Citat:
Ursprungligen postat av
Mellows
Eller så beror det på att MDMA inte hämmar återupptagningen av dopamin och noradrenalin i samma utsträckning som amfetamin gör? Du får gärna rätta mig om jag har fel på den punkten.
Jag blir både speedad och dåsig av rent MDMA. Andra ämnen spelar helt klart en relevant roll, även om serotoninet är en nyckelfaktor i hela upplevelsen.
Amfetamin hämmar inte återupptaget av dopamin och noradrenalin, det frisätter signalsubstanserna.
Kokain, ritalin och MDPV hämmar återupptaget dock.
När jag säger speed så menar jag fokuset och känslan av att man är taggad och allt går i 180 som man får på tjack.
Men visst. Man andas tungt, ögonen fladdrar i skallen, tänderna hackar och man snackar som fan så på det sättet kan man väl säga att man blir speedad. Det beror väl helt enkelt på vad man menar med speedad.
Det tycker jag inte man får av mdma, jag blir dåsig och mysig och vill ställa mig på toppen av ett berg och skrika till hela jorden hur mycket jag älskar alla.
Men självklart frisätter det lite dopamin och noradrenalin men jämfört med hur mycket serotonin man har i skallen så är det försumbart imo.
Om det inte frisatte något alls av dom signalsubstanserna skulle man förmodligen somna under ett mdma-rus om man la sig ned med tanke på hur mjuk och slö man blir i både kropp och knopp.
Sen beror det såklart på vad man gör under ruset, är man på ett rave och dansar loss till tung musik blir man såklart mycket mer speedad än om man ligger hemma och myser med en tjej.