2015-12-09, 15:06
Medlem
Återpostar listan:
-----------------------------------------

Avklarade matchreferat:
Sverige - Kamerun, VM 1994, 3 sett - Myt!
(anv: horungarnaanfaller)
England - Kamerun, VM 1990, 2 sett - Myt!
(anv: Careless, Glorkas)
Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: lindemann)

Avklarat övrigt:
SVT Fotbolls-VM 1994, krönika - Myt!
Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!

Ej sett:
Sverige - Nigeria, träningsmatch inför VM94.
Kamerun - Sovjet 0-4, VM 1990
Kamerun - Brasilien 0-3, VM 1994 (gick troligtvis på TV3)
Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kamerun - Rumänien 2-1, VM 1990
Kamerun - Columbia 2-1, VM 1990
Senast redigerad av avec 2015-12-09 kl. 15:15.
Citera
2015-12-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Återpostar listan:

Avklarade matchreferat:

Avklarat övrigt:

Ej sett:

Du kan även lägga till den här, Årskrönika - Världsmästerskapet i fotboll 1990.
https://www.youtube.com/watch?v=-IoOF_VSVeI

Utan framgång.
Citera
2015-12-09, 15:37
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Återpostar listan:

Avklarade matchreferat:

Avklarat övrigt:

Ej sett:

Lägg gärna till att jag inte kollat mellansnacket/studiosnacket, så att näste person som sitter på KB kan göra en snabb genomgång där. Lägg gärna till en länk till mitt inlägg så folk enkelt kan se att jag faktiskt sett matchen.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Alla här, trodde man, VET att det är Bosse Hansson som kommenterar Sverige-Kamerun. Smarting.

Jag tackar för att du kommer till allas undsättning, men snälla mata inte trollet med mer uppmärksamhet. Jag har precis skrivit en sammanfattning av en match som folk väntat på i typ en vecka, nu är sammanfattningen redan knuffad bak en sida p.g.a. den här muppens totala oförmåga till att ta till sig den mest simpla information. Bättre att inte svara honom alls.
Citera
2015-12-09, 15:44
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Nu är jag hemma igen efter ett besök i arkivet.
Fick två timmar morgon-TV med i sändningen som jag tittade på. Såg litegrann av den gamla sommarlovsklassikern Tippen som en cherry on top av det som komma skall – Ryssland - Kamerun.

Matchen kommenteras av Bo Hansson utan bisittare.

Citat, ca min 20: “Nu spelar Ryssland som de borde ha gjort i hela turneringen. De har ju varit så gåtfullt dåliga.. mot Brasilien och Sverige.
Efter att Ryssland fått en hörna vid 1-0.

Bo Hansson är sanslöst tråkig att höra på långa stunder. Han har lyckats klämma in helvetiskt mycket ovidkommande babbel under hela matchen. Eller man skulle nästan kunna säga att han har lyckats klämma in lite fotbollskommentarer i en två timmar lång sändning som handlar om babbel om totalt ovidkommande saker.

Till exempel babblar han under matchen på i nästan en hel minut om domarens erfarenheter och meriter. Mitt i babblandet får Kamerun ett farligt anfall, det generar knappt en kommentar.

Ingen kommentar om mörk bänk efter något av Rysslands tre mål under första halvlek noteras, inte vid någon annan tidpunkt under första halvlek heller för den delen.

Sändningen jag tittade på är en repris från natten/kvällen innan så det kom inte med något mellansnack/studiosnack. Andra halvlek följer alltså direkt på första halvlek i sändningen som jag har tittat igenom. Det innebär att om vi vill kunna avfärda matchen med 100% säkerhet så skulle någon vänlig själ behöva titta igenom fr.o.m. min 45 i 1:a halvlek till och med att andra halvlek sparkar igång i originalsändingen från kvällen innan. Inte för att jag tror att citatet sägs här, eller någon annanstans heller för den delen, men är skönt om vi kan avfärda med 100% säkerhet.

När ”Milla” gör 1-3 för Kamerun i min 47 blir Bosse mycket exalterad, men detta känner alla fans av VM-krönikan redan till.

Det smällde på ganska bra i närkamperna redan under första halvlek. Men andra halvlek är en sann uppvisning av afrikanskt benkrosseri. Kamerun spelar oerhört vårdslöst och frustrerat. Något som knappt kommenteras av Hansson.

Ca min 60. Bo Hansson babblar på om olika statistiska resultatmöjligheter i den här VM-gruppen. Blir nästan sövd av hans entoniga och tråkiga stämma.

