Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 07:59
  #21745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
da Costas slutliga öde har med stor sannolikhet med hennes gatuprostitution att göra, det är närmast ofrånkomligt att komma till någon annan slutsats och statistiken ger fortfarande ett mkt starkt stöd åt teorin som säger att GM i fallet Catrine da Costa var en sexkund, Sveriges mest kända kriminolog har också sagt (om jag inte missminner mig) att GM med stor sannolikhet är en sexkund men amatörgrävare på FB vet ju självklart bättre som alltid....

Hade offret ifråga bara varit en helt vanlig langare så hade vi nog alla kanske förstått Eremonas ståndpunkt på ett mer lättfattligt och trovärdigt sätt men hen väljer helt medvetet att bortse från de faror som fanns för de gatuprostituerade under tidigt 80-tal, flera av da Costas väninnor från gatan blev mördade och det är väl knappast någon som ifrågasätter att dessa GM var sexkunder, en åkte t.o.m fast (city-mordet -84)

Teorin om att da Costa föll offer för någon knarkuppgörelse/blåsning är som skräddarsydd för att kasta misstankar på folket och missbrukarna runt Eugeniavägen osv och det är minst sagt "stiligt värre" men lätt att genomskåda, vi borde istället fråga oss varför det är så viktigt för Eremona att GM i just detta fall inte kan vara en sista sexkund ?

Förresten, var da Costa dömd för överlåtelse (försäljning) av heroin ?
Tror du att GW har rätt i att Solnamannen är skyldig?
Citera
2015-07-13, 09:43
  #21746
Medlem
stibkloFs avatar
Svaret på min fråga finns säkert i denna tråd - men orkar inte gå igenom alla inlägg. Jag var i Sthlm när kvarlevorna hittades - därav mitt intresse - nä jag var 15 och med mina föräldrar.

Jag tror som gemene man att de är oskyldiga - MEN - det jag inte får ihop är varför Fotohandlar-paret pekade ut läkaren? Varför överhuvudtaget hittar de på en historia om styckbilder för att sen peka ut honom?

This bugs me a lot!
Citera
2015-07-13, 10:06
  #21747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ett till inlägg om ritualmord som uppmärksammades mycket på 80-talet: "Rituell satanism"
https://dacostarkivet.wordpress.com/...uell-satanism/

Vilket mörker det här fallet är, rakt igenom. Bra att påminnas om att vi fortfarande har förmågan att driva häxprocesser. Jag var inte gammal under hela den här cirkusen, men minns ändå känslorna när läkarna friades men att det slogs fast att de hade genomfört styckningen. Jag blev så fruktansvärt upprörd, för jag VISSTE ju att de var skyldiga. Det hade media talat om för mig. Domstolens utslag blev också ett bevis för att de i själva verket var skyldiga, men att bevisen inte räckte hela vägen fram.

Det mest intressanta i allt detta är medias roll, som i klippet ovan. Som vanligt är det väl ingen där som tagit på sig något ansvar för att piska upp hela landet i hat mot två oskyldiga människor. De var verkligen fruktansvärt föraktade av i princip alla människor och jag förstår att de omöjligt kunde gå tillbaka till något som påminner om ett normalt liv.
Citera
2015-07-13, 10:11
  #21748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stibkloF
Svaret på min fråga finns säkert i denna tråd - men orkar inte gå igenom alla inlägg. Jag var i Sthlm när kvarlevorna hittades - därav mitt intresse - nä jag var 15 och med mina föräldrar.

Jag tror som gemene man att de är oskyldiga - MEN - det jag inte får ihop är varför Fotohandlar-paret pekade ut läkaren? Varför överhuvudtaget hittar de på en historia om styckbilder för att sen peka ut honom?

This bugs me a lot!

