Citat:
Ursprungligen postat av
hoxha
Hej S2 och Torgerd, vi känner ju varandra från en annan tråd. Visst är det här fallet fascinerande. Kan inte låta bli att slänga ner några tankar efter att ha hört dokumentären och läst en del (inte hela) på tråden:
1. Att försvinnandena skulle ha med grodmansrånet att göra verkar långsökt, där håller jag helt med Ahlbin.
2. Att Hymmes försvinnande inte skulle ha med de andra att göra verkar också osannolikt. Hata slumpen som GW säger.
3. Att vittnen tror sig ha sett försvunna personer många år senare är inte ovanligt som vi vet, och kan inte tillmätas någon betydelse.
4. Kan det ha gått till så här: De tre smågangstrarna plockar upp en liftare (H) som verkar vara en prydligare sort. De rånar honom och råkar ha ihjäl honom. Bråk uppstår mellan de tre, åtminstone en – möjligen två – till blir dödad. Den – de – kvarvarande tar bilen och drar utomlands.
Kanske har den här teorin varit uppe här tidigare, för mig låter den i alla fall helt rimlig.
Det är spännande att man kan läsa in så helt olika saker utifrån samma saker och en dokumentär!
Dahlsjö-fallet - Jag tycker att polisen uttalar sig oerhört tvärsäkert om något han inte verkar veta så mycket om. Vi vet inte hur kriminella de tre var. Att de skulle kunna ha kontakter med någon/några när det gäller Grodmansrånet är inte alls omöjligt. Vet inte vad jag tror i det, men att vara så tvärsäker om något som hände för femtio år sedan och där man inte själv har varit inblandad - nja, då kan jag bli lite motvalls...
Hymme - Jag tror inte att de fyra hade med varandra att göra över huvud taget. Lägg märke till att jag TROR - men som jag ser det talar det allra mesta emot det.
Vittnesmål - Det finns nu två oberoende vittnen som säger sig ha sett Hymme utomlands, något/några år efter att han försvann. De har inte sett honom i samband med en efterlysning, utan de har spontant anmält att de sett honom. Men, det är som du säger - är det sant?
Rån-mord-teorin - nja, den tror jag inte på. Dahlsjö-killarna var småkriminella men så vitt jag förstår så har de aldrig rånat/misshandlat någon tidigare. Varför skulle de ge sig på Hymme som inte hade en spänn?
Som sagt - spännande att man kan tycka helt tvärtemot!