2016-01-07, 20:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Här står det att den är långbakad, inte fermenterad.

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_garlic_%28food%29

Tamarind ges som smakreferens och tror mig kunna förstå ungefär hur smaken är. Rostad vitlök där de starka tonerna försvunnit och ersatts med sötma. Men det är ju bara gissningar. Jag kommer prova när tillfälle ges.

Sen finns det visst en allium nigrum som är en egen art men jag antar att det inte är den som avses i frågan ovan.
http://black-garlic.se/
Deras är fermenterad och sen in ugnen länge.

Ska också testa när tillfälle ges.
Citera
2016-01-07, 21:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
En fråga om tigerräkor. Tinade skalade tigerräkor och stekte dem ganska hårt i stekpanna med kryddor. Kom på efteråt att man kanske borde ha tvättat räkorna först. Någon som gör detta eller finns det några faror med att inte göra det? Stekte dem så att de definitivt blev genomstekta i alla fall.

Kan tilläggas att jag inte har ätit jätteräkor sen jag blev magsjuk av dem i somras... Därför är jag lite extra nojig.
Är dom dåliga, så lär inte tvätta dom hjälpa.
Sen har du skalet på, som jag antar du skalar bort när du ska äta.
Så tvätta skalet låter lite redundant, om nu det inte finns en synlig anledning.
Citera
2016-01-07, 21:08
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
http://black-garlic.se/
Deras är fermenterad och sen in ugnen länge.

Ska också testa när tillfälle ges.

Se där. Ja, av referenserna att döma är meningarna delade om svart vitlök är fermenterad eller inte. Efter lite mer googling verkar fermentering vara en vanlig metod i alla fall.
Citera
2016-01-07, 21:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Se där. Ja, av referenserna att döma är meningarna delade om svart vitlök är fermenterad eller inte. Efter lite mer googling verkar fermentering vara en vanlig metod i alla fall.
Man kanske ska se till och testa bägge sorterna, då jag inte ens visste om det kunde vara ofermenterat innan du nämnde det och jag läste wiki.
Så kan man bilda sig en egen uppfattning i vad man föredrar av dessa två.
Citera
2016-01-07, 21:13
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Är dom dåliga, så lär inte tvätta dom hjälpa.
Sen har du skalet på, som jag antar du skalar bort när du ska äta.
Så tvätta skalet låter lite redundant, om nu det inte finns en synlig anledning.

De var färdigskalade dock. Aja, det lär inte vara några problem. Bara jag som är nojig efter förra magsjukan.
Citera
2016-01-07, 21:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
De var färdigskalade dock. Aja, det lär inte vara några problem. Bara jag som är nojig efter förra magsjukan.
Det har jag 100% empati för.
Men har man tagit fram dom, tinat dom och sen tillagat.
Så finns det inget mer man kan göra.
och blir man magsjuk, så är ju inte det ditt fel.
Men tiger räkor bör hålla en stund.
Citera
2016-01-08, 19:37
Medlem
"Låt svalna" står det för gröna linser. "För att behålla bästa form och smak."

Men mer allmänt än linser, hur länge eller vilken temperatur syftar uttrycket "låt svalna" när det gäller matlagning?
Senast redigerad av iumaspi 2016-01-08 kl. 19:39.
Citera
2016-01-08, 20:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
"Låt svalna" står det för gröna linser. "För att behålla bästa form och smak."

Men mer allmänt än linser, hur länge eller vilken temperatur syftar uttrycket "låt svalna" när det gäller matlagning?

Alltid tolkat det "låt svalna" som att det skall ner till lite över rumstemp, 40gr kanske. Men helt kallt skall det inte vara.

Och detta har definitivt inte med linser att göra - äter inte sånt.
Citera
2016-01-08, 20:38
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
En fråga om tigerräkor. Tinade skalade tigerräkor och stekte dem ganska hårt i stekpanna med kryddor. Kom på efteråt att man kanske borde ha tvättat räkorna först. Någon som gör detta eller finns det några faror med att inte göra det? Stekte dem så att de definitivt blev genomstekta i alla fall.

Kan tilläggas att jag inte har ätit jätteräkor sen jag blev magsjuk av dem i somras... Därför är jag lite extra nojig.

Skaldjur känner du på lukten om du inte ska äta, och tro mig, så fort skaldjur blir dåliga luktar dom, att inte skölja dem spelar ingen roll...

Med vänlig hälsning Kocken!
Citera
2016-01-09, 00:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Skaldjur känner du på lukten om du inte ska äta, och tro mig, så fort skaldjur blir dåliga luktar dom, att inte skölja dem spelar ingen roll...

Med vänlig hälsning Kocken!
NÄ, skaldjur, är en råvara man inte kan avgöra på lukten om de är dåliga.
Citera
2016-01-09, 19:12
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag tänkte fixa lite pasta med lite tillbehör. Men jag har ingen matlagningsgrädde. går det bra att använda vanlig mjölk för att få lite mer sås på det hela?
Citera
2016-01-09, 19:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag tänkte fixa lite pasta med lite tillbehör. Men jag har ingen matlagningsgrädde. går det bra att använda vanlig mjölk för att få lite mer sås på det hela?
Beror ju på lite vad du tillagar till pastan.
Men mjölken i sig kommer aldrig ge en tjock känsla till såsen, till det krävs det mjöl av någon sort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in