2015-12-21, 18:04
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Jag själv har svårt för personer med extrem adhd då jag är stress känslig och dom stressar mig genom att klättra på väggen när man kollar film.
Sen har jag även märkt en viss omogheten hoss dom vilket jag stör mig på, men sen finns även posetiva saker jag märkt då dom verkar väldigt empatiska samt komiska av sig.
Vill man ha extra spänning i sitt liv så kan jag rekomendera dom.

Jag är väldigt lugn utåt och avskyr stress. Adhd påverkar inte intelligens och personlighet kompis.
Citera
2015-12-21, 18:49
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisExile
Jag är väldigt lugn utåt och avskyr stress. Adhd påverkar inte intelligens och personlighet kompis.

Intelligens är det bevisat att det inte påverkar, men personlighet skulle jag absolut säga att det påverkar - det är fler i min ADHD-bekantskapskrets som har personlighetsstörningar än dom neurotypiska.

Och statistiken pekar mot det:

"Childhood ADHD and the Emergence of Personality Disorders in Adolescence: A Prospective Follow-up Study"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2637402/

Det är dock inte en majoritet som får personligetsstörningar, och det är inte alla störningar som dom med ADHD är extra mottagliga för - för dom hyperaktiva är det ODD (trotssyndrom, ungefär) och för dom underaktiva, som jag, så är det främst Fobisk Personlighetsstörning (Avoidant Personality Disorder) som man ligger i farozonen för.
Citera
2015-12-31, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revoul
Känner igen mig i det du skriver om att söka kickar.

Jag har märkt att när man gör något produktivt varje dag så blir man nöjdare med sig själv och det blir som en slags "långvarig kick" istället.
Försök göra något som förbättrar dig varje dag, t ex träna, lära dig något nytt etc. Bara man gör något litet så mår man bättre med sig själv!
Jo så sant, träningen har vart mitt #1 goal i några år nu. Men det tar inte upp tillräckligt med tid för o fylla en hel dag
Citera
2016-01-01, 17:39
Medlem
Jag tror att jag har adhd eller add och undrar hur lång tid det tar att få veta om man nu har det och när man kan få medicin?

Hjälper verkligen medicin mot detta "problem"?
Citera
2016-01-01, 18:04
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokomotive
Jag tror att jag har adhd eller add och undrar hur lång tid det tar att få veta om man nu har det och när man kan få medicin?

Hjälper verkligen medicin mot detta "problem"?
Att få en utredning kan ta upp emot 1,5 år. Mediciner hjälper inte alla vissa får svåra biverkingar som paranoia och ångest då det är stimulerande.
Citera
2016-01-01, 19:22
Medlem
Citat:
Att få en utredning kan ta upp emot 1,5 år. Mediciner hjälper inte alla vissa får svåra biverkingar som paranoia och ångest då det är stimulerande.

Hur kan det ta 1,5 år? Jag trodde att det kanske skulle ta ett par månader...
Citera
2016-01-01, 20:00
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Har du tur kan det ta några månader, men det är långa köer på vissa landsting.
Citera
2016-01-01, 20:51
Medlem
Citat:
Har du tur kan det ta några månader, men det är långa köer på vissa landsting.

Det går väl att få en utredning hos privatläkare? Är det stora prisskillnader (kan inget om detta)?
Citera
2016-01-01, 21:52
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

Hjälper verkligen medicin mot detta problem?

Citat:

Det är olika mellan olika landsting, som sagt - en del kan få det gjort så snabbt som på bara några dagar - om du har tydliga symtom och träffar en utredare som är expert. För mig tog det ca 5-6 månader att få utredningen klar.

Jag gjorde mitt genom vuxenpsykiatrin, där det är något kortare väntetider.

Men jo, medicinerna hjälper utan tvekan mot problemen - så du bör inte vara rädd för att prova dom olika preparat som föreslås. Det finns vägar runt alla biverkningar, och det är högst individuellt vilka som får vilka biverkningar (om några).

Det finns även ganska många olika sorters mediciner nu för tiden, och en av dom bör utan tvekan fungera bra.

Iväg till vårdcentralen, fixa remiss till vuxenpsyk (om du inte redan är inskriven) och börja utredningen BUMS!
Citera
2016-01-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det är olika mellan olika landsting, som sagt - en del kan få det gjort så snabbt som på bara några dagar - om du har tydliga symtom och träffar en utredare som är expert. För mig tog det ca 5-6 månader att få utredningen klar.

Jag gjorde mitt genom vuxenpsykiatrin, där det är något kortare väntetider.

Men jo, medicinerna hjälper utan tvekan mot problemen - så du bör inte vara rädd för att prova dom olika preparat som föreslås. Det finns vägar runt alla biverkningar, och det är högst individuellt vilka som får vilka biverkningar (om några).

Det finns även ganska många olika sorters mediciner nu för tiden, och en av dom bör utan tvekan fungera bra.

Iväg till vårdcentralen, fixa remiss till vuxenpsyk (om du inte redan är inskriven) och börja utredningen BUMS!

Kan man gå till en neurolog? Har för mig att det också går? Kanske kortare väntetider?
Jag är inte orolig över biverkningar - är väl därför man går till läkaren under en viss period. Man fortsätter tills man hittar rätt medicin.
Citera
2016-01-03, 00:42
Medlem
Sjoestedts avatar
Var hittar man alla er med ADHD?

Jag har själv det.. Men jag lyckas inte hitta några likasinnade. Tycker en sådan relation borde vara guld värd. Har jag fel?
Citera
2016-01-03, 02:22
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Var hittar man alla er med ADHD?

Jag har själv det.. Men jag lyckas inte hitta några likasinnade. Tycker en sådan relation borde vara guld värd. Har jag fel?
Lite överallt känns det som. Överrepresenterade när det gäller personer som byter jobb ett stup i kvarten, arbeten med adrenalinkickar eller arbetslöshet.

Studerar själv på universitetsnivå, tyvärr går energin i vågor som allt annat när det gäller intresset. Förhoppningsvis ger yrkesvalet stor variabilitet när det väl blir dags att jobba.

Att träffa likasinnade är antingen en riktig fullträff eller alldeles katastrofalt. Man brinner för/emot varandra brutalt spektakulärt, tills något nytt intresse dyker upp och några år senare inser man att man inte hört av sig till sin kompis. Fördelen med en kompanjon med ADHD är att den personen själv antagligen hittat ett annat intresse ungefär samtidigt som du gled iväg själv och inte ens märkt av uppehållet. Sen blir det jävligt underhållande att ses och ta igen tiden tills man glider iväg igen. Hah!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in