2015-12-01, 19:41
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Du är inte helt ute och cyklar. Arne säger i VM-krönikan 1982: "Kamerun var en färgklick ur fler än en synpunkt." --> länk (börja kolla 11:00).

Någon påstod tidigare i tråden att det kan vara detta citat som har förvrängts till: "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Jo, det var något som slog även mig när jag såg om krönikan. Det kan vara så som du skriver. Men även jag, liksom många andra i tråden, har ett mycket starkt minne av att kameran fokuserade på Kameruns bänk och att Hegerfors precis då yttrade "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Om det var 1982 eller 1990 blir jag dock mer och mer osäker på.
Citera
2015-12-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Vet inte om det har tagits upp i tråden men kan det vara så att Arne är ute och cyklar när man ser hans intervjuer och han egentligen sa det

28 juni 1994 Ryssland 6 – 1 Kamerun

Ryssland - Kamerun (länk), precis som Sverige-Kamerun (länk), kommenterades av Bosse Hansson och inte av Arne Hegerfors, vilket nästan upprepats på varje sida i den här tråden.

Brasilien - Kamerun visades på TV3. Vem som var kommentator där vet jag ej.
Senast redigerad av ArneHegerfors 2015-12-01 kl. 20:17.
Citera
2015-12-01, 19:54
Medlem
Nivovics avatar
I boken African Footballers in Sweden: Race, Immigration, and Integration in the Age of Globalization (s. 1975) påstår forskaren Carl-Gustaf Scott att Arne Hegerfors citat kommer från VM 1994.
Tvärtemot vad Arne själv påstår.

Inget anmärkningsvärt kanske, men det verkar vara svårt för allmänheten att bestämma sig vilket år och i vilken match citatet yttrades (om det yttrades?).
Citera
2015-12-01, 19:56
Medlem
ojvamysigts avatar
Jag vet säkert att jag har hört honom säga det i realtid. Jag minns inte när, förutom att det var 1990 eller 1994, men däremot att Kamerun ledde matchen ifråga och var ett enda stort kollektivt leende med dans och kramar tills motståndarna vände matchen. Jag minns också att det var en match som skickade ut Kamerun ur turneringen.

Med dessa två fakta kan man konstatera att England ledde över Kamerun med 1-0, som efter två snabba mål i andra halvlek vändes till en sensationell ledning för Kamerun fram till 83:e minuten, då England kvitterade. I 105:e minuten gjorde England 3-2, vilket stod sig tills domaren blåste av. Detta var alltså 1990. https://sv.wikipedia.org/wiki/Världs...0_(utslagsspel)

Det enda andra möjliga alternativet är som sagt 1994, men då åkte Kamerun ut redan i gruppspelet.

Så för egen del är jag helt säker på att det handlar om England-Kamerun den 1:a juli 1990.
Citera
2015-12-01, 20:14
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Detta är faen i mig årets gräv!

Årets gräv? Hur kan det vara det? För att en nerknarkad gubbe på,ett flashbackkonto vägrar acceptera att Arne har sagt att det såg mörkt ut på kameruns avbytarbänk? Det finns länkat där Arne berättar om händelsen och erkänner att det är sant. Men likväl fortsätter dårarna påstå att det är ett inlagt minne. Man har sett filmen Inception nyligen eller läst Illustrerad Vetenskap om minne och tror sig veta exakt hur minne fungerar.

Detta har hänt eftersom Arne själv med flera säger det. Filmen har tagits bort eftersom det räknas som rasistiskt. Eller hade du öven ansett att seriealbumet med Tintin och negrerna på båten inte existerat för att man tog bort den från hyllorna? Har Pippi aldrig haft en en pappa som var negerkung i Söderhavet? För om 25 år så kan det mycket väl vara en gammal myt,
Citera
2015-12-01, 20:14
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hegerfors minne kan också ifrågasättas, om man ska tro uppgiften (från Schulman show) där han svarar på frågan 'vad tänkte du'

"Ingen aning, det kommer långt, långt efteråt så är det någon uppmärksam tittare som har kommit på det"

Precis många missar ju att Arne själv inte verkar ha ett minne av att han har sagt det. Han återberättar det precis som alla vi andra som läst citatet i efterhand. Den här uppmärksamma tittaren har tydligen aldrig behövt bevisa sitt påstående varken för Arne eller någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
svaret kan finnas på denna:

http://www.ganheden.com/collection/6...ns_swe_330.jpg

Alla Sveriges matcher från VM 94 finns redan på youtube.

Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Det enda andra möjliga alternativet är som sagt 1994, men då åkte Kamerun ut redan i gruppspelet.

Så för egen del är jag helt säker på att det handlar om England-Kamerun den 1:a juli 1990.

Hur kan 1994 vara ett möjligt alternativ när du senare skriver att du är säker på att det var 1990?
Senast redigerad av Kafferasten 2015-12-01 kl. 20:16.
Citera
2015-12-01, 20:22
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Hur kan 1994 vara ett möjligt alternativ när du senare skriver att du är säker på att det var 1990?
Om du läser vad jag skrivit så underlättar det möjligen.
Citera
2015-12-01, 20:28
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipissonu
* VM -90, 1/7 kl. 21.00.
* Italien, San Paolo Stadion i Neapel.
* England - Kamerun, kvartsfinal.

Kamerun leder 2-1 med mindre än 10 minuter kvar av matchen när superstjärnan Lineker gör 2-2 på straff och förlängning tar vid...

I den 105.e matchminuten får England åter igen straff tilldömt och Lineker gör 3-2 till England.

Det är frustrerat i Kamerun och den stora profilen Roger "Milla" Miller gnäller uppgivet på domaren under de resternade minuterna vilket mot slutet resulterar i en varning.

Någonstans under den resterande kvarten efter Englands ledningsmål faller kameran på Kameruns bänk där ledare och spelare ser uppgivna och bekymmrade ut varpå Arne Hegerfors yttrar de bevingade orden: ...det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk...

Citat:
Ursprungligen postat av Different
Jag minns vilken arbetsplats jag jobbade på första gången jag fick berättat för mig om den här händelsen och på den arbetsplatsen jobbade jag mellan 1991 och 1992 så OM, det har sagts så var det inte under VM 1994 eftersom skrönan är äldre än så.

Någonstans i Sverige måste det ju ligga ett gammalt VHS-band med en inspelning av England-Kamerun från VM 1990. Kom igen nu!!

Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Det var Kameruns match mot Ryssland som Kamerun förlorade med 6-1 från VM 1994 som Arne sa så. Kamerun var utspelade och Arne hävdade att dom inte hade mkt att slänga in från Kameruns avbytarbänk. därav citatet.

Jag såg själv matchen och vet att det var sant. Ska se om man kan gräva fram den matchen.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är ju minst sagt märkligt att det inte finns..Det håller jag med om. Samtidigt minns i princip alla detta som var med på den tiden detta. Jag tror inte man skämtar och skrattar åt något som aldrig har skett..som man inte upplevt.

Citat:
Ursprungligen postat av Elfving
– Bapelsin då, gubbjävel, ska han ha kläckt ur sig till sist...

Jag mötte historien dagligen i decennier och gör det fortfarande. Kul att ha gått till historien. Men den är ju inte sann! I många år undrade jag var den kom ifrån. En vacker dag fick jag veta att det var en revysketch, från ett lundaspex…

...För några år sen spelade vi nämligen in en skojversion av skrönan, som användes i en reklamfilm för Riksgäldens kampanj för att sälja obligationer. Temat var ”dåliga förlorare”. Nu ligger den här och var på nätet, alla tror att den är på riktigt, och jag har slutat dementera

http://www.news55.se/kronikor/den-sa...sin-gubbjavel/

Angående Riksgäldens fejkade reklamsnuttar:

Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=_Ay9oiWlK00

Regissören Max Vitali (i Youtube-klippet):

Många säger till mig att de kommer ihåg det där… De har haft svårt att acceptera att deras minnen uppenbarligen är en efterkonstruktion

Kan någon vänlig själ "som verkligen hörde citatet live" vara snäll och verifiera citatet?
Senast redigerad av Durcherrs 2015-12-01 kl. 20:39.
Citera
2015-12-01, 20:34
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Om du läser vad jag skrivit så underlättar det möjligen.