Kamerun är nära att göra 2-3 i ca min 63. Bo Hansson missuppfattar situationen fullständigt och tror att det är en ryss som ger upphov till chansen genom ”en vansinnig bakåtspark” - vilket är helt fel. Det är en av Kameruns spelare som nickar bollen in i ryskt straffområde efter ett inkast.

Ca min 65. ”Ryssarna gjorde alltså 3-0 i mål och 9-0 i hörnor i första. Nu har Kamerun gjort 1-0 i mål och 2-0 i hörnor i andra.
Såhär höll Hansson på under typ hela matchen. ZzzZzZZZZzzz.

Ca min 75. Oleg Salenko gör 5-1 och sitt femte mål i matchen. Bo Hansson mycket exalterad, återigen något som VM-krönika-fans redan känner till. Han följer upp med att babbla VM-målskyttsstatistik i ett par minuter.

Ca min 79. ”Det slår inte ens gnistor om Milla längre i Kamerun.
Avd. att Kamerun har gått ner sig fullständigt i matchen.

Ca min 85. Bänken zoomas in under 2-3 sek. Ingen kommentar om färgen på de som sitter där. Istället kommer en kort sammanfattning om Kameruns inre stridigheter där de tre målvakterna och Milla + delar av landets politiska ledning varit involverade.

Matchen slutar och inget citat om en mörk avbytarbänk har noterats. Matchen kan alltså avfärdas från diskussionen, med förbehållet att studiosnacket i halvtid inte kunde tittas igenom.
Stort tack for ditt arbete och for ett kul referat.
Citera
2015-12-09, 15:45
Medlem
Uppdaterar listan:

Avklarade matchreferat:

Avklarat övrigt:
SVT Fotbolls-VM 1990, krönika - Myt!
(anv: JussieL )

Ej sett:
Citera
2015-12-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag har fortfarande inte helt avskrivit england - kamerun. Däremot är min känsla starkare att citatet bara är "det ser mörkt ut på avbytarbänken" och att jag läxat upp någon för att lagt till "Kamerun" antingen för att ordet inte var med, eller för att det inte var Kamerun som spelade. Min gissning är att Italien - Nigeria från VM 1994 bör kollas upp, Arne är kommentator (har jag hört) och utgången av matchen (2-1 till Italien efter straff i förlängning) är väldigt lik förloppet i matchen mellan England - Kamerun från VM 1990. Tyvärr är det svårt för mig själv att kolla upp detta.
Citerar mig själv. Jag vill gärna ha en koll på denna matchen också och att den borde ingå i listan av matcher som betas av.
Citera
2015-12-09, 17:31
Medlem
AnotherStrangers avatar
@lindemann: Stort tack för ditt referat, skrattade högt ett par gånger haha. Men det var då själva fan, nu måste jag säga att jag börjar tvivla på att den där kommentaren har sagts överhuvudtaget, om det nu inte sas i pausen - kollar du det, Careless?

Någon var alltså "100% säker" på att det sas i Sveriges träningsmatch mot Nigeria inför VM 94 (SVT 5 maj, Staffan Lindeborg som kommentator), men hur många har inte varit "100%" säkra på jag vet inte hur många matcher vid det här laget? Dessutom känns det på nåt vis lite väl om det:
1) Inte var Arne Hegerfors
2) Inte sas under VM
3) Inte ens var Kamerun som spelade
Då känns isf Italien-Nigeria från VM 94 mer trolig (åttondelsfinal 5 juli, tycks ha sänts i SVT), särskilt om Arne kommenterade.

Vad gäller Brasilien-Kamerun så får jag ingen träff på SMDB på den - första tv-sändningen från TV3 de har tycks vara från 1997 så vet inte hur man ska få tag på den matchen, men inte fan kan det väl vara Tommy Engstrand eller Lasse Kinch som ligger bakom denna klassiker? Isf kanske personen som sett Sveriges väg till brons! "20 gånger" och var "helt säker" på att citatet fanns med där hade rätt? Den har Engstrand som kommentator. Nån borde väl sitta på antingen VHS-bandet eller Sveriges.Vag.Till.Brons.VM.1994.SWEDiSH.VHSRip.Xvi D-PRiNCE? Tycks även ha funnits på YouTube.
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-09 kl. 17:53.
Citera
2015-12-09, 17:36
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Vid diskussioner om populära sportcitat brukar klassikern "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" nämnas. I denna tråden vill jag ha svar på om Arne Hegerfors, eller någon annan sportkommentator för den delen, faktiskt har fällt denna kommentar. Som bevis för att det faktiskt har hänt så vill jag se ett Youtube-klipp från matchen i fråga.