Ja, det är egentligen det enda som stör mig också. Det var ett tag sedan jag läste Döden är en man, men jag minns att jag reagerade på detta. Inget av bevisningen är ju värt ett jota, förutom detta vittnesmål, som jag ser som lite besvärande för läkarna. Jag tror egentligen inte på det heller, men varför skulle de ljuga om en sådan sak? Eller minnas så gravt fel?
Citera
2015-07-13, 10:17
  #21749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stibkloF
Svaret på min fråga finns säkert i denna tråd - men orkar inte gå igenom alla inlägg. Jag var i Sthlm när kvarlevorna hittades - därav mitt intresse - nä jag var 15 och med mina föräldrar.

Jag tror som gemene man att de är oskyldiga - MEN - det jag inte får ihop är varför Fotohandlar-paret pekade ut läkaren? Varför överhuvudtaget hittar de på en historia om styckbilder för att sen peka ut honom?

This bugs me a lot!

Det finns inget svar.
Fotohandlarparet pekade ut Thomas Allgén med hjälp av utredarna under konfrontationen.
Fotohandlarfrun pekade ut Teet Härm först som kunden i butiken, och förklarade senare detta med att hon kände igen honom från butiken, men från bilderna.

Flera läkarstudenter har senare trätt fram och berättat att de fotograferat under obduktioner, och att Teets ansikte synts på flera bilder. Det är en möjlighet.

En annan är att fotohandlarna faktiskt har fått se styckbilder eller otäcka bilder under den perioden, vilket inte var ovanligt, sedan har de blandat ihop händelser och personer. Säkert ville de hjälpa polisen att gripa gärningsmannen, och inspirerades av vad de läste i tidningen. Det trädde även fram ett annat fotohandlarpar som i sin tur läst i tidningarna om fotohandlarna.
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2015-07-13 kl. 10:29.
Citera
2015-07-13, 10:30
  #21750
Medlem
stibkloFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det finns inget svar.
Fotohandlarparet pekade ut Thomas Allgén med hjälp av utredarna under konfrontationen.
Varför de trädde fram är en annan fråga, fotohandlarfrun pekade ut Teet Härm först som kunden i butiken, och förklarade senare detta med att hon kände igen honom från butiken, men från bilderna.

Flera läkarstudenter har senare trätt fram och berättat att de fotograferat under obduktioner, och att Teets ansikte synts på flera bilder. Det är en möjlighet.

En annan är att fotohandlarna faktiskt har fått se styckbilder eller otäcka bilder under den perioden, vilket inte var ovanligt, sedan har de blandat ihop händelser och personer. Säkert ville de hjälpa polisen att gripa gärningsmannen, och inspirerades av vad de läste i tidningen. Det trädde även fram ett annat fotohandlarpar som i sin tur läst i tidningarna om fotohandlarna.

Väl svarat - dock blir jag inte klok på detta!? Sen blir jag än mindre klok på varför Allgén går och lämnar in en rulle med styckbilder? Och sen varför de Fotohandlarparet kan peka ut honom - allt detta stör mina cirklar
Citera
2015-07-13, 10:40
  #21751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stibkloF
Väl svarat - dock blir jag inte klok på detta!? Sen blir jag än mindre klok på varför Allgén går och lämnar in en rulle med styckbilder? Och sen varför de Fotohandlarparet kan peka ut honom - allt detta stör mina cirklar

Thomas Allgén har inte lämnat in några styckbilder, och de har inte pekat ut honom. Fotohandlarfrun pekade först ut Teet Härm som inte heller har lämnat in några bilder, men när polisen började tro att det var Thomas Allgén som var kunden ändrade fotohandlarfrun sin historia. Det här är två personer som knappt kände varandra och som pekades ut med hjälp av lögnaktiga vittnen som fick hjälp av polisen.
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2015-07-13 kl. 11:00.
Citera
2015-07-13, 10:44
  #21752
Medlem
stibkloFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Thomas Allgén har inte lämnat in några styckbilder, och de har inte pekat ut honom. fotohandlarfrun pekade ut Teet Härm, men när polisen började tro att det var Thomas Allgén som var kunden ändrade fotohandlarfrun sin historia. Det här är två personer som knappt kände varandra och som pekades ut med hjälp av lögnaktiga vittnen som fick hjälp av polisen.

