2015-12-02, 21:13
Bannlyst
Vill se hur svenskt dubbad simpsons såg ut på tv3. Någon som kan dra någon datum där TV3 visade simpsons dubbat till svenska? Vill söka i mediadatabasen och sticka dit.
Citera
2015-12-02, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Själv är jag rätt besviken, jag var rätt säker på att hitta citatet.
Men det är ju faktiskt inte helt kört än!

- Det kan ju sägas i minut 1-83 eller minut 91-105.
- Jag kan ju ha missat det, gjorde ju bara en genomtittning och under pressade former.
- Det kanske sas i pausen? (man brukar ju inte låta kommentatorn snacka i paus, men vem vet)
- Det kan ju vara i en annan match? Kameruns gruppspelsmatcher? Swe-Nig? (sverige-kamerun kan vi glömma!)

det var inte nigera och inte staffan lindeborg. Men kanske en annan match kamerun spelade 1990?
Citera
2015-12-02, 21:15
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Fascinerande och märkligt.. Har hört min farsa prata om det så många gånger, han säger sig också minnas händelsen. Och så visar det sig att detta till stor sannolikhet aldrig sagts.

Som tidigare sagts i tråden, våra minnen kan vara otroligt diffusa och är aldrig ett bevis på någonting. Arne verkar ha gått på detta själv. Skulle tusentals personer påstå att du sa en viss sak för 20 år sedan så skulle man till slut börja tro på det, för så många personer kan ju inte ha fel eller hur?

Vem lyssnar intensivt på en kommentator och memorerar alla meningar som denne säger? "Det ser mörkt ut på X lags avbytarbänk" är en tämligen vanlig kommentar som kommentatorer kläcker ur sig.

Men vem vet, han kan ju faktiskt ha sagt det...
Citera
2015-12-02, 21:17
Medlem
Dareioss avatar
Citat:

- Jag kan ju ha missat det, gjorde ju bara en genomtittning och under pressade former.
- Det kanske sas i pausen? (man brukar ju inte låta kommentatorn snacka i paus, men vem vet)
- Det kan ju vara i en annan match? Kameruns gruppspelsmatcher? Swe-Nig? (sverige-kamerun kan vi glömma!)

Det var England - Kamerun under fotbolls-VM 1990. https://sv.wikiquote.org/wiki/Arne_Hegerfors

Citat:
"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."
Under fotbolls-VM 1990. England hade fått två straffsparkar mot Kamerun, och spelarna på bänken såg deprimerade ut.
Citera
2015-12-02, 21:17
Medlem
Vart finns landets alla grävande journalister när dom på riktigt behövs?
Citera
2015-12-02, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Det var England - Kamerun under fotbolls-VM 1990. https://sv.wikiquote.org/wiki/Arne_Hegerfors

han tittade just på den och hörde ej citatet.
Citera
2015-12-02, 21:18
Bannlyst
Citat:

Vill inte låta dryg men tittade du inte när Kamerun slog sin straff 105 minuten? Det är ju då Arne sägs ha sagt det.
Citera
2015-12-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Om det var tränaren, ryssen, så var det kanske lika bra att bara skriva "vit kille" & inte ge sig i kast med att stava till namnet. För det kan ju faktiskt vara bland de krångligaste efternamn som någonsin förekommit i ett fotbolls-VM.

Frågan är när citatet kan ha droppats. Ofta låter man ju kameran rulla ett bra tag efter slutsignal. Kanske särskilt vid viktiga matcher för att fånga upp känsloyttringar. Kan det varit några minuter efter slutsignal?

För om storyn verkligen ska stämma så vill det ju till att det är just Kameruns avbytarbänk & inget annat. Ser det mörkt ut på någon annan bänk så blir det ju ett helt annat citat. För det finns ju faktiskt en liten möjlighet att det i själva verket rörde sig om Colombias avbytarbänk. Kanske, kanske...? De förlorade ju mot Kamerun. De är mörka. Avbytarbänk+Mörkt+Kamerun. Någon har roligt åt Colombias mörka bänk & berättar det...det hela rullar på...?

Men just eftersom många påstår sig minnas just Kamerun-England & Hegerfors själv hänvisar till den matchen, så tror jag fortfarande att citatet droppas i just den matchen, fast någon minut efter slutsignalen.

Kamerun firar efter slutsignalen. De kramar om engelsmännen och springer ett ärevarv runt planen. Kort sagt - det sitter inte på bänken och deppar!
https://youtu.be/hq1y4wu8G9A?t=7971
Citera
2015-12-02, 21:27
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Vill inte låta dryg men tittade du inte när Kamerun slog sin straff 105 minuten? Det är ju då Arne sägs ha sagt det.
Jo, han såg straffen. I alla fall vad jag förstod ur Glorkas inlägg del 2.
Citera
2015-12-02, 21:31
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Vart finns landets alla grävande journalister när dom på riktigt behövs?
Precis, våra journalister är upptagna med propaganda och agendor, så de har ju inte tid med att faktiskt göra sitt jobb.

Tänk er, en Flashbacktråd avslöjade myten. Inte SVT, Expressen eller Aftonbladet - det var Flashback. Säger ganska mycket om vår inkompetenta massmedia.
Citera
2015-12-02, 21:38
Medlem
Om jag förstod Glorkas rätt så har han inte sett ca 15 min av förlängingen. Efter slutsignalen där det stod 2-2 hoppade han fram till staffen som gav England en 3-2 ledning. Därefter såg han klar hela förlängningen.

Kamerun ledde matchen med 2-1 och var bara 7 minuter ifrån att slå England och gå vidare till semifinal i VM. Klart de var deppiga och nervösa över att behöva spela en oviss förlängning när de var så nära en vinst. Citatet kan mycket väl förkomma under den första kvarten av förlängningen, som han alltså inte såg.

Sen går det också att läsa mikrofilmade dagstidningar från dagen efter matchen. 1990-07-02. Det är möjligt att citatet nämns i någon sportkolumn där.
Citera
2015-12-02, 21:43
Medlem
sickestbeatss avatar
Detta är en av de bästa trådarna jag läst här. Det måste finnas namn på ett fenomen som detta, vet någon?

där ett stort antal människor vet med sig att de bevittnat något till 100%, men i verkligheten stämmer det inte och folk har bara matat varandra med en minnesbild i evighet som blir till "sanning" till slut. Men det här är extraordinärt för så många i landet tror sig VETA, i och med att media också kört på som om det vore sant, men har nu kanske motbevisats....?! Fascinerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in