Citat:
Det där med knuten var en fråga till övriga i tråden eftersom jag hade för mig att jag hört det någonstans. Jag tyckte att jag var tydlig med att jag inte visste var jag hade fått det ifrån och att jag därför ville höra om någon annan hört samma sak. Tydligen inte. Det verkar som jag fått detta om bakfoten och vi får glömma det tills någon annan eventuellt hittar något om det.
Det som jag fetade är klassisk LMM-logik. Du antar något (att GM hade handskar), och konstaterar sedan att alla nu kan utgå ifrån någonting (i det här fallet att fingeravtrycken kom från någon nyfiken person som hittat säckarna). Vi kan inte alls nästan utgå ifrån att fingeravtrycken tillhörde en nyfiken person.
Du undrar hur någon kan vidröra insidan, men inte utsidan. För det första så undrar jag tillbaka hur KL kunde göra detsamma i så fall och för det andra så fanns det förmodligen avtryck även på utsidan av säckarna som sköljdes bort av rättsvårdande personal. Dessutom är ju en hypotes att någon vikt upp säckarna för att kunna lägga likdelar i dem och då avsatt fingeravtryck endast på insidan.
Det som jag fetade är klassisk LMM-logik. Du antar något (att GM hade handskar), och konstaterar sedan att alla nu kan utgå ifrån någonting (i det här fallet att fingeravtrycken kom från någon nyfiken person som hittat säckarna). Vi kan inte alls nästan utgå ifrån att fingeravtrycken tillhörde en nyfiken person.
Du undrar hur någon kan vidröra insidan, men inte utsidan. För det första så undrar jag tillbaka hur KL kunde göra detsamma i så fall och för det andra så fanns det förmodligen avtryck även på utsidan av säckarna som sköljdes bort av rättsvårdande personal. Dessutom är ju en hypotes att någon vikt upp säckarna för att kunna lägga likdelar i dem och då avsatt fingeravtryck endast på insidan.
Jag är faktiskt rätt så övertygad om att gärningsmannen använde handskar både vid hanteringen och paketeringen av kvarlevorna, gärningsmannen verkar ha varit planerad som Eremona mycket riktigt uttryckte i ett tidigare inlägg och gärningsmannen var nog inte vem som helst, säckarna på FP2 var dessutom dubbla pga den ökade vikten av kroppsdelarna jämfört med FP1 och bara denna enskilda detalj tyder på att gärningsmannen visste vad han gjorde, vad som krävdes och vad som måste göras.
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Har faktiskt ingen som helst aning hur vittnet KL från FP2 rev upp säckarna på ett mer exakt sätt men att KL vidrört säckarna är ju i princip ställt utom allt rimligt tvivel?
Märk nu också att det är inte bara jag som tror att handskar eventuellt kan ha kommit till användning, borde inte du i sann "FB-anda" ifrågasätta även Eremonas teorier?
Citat:
Om gärningsmannen var normalbegåvad (vilket den totala hanteringen tyder på) så använde han kanske handskar eller vantar, som finns i alla former, överallt, liksom sopsäckar.
Något kriminaltekniskt geni behöver han inte ha varit, men fingeravtryck ville han väl inte lämna, och skyddshandskar (trädgårdshandskar eller dyl) verkar ju vara väldigt lämpliga om man snabbt ska angripa ben, senor och muskler med ett vasst verktyg.
Något kriminaltekniskt geni behöver han inte ha varit, men fingeravtryck ville han väl inte lämna, och skyddshandskar (trädgårdshandskar eller dyl) verkar ju vara väldigt lämpliga om man snabbt ska angripa ben, senor och muskler med ett vasst verktyg.
Säckarna kan dessutom ha kommit i kontakt med andra personer innan GM lade beslag på dessa, det här öppnar upp för en massa möjligheter, inte sant?
Citat:
Säckarna togs ju från en och samma rulle, en rulle som troligen hanterades av flera personer (köpare, säljare, grovarbetare, städare osv) innan den användes brottsligt, och teoretiskt så kunde man väl binda åtminstone en person till rullen, om än inte gärningsmannen.