2015-08-16, 21:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ev. nya uppgifter?

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Dokumentären tycker jag var bra, men man måste tänka på att för någon som följt den här tråden i flera år så finns det givetvis mycket mer som man tycker borde komma fram.

Sen att diskutera bakgrund hos dem som medverkar har ju inte något att göra med faktainnehållet i dokumentären. Håll isär sak och person. Den som var minst insatt i detta är ju polismannen.

Oavsett vilken/vilka teorier man kan ha, så är alla fyra i dokumentären spårlöst borta. Oavsett vilken teori om eventuellt samband man kan ha, så ägde Grodmansrånet rum samtidigt. Hur man sedan vill och kan koppla ihop det - det är ingen som vet vad som hände.

Diskussionen om att de tre körde ner i vatten/å/över kajkant är intressant. Det finns exempel på att man hittat bilar med kroppar inuti efter många år. Bifogar länkar till ett par sådana fall.

Det är bara att hoppas på att det kommer en uppföljare på dokumentären. Kanske nya uppgifter kommer fram.

Här hittades bilar i en sjö som legat där i cirka 40 år.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/manniskoskelett-funna-i-bilar-som-lange-dolts/

Här hittades en man i vallgraven - i sin bil - i centrala Landskrona som hittades efter 8 år. Mitt inne i centrala Landskrona där det går många människor dagligen.
http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2015/04/05/bilen-tillhor-den-76-arige-forsvunne-sune-1/

Det har du helt rätt i. Vad man än har för teorier så försvann dessa fyra personer samtidigt som Grodmansrånet utfördes.

Ja, vi får hoppas att det ev. framkommer nya uppgifter som redaktionen får sig tillhanda från lyssnarna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-08-16 kl. 21:18.
Citera
2015-08-19, 22:51
Medlem
Hej S2 och Torgerd, vi känner ju varandra från en annan tråd. Visst är det här fallet fascinerande. Kan inte låta bli att slänga ner några tankar efter att ha hört dokumentären och läst en del (inte hela) på tråden:
1. Att försvinnandena skulle ha med grodmansrånet att göra verkar långsökt, där håller jag helt med Ahlbin.
2. Att Hymmes försvinnande inte skulle ha med de andra att göra verkar också osannolikt. Hata slumpen som GW säger.
3. Att vittnen tror sig ha sett försvunna personer många år senare är inte ovanligt som vi vet, och kan inte tillmätas någon betydelse.
4. Kan det ha gått till så här: De tre smågangstrarna plockar upp en liftare (H) som verkar vara en prydligare sort. De rånar honom och råkar ha ihjäl honom. Bråk uppstår mellan de tre, åtminstone en – möjligen två – till blir dödad. Den – de – kvarvarande tar bilen och drar utomlands.
Kanske har den här teorin varit uppe här tidigare, för mig låter den i alla fall helt rimlig.
Senast redigerad av hoxha 2015-08-19 kl. 22:55. Anledning: stavfel
Citera
2015-08-20, 21:04
Medlem
En sak till:
Ahlbin trodde att Hymme gått till sjöss. Men om det var han som sjömannen träffat hade han ingen sjömansbok. Han skulle i så fall gått runt på båtar i Göteborgs hamn och frågat efter hyra. Då borde rimligen fler kommit ihåg honom.

Alternativet var alltså att han åkte söderut i Europa och mönstrade på där. Men varför i så fall först åka till Göteborg, han kom ju från Skåne?

Tror inte på att han gick till sjöss!
Citera
2015-08-22, 05:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Hej S2 och Torgerd, vi känner ju varandra från en annan tråd. Visst är det här fallet fascinerande. Kan inte låta bli att slänga ner några tankar efter att ha hört dokumentären och läst en del (inte hela) på tråden:
1. Att försvinnandena skulle ha med grodmansrånet att göra verkar långsökt, där håller jag helt med Ahlbin.
2. Att Hymmes försvinnande inte skulle ha med de andra att göra verkar också osannolikt. Hata slumpen som GW säger.
3. Att vittnen tror sig ha sett försvunna personer många år senare är inte ovanligt som vi vet, och kan inte tillmätas någon betydelse.
4. Kan det ha gått till så här: De tre smågangstrarna plockar upp en liftare (H) som verkar vara en prydligare sort. De rånar honom och råkar ha ihjäl honom. Bråk uppstår mellan de tre, åtminstone en – möjligen två – till blir dödad. Den – de – kvarvarande tar bilen och drar utomlands.
Kanske har den här teorin varit uppe här tidigare, för mig låter den i alla fall helt rimlig.

