2015-12-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Vad lustigt du formulerar dig. Husrannsakan hos någon. Tingsrätten beordrade sjukhuset att lämna ut Gonerkas vävnadsprover. Hovrätten stoppade utlämningen av vävnadsproverna. Det var utpekande för den stackars mannen som varit avliden i 20 år menade hovrätten.

Nu kan du läsa hela hovrättsbeslutet i klartext. Nu hoppas jag att du kan referera i beslutet var det står att det "var utpekande för den stackars mannen som varit avliden i 20 år"?
Citera
2015-12-19, 22:09
Medlem
Tänka sig, ifall all den möda som TR o HR lade ner på frågan om att få ut vävnadsprov från Gonerka istället hade ägnats Vinofs bägge brottsbelastade kompisar Robert och Monica.
Vilket lyft för mordutredningen det hade kunnat bli
Det mesta som offentligen har avhandlats om fallet verkar mest ha varit ett spel för galleriet..
Citera
2015-12-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HTML5
Nu kan du läsa hela hovrättsbeslutet i klartext. Nu hoppas jag att du kan referera i beslutet var det står att det "var utpekande för den stackars mannen som varit avliden i 20 år"?
Jag satte inte citat kring min formulering. Jag visste inte att du hade autism nämligen. Om du läser beslutet så ser du att de hänvisar till hänsynsprincipen.
Citera
2015-12-19, 22:24
Medlem
Citat:
Jag satte inte citat kring min formulering. Jag visste inte att du hade autism nämligen. Om du läser beslutet så ser du att de hänvisar till hänsynsprincipen.

Ditt miserabla försök att pudla kan vara det sämsta jag sett på länge... "tyckte synd om Gonerka att han skulle bli förknippad med ett så hemskt brott. " Haha.

De rättsliga kraven var inte uppfyllda helt enkelt, alla kan läsa det i beslutet. Tur att Hovrätten rättade till det felaktiga beslutet från tingsrätten.
Citera
2015-12-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ditt miserabla försök att pudla kan vara det sämsta jag sett på länge... "tyckte synd om Gonerka att han skulle bli förknippad med ett så hemskt brott. " Haha.

De rättsliga kraven var inte uppfyllda helt enkelt, alla kan läsa det i beslutet. Tur att Hovrätten rättade till det felaktiga beslutet från tingsrätten.
Ditt sätt att pudla är det sämsta jag sett. Du skrev om husrannsakan hos någon. Antingen visste du inte att det rörde sig om vävnadsprover på ett sjukhus eller så ljög du. Vad hovrättsbeslutet handlar om ör hänsynstagande och tycka syndjargong. Det står klart och tydligt i beslutet även om du är ovan vid att tillgodose dig juridiskt fikonspråk.
Citera
2015-12-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ditt sätt att pudla är det sämsta jag sett. Du skrev om husrannsakan hos någon. Antingen visste du inte att det rörde sig om vävnadsprover på ett sjukhus eller så ljög du. Vad hovrättsbeslutet handlar om ör hänsynstagande och tycka syndjargong. Det står klart och tydligt i beslutet även om du är ovan vid att tillgodose dig juridiskt fikonspråk.

Jag förstår att det kan vara svårt för dig som är ovan att ta till dig juridiska beslut, men läs vad som står i den första delen av beslutet jag kopierade in.

Citat:
Åklagaren begärde den 30 april 2009 att tingsrätten skulle förordna om husrannsakan
hos Karolinska Universitetslaboratoriet
i Huddinge för eftersökande av vävnadsprover
efter en avliden person, i fortsättningen kallad person X, så att vävnadsproverna skulle
kunna lämnas ut och tas i beslag av polismyndigheten för rättsgenetisk undersökning.

