2015-12-30, 23:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quetal
Jag har en fråga jag hoppas kunna få svar på i den här tråden.

Jag undrar vad man kan använda för att beskriva årtalet när till exempel en stad eller förening bildades. Om vi säger Linköping och att staden officiellt ansetts bildats år 1704. Kan man då skriva "Linköpings stad - Anno 1704" eller är jag helt fel ute?.

Ja, det används ofta i det sammanhanget.

T.ex::
www.kvartersmenyn.se/mobile_site/rest/13951

Ändock lite udda, då anno betyder "i år".
Citera
2015-12-30, 23:44
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Skriv grundlades t ex.
grundades,
Anlades Där har vi det.
Gott nytt år
Citera
2015-12-30, 23:47
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det används ofta i det sammanhanget.

T.ex::
www.kvartersmenyn.se/mobile_site/rest/13951

Ändock lite udda, då anno betyder "i år".
Där ser man. Lär mig nytt. Tack.
Men står fast vid att det inte är riktigt lämpligt.
Citera
2016-01-01, 11:54
Medlem
Fråga om styckeindelning och ;-tecknet

Jag håller på att förbättra mitt skriftspråk och skulle först och främst behöva lite hjälp från någon kunnig person som kan förklara när man använder detta tecken: ;

Jag undrar även om reglerna gällande styckeindelning. När man läser skönlitteratur så använder författarna oftast en styckeindelning likt denna: Bild. När man läser annan litteratur så kan man dock istället träffa på en styckeindelning där författaren har delat upp texten med en massa tomma rader: Bild. Är den ena formen av styckeindelning korrekt och den andra inte? Eller använder man dom vid olika tillfällen?

Mvh
Citera
2016-01-01, 12:14
Medlem
intesants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av westfreedom
Jag håller på att förbättra mitt skriftspråk och skulle först och främst behöva lite hjälp från någon kunnig person som kan förklara när man använder detta tecken: ;

Jag undrar även om reglerna gällande styckeindelning. När man läser skönlitteratur så använder författarna oftast en styckeindelning likt denna: Bild. När man läser annan litteratur så kan man dock istället träffa på en styckeindelning där författaren har delat upp texten med en massa tomma rader: Bild. Är den ena formen av styckeindelning korrekt och den andra inte? Eller använder man dom vid olika tillfällen?

Mvh

Kan nog vara så att om man författar en bok så går det åt en väldig massa extra sidor om man ska styckesindela med blanka rader överallt. I en kortare text är det ju knappast ett problem.

;-tecknet är jag inget bra på, använder det bara till .
Citera
2016-01-01, 12:21
Medlem
Kwatos avatar
Det finns inte så mycket hårda regler när det gäller styckeindelning, men det finns ett par tumregler:
  • Sätt nytt stycke vid ny tanke eller nytt innehåll, dvs när något nytt introduceras i texten.
  • Organisera innehållet så att det flyter på bra. Om du sätter många korta stycken känns texten osammanhängande för läsaren. Om det är ett fåtal långa stycken kan texten istället kännas trög och grötig, och det blir ingen bra struktur. Försök att skapa en text där innehåll och form är i harmoni med varandra.

Semikolon används mycket i ordböcker och i matematik, med mera, men i löpande text fyller det nästan ingen funktion. Såvitt jag vet är det inte ens klart vad det betyder i löpande text. Författare som gillar semikolon brukar göra sig skyldiga till satsradning vid användandet, och det är inte bra. Texten blir styltig och det känns fel.

I ordböcker används semikolon för att skilja olika ordbetydelser från varandra. I matematik används det bland annat för att separera steg vid lösning av ekvationer.
Senast redigerad av Kwato 2016-01-01 kl. 12:26.
Citera
2016-01-01, 12:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Det finns inte så mycket hårda regler när det gäller styckeindelning, men det finns ett par tumregler:
  • Sätt nytt stycke vid ny tanke eller nytt innehåll, dvs när något nytt introduceras i texten.
  • Organisera innehållet så att det flyter på bra. Om du sätter många korta stycken känns texten osammanhängande för läsaren. Om det är ett fåtal långa stycken kan texten istället kännas trög och grötig, och det blir ingen bra struktur. Försök att skapa en text där innehåll och form är i harmoni med varandra.

Semikolon används mycket i ordböcker och i matematik, med mera, men i löpande text fyller det nästan ingen funktion. Såvitt jag vet är det inte ens klart vad det betyder i löpande text. Författare som gillar semikolon brukar göra sig skyldiga till satsradning vid användandet, och det är inte bra. Texten blir styltig och det känns fel.

I ordböcker används semikolon för att skilja olika ordbetydelser från varandra. I matematik används det bland annat för att separera steg vid lösning av ekvationer.

Fast satsradning är väl snarare när man inte separerar två huvudsatser med ett semikolon:

Satsradning är ett vanligt fenomen i skrivet språk som innebär att två eller flera huvudsatser ställs upp efter varandra utan explicit konjunktion, punkt eller semikolon.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Satsradning

Semikolon är ett korrekt sätt att foga samman två huvudsatser, och vad tecknet främst används till i löpande text.

Själv brukar jag dock undvika semikolon, inte för att jag anser att det är fel att foga samman två huvudsatser i samma mening, men för att jag helt enkelt tycker att tecknet är fult.
Citera
2016-01-01, 14:09
Medlem
Jag använder semikolon istället för ordet alltså.
Typ: Det finns många hårvårdsprodukter; balsam, hårkräm, gelé.
Citera
2016-01-01, 14:37
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast satsradning är väl snarare när man inte separerar två huvudsatser med ett semikolon:

Satsradning är ett vanligt fenomen i skrivet språk som innebär att två eller flera huvudsatser ställs upp efter varandra utan explicit konjunktion, punkt eller semikolon.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Satsradning

Semikolon är ett korrekt sätt att foga samman två huvudsatser, och vad tecknet främst används till i löpande text.

Det är väl rimligt, men förklara gärna vad skillnaden blir i betydelse jämfört med att sätta punkt?
Citera
2016-01-01, 14:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Att man sällan använder blankrad i typ böcker (romaner och dyl) är stilistiskt. Men indelar ju en bok i kapitel. I ett och samma kapitel kan olika delhändelser (t ex med olika personligheter, tidpunkter eller miljöer) avhandlas. Delhändelserna separeras med blankrad. Jag uppfattar blankraderna som en underdelning av kapitlen och har inget egentligt med stycke att göra.
Citera
2016-01-01, 15:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Det är väl rimligt, men förklara gärna vad skillnaden blir i betydelse jämfört med att sätta punkt?

För att markera att två satser hör nära ihop, t.ex. för att de uttrycker ungefär samma sak:

Jag är en morgonmänniska; jag stiger upp före fem.

Du kan förstås skriva:

Jag är en morgonmänniska. Jag stiger upp före fem.

Men det flyter inte lika lätt för läsaren. Vi har en tendens att läsa en mening i taget och tolka den innan vi går vidare i texten. I det här fallet överför de två satserna ungefär samma meddelande: att talaren stiger upp tidigt. Det är därför natuligt att foga ihop dem i samma mening.
Citera
2016-01-01, 15:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag använder semikolon istället för ordet alltså.
Typ: Det finns många hårvårdsprodukter; balsam, hårkräm, gelé.

Jag skulle i stället använda ett kolon här:

Det finns många hårvårdsprodukter: balsam, hårkräm, gelé.

Du kan använda semikolon för att gruppera ord inom en uppräkning:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Semikolon#I_uppr.C3.A4kningar

Men det är nog ganska ovanligt att folk gör så idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in