2015-12-02, 21:45
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Om jag förstod Glorkas rätt så har han inte sett ca 15 min av förlängingen. Efter slutsignalen där det stod 2-2 hoppade han fram till staffen som gav England en 3-2 ledning. Därefter såg han klar hela förlängningen.

Kamerun ledde matchen med 2-1 och var bara 7 minuter ifrån att slå England och gå vidare till semifinal i VM. Klart de var deppiga och nervösa över att behöva spela en oviss förlängning när de var så nära en vinst. Citatet kan mycket väl förkomma under den första kvarten av förlängningen, som han alltså inte såg.
Det kan fortfarande ha hänt, det stämmer.
Men vi måste i alla fall vara rätt så överens om att Arnes trovärdighet har minskat rejält, detta gäller också citatets trovärdighet.
Alla, inklusive Arne, har påstått att citatet yttrades efter 3-2 målet. Men nu vet vi att det inte stämmer, därför är det svårt att i nuläget tro att han sade det under någon annan del av matchen.

Men vi får se vad Glorkas kommer fram till när han har sett hela matchen, eller om någon annan i tråden bestämmer sig för att undersöka saken.
Som det ser ut nu verkar det bara vara en myt, tragiskt nog.
Citat:
Sen går det också att läsa mikrofilmade dagstidningar från dagen efter matchen. 1990-07-02. Det är möjligt att citatet nämns i någon sportkolumn där.
Kan du länka?
Citera
2015-12-02, 21:47
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Om jag förstod Glorkas rätt så har han inte sett ca 15 min av förlängingen. Efter slutsignalen där det stod 2-2 hoppade han fram till staffen som gav England en 3-2 ledning. Därefter såg han klar hela förlängningen.

Kamerun ledde matchen med 2-1 och var bara 7 minuter ifrån att slå England och gå vidare till semifinal i VM. Klart de var deppiga och nervösa över att behöva spela en oviss förlängning när de var så nära en vinst. Citatet kan mycket väl förkomma under den första kvarten av förlängningen, som han alltså inte såg.

Sen går det också att läsa mikrofilmade dagstidningar från dagen efter matchen. 1990-07-02. Det är möjligt att citatet nämns i någon sportkolumn där.

Det kan förekomma där. Men helt klart har Glorkas kollat på den mest troliga delen. För ser det verkligen så mörkt ut när man har pressat England till förlängning & har häng på semifinal? Kvitteringen kom faktiskt redan i 83e minuten så det är också lite av en myt att de tappade det precis på slutet. Vid 83 spelade så finns ju fortfarande en del kvar när vi snackar uddamålsledning. Även efter David Platts ledningsmål så är ju frågan om man redan där kan tala om "mörkt läge".
Citera
Medlem
Vilken spännande tråd! Stort tack till framför allt Glorkas!

På temat konstruerade minnen tycker jag kommentaren av Askungen på julafton är intressant. Den har man ju hört citeras både i tal och skrift hur många gånger som helst, och då alltid som "Vad är väl en bal på slottet?" Notera ordet "väl". Jag kan verkligen höra Askungen säga precis detta.

Saken är dock att hon inte säger så. Ordet "väl" existerar inte i meningen. Hon säger bara "va e en bal på slottet?".

Inte lika spännande som trådens ämne kanske, men ett exempel på att hjärnan kan förvanska minnen åt en. Trots att jag hört den korrekta kommentaren varje julafton i över 30 år så är det det felaktiga citatet som fastnat.
Citera
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Själv är jag rätt besviken, jag var rätt säker på att hitta citatet.
Men det är ju faktiskt inte helt kört än!

- Det kan ju sägas i minut 1-83 eller minut 91-105.
- Jag kan ju ha missat det, gjorde ju bara en genomtittning och under pressade former.
- Det kanske sas i pausen? (man brukar ju inte låta kommentatorn snacka i paus, men vem vet)
- Det kan ju vara i en annan match? Kameruns gruppspelsmatcher? Swe-Nig? (sverige-kamerun kan vi glömma!)

Ja, det är i Sverige-Nigeria, träningsmatch inför VM 94. Är jag verkligen den enda som kommer ihåg att det sas i den matchen? Men jag har ingen aning om när i matchen det sas.
Citera
2015-12-02, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NewYorkCity

På temat konstruerade minnen tycker jag kommentaren av Askungen på julafton är intressant. Den har man ju hört citeras både i tal och skrift hur många gånger som helst, och då alltid som "Vad är väl en bal på slottet?" Notera ordet "väl". Jag kan verkligen höra Askungen säga precis detta.

Saken är dock att hon inte säger så. Ordet "väl" existerar inte i meningen. Hon säger bara "va e en bal på slottet?".

