Först vill jag som många andra tacka
Skaraborg2 och
CrapStack samt även övriga som bidragit till tråden.
Jag har hittills bara hunnit att läsa de 84 första sidorna samt de senaste 20 sidorna. Man funderar givetvis på vart Volvo PV:n tagit vägen (och givetvis även de tre eller fyra killarna). Jag har läst funderingarna på dumpad i sjö eller hav, skrotad, "slaktad" eller såld till någon ljusskygg typ.
Under tiden jag läste om detta
mycket intressanta försvinnande så drog jag mig till minnes en händelse som kanske ändå kan "ge något" även om det är
väldigt långsökt.
En kompis föräldrar byggde hus i ett mindre samhälle en bit utanför Borås sent 60-tal i ett helt vanligt traditionellt svenskt villaområde. Villaområdet, som är ganska stort, påbörjades att anläggas sent 1950-tal och stod klart 1970. Det byggdes ut efter hand så att säga. Just det område där kompisens föräldrar bor påbörjades runt 1966 och var färdigbyggt 1968.
Villatomterna i just detta kvarter låg en till två meter högre än den skog som finns i direkt anslutning till villatomterna. Man har tydligen använt sprängsten, grus och annan bråte som fyllnadsmassor för att fylla upp marken så att man där kunde anlägga tomter och bygga hus. De flesta villatomterna avslutades med en mindre häck mot skogen och bakom häcken fanns en liten slänt ner mot själva skogen.
Som barn, eller i de yngre tonåren, så minns jag att kompisen och jag "drällde omkring" i detta skogsparti precis bakom villatomterna. På skogsmarken precis nedanför slänten stod en Volvo PV-kaross halvt intryckt i slänten.
Jag vill minnas att PV:n saknade dörrar, huv och baklucka samt rutor. Tror även att motor, hjul och inredning saknades. Färgen minns jag dock inte... Mest troligt var att lacken mer eller mindre hade försvunnit och att det var ytrost på hela karossen.
Jag pratade med kompisen idag och han minns istället att det åtminstone fanns en förarstol och ratt i PV:n. Däremot tror han att bilen "slutade" efter torpedväggen mellan motorn och framrutan. Han tror att bilen var
blågrå.
Gay Roger Karlsson hade ju släkt i Borås och Dahlsjö-gänget hade ju besökt Borås under våren 1965 så min teori var att de kanske kände till detta villaområde och visste att det pågick arbete där. Kanske hoppades de på att bilen skulle begravas under fyllnadsmassorna eller kanske bara fraktas bort eftersom det inte var ovanligt att man "skrotade ut" bilar genom att ställa dom i skogen eller köra ut dom på sjöisen vintertid och låta vårens antågande "göra sitt".
Dahlsjö-gänget kanske plockade bort hanterbara delar (dörrar, huv, baklucka, inredning o.s.v.) och sålde dessa vidare men gömt den största enskilda delen i skogen?
Kompisen var istället av åsikten att risken för upptäckt är ju större på en byggarbetsplats. Kanske har han rätt... Kompisen har själv undrat hur bilen hamnat i skogen långt före att villatomterna var klara.
Vi ämnar dock att "besöka" PV:n i slänten inom de närmsta dagarna och leta efter chassi/ramnummer samt avgöra färgen. Om det inte är den eftersökta PV:n (vilket det troligen inte är) så kan man ju åtminstone utesluta den.
Och som av en händelse idag under min lunch på en lunchrestaurang så slog sig fyra bilmekaniker ner vid bordet jämte mig. Jag var tvungen att fråga dessa om de kände till var ramnumret på en PV 444 av 1956 års modell sitter och om man via Vägverket/Transportstyrelsen/ Bilregistret kan få information om en bil med den gamla typen av regskyltar.
De trodde att ramrummret finns på de längsgående balkarna i chassit samt att det kan finnas ett motornummer på själva motorn. De trodde att vägverket kan ha upplysningar om en såpass gammal bil.
Jag kontaktade Länsstyrelsen GBG- och Bohuslän idag och uppgav regnumret på Dahlsjö-PV:n och kommer att få fordonsuppgifterna via vanlig post denna eller nästa vecka. Jag frågade om det var sekretess på dessa uppgifter och det var det inte enligt handläggaren.
Är det någon som vet vilken balk ett eventuellt chassinummer kan finnas på, höger eller vänster? Jag har för mig att det är höger sida av bilen som är "inpressad" i slänten... Annars får man väl vända sig till Volvo PV-klubben eller
www.jagrullar.se
Chassinumret till Dahlsjö-PV:n har jag.
Jag kommer bidra med ett foto på PV:n om den verkar intressant.
Nu är väl chansen att just denna Volvo PV är identisk med Dahlsjö-PV:n försvinnande liten, men man kan inte utesluta något. Större under än så har ju skett genom historien.
Och då kanske, kanske den i det närmaste obefintliga polisutredningen kan ta fart... Eller åtminstone gå på tomgång...
Kanske Leif GW tar upp det i Veckans Brott om han nu fortsätter...