2016-01-03, 18:57
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Någon som har den här? http://www.discshop.se/filmer/dvd/arne_hegerfors_presenterar_sjalvmal_och_andra_fotb ollstabbar/P42559

Jag har den. Citatet är inte med.

Mitt enda bidrag till tråden utöver detta är att jag verkar vara en av få som är helt säker på att jag aldrig någonsin hört detta sägas. Är född på andra halvan av 80-talet och haft ett brinnande fotbollsintresse sedan barnsben. Mina vänner är "säkra" på att de hört det, trots att de flesta är mindre fotbollsintresserade än jag och dessutom yngre.
Senast redigerad av civilian 2016-01-03 kl. 19:03.
Citera
2016-01-03, 20:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRYMME
Nej, jag tror inte det. -82 känns dessutom alldeles för länge sen.
Borde det inte finnas arkiv över gamla expressen och aftonbladet som är sökbara? Jag har för mig att det skrevs ganska friskt om uttalandet redan dagen efter.

/G

Läs trådjäveln, eller åtminstone en av sammanfattningarna.
Citera
2016-01-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterkoppen
Mycket bra sammanfattning avec.

Min teori kring det här är att Arne blev utsatt för smutskastning. Han hade ett välbetalt och prestigefyllt jobb och det fanns andra som ville ha hans jobb eller ville bli av med honom på grund av politiken som rådde på SVT då. Kampanjen mot honom, som var väl planerad, misslyckades och gjorde honom mer folkkär istället.

Han har troligtvis aldrig sagt dessa ord och det var någon som lyckades skapa en skröna som blev så accepterad att till och med Arne tror på den. Obehagligt.

Jävla märklig teori. Du menar att denna kampanj var väl planerad? Ändå händer inget när Arne inte förnekat det....Och vad skulle de sagt om han nu hade förnekat det? Haha, skulle de säga att de menade Nigeria som han inte ens kommentarade?
Citera
2016-01-03, 22:10
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Mitt enda bidrag till tråden utöver detta är att jag verkar vara en av få som är helt säker på att jag aldrig någonsin hört detta sägas. Är född på andra halvan av 80-talet och haft ett brinnande fotbollsintresse sedan barnsben. Mina vänner är "säkra" på att de hört det, trots att de flesta är mindre fotbollsintresserade än jag och dessutom yngre.

Jag har heller inget som helst minne av det här citatet. Ej heller minns jag att det skulle ha snackats om det. Just det tycker jag är konstigt. Att jag som följde fotbollen, så stenhårt som en ungdom hade möjlighet till då, fullständigt missade det. Jag spelade ju fotboll så man umgicks ju i kretsar där det snackades just fotboll & VM. Ändå måste det varit först vid millenie-skiftet som jag hörde det.

Då var ändå just Kamerun riktigt i ropet hos mig & några kompisar. Vi låtsades vara Kamerun när vi spelade ibland. Jag kunde rabbla hela VM-truppen från både -90 & -94 samt visste vilka klubbar de tillhörde. Men något snack om någon avbytarbänk var inget jag kände till då. Läser man igenom tråden så är det ganska tydligt att det är många som inte ens verkar intresserade av fotboll som påstår sig vara säkra på att de hört det. Någonting är jävligt skumt där. Hur fan kan man minnas en enskild kort kommentar tydligt men missa att placera in om det var gruppmatch i dagsljus mot Sverige 1994 med Bo Hansson, eller kvartsfinal i kvällsmörker mot England 1990 med Arne Hegerfors?

Nigeria-Argentina 1994 var för mig fullkomligt otänkbar redan från början. Det var en oerhört uppmärksammad match mellan riktigt starka lag där Bo Karlsson klantade sig som domare & Maradona fastnade i dopingkontroll. Det vore helt omöjligt att alla skulle ha blandat ihop den matchen med någon annan match med Kamerun 1990.
Citera
2016-01-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jävla märklig teori. Du menar att denna kampanj var väl planerad? Ändå händer inget när Arne inte förnekat det....Och vad skulle de sagt om han nu hade förnekat det? Haha, skulle de säga att de menade Nigeria som han inte ens kommentarade?
Ett jävla långskott är det i alla fall Jag tror inte att Arne har sagt den här meningen. Dock så har någon eller några påstått att han gjort det och det finns en anledning till det. Bara en teori om än långsökt.
Citera
2016-01-04, 10:38
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ett jävla långskott är det i alla fall Jag tror inte att Arne har sagt den här meningen. Dock så har någon eller några påstått att han gjort det och det finns en anledning till det. Bara en teori om än långsökt.
Det märkliga är att Arne själv påstår sig ha sagt det.
Citera
2016-01-04, 10:46
Medlem
Citat:
Jag vet. Men inte i matchen som han själv påstår.
Jag tror själv inte på att det var en komplott mot Arne men när det är så här mystiskt så är det lätt att börja tänka i såna banor.
Citera
2016-01-04, 11:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Citat:
Jag vet. Men inte i matchen som han själv påstår.
Jag tror själv inte på att det var en komplott mot Arne men när det är så här mystiskt så är det lätt att börja tänka i såna banor.

Vare sig speciellt märkligt eller mystiskt.

Arne påstår sig för det första inte ha sagt det. Han har sagt att inte har något minne av att ha sagt så, men upplystes långt senare att han hade. Antagligen fann han inte mödan värt att dementera - det kunde ju varit sant.

Nej ingen komplott. Hela grejen ett kollektivt konstruerat minne. Lite fånigt när man själv är ett 'offer', men verkligen inget unikt.
Citera
2016-01-05, 09:28
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vare sig speciellt märkligt eller mystiskt.

Arne påstår sig för det första inte ha sagt det. Han har sagt att inte har något minne av att ha sagt så, men upplystes långt senare att han hade. Antagligen fann han inte mödan värt att dementera - det kunde ju varit sant.
.
Arne uttalar sig glasklart om att han har sagt det. https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc
Citera
2016-01-05, 11:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Arne uttalar sig glasklart om att han har sagt det. https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Om du hade läst tråden det allra minsta hade du också vetat att Hegerfors första reaktion på påståendet var att han inte mindes att han skulle sagt det.

Om han senare är säker på det, är det ju snarare en tydlig illustration av styrkan i ett konstruerat minne.
Citera
2016-01-05, 11:39
Medlem
liddens avatar
Citat:

Den länken finns i TS.

"Nae. Jag var ju totalt omedveten om att jag hade sagt något som var det minsta roligt." är det första Arne säger i den intervjun. Han har också sagt i andra intervjuer att han inte minns när han sade det utan bara har fått höra det i efterhand.
Citera
2016-01-07, 11:13
Medlem
BarryHeros avatar
Nu kan väl det ändå inte finnas folk som fortfarande tror att detta har sagts? En 175 sidor lång Flashback-tråd, artiklar i media, uppmärksamhet på Facebook, allt detta utan några som helst bevis på att det någonsin sagts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in