Inte lika spännande som trådens ämne kanske, men ett exempel på att hjärnan kan förvanska minnen åt en. Trots att jag hört den korrekta kommentaren varje julafton i över 30 år så är det det felaktiga citatet som fastnat.
Även Luke, I am your father när det ska vara No, I am your father
Citera
2015-12-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewYorkCity

Film producerar ganska ofta förvrängda citat. Casablanca har diskuterats tidigare i tråden. En annan klassiker är ju "Luke, I am your father" från Star Wars, när det som faktiskt sägs av Darth Vader är "No, I am your father".

edit: sjukt att bli bolltvåa på den. Random.
Citera
2015-12-02, 21:53
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickestbeats
Detta är en av de bästa trådarna jag läst här. Det måste finnas namn på ett fenomen som detta, vet någon?

där ett stort antal människor vet med sig att de bevittnat något till 100%, men i verkligheten stämmer det inte och folk har bara matat varandra med en minnesbild i evighet som blir till "sanning" till slut. Men det här är extraordinärt för så många i landet tror sig VETA, i och med att media också kört på som om det vore sant, men har nu kanske motbevisats....?! Fascinerande.
Håller med, nästan så att man är lite chockad.
Det finns liknande fenomen som Mass hysteria.
Men är inte tillräckligt insatt för att säga om detta är ett exempel på det.

Alla har nog hört talas om placeboeffekten, som visserligen inte har något med denna myt att göra, men principen är den densamma.
Tror man tillräckligt på någonting så blir det en "sanning", både fysiskt eller psykiskt, vilket verkar vara det som har hänt svenska folket samt Arne Hegerfors.
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-02 kl. 22:07.
Citera
2015-12-02, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Själv är jag rätt besviken, jag var rätt säker på att hitta citatet.
Men det är ju faktiskt inte helt kört än!

- Det kan ju sägas i minut 1-83 eller minut 91-105.
- Jag kan ju ha missat det, gjorde ju bara en genomtittning och under pressade former.
- Det kanske sas i pausen? (man brukar ju inte låta kommentatorn snacka i paus, men vem vet)
- Det kan ju vara i en annan match? Kameruns gruppspelsmatcher? Swe-Nig? (sverige-kamerun kan vi glömma!)
Här är två tillfällen du nog ska titta närmare på.
Det är innan Englands 2-2-mål.

ca 3 minuter innan 2-2-straffen:
https://www.youtube.com/watch?v=hq1y4wu8G9A&t=1h24m2s

ca 1 minut innan 2-2-straffen:
https://www.youtube.com/watch?v=hq1y4wu8G9A&t=1h27m14s

Kamerun leder matchen i detta läge men är tillbakapressade och det är kanske i den kontexten Arne skulle säga så vid någon av dessa sekvenser.

Man kanske ska tvivla lite på Arnes version om att det var EFTER Englands mål som kommentaren sades. Han kanske ger den versionen för att verkligen understryka hur deppiga Kamerunbänken var och ge mer legitimitet till citatet.
Citera
2015-12-02, 21:58
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Ja, det är i Sverige-Nigeria, träningsmatch inför VM 94. Är jag verkligen den enda som kommer ihåg att det sas i den matchen? Men jag har ingen aning om när i matchen det sas.

Plocka fram det då. Satans, folk har nämnt 90 och 94, sverigematch, englandsmatch och gud och hans moder.
From nu så hävdar jag att det är en myt tills motsatsen bevisats genom ljud och bild. Jeez, för en vecka sedan hade jag själv dragit upp det här citatet och hävdat att jag mindes det, just nu är jag dock överbevisad att jag förmodligen aldrig hört det.
Kul för mig! Älskar att ändra mig.
Citera
2015-12-02, 22:01
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Även Luke, I am your father när det ska vara No, I am your father
Ett annat exempel är Apollo 13 och det världsberömda "Houston, we've had a problem" som är mer känt som "Houston, we have a problem"..
EDIT: Inget filmexempel direkt men samma fenomen!
Citera
2015-12-02, 22:09
Medlem
Glorkass avatar
Citat:

Stämmer! Det kan mycket väl finnas från minut 90 till 105 alltså första förlängningskvarten. Där såg jag endast bitar här och var i jakt på straffen. Det skulle också kunna vara vid Englands första mål, det såg jag inte alls!
Citera
2015-12-02, 22:10
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaSparetklenod
Här är två tillfällen du nog ska titta närmare på.
Det är innan Englands 2-2-mål.

ca 3 minuter innan 2-2-straffen:
https://www.youtube.com/watch?v=hq1y4wu8G9A&t=1h24m2s

ca 1 minut innan 2-2-straffen:
https://www.youtube.com/watch?v=hq1y4wu8G9A&t=1h27m14s

Kamerun leder matchen i detta läge men är tillbakapressade och det är kanske i den kontexten Arne skulle säga så vid någon av dessa sekvenser.

Man kanske ska tvivla lite på Arnes version om att det var EFTER Englands mål som kommentaren sades. Han kanske ger den versionen för att verkligen understryka hur deppiga Kamerunbänken var och ge mer legitimitet till citatet.

Fast dom ser ju inte molokna ut på de bilderna. Tror heller inte att en kommentator använder uttrycket "det ser mörkt ut" om laget leder i en kvartsfinal som underdog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in