Tack för din kommentar.

Ja vi känner ju varandra från ett annat mycket intressant och mystiskt fall.

Det enda vi kan säga med 100% säkerhet vad som skedde den ödesdigra dagen den 29 juli 1965 i Göteborg är att Dahlsjö, Johansson och Karlsson tillsammans med den midnattsblå försvinner för alltid. Dessutom att Grodmansrånet utförs samma datum. Även "Hymme" skall ha försvunnit i Göteborg denna dag.

Med de fakta som finns, så kan vi naturligtvis tolka dessa precis på det sätt som vi själva tror kan vara riktiga.

Den teori som du har tagit upp under punkt 4 har förut framförts och som jag också själv har trott för flera år sedan. Dock inte numera.
Citera
2015-08-22, 07:05
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:

Under din första punkt säger du att sammanträffandet med rånet sannolikt inte har med försvinnandet att göra. Under din andra punkt så vill du acceptera sammanträffandet med Hymmes försvinnande, med hänvisning till GW Persson. Logik verkar inte vara din starka sida.
Citera
2015-08-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Under din första punkt säger du att sammanträffandet med rånet sannolikt inte har med försvinnandet att göra. Under din andra punkt så vill du acceptera sammanträffandet med Hymmes försvinnande, med hänvisning till GW Persson. Logik verkar inte vara din starka sida.

Jag vet, du har rätt. Men jag tycker att Ahlbins resonemang kring rånet är helt sannolika. Däremot inte teorin att han skulle ha gått till sjöss.
Citera
2015-08-22, 10:24
Medlem
Citat:

Det är spännande att man kan läsa in så helt olika saker utifrån samma saker och en dokumentär!

Dahlsjö-fallet - Jag tycker att polisen uttalar sig oerhört tvärsäkert om något han inte verkar veta så mycket om. Vi vet inte hur kriminella de tre var. Att de skulle kunna ha kontakter med någon/några när det gäller Grodmansrånet är inte alls omöjligt. Vet inte vad jag tror i det, men att vara så tvärsäker om något som hände för femtio år sedan och där man inte själv har varit inblandad - nja, då kan jag bli lite motvalls...

Hymme - Jag tror inte att de fyra hade med varandra att göra över huvud taget. Lägg märke till att jag TROR - men som jag ser det talar det allra mesta emot det.

Vittnesmål - Det finns nu två oberoende vittnen som säger sig ha sett Hymme utomlands, något/några år efter att han försvann. De har inte sett honom i samband med en efterlysning, utan de har spontant anmält att de sett honom. Men, det är som du säger - är det sant?

Rån-mord-teorin - nja, den tror jag inte på. Dahlsjö-killarna var småkriminella men så vitt jag förstår så har de aldrig rånat/misshandlat någon tidigare. Varför skulle de ge sig på Hymme som inte hade en spänn?

Som sagt - spännande att man kan tycka helt tvärtemot!
Citera
2015-08-22, 23:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grodmansrånet.

Citat:
[/b]
Jag vet, du har rätt. Men jag tycker att Ahlbins resonemang kring rånet är helt sannolika. Däremot inte teorin att han skulle ha gått till sjöss.

Ja Albihn verkar vara säker på att de tre försvunna inte hade något att göra med Grodmansrånet.

Vi skall dock komma ihåg att det fanns många personer inblandade i detta rån förutom de tre som kom att bli dömda.

Jag kan varken vara säker på att de hade med detta att göra - lika litet som de inte hade med detta att göra. Jag kan endast ha en egen teori hur det kan ha förhållit sig.
Citera
2015-08-25, 05:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Småkriminalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Det är spännande att man kan läsa in så helt olika saker utifrån samma saker och en dokumentär!

