Citat:
Ursprungligen postat av
hoxha
Hej S2 och Torgerd, vi känner ju varandra från en annan tråd. Visst är det här fallet fascinerande. Kan inte låta bli att slänga ner några tankar efter att ha hört dokumentären och läst en del (inte hela) på tråden:
1. Att försvinnandena skulle ha med grodmansrånet att göra verkar långsökt, där håller jag helt med Ahlbin.
2. Att Hymmes försvinnande inte skulle ha med de andra att göra verkar också osannolikt. Hata slumpen som GW säger.
3. Att vittnen tror sig ha sett försvunna personer många år senare är inte ovanligt som vi vet, och kan inte tillmätas någon betydelse.
4. Kan det ha gått till så här: De tre smågangstrarna plockar upp en liftare (H) som verkar vara en prydligare sort. De rånar honom och råkar ha ihjäl honom. Bråk uppstår mellan de tre, åtminstone en – möjligen två – till blir dödad. Den – de – kvarvarande tar bilen och drar utomlands.
Kanske har den här teorin varit uppe här tidigare, för mig låter den i alla fall helt rimlig.
Ungefär vad jag tyckt hela tiden. Alternativt att Dahlsjögänget var på väg norröver av oklara skäl och samtidigt var i färd med att skjutsa Hymme till konstskolan i Norra Bohuslän när de körde ned i ett vattendrag.
Radiodokumentären - som f ö refererar till skriverier på internetmedia dvs
här - gav i princip inga nyheter förutom uppgifterna från en beskäftig sjöman som var i Singapore när det begav sig. Harbeck tror jag han hette men vi kan kalla honom Singapore Joe.
Alltså, Singapore Joe menar att han under loppet av tre timmar talade med Hymme på båten han arbetade 680929. Den unge svensken var vältalig och såg inte alls ut som någon "hamnsjåare". Han ville ta korttidsuppdrag på fartyget för att komma till Filippinerna men nekades för att han saknade sjömansbok och någon sorts fackanslutning eller skråkoppling. "Presenterade han sig?" undrade intervjuaren (började misströsta att denna högst relevanta fråga ens skulle ställas men det gjorde den). "Njaej...nej..." Det kunde inte S J alls minnas och det var ju så länge sedan osv. M a o fick vi inte veta vad den unge mannen hette. Men när S J senare såg bilder på den försvunne Hymme var han
så säker på att det var just honom som han träffade. Han t o m hade den dåliga smaken att kontakta föräldrarna. Hur kunde han veta att det var Hymme han träffade 680929 då? Jo för det var ju inte många
blonda unga män man träffade där borta i Asien på den tiden!
Hymme var väl inte blond: han var väl brunhårig?
Utöver detta var det ju märkvärdigt vad lite information man fick om Dahlsjögänget. Mest det vanliga schmaltzet från sörjande anhöriga.
Litet intresserade av vad som kan ha hänt med tillhörande teorier borde de ju ha varit, inte bara ledsna? I fallet med killen Dahlsjö verkade omgivningen ha varit helt likgiltig. "Ingen hade hört nåt så man visste inte vad som hänt o därför pratade man inte om honom."
Är folk dumma på riktigt?
Sammanfattningsvis verkar Dahlsjögängets öden vara förborgade. Jag tror att hade bilder spridits på Johansson, Karlsson och Dahlsjö i lika stor omfattning som på Hymme hade massor med skumögda och/eller sensationslystna individer sett även dessa på alla tänkbara ställen t ex i Singapores hamn.