Jag hoppas du har en bra förklaring till att Hovrätten "tyckte synd om Gonerka att han skulle bli förknippad med ett så hemskt brott. " Haha.
Citera
2015-12-19, 23:09
Medlem
Citat:

Jag har en tilläggsfråga eftersom du inte verkar ha förstått hur det fungerar juridiskt med beslut om husrannsakan, tror du det är speciella regler/praxis som gäller för sjukhus eller? Det är lika höga krav på att det ska, eller förväntas, kunna leda fram till något i ett rättsfall oavsett om man genomför tvångsmedel hemma hos någon privatperson eller offentlig inrättning.
Citera
2015-12-20, 00:19
Medlem
HTML5, här kan du läsa mer om turerna kring provet (som givetvis borde lämnats ut). http://stadsholmen.blogspot.se/2009/02/morddomd-slaktare-dna-testas-i-da-costa.html
Citat:
Men hittills har Västerortspolisen visat föga intresse för att genomföra ett test. Motiveringen har gått ut på att de båda läkare som anklagats för styckningen friades från mord och att det därför inte skulle finnas någon anledning att gå vidare. Det står samtidigt helt klart att ingen av de båda läkarnas DNA matchar mot hårstråna.

Men under senhösten 2008 skrev JK, Göran Lambertz till Västerortspolisen och ville ha svar på frågan varför man inte testat Gonerka mot hårstråna. Det var sannolikt det brevet som fick Västerortspolisen att efter åtskilliga år begära ut vävnadsprovet. Sjukhuset har dock sagt nej med hänvisning till den personliga integriteten och kräver nu ett domstolsbeslut för att lämna ut provet.

Den försiktigheten beror troligen på tidigare strider om det så kallade PKU-registret, som innehåller blodprover på samtliga i Sverige födda sedan andra halvan av 1980-talet. Senast registret var på tapeten gällde det mordet på Anna Lindh. Sjukhuset har kritiserats både för att lämna ut prover och för att inte göra det.
Citera
2015-12-20, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
HTML5, här kan du läsa mer om turerna kring provet (som givetvis borde lämnats ut). http://stadsholmen.blogspot.se/2009/02/morddomd-slaktare-dna-testas-i-da-costa.html

Varför ska jag läsa om turer när jag kan gå till källan - beslutet? Hovrätten tyckte synd om Gonerka att han skulle bli förknippad med ett så hemskt brott?... jo, tjena!
Citera
2015-12-20, 00:24
Medlem
Citat:
Minns du det så minns du fel. Det fanns ingen grund för beslutet om att lämnat ut vävnadsprover. Den polske slaktaren har aldrig varit misstänkt i ärendet och han var avliden. Så vad hoppades åklagaren att ett DNA-test skulle göra för skillnad? Rättsprocessen handlar om att hitta och lagföra rätt gärningsman och inte nödvändigtvis att "söka/hitta sanningen". Helt felaktigt beslut av tingsrätten som gick med på husrannsakan.

Tipset om Gonerka kom in dagen efter att säckarna (första) hittats. Hans historik i kombination med frånvaro av alibi mm gör honom intressant.
Citera
2015-12-20, 00:29
Medlem
Citat:
Varför ska jag läsa om turer när jag kan gå till källan - beslutet? Hovrätten tyckte synd om Gonerka att han skulle bli förknippad med ett så hemskt brott?... jo, tjena!

Hovrätten tyckte precis som alla andra instanser: Thomas Allgén och Teet Härms liv saknar värde när rättsstaten och ett antal av dess tjänstemäns anseende står på spel. Dessutom blir skadestånden inga småpotatisar.
Citera
2015-12-20, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Tipset om Gonerka kom in dagen efter att säckarna (första) hittats. Hans historik i kombination med frånvaro av alibi mm gör honom intressant.

Jag tycker också han hade varit intressant att titta på och läser du beslutet ser du att Riksåklagaren också ansåg honom intressant. Men att vara intressant är inte att vara misstänkt. Krävs en del för det. Och för husrannsakan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in