2015-12-28, 17:52
Medlem
popparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James91
Svar på dina frågor finns i FAQ:en. Korkskalle.

haha, tack ska du ha. får kolla FAQ:en igen då.
Citera
2015-12-28, 20:06
Medlem
Vintergrisens avatar
Det är möjligt att det här redan har besvarats i tråden, eller möjligtvis i någon annan tråd, och då får ni väl ursäkta mig.

Vad jag inte riktigt kan greppa är hur SSRI-preparat "blockerar" effekten av MDMA. Enligt diverse källor ska MDMA verka på serotonin, noradrenalin och dopamin, men SSRI hindrar väl bara återupptagningen av serotonin, så vad händer med noradrenalinet och dopaminet vid en kombination av MDMA och SSRI?
Citera
2015-12-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det är möjligt att det här redan har besvarats i tråden, eller möjligtvis i någon annan tråd, och då får ni väl ursäkta mig.

Vad jag inte riktigt kan greppa är hur SSRI-preparat "blockerar" effekten av MDMA. Enligt diverse källor ska MDMA verka på serotonin, noradrenalin och dopamin, men SSRI hindrar väl bara återupptagningen av serotonin, så vad händer med noradrenalinet och dopaminet vid en kombination av MDMA och SSRI?

Rent mdma påverkar nästan bara serotoninet. Påverkan på dom andra 2 är försumbar och märks mest om man försöker fylla på massor av gånger, då blir man bara lite speedad med minimal eufori och det kommer av det lilla extra dopaminet man frisläpper.

Det är därför man kan sova snabbt efter E-ruset lagt sig och inte blir speedad av mdma.
Citera
2015-12-29, 00:01
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Rent mdma påverkar nästan bara serotoninet. Påverkan på dom andra 2 är försumbar och märks mest om man försöker fylla på massor av gånger, då blir man bara lite speedad med minimal eufori och det kommer av det lilla extra dopaminet man frisläpper.

Det är därför man kan sova snabbt efter E-ruset lagt sig och inte blir speedad av mdma.

Aha! Tack för klargörandet!

Ledsna människor får helt enkelt hoppas på riktigt smutsig E med andra ord.
Citera
2015-12-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag slänger alltid i mig flera stycken multivitaminer som innehåller det du nämner efteråt.
Är det bra vitaminer och mineraler som har hög biotillgänglighet?
Citat:
Ursprungligen postat av popparen
jag testade E första gången i somras och tog det sedan nästan varje helg under hela sommaren. sedan dess har jag tagit det nån fåtal gång men jag har märkt en markant skillnad på ruset och tänker att jag kanske behöver höja doseringen till nästa gång, vilket kommer bli på nyårsafton. vilken dosering rekommenderar ni för någon som tagit det så mycket?

och vad finns det för långsiktiga biverkningar på att ta så mycket E? helt sjukt egentligen hur lite koll jag har på det här även fast jag brukat det så mycket.
Långsiktiga biverkningar? Det finns inga kliniska studier gjorda för att kartlägga långsiktiga biverkningar av MDMA. Det samma gäller nog det mesta av all annan skit som du har råkat få i dig. En stor del av alla piller innehåller nämligen föroreningar. Du borde vänta månader mellan intagen.
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

Frisättningen av dopamin verkar vara beroende av serotoninet, och det krävs dopamin för att noradrenalin ska kunna tillverkas. Serotoninet fungerar som en nyckel.
Citera
2015-12-29, 00:20
Medlem
Citat:

Eller så beror det på att MDMA inte hämmar återupptagningen av dopamin och noradrenalin i samma utsträckning som amfetamin gör? Du får gärna rätta mig om jag har fel på den punkten.

Jag blir både speedad och dåsig av rent MDMA. Andra ämnen spelar helt klart en relevant roll, även om serotoninet är en nyckelfaktor i hela upplevelsen.
Senast redigerad av Mellows 2015-12-29 kl. 00:22.
Citera
2015-12-29, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellows
Eller så beror det på att MDMA inte hämmar återupptagningen av dopamin och noradrenalin i samma utsträckning som amfetamin gör? Du får gärna rätta mig om jag har fel på den punkten.

Jag blir både speedad och dåsig av rent MDMA. Andra ämnen spelar helt klart en relevant roll, även om serotoninet är en nyckelfaktor i hela upplevelsen.

Amfetamin hämmar inte återupptaget av dopamin och noradrenalin, det frisätter signalsubstanserna.

Kokain, ritalin och MDPV hämmar återupptaget dock.

När jag säger speed så menar jag fokuset och känslan av att man är taggad och allt går i 180 som man får på tjack.
Men visst. Man andas tungt, ögonen fladdrar i skallen, tänderna hackar och man snackar som fan så på det sättet kan man väl säga att man blir speedad. Det beror väl helt enkelt på vad man menar med speedad.