Nu fattar jag ingenting? Har inget med dig att göra. Så - då har vi Teet som skyldig?

De är ju inte speciellt lika till utseendet.
Citera
2015-07-13, 10:50
  #21753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stibkloF
Nu fattar jag ingenting? Har inget med dig att göra. Så - då har vi Teet som skyldig?

De är ju inte speciellt lika till utseendet.

Nej,jag skrev att att hon pekade ut TH, inte att han var skyldig. Allt som kommer från fotohandlarna är lögn, de kan ha velat ha uppmärksamhet eller ville bara hjälpa till, men båda läkarna är oskyldiga.
Citera
2015-07-13, 12:12
  #21754
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det finns inget svar.
Fotohandlarparet pekade ut T****s A****n med hjälp av utredarna under konfrontationen.
Fotohandlarfrun pekade ut T**t H**m först som kunden i butiken, och förklarade senare detta med att hon kände igen honom från butiken, men från bilderna.

Flera läkarstudenter har senare trätt fram och berättat att de fotograferat under obduktioner, och att T**ts ansikte synts på flera bilder. Det är en möjlighet.

En annan är att fotohandlarna faktiskt har fått se styckbilder eller otäcka bilder under den perioden, vilket inte var ovanligt, sedan har de blandat ihop händelser och personer. Säkert ville de hjälpa polisen att gripa gärningsmannen, och inspirerades av vad de läste i tidningen. Det trädde även fram ett annat fotohandlarpar som i sin tur läst i tidningarna om fotohandlarna.

Nu får du ge dig echoes, fotohandlarfrun har inte pekat ut "obducenten" som kunden i fotobutiken, däremot så hade fotohandlarfrun minnesbilder av att hon sett en man på styckbilderna med bara underarmar och sjukhusklädsel och att denne man eventuellt kunde vara obducenten.
För att sammanfatta: fruns minnesbilder av en person på styckbilderna är alltså inte lika med ett utpekande av fotokunden i parets butik den 21/6 -84, nån höll helt uppenbart i kameran och det verkar alltså vara minst två personer inblandade i styckfotograferingen, frågan är således, var fotografen samme man som lämnade in bilderna för framkallning för enligt fotohandlarfrun var mannen som skymtade på bilderna inte samma person som lämnade in bilderna.

När fotohandlarfrun till slut pekar ut allmänläkaren så är hon mycket säker på att det var han som var fotokunden, det går inte att tolka hela händelseförloppet på annat sätt, sorry.
Det är också mycket svårt att se att några utredare "hjälpt" frun ifråga att komma ihåg fotokunden.

Eftersom vi återigen diskuterar fotoinlämningen i juni -84 så borde väl du kunna skaka fram uppgifter om allmänläkaren hade något alibi för den 21/6 ?
Jag, menar det är lite vårt att hinna lämna in bilder för framkallning i Solna centrum en specifik dag om man istället (exempelvis nu) är på kurs någonstans eller har fullt upp på Sabbatsbergs sjukhus, du förstår tankegången här ?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-07-13 kl. 12:48.
Citera
2015-07-13, 12:33
  #21755
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Allt som kommer från fotohandlarna är lögn, de kan ha velat ha uppmärksamhet eller ville bara hjälpa till,

TR-88 fann det styrkt att händelsen i fotohandlarnas butik verkligen inträffat med stöd av av jägmästaren RR:s uppgifter för han besökte butiken samtidigt som fotohandlarparet reagerade över de hemska bilderna och hela händelsen kunde tidsbestämmas till den 21 juni 1984 (sidan 59 i domen från TR)

Med bakgrund av ovanstående så låter det märkligt att du kan hävda att fotohandlarparet ljög om precis allt, här snackar vi om edsvurna vittnen, du menar alltså att paret begick mened ?


Citera
2015-07-13, 12:50
  #21756
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Tror du att GW har rätt i att Solnamannen är skyldig?

Nej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback