Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-04, 12:43
Medlem
christerys avatar
Förslag finns det i alla fall, men jag köper det med att smälta ner osten i köttfärsen. Verkar som att jag skulle klara av det i alla fall. Säker är jag dock inte, jag misslyckas ibland med dom enklaste sakerna . just för att dom är så enkla så tänker jag inte till.
Citera
2016-01-04, 22:25
Medlem
Timedealers avatar
Har fått en lergryta och måste man typ bränna in den innan man använder den eller hur fungerar det?
Citera
2016-01-04, 22:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timedealer
Har fått en lergryta och måste man typ bränna in den innan man använder den eller hur fungerar det?
Läs bruksanvisningarna, det bör stå där om den behövs någon förbehandling.
Tyvärr så fick jag min för så längesedan att jag inte ens kommer ihåg om jag var tvungen att göra nått.
Enda som jag gör, är att fylla den med vatten kvällen innan.
Vilket kanske inte behövs så länge, men enkelt och bra göra detta och ställa undan tills det är dags.
Citera
2016-01-04, 23:05
Medlem
Timedealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Läs bruksanvisningarna, det bör stå där om den behövs någon förbehandling.
Tyvärr så fick jag min för så längesedan att jag inte ens kommer ihåg om jag var tvungen att göra nått.
Enda som jag gör, är att fylla den med vatten kvällen innan.
Vilket kanske inte behövs så länge, men enkelt och bra göra detta och ställa undan tills det är dags.

Fick inte med bruksanvisning men den ska blötläggas i 10-12 timmar innan man använder den första gången, enligt hemsidan. Därefter räcker ca 10 minuter.
Citera
2016-01-05, 03:32
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timedealer
Fick inte med bruksanvisning men den ska blötläggas i 10-12 timmar innan man använder den första gången, enligt hemsidan. Därefter räcker ca 10 minuter.

Ides inte läsa, men leta orkade jag tydligen... http://www.roemertopf.de/download/gebrauchsinfo/Roemertopf_Gebrauchsinfo_S.pdf

Den vi hade krävde ingen speciell behandling första gången vad jag kommer ihåg.
Senast redigerad av christery 2016-01-05 kl. 03:34.
Citera
2016-01-06, 13:37
Medlem
Isnatts avatar
Jag har aldrig ätit svart vitlök. Vad är 'grejen' med den? Hur smakar den och varför finns den, så att säga?
Citera
2016-01-06, 13:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har aldrig ätit svart vitlök. Vad är 'grejen' med den? Hur smakar den och varför finns den, så att säga?
Den är tydligen fermenterad, antar den borde vara lite syrlig.
Och beskrivningen man kan läsa sig till, är att det har en söt, mild och balsimico karaktär.
Sen skriver dom att den kan liknas vid unami smaken, vitlök innehåller unami så det borde vara sant.

Detta får man testa, såg det gick och googla på svart vitlök och städer.
Så man får nog googla själv och se om man kan hitta och testa själv.
Citera
2016-01-07, 16:29
Medlem
Om man ska rumstemperera nötfärs inför hamburgarstyr, är det lagom att sätta ut färsen 2h innan tillagning? Eller kan det bli dåligt?
Citera
2016-01-07, 19:19
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher
Om man ska rumstemperera nötfärs inför hamburgarstyr, är det lagom att sätta ut färsen 2h innan tillagning? Eller kan det bli dåligt?

Ingen fara - kan ta längre tid än så åxå beroende på hur stor köttklump du har, men sätter du den utomhus (där jag bor lär den inte ens tina då det är -30 ute nu).
Citera
2016-01-07, 20:05
Medlem
Rocket-Queens avatar
En fråga om tigerräkor. Tinade skalade tigerräkor och stekte dem ganska hårt i stekpanna med kryddor. Kom på efteråt att man kanske borde ha tvättat räkorna först. Någon som gör detta eller finns det några faror med att inte göra det? Stekte dem så att de definitivt blev genomstekta i alla fall.

Kan tilläggas att jag inte har ätit jätteräkor sen jag blev magsjuk av dem i somras... Därför är jag lite extra nojig.
Citera
2016-01-07, 20:19
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
En fråga om tigerräkor. Tinade skalade tigerräkor och stekte dem ganska hårt i stekpanna med kryddor. Kom på efteråt att man kanske borde ha tvättat räkorna först. Någon som gör detta eller finns det några faror med att inte göra det? Stekte dem så att de definitivt blev genomstekta i alla fall.

Kan tilläggas att jag inte har ätit jätteräkor sen jag blev magsjuk av dem i somras... Därför är jag lite extra nojig.
Jag har aldrig tvättat några skaldjur överhuvudtaget. Har heller aldrig blivit magsjuk av det.
Citera
2016-01-07, 20:29
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den är tydligen fermenterad, antar den borde vara lite syrlig.
Och beskrivningen man kan läsa sig till, är att det har en söt, mild och balsimico karaktär.
Sen skriver dom att den kan liknas vid unami smaken, vitlök innehåller unami så det borde vara sant.

Detta får man testa, såg det gick och googla på svart vitlök och städer.
Så man får nog googla själv och se om man kan hitta och testa själv.

Här står det att den är långbakad, inte fermenterad.

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_garlic_%28food%29

Tamarind ges som smakreferens och tror mig kunna förstå ungefär hur smaken är. Rostad vitlök där de starka tonerna försvunnit och ersatts med sötma. Men det är ju bara gissningar. Jag kommer prova när tillfälle ges.

Sen finns det visst en allium nigrum som är en egen art men jag antar att det inte är den som avses i frågan ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in