Det tycker jag inte man får av mdma, jag blir dåsig och mysig och vill ställa mig på toppen av ett berg och skrika till hela jorden hur mycket jag älskar alla.
Men självklart frisätter det lite dopamin och noradrenalin men jämfört med hur mycket serotonin man har i skallen så är det försumbart imo.

Om det inte frisatte något alls av dom signalsubstanserna skulle man förmodligen somna under ett mdma-rus om man la sig ned med tanke på hur mjuk och slö man blir i både kropp och knopp.

Sen beror det såklart på vad man gör under ruset, är man på ett rave och dansar loss till tung musik blir man såklart mycket mer speedad än om man ligger hemma och myser med en tjej.
Citera
2015-12-29, 12:17
Medlem
Citat:
Amfetamin hämmar inte återupptaget av dopamin och noradrenalin, det frisätter signalsubstanserna.

Kokain, ritalin och MDPV hämmar återupptaget dock.
Hur kan amfetaminruset hålla i sig så länge då jämfört med kokain?
Citat:
När jag säger speed så menar jag fokuset och känslan av att man är taggad och allt går i 180 som man får på tjack.
Men visst. Man andas tungt, ögonen fladdrar i skallen, tänderna hackar och man snackar som fan så på det sättet kan man väl säga att man blir speedad. Det beror väl helt enkelt på vad man menar med speedad.

Det tycker jag inte man får av mdma, jag blir dåsig och mysig och vill ställa mig på toppen av ett berg och skrika till hela jorden hur mycket jag älskar alla.
Men självklart frisätter det lite dopamin och noradrenalin men jämfört med hur mycket serotonin man har i skallen så är det försumbart imo.

Om det inte frisatte något alls av dom signalsubstanserna skulle man förmodligen somna under ett mdma-rus om man la sig ned med tanke på hur mjuk och slö man blir i både kropp och knopp.

Sen beror det såklart på vad man gör under ruset, är man på ett rave och dansar loss till tung musik blir man såklart mycket mer speedad än om man ligger hemma och myser med en tjej.
Här är vi överrens!
Citera
2015-12-29, 12:19
Medlem
prövade ecstasy första gången igår och va nog bästa känslan

nu dagen efter känner att jag har lätt huvudvärk men allt annat känns normalt när man läser från andra låter det som man ska bli depprimerad, ont fysiskt, vill inte gå ut allt känns grått?

eller är det om man tar för mycket?
Citera
2015-12-29, 12:24
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk3
prövade ecstasy första gången igår och va nog bästa känslan

nu dagen efter känner att jag har lätt huvudvärk men allt annat känns normalt när man läser från andra låter det som man ska bli depprimerad, ont fysiskt, vill inte gå ut allt känns grått?

eller är det om man tar för mycket?
Det är individuellt, men det stämmer att risken för sådana obehagliga efterdyningar ökar vid högre doser.

Det låter som att du doserade perfekt om du känner dig så nöjd och dessutom mår bra idag Ät gärna en banan idag för att påskynda återhämtningen och gör inte MDMA till en ovana. Det är något helt fantastiskt som är värt att vänta på mellan varje gång.
Citera
2015-12-29, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Det är individuellt, men det stämmer att risken för sådana obehagliga efterdyningar ökar vid högre doser.

Det låter som att du doserade perfekt om du känner dig så nöjd och dessutom mår bra idag Ät gärna en banan idag för att påskynda återhämtningen och gör inte MDMA till en ovana. Det är något helt fantastiskt som är värt att vänta på mellan varje gång.

hur länge tycker du man ska vänta innan man tar igen är det verkligen 1 gång per 3de månad för att man ska må bra

tog endast 1 grå nespresso halva först sen andra hälften
Citera
2015-12-29, 13:54
Medlem
nina906s avatar
Poppade första gången maj/april nån gång och efter det poppade jag ytterligare 3 ggr, med endast 2v mellanrum mellan tillfällena tyvärr. Poppade Spirit of life igår, 7 mån senare, som sägs vara ett rent piller med ca 150mg mdma. Jag väger 50kg, 1.67m lång. Fick ett skönt, svagt rus, med lite ögonvobbel, det höll i ca 2h (peaken) sen var jag efteread typ 2h. Det jag vill komma till är att det inte alls slog BOM! Eller hårt utan det snarare smög sig på. Det var knappt nån kärlek eller så utan det var bara en skön degig kroppskänsla. Frågan är, har jag förstört magin eller var dosen för liten?
För att förtydliga, när jag eat innan så har det slått väldigt hårt, och jag har mått bajs dagen efter, men inte denna gången. Är helt normal och mår bra.
Hoppas det inte blev allt för rörigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in