2015-12-01, 17:06
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
SVT vill inte ens svara på frågan.

http://www.svt.se/tittarservice/frag...09&tag=program

Hehe, såg det också när jag googlade. Tror svt gör nåt slags experiment med detta. Testar hur benägna folk är att ifrågasätta sitt egna minne och ev stöta bort ett minne som faktiskt är äkta. Funkar inte på mig iallafall då jag vet till 100% att det har sagts. Finns inte ett uns av tvivel inom mig.
Citera
2015-12-01, 17:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8

Här ser ni Arne Hegerfors själv prata om det i något TV-program.

Myt sa ni? Skulle inte tro det.

Läs tråden ffs
Citera
2015-12-01, 17:07
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
edit: expressen hävdar att det är från 1994

http://www.expressen.se/noje/arne-he...ev-for-mycket/

edit2: däremot om bosse hansson kommenterade alla 3 kamerun matcher så vette fan hur det gick till
Även Nyheter24 --> länk1
Medan Arne himself påstår att det är 1990 (16:32 in i klippet) --> länk2

Alla säger olika saker, vilket tyder på att ingen riktigt vet svaret och har inte minnesförmågan att vara objektiv i denna fråga.
Det behövs konkreta bevis i form film eller ljudfil tyvärr.
Citera
2015-12-01, 17:09
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Även Nyheter24 --> länk1
Medan Arne himself påstår att det är 1990 (16:32 in i klippet) --> länk2

Alla säger olika saker, vilket tyder på att ingen riktigt vet svaret och har inte minnesförmågan att vara objektiv i denna fråga.
Det behövs konkreta bevis i form film eller ljudfil tyvärr.

Konkreta bevis att det inte var 1994 finns iallafall och är enkelt att ta reda på. Titta på krönikan från 94 så vet du att arne inte kommenterade nån av kameruns matcher. Man ser visserligen inget från brasilien kamerun, men arne kommenterade sverige ryssland samma dag så då kommenterade han inte brasilien kamerun också. Enkelt bevisat.
Citera
2015-12-01, 17:10
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Läs tråden ffs
Ja..Men vadå? Varför räcker inte det?

Kan ju inte varit något annat heller, då han inte kommenterade Kamerun under VM 1994.
Citera
2015-12-01, 17:10
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Mitt minne av citatet är dock inte mer än 7-8 år gammalt och jag är 100% säker. Klippet fanns på youtube en kort period. Kommer ihåg det särskilt pga att jag sökte "det ser mörkt ut på colombias avbytarbänk" varpå ett resultat med "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" dyker upp istället. Sökte på colombia då en klasskamrat en gång hade återgett citatet men då sagt colombia istället. Det carl serung sa "inga glada miner här direkt" fanns också med och sades precis innan.
Jo, det gör det i alla fall lite mer trovärdigt. Men fortfarande är det bara ditt minne, inga bevis.
Jag säger inte att du ljuger, det tror jag inte. Du kan mycket väl ha rätt.
Men jag blir knappast mer övertygad bara för du säger att det är sant.

Hoppas innerligt att någon finner ett klipp på denna händelse så vi kan lägga detta bakom oss en gång för alla.
Citera
2015-12-01, 17:13
Medlem
Citat:

Kan ju inte varit något annat heller, då han inte kommenterade Kamerun under VM 1994.

Att han själv pratar om det betyder inte att det hände. Människans hjärna fungerar på ibland udda och inte helt intuitiva sätt, särskilt minnet. Man kan ge sig fan på att man sett/hört/gjort saker som faktiskt aldrig skett. En debatt om detta skulle riskera att gå off topic, men faktum kvarstår:

Halva Sverige är dödssäkra på att dom personligen sett och hört detta på TV, men
Absolut ingen kan ens frambringa ett klipp på det eller ens påpeka just när det skulle sagts

Ifall det här faktiskt visar sig vara en framvuxen myt så måste det ju vara av stort intresse för diverse forskare i framtiden. Kollektivt (sverige) och individuellt (Arne) hjärnsläpp på hög nivå.
Citera
2015-12-01, 17:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Hegerfors minne kan också ifrågasättas, om man ska tro uppgiften (från Schulman show) där han svarar på frågan 'vad tänkte du'

"Ingen aning, det kommer långt, långt efteråt så är det någon uppmärksam tittare som har kommit på det"
Citera
2015-12-01, 17:15
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8

Här ser ni Arne Hegerfors själv prata om det i något TV-program.

Myt sa ni? Skulle inte tro det.
Har redan tagits upp i tråden, det säger ingenting.
Det är ett klipp på självaste händelsen vi söker, vi vet redan att minnen inte är den mest pålitliga källan.
Det är bara att läsa om alla tvärsäkra flashbackare i tråden, som vet att de hörde det 1990, eller 1994, eller var det 1989?
Du förstår vad jag menar.
Citera
2015-12-01, 17:16
Medlem
korsvens avatar
hur som är det ju rätt för det var mörkt på avbytarbänken, ingen kvoterad vit
Citera
2015-12-01, 17:21
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Att han själv pratar om det betyder inte att det hände. Människans hjärna fungerar på ibland udda och inte helt intuitiva sätt, särskilt minnet. Man kan ge sig fan på att man sett/hört/gjort saker som faktiskt aldrig skett. En debatt om detta skulle riskera att gå off topic, men faktum kvarstår:

Halva Sverige är dödssäkra på att dom personligen sett och hört detta på TV, men
Absolut ingen kan ens frambringa ett klipp på det eller ens påpeka just när det skulle sagts
Nej nej nej..Varför skulle han hitta på det? Isåfall kan vi inte lita på vad någon säger...någonsin, utan bild eller ljudbevis..med det resonemanget.

Sen..Många, framför allt yngre måste förstå att exakt allt sånt faktiskt inte finns på youtube eller annat.

Verkar som att vi måste tag på en gammal instpelning av den matchen.

Men jag kan absolut hålla med om att det är konstigt att detta inte lagts ut, då det är så pass omtalat.

Om det är så att dom klippt bort detta i tex VM-krönikan är det ju skandalöst.
Citera
2015-12-01, 17:23
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Konkreta bevis att det inte var 1994 finns iallafall och är enkelt att ta reda på. Titta på krönikan från 94 så vet du att arne inte kommenterade nån av kameruns matcher. Man ser visserligen inget från brasilien kamerun, men arne kommenterade sverige ryssland samma dag så då kommenterade han inte brasilien kamerun också. Enkelt bevisat.
Jo, om Arne har sagt det så skedde det med all sannolikhet mellan England och Kamerun i VM 1990.
Men fortfarande vet vi inte om han faktiskt har sagt det. Som sagt är minnet inte den mest pålitliga källan och det kan CentroX inlägg intyga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in