I det nedanstående klippet berättar Arne om hur citatet kommer från VM 1990
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Flera andra källor nämner dock att citatet kommer från VM 1994.

Flera personer har, liksom jag, ifrågasatt om Arne Hegerfors faktiskt sagt detta:
http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/513099
Fortfarande avvaktar jag KRAFTFULLT.
Citera
2015-12-09, 17:37
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
@lindemann: Stort tack för ditt referat, skrattade högt ett par gånger haha. Men det var då själva fan, nu måste jag säga att jag börjar tvivla på att den där kommentaren har sagts överhuvudtaget, om det nu inte sas i pausen - kollar du det, Careless?

Någon var alltså "100% säker" på att det sas i Sveriges träningsmatch mot Nigeria inför VM 94, men hur många har inte varit "100%" säkra på jag vet inte hur många matcher vid det här laget? Dessutom känns det på nåt vis lite väl om det
1) Inte var Arne Hegerfors
2) Inte sas under VM
3) Inte ens var Kamerun som spelade

Vad gäller Brasilien-Kamerun så får jag ingen träff på http://smdb.kb.se/ - första tv-sändningen från TV3 de har tycks vara från 1997 så vet inte hur man ska få tag på den matchen, men inte fan kan det väl vara Tommy Engstrand eller Lasse Kinch som ligger bakom denna klassiker, eller? Isf kanske personen som sett Sveriges väg till brons! "20 gånger" och var "helt säker" på att citatet fanns med där hade rätt? Den har Engstrand som kommentator. Nån borde väl sitta på antingen VHS-bandet eller Sveriges.Vag.Till.Brons.VM.1994.SWEDiSH.VHSRip.Xvi D-PRiNCE? Tycks även ha funnits på YouTube.

Det är inte rimligt någonstans att ingen skulle ha protesterat under dessa 20 år om det sagts av någon annan? Jag vet, du vet, alla vet hur överjävligt mycket sportmänniskor vill ha rätt. Det skulle aldrig ha låtits passera som en sanning ifall nån satt på annat svar.
Det är en myt.
Citera
2015-12-09, 17:49
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det är en myt.
Det börjar onekligen kännas så, för OM det sas, så borde ju någon enda jävel faktiskt minnas vilken match det var. Nu har förvisso en jävla massa folk påstått sig minnas, men hittills har ju precis alla inklusive Arne själv haft fel.

Dessutom, som redan påpekats - OM det sas, så kan det mycket väl ha sagts bara "det ser mörkt ut på avbytarbänken" eller liknande, landet (som kanske inte ens var Kamerun) behöver ju faktiskt inte ha nämnts eftersom det framgick av sammanhanget/tv-bilderna.
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-09 kl. 17:57.
Citera
2015-12-09, 18:06
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Det börjar onekligen kännas så, för OM det sas, så borde ju någon enda jävel faktiskt minnas vilken match det var. Nu har förvisso en jävla massa folk påstått sig minnas, men hittills har ju precis alla inklusive Arne själv haft fel.

Dessutom, som redan påpekats - OM det sas, så kan det mycket väl ha sagts bara "det ser mörkt ut på avbytarbänken" eller liknande, landet behöver ju faktiskt inte ha nämnts eftersom det framgick av sammanhanget/tv-bilderna.

Grejen är ju den att det var jävligt lätt att plantera en myt innan internet. När Anrells bok kom -95/96 så fick man helt enkelt lita på det, fanns inga som helst möjligheter att kolla upp faktan. Det fanns iaf inga möjligheter att dra ihop 100+ pers att kolla upp det.
Folk fattar inte hur jävligt det var förr, men samtidigt charmigare, att leta i 2-3 år efter en hyfsad VHS av Motorsågsmassakern.
Före -95 skulle den här tråden utspelat sig per korrespondens, dit vi kommit nu skulle ha tagit ca 5 år.
I princip borde alla som inte droppar en länk till citatet from nu få en varning.
Citera
2015-12-09, 18:16
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Grejen är ju den att det var jävligt lätt att plantera en myt innan internet. När Anrells bok kom -95/96 så fick man helt enkelt lita på det, fanns inga som helst möjligheter att kolla upp faktan.
Samtidigt var det bara 1-2 år efter VM (om det nu var i VM 94 det ska ha sagts), folk borde ju haft citatet i hyfsat minne då, och dessutom kanske inte ha hunnit slänga sina VHS-band och därför faktiskt haft möjlighet att kolla upp det. Men av någon anledning tycks ju ingen ha försökt göra det förrän nu, fan SVT:s sportredaktion om några borde ju haft koll, dags att kontakta dom kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in