjorde förutom att regga f-skatten för att kunna bedöma om du är företagare. Du får vara noga med att förklara för a-kassan att du inte arbetade med att starta upp något företag, att du inte gjort nåt annat än att regga f-skatten och att det sedan inte blev något arbete utfört alls. Varken sånt arbete som du kan fakturera eller annat arbete med att starta ett företag (tex köpa inventarier och sånt som hör uppstarten till).

Det värsta som borde kunna hända är att du inte har rätt till a-kassa fram tills du avregistrerade f-skatten igen och "upphörde" med verksamheten, men jag tror inte att det blir så om du inte har gjort något annat alls än att regga f-skatt.
Citera
2016-01-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladaHajen
Har någon varit med om att någon A-kassa har "tummat lite" på vilkoren? När jag kontaktade Alfa-kassan sa dom blankt nej. (det är den jag är med och betalar i, endast varit medlem 4 månader dock)

Säsongsarbetar 6 månader hos ett företag varje år. Det är dock alltid ett uppehåll i slutet av Juni till ungefär mitten av Juli. Vilket gör att det inte blir många timmar den perioden (blev endast 34 timmar i år).

Summerar jag timmarna för perioden blir det 904. Så i snitt blir det runt 150timmar/månad. I dagsläget jobbar jag i en snöjour, har ju dock snöat extremt lite så det har blivit ytterst få timmar, så kan inte tillgodoräkna några timmar från detta jobbet.

Överstiger ju 480timmar med råge, problemet är att 1 månad inte når upp till 80 timmar.

Låter som om du har problem med arbetsvillkoret. Arbetsvillkoret har inget tolkningsutrymme alls. Så uppfyller du inte arbetsvillkoret har du inte rätt till ersättning. Det finns olika sätt att uppfylla arbetsvillkoret. I korta drag är det antingen:

- 6 mån med minst 80 timmar under de senaste 12 månaderna före arbetslösheten. Måste inte vara sammanhängande månader
- 6 sammanhängande kalendermånader med minst 480 arbetade timmar totalt där varje månad innehåller minst 50 arbetade timmar under de senaste 12 månaderna före arbetslösheten

Sedan kan man också uppfylla arbetsvillkoret genom att arbeta och ta ut föräldrapenning, säg till om det kan vara aktuellt för dig.
Citera
2016-01-10, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av higgledypiggledy
Lite vanskligt att svara hur alla a-kassor tänker och hur alla handläggare tolkar ett svar jag inte sett, men så länge du inte gjort något annat än att regga f-skatten ska det nog gå bra. De kommer nog undra varför du reggade f-skatten och de kommer vilja veta vad du gjorde förutom att regga f-skatten för att kunna bedöma om du är företagare. Du får vara noga med att förklara för a-kassan att du inte arbetade med att starta upp något företag, att du inte gjort nåt annat än att regga f-skatten och att det sedan inte blev något arbete utfört alls. Varken sånt arbete som du kan fakturera eller annat arbete med att starta ett företag (tex köpa inventarier och sånt som hör uppstarten till).

Det värsta som borde kunna hända är att du inte har rätt till a-kassa fram tills du avregistrerade f-skatten igen och "upphörde" med verksamheten, men jag tror inte att det blir så om du inte har gjort något annat alls än att regga f-skatt.

Tack för svar. Ska förklara detta till akassan.
Citera
2016-01-10, 16:15
Medlem
Dille24s avatar
Hur fungerar det med A-kassan och föräldraledighet? Är den grundande, har varit med i a-kassan fyra månader när jag går på ett års föräldraledighet.

Om inte perioden med FL räknas så känns det inte speciellt lönt att vara med i akassan under föräldraledigheten... Risken är ju att det blir en lågkonjuktur som gör mitt arbete överflödigt under det år som jag kommer vara ledig...
Citera
2016-01-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Hur fungerar det med A-kassan och föräldraledighet? Är den grundande, har varit med i a-kassan fyra månader när jag går på ett års föräldraledighet.

Om inte perioden med FL räknas så känns det inte speciellt lönt att vara med i akassan under föräldraledigheten... Risken är ju att det blir en lågkonjuktur som gör mitt arbete överflödigt under det år som jag kommer vara ledig...

Långt svar på kort fråga...

Föräldraledighet hoppas över när man tittar på om du uppfyller villkoren för rätt till a-kassa (om du varit föräldraledig minst halva månaden och inte varit föräldraledig längre tid än 5 år). Så om du jobbat minst 6 mån med minst 80 timmar innan du går på föräldraledighet och uppfyller villkoren för a-kassa i övrigt skulle du kunna ha rätt till a-kassa om du skulle bli arbetslös under föräldraledigheten. Du har dock i så fall inte rätt till inkomstbaserad a-kassa, eftersom bara 4 av de månaderna ligger inom medlemstiden (se mitt svar till Kommunistkatt och Glada Hajen för en stund sedan). Det krävs helt enkelt att du efter föräldraledigheten jobbar ytterligare två månader med minst 80 timmar för att kunna få inkomstbaserad a-kassa. (Och så krävs att du inte lämnar a-kassan någon gång under tiden, förstås. För du måste ju vara medlem i minst 12 sammanhängande månader innan arbetslösheten för att kunna få inkomstbaserad a-kassa.)

Om du bara jobbat de 4 månaderna som du varit medlem i a-kassan innan du går på föräldraledighet och innan dess gjort något annat som varken räknas som arbete eller kan hoppas över finns det, ironiskt nog, en chans att du kan få inkomstbaserad a-kassa ändå. (Nu kommer du i så fall förmodligen inte ha tjänat så mycket under de 4 månaderna att det blir jättestor skillnad, men ändå.) Man kan nämligen ersätta max 2 månader av arbetsvillkoret med föräldrapenning om detta krävs för att uppfylla ett arbetsvillkor. Men man kan bara göra det om det inte går att uppfylla arbetsvillkoret med vanligt arbete.

Hoppas det blev förståeligt. Mitt tips: Var kvar i a-kassan. Det är inte så dyrt.
Senast redigerad av higgledypiggledy 2016-01-10 kl. 16:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in