Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-07, 11:24
  #2101
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Nu kan väl det ändå inte finnas folk som fortfarande tror att detta har sagts? En 175 sidor lång Flashback-tråd, artiklar i media, uppmärksamhet på Facebook, allt detta utan några som helst bevis på att det någonsin sagts.

Finns ju fortfarande en hel del material som inte gåtts igenom men det ser ju sannerligen inte ljust ut.
Citera
2016-01-07, 11:32
  #2102
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Finns ju fortfarande en hel del material som inte gåtts igenom men det ser ju sannerligen inte ljust ut.

Kommer alltid finnas material kvar att gås igenom. Är det inte under en match så är det i ett sammandrag, i en årskrönika, sagt av finlandssvensk kommentator, på Sportradion, på Sportspegeln, en annan idrott, ett annat land än Kamerun etc etc.

Det var riktigt intressant, men låt oss dra ett streck här.
Citera
2016-01-07, 11:52
  #2103
Medlem
BarryHeros avatar
På något sätt känns det ändå inte avslutat. Det är inte avslutat förrän hela fotbolls-Sverige har accepterat att det är en myt. Den enda jag vet som kommenterat detta är Olof Lundh som sade "intressant." Aftonbladet borde gå ut med en uppföljning på sin tidigare artikel där de slår fast att verkligen allt pekar för att det är en myt. Även Hegerfors borde ut i media och medge att han troligtvis aldrig sagt det. Hans version är sedan länge motbevisad.
Citera
2016-01-07, 12:22
  #2104
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kommer alltid finnas material kvar att gås igenom. Är det inte under en match så är det i ett sammandrag, i en årskrönika, sagt av finlandssvensk kommentator, på Sportradion, på Sportspegeln, en annan idrott, ett annat land än Kamerun etc etc.

Det var riktigt intressant, men låt oss dra ett streck här.

Det är det jag menar. Det kommer tyvärr aldrig gå att motbevisa myten.
Citera
2016-01-07, 12:28
  #2105
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Det är det jag menar. Det kommer tyvärr aldrig gå att motbevisa myten.
Nog kan man åtminstone övertyga fotbolls-Sverige om att det troligtvis aldrig har sagts dock.
Citera
2016-01-07, 12:43
  #2106
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Nog kan man åtminstone övertyga fotbolls-Sverige om att det troligtvis aldrig har sagts dock.

Ja, och där är vi nog på god väg. Men för att motbevisa citatet skulle i princip allt sportrelaterat från 80-talet (kanske ännu längre bak) fram till 1994 behöva undersökas, mycket finns säkert inte ens bevarat. Om inte citatet dyker upp får vi helt enkelt leva i ovisshet även om sannolikheten för att det skulle ha sagts blir försvinnande liten.
Citera
2016-01-07, 13:11
  #2107
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Nog kan man åtminstone övertyga fotbolls-Sverige om att det troligtvis aldrig har sagts dock.

Alltså, poängen är väl att citatet som anekdot betraktat har blivit värdelöst. Det är det som skett. Man kan inte ta ifrån folk deras minnen, oavsett om de är falska. Däremot går det ju inte att dra det som anekdot kring Kamerun i VM med Hegerfors längre.

Om någon påstår att Spårvägen kunde göra mål i öppen bur mot Vasalund 1988 för att målvakten stod & pissade bredvid målet, så kan man ju spräcka trovärdigheten i den anekdoten ifall det inte hände. Men någon gång har ju säkert en målvakt blivit störd av något. Samma sak med citatet. Folk kan ju påstå att de hört någonting i någon match någon gång, men som story betraktat är det ju kört.
Citera
2016-01-07, 14:09
  #2108
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Alltså, poängen är väl att citatet som anekdot betraktat har blivit värdelöst. Det är det som skett. Man kan inte ta ifrån folk deras minnen, oavsett om de är falska. Däremot går det ju inte att dra det som anekdot kring Kamerun i VM med Hegerfors längre.

Om någon påstår att Spårvägen kunde göra mål i öppen bur mot Vasalund 1988 för att målvakten stod & pissade bredvid målet, så kan man ju spräcka trovärdigheten i den anekdoten ifall det inte hände. Men någon gång har ju säkert en målvakt blivit störd av något. Samma sak med citatet. Folk kan ju påstå att de hört någonting i någon match någon gång, men som story betraktat är det ju kört.
Vi får se om Lasse Anrell tar med citatet i sin nästa upplaga av Sportgrodor. Om han gör det ska vi fanimig ge honom ett helvete för det. Kanske till och med skulle finnas grund för en polisanmälan/stämningsansökan.
Citera
2016-01-16, 00:49
  #2109
Medlem
stonetemplepetes avatar
dog hela diskussionen? Jag är en av dem som kunde svurit på att jag hade hört citatet, men efter att ha läst här och hört diverse matcher så inser jag att jag minns fel. Det är ett perfekt citat, men tyvärr inte något som någon sagt under en match i varje fall. Det luktar efterkonstruktion a'la Arnell...
Citera
2016-01-16, 01:41
  #2110
Medlem
fyratretres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stonetemplepete
dog hela diskussionen? Jag är en av dem som kunde svurit på att jag hade hört citatet, men efter att ha läst här och hört diverse matcher så inser jag att jag minns fel. Det är ett perfekt citat, men tyvärr inte något som någon sagt under en match i varje fall. Det luktar efterkonstruktion a'la Arnell...
För mycket bevis har tagits upp som avslöjar myten - för mig är allt påhitt. Antagligen har det grund från nåt annat citat som ändrats från mun till mun till dagens...


Upp till bevis - för de som påstår att det finns är det bara att börja leta. Finns en avbockad lista redan.
Citera
2016-01-19, 11:40
  #2111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stonetemplepete
dog hela diskussionen? Jag är en av dem som kunde svurit på att jag hade hört citatet, men efter att ha läst här och hört diverse matcher så inser jag att jag minns fel. Det är ett perfekt citat, men tyvärr inte något som någon sagt under en match i varje fall. Det luktar efterkonstruktion a'la Arnell...

Det hedrar dig att du medger att du tror att du minns fel. Samtidigt kan jag inte förstå hur man kan vara så säker när man har vaga minnesuppgifter.
Citera
2016-01-19, 23:58
  #2112
Medlem
Fler tidningsartiklar.

“Nu är frågan om orden verkligen har uttalats i svensk tv. Allt har ställts på sin spets när en medlem på forumet Flashback i slutet av november efterfrågade ett tv-klipp där den berömda meningen uttalas.

Engagemanget var snabbt stort och många var överens om att de hört Hegerfors säga orden. Men några hållbarare bevis än minnen kunde ingen presentera."
https://www.sportamore.se/magazine/s...romda-citatet/


"För efter en dryg månad har i över 2 000 inlägg på den där forumtråden diskussionens vågor gått höga, om än inte så stormande höga som i många andra trådar på samma forum, och teorier har stötts och blötts, gamla dvd:er och videoband har plockats fram och tittats igenom, över tjugo år gamla fotbollsmatcher, i vissa fall matcher där Kamerun inte ens spelar, har undersökts med närmast pedantisk noggrannhet."
http://www.vf.se/kronikor/vad-har-vi-sagt-egentligen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback