2009-08-20, 16:48
Medlem
Windiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Jag förmodar att det är på universitetsnivå du ska studera? I sådana fall rekommenderar jag att du går med Akademikernas A-Kassa ( www.aea.se ). Medl.avgiften ligger på 90 kr / mån.

Det är oerhört idiotiskt att du avslutar ditt medlemskap på A-Kassan nu. I och med de nya lagändringar som skedde nu under sommaren så har du inte enbart 3 medl.månader utan du har 6 månadar. Man räknar nämligen till ytterligare 1 fiktiv medl.månad.

Tack för tipset ska helt klart kolla upp Akademikernas A-Kassa
Citera
2009-08-20, 17:41
Bannlyst
de jag syftar på hade akassa före de började sin utbildning på högskola, vet inte om de sa något på af eller anmälde detta till akassan.

vet att jag frågade om en av dem om detta men minns ej svaret.
anser dock att om man läser halvfart på det sättet kväll/helg borde inte detta påverka ersättningen då de flesta på dessa kurser jobbar heltid och läser vid sidan av.
Citera
2009-08-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Ska höra med akassan om det. Alltid värt om man kan spara in någon krona.

En lite offtopic fråga: Är grymt less på jobbet eftersom att chefen kör med en alldeles för mycket. Tänker gå och säga hur jag tycker och att jag inte pallar mera utan han får sparka mig om det inte blir bättre. Om jag blir sparkad så får jag 7 dagars karens tills akassan? Om jag säger upp mig själv så blir det 45 dagars karens? Är det vardagar det handlar om?

Eller så söker du ett nytt jobb medans du fortfarande har ett?
Citera
2009-08-20, 18:28
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Eller så söker du ett nytt jobb medans du fortfarande har ett?

Låter som en bra idé.
Citera
2009-08-21, 09:03
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
En lite offtopic fråga: Är grymt less på jobbet eftersom att chefen kör med en alldeles för mycket. Tänker gå och säga hur jag tycker och att jag inte pallar mera utan han får sparka mig om det inte blir bättre. Om jag blir sparkad så får jag 7 dagars karens tills akassan? Om jag säger upp mig själv så blir det 45 dagars karens? Är det vardagar det handlar om?

Det är i sådana lägen som facket ska göra nytta. Finns någon facklig representant på arbetsplatsen som du kan prata med först?
Citera
2009-08-21, 09:34
Medlem
A-kassa deltid efter 75 dagar

Att man endast får jobba deltid och stämpla upp till heltid i 75 dagar vet vi men...
Har man kvar sin A-kassa trots att man fortsätter jobba deltid efter 75 dagar?
Dvs om man förbrukar sina 75 dagar och fortsätter jobba deltid kan man ändå vid ett senare skede börja stämpla heltid med bibehållna stämplingsdagar eller förlorar man alla sina dagar om man jobbar deltid mer än 75 dagar?
Citera
2009-08-21, 10:58
Medlem
Fru Fossils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazor
Att man endast får jobba deltid och stämpla upp till heltid i 75 dagar vet vi men...
Har man kvar sin A-kassa trots att man fortsätter jobba deltid efter 75 dagar?
Dvs om man förbrukar sina 75 dagar och fortsätter jobba deltid kan man ändå vid ett senare skede börja stämpla heltid med bibehållna stämplingsdagar eller förlorar man alla sina dagar om man jobbar deltid mer än 75 dagar?

Du förlorar inte dina dagar.
Men - om du blir helt arbetslös kommer din a-kassa att baseras på hur du jobbat sista året. Och har du då jobbat 75% så får du en a-kassa som är baserad på den lönen.
Citera
2009-08-21, 11:00
Medlem
Tackar för svaret fröken
Citera
2009-08-21, 14:02
Medlem
tigertompas avatar
F.ö så tycker arbetsförmedlingen att detta slår fel. Det är meningen att det skall slå mot arbetsgivarna, men istället slår det mot arbetstagarna.
Citera
2009-08-22, 08:07
Medlem
Citat:

Om du blir avskedad eller säger upp dig själv så har du i princip 45 till 60 dagars karens i A-kassan. / dagars karens gäller om du blir uppsagd p.g.a arbetsbrist eller p.g.a personliga skäl vid långvarig sjukdom...
Citera
2009-08-22, 10:50
Medlem
Citat:

Om han sparkar dig så är det 7 karensdagar! Vardagar..
Citera
2009-08-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lopmak
Kul att du får dina pengar snart då
Jag sitter i samma sits.. jävla skit. men jag slutade i februari -09 kommer ju aldrig få några pengar. Skickade in mina papper till nav för att få E301 pappret. Det var över 2 månader sen, inget svar.

Hur lång tid tar det??

hej
ja som någon annan sa så skicka dom dirrekt till den adressen som står på E301 formuläret. jag fick ringa och tjata som en tok för att ens tillslut få mitt papper! minns inte hur lång tid det tog ..men ett par månader
Ring och tjata, var på dom var och varannan dag så ger dom sig tillslut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in