Dahlsjö-fallet - Jag tycker att polisen uttalar sig oerhört tvärsäkert om något han inte verkar veta så mycket om. Vi vet inte hur kriminella de tre var. Att de skulle kunna ha kontakter med någon/några när det gäller Grodmansrånet är inte alls omöjligt. Vet inte vad jag tror i det, men att vara så tvärsäker om något som hände för femtio år sedan och där man inte själv har varit inblandad - nja, då kan jag bli lite motvalls...

Hymme - Jag tror inte att de fyra hade med varandra att göra över huvud taget. Lägg märke till att jag TROR - men som jag ser det talar det allra mesta emot det.

Vittnesmål - Det finns nu två oberoende vittnen som säger sig ha sett Hymme utomlands, något/några år efter att han försvann. De har inte sett honom i samband med en efterlysning, utan de har spontant anmält att de sett honom. Men, det är som du säger - är det sant?

Rån-mord-teorin - nja, den tror jag inte på. Dahlsjö-killarna var småkriminella men så vitt jag förstår så har de aldrig rånat/misshandlat någon tidigare. Varför skulle de ge sig på Hymme som inte hade en spänn?

Som sagt - spännande att man kan tycka helt tvärtemot!

Ja, det är det verkligen. Vi har alla olika teorier vad som kan ha hänt den här dagen för så länge sedan.

Vad vi känner till i a f, så hade dessa tre personer enbart varit inblandade i småkriminalitet. Framkommer ingenstans om någon grov kriminalitet hos någon av dem. Däremot fanns åtminstone en person i Kjell-Åkes bekantskapskrets som var grovt kriminell och som verkar ha varit en ganska farlig individ. Han är numera avliden sedan länge.

Jag TROR inte heller att Dahlsjögänget och "Hymmes" vägar kom att korsas den här dagen.

Det finns nu två av varandra oberoende vittnen som säger sig ha träffat "Hymme" i den här delen av världen. En gång 1966 och ytterligare en gång 1968. Utöver detta har vi artikeln i The Sydney Morning Herald 1969.

Stämmer dessa uppgifter att det var "Hymme" dessa båda personer hade träffat? Jag vet inte men det kan ju vara möjligt.
Citera
2015-08-26, 21:58
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, det är det verkligen. Vi har alla olika teorier vad som kan ha hänt den här dagen för så länge sedan.

Vad vi känner till i a f, så hade dessa tre personer enbart varit inblandade i småkriminalitet. Framkommer ingenstans om någon grov kriminalitet hos någon av dem. Däremot fanns åtminstone en person i Kjell-Åkes bekantskapskrets som var grovt kriminell och som verkar ha varit en ganska farlig individ. Han är numera avliden sedan länge.

Jag TROR inte heller att Dahlsjögänget och "Hymmes" vägar kom att korsas den här dagen.

Det finns nu två av varandra oberoende vittnen som säger sig ha träffat "Hymme" i den här delen av världen. En gång 1966 och ytterligare en gång 1968. Utöver detta har vi artikeln i The Sydney Morning Herald 1969.

Stämmer dessa uppgifter att det var "Hymme" dessa båda personer hade träffat? Jag vet inte men det kan ju vara möjligt.

Tråden är för lång för att hitta något i. Kan någon kort referera vad The Sydney Morning Herald skrivit om Hymme?
Citera
2015-08-27, 08:15
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Detta är det första inlägget i denna tråd som nämner en tidningsartikel i The Sydney Morning Herald 1969.
Kan du berätta mera Skaraborg2?

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Citera
2015-08-27, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Detta är det första inlägget i denna tråd som nämner en tidningsartikel i The Sydney Morning Herald 1969.
Kan du berätta mera Skaraborg2?

Har heller inget minne av detta har omnämnts förut i någon av trådarna.

Länk postad av annan skribent i "Hymme-tråden". https://news.google.com/newspapers?nid=1301&dat=19691217&id=YJApAAAAIBAJ&s jid=5-cDAAAAIBAJ&pg=5923,5641520&hl=sv

The Sydney Morning Herald den 17 december 1969 med rubriken "Open letter to Hybner Lundqvist".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in