Sorry jag läste för fort. Men det är intressant ändå att vissa minns sig ha hört detta men att det inte har visats på tv och det verkar inte ha legat ute på nätet heller. En del påstår i tråden att det funnits på youtube men då hade man ju sett det. Och läser man gamla trådar och inlägg om citatet så finns det aldrig någon gammal länk även i diskussioner där klippet efterfrågas.

Du mindes inte riktigt vilken match det var först men att du hört Arne säga det. Jag minns matchen tydligt men hörde aldrig Arne säga det. Antingen var jag för uppslukad av matchen för att ens förstå det roliga misstaget eller så sa han aldrig så.

Det är ju intressant att många i tråden skriver att dom är helt säkra på att det var..och så nämner dom olika matcher och årtal, vissa där Arne inte ens var kommentator. Så mycket för dessa säkra påståenden.
Senast redigerad av Kafferasten 2015-12-01 kl. 20:38.
Citera
2015-12-01, 20:35
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Årets gräv? Hur kan det vara det? För att en nerknarkad gubbe på,ett flashbackkonto vägrar acceptera att Arne har sagt att det såg mörkt ut på kameruns avbytarbänk? Det finns länkat där Arne berättar om händelsen och erkänner att det är sant. Men likväl fortsätter dårarna påstå att det är ett inlagt minne. Man har sett filmen Inception nyligen eller läst Illustrerad Vetenskap om minne och tror sig veta exakt hur minne fungerar.

Detta har hänt eftersom Arne själv med flera säger det. Filmen har tagits bort eftersom det räknas som rasistiskt. Eller hade du öven ansett att seriealbumet med Tintin och negrerna på båten inte existerat för att man tog bort den från hyllorna? Har Pippi aldrig haft en en pappa som var negerkung i Söderhavet? För om 25 år så kan det mycket väl vara en gammal myt,

Ta fram klippet då? Så länge ingen verkar ha klippet på VHS, DVD, lazerdisc eller hologram så verkar det faktiskt vara en myt. Eller menar du att SVT varit hemma hos folk och raderad hårddiskar och hålkort? Verkar ju inte finnas spår av händelsen. Och tro mig, jag är lika förvånad som du.
Arne kanske bara mer bara har hållit med när Anrell drog upp det här 6-10 år efteråt, tror inte kommentatorer har koll på allt de säger i stundens hetta, vad tror du?

Så, presentera dina bevis.
Citera
2015-12-01, 20:36
Medlem
Citat:

Arne erkänner inte att det är sant, han ger en rimlig förklaring till citatet, till skillnad från exempelvis Lasse Anrell ständigt hävdat att det var 94, vilket bevisligen är fel, såvida det inte vad Bosse Hansson som sa det.

Jag och flera med mig har aldrig sett något filmklipp med det nämnda citatet. Ifall det har tagits bort, vem har i så fall tagit bort det? Youtube låter både klippet med Bosse Hansson ("Ånej inte en svarting till") och Ulf Elfving ("Kan det va en neger?") ligga kvar och dessa är enligt min mening betydligt grövre. Public service, i form av SVT och SR har nämnt citatet vid senare tillfällen, så det verkar inte vara något som man vill tysta ned.
Senast redigerad av ArneHegerfors 2015-12-01 kl. 20:44.
Citera
2015-12-01, 20:40
Medlem
Nivovics avatar
Citat:

Varför finns det så många andra klipp med "rasistiska" citat då?
Japaner, japaner finns --> länk1
Arne Hegerfors säger ordet "neger" --> länk2
Hegerfors säger att kamerunarna är en färgklick ur fler än en synpunkt --> länk3 (börja kolla 11:00).
Pippi säger ordet "negerkung" --> länk4

Varför skulle man ta bort "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" av alla filmer på nätet?
Det är fan det minst rasistiska utav alla länkarna ovan.
Om klippet är borttaget beror det antagligen på någonting annat än rasism (kanske har det aldrig existerat till att börja med?)

Att Arne själv pratar om det bevisar som sagt ingenting, det var till och med inte han som lade märke till grodan utan en TV-tittare.
Det säger ganska mycket, Arne själv visste inte att han hade sagt det förrän någon annan påpekade det.
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-01 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in