2015-12-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det var VM 1990 och jag är åtminstone 90% säker på att var England mot Kamerun. (inte 1994 eller mot Ryssland som många skriver och som också många sidor på nätet hävdar).
Är dock 100% säker på att det var just 1990 eftersom en polare fick sin sprillans nya Yamaha Fs-1 denna sommar och han är född 1975.

Kan ju ha vart Kamerun-Brasilien också. Jag är däremot säker det var VM 1994. Nån jävel lär väl ha en VHS kollektion liggande.

Citat:
6-1,men påstås att Bosse, åh nej, Hansson refererade.

Kommenterade Arne Kamerun-Brasilien?
Citera
2015-12-01, 16:34
Medlem
Ngts avatar
Själv är jag 74% säker på att det är påhitt!

Såg alla matcher sen vm86 och har inget minne alls av citatet förräna ja hörde de tidigt 00-tal.
Citera
2015-12-01, 16:35
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Kan ju ha vart Kamerun-Brasilien också. Jag är däremot säker det var VM 1994. Nån jävel lär väl ha en VHS kollektion liggande.
Ja, jag börjar som sagt bli snurrig nu. Polaren fick sin moppe under ett VM och han var 15 år 1990.
Kanske det var 1994 ändå och jag blandar ihop det? Hursomhelst, jag har hört denna groda, precis som resten av familjen. Så där är vi eniga i alla fall.
Edit igen: Fast sommaren 1994 var ju jag i USA...Och familjen var hemma i Sverige.
Nu skiter jag i det här, lackar ur och blir helt yr i mössan av detta.

Senast redigerad av Carl Serung 2015-12-01 kl. 16:38.
Citera
2015-12-01, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja, jag börjar som sagt bli snurrig nu. Polaren fick sin moppe under ett VM och han var 15 år 1990.
Kanske det var 1994 ändå och jag blandar ihop det? Hursomhelst, jag har hört denna groda, precis som resten av familjen. Så där är vi eniga i alla fall.

precis, med tanke hur många som hört det så är det ej en myt.

Arnes citat finns kvar på denna sida som ser ut att vara från mitten till sent 90 tal.

http://home.swipnet.se/~w-45292/sprtgrda.htm
Senast redigerad av CentroX 2015-12-01 kl. 16:42.
Citera
2015-12-01, 16:43
Medlem
2mass avatar
Citat:
Det var Kameruns match mot Ryssland som Kamerun förlorade med 6-1 från VM 1994 som Arne sa så. Kamerun var utspelade och Arne hävdade att dom inte hade mkt att slänga in från Kameruns avbytarbänk. därav citatet.

Jag såg själv matchen och vet att det var sant. Ska se om man kan gräva fram den matchen.

Bo hansson kommenterade ryssland-kamerun 1994 och även sverige-kamerun. Kolla vm krönikan får du se. Vem som kommenterade brasilien kamerun vet jag inte men hegerfors kommenterade sverige-ryssland samma dag så han kan inte ha kommenterat brasilien-kamerun. Kamerun åkte ut i gruppspelet så 1994 var det inte, släpp det nu alla!

Carl Serung har helt rätt, han sa exakt "inga glada miner här direkt" precis innan. Ingen myt! Vill någon slå vad så sätter jag vad ni har råd att förlora.
Citera
2015-12-01, 16:51
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
precis, med tanke hur många som hört det så är det ej en myt.
Nej, det betyder inte att citatet är äkta.
Folk var säkra på att de hade hört ett telefonsamtal om bappelsinen på radion, men det var en myt. Det intressanta är att folk kan vara tvärsäkra på att man har sett eller hört någonting, men egentligen är det bara fabricerade minnen som uppstår tillsammans med myten

Arnes citat kan såklart vara sant. Men bara faktumet att du och Serung har helt olika uppfattningar om när citatet ägde rum bevisar bara hur opålitligt ett 25 årigt gammalt minne egentligen är.
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-01 kl. 16:54.
Citera
2015-12-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Folk var säkra på att de hade hört ett telefonsamtal om bappelsinen på radion, men det var en myt. Det intressanta är att folk kan vara tvärsäkra på att man har sett eller hört någonting, men egentligen är det bara fabricerade minnen som uppstår tillsammans med myten

Arnes citat kan såklart vara sant. Men bara faktumet att du och Serung har helt olika uppfattningar om när citatet ägde rum bevisar bara hur opålitligt ett 25 års gammalt minne egentligen är.

Jag minns själv hur kameran zoomade in bänken och arne sa dom berömda orden.

edit: expressen hävdar att det är från 1994

http://www.expressen.se/noje/arne-he...ev-for-mycket/

edit2: däremot om bosse hansson kommenterade alla 3 kamerun matcher så vette fan hur det gick till
Senast redigerad av CentroX 2015-12-01 kl. 16:58.
Citera
2015-12-01, 16:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Fast poängen är att du kan inte lita på ditt minne. Alla människor bär på konstruerade minnen.

Jag var innan jag läste tråden övertygad om att det var sant, att jag också såg sändningen, inklusive panorering över avbytarbänken. Nu är jag inte så trosviss längre. Det faktum att det inte finns ett enda klipp på YT är ju graverande. Att olika användare är helt övertygade att de sett och hört det i olika mästerskap gör det inte bättre.
Citera
2015-12-01, 17:00
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic

Arnes citat kan såklart vara sant. Men bara faktumet att du och Serung har helt olika uppfattningar om när citatet ägde rum bevisar bara hur opålitligt ett 25 årigt gammalt minne egentligen är.

Mitt minne av citatet är dock inte mer än 7-8 år gammalt och jag är 100% säker. Klippet fanns på youtube en kort period. Kommer ihåg det särskilt pga att jag sökte "det ser mörkt ut på colombias avbytarbänk" varpå ett resultat med "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" dyker upp istället. Sökte på colombia då en klasskamrat en gång hade återgett citatet men då sagt colombia istället. Det carl serung sa "inga glada miner här direkt" fanns också med och sades precis innan.
Citera
2015-12-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast poängen är att du kan inte lita på ditt minne. Alla människor bär på konstruerade minnen.

Jag var innan jag läste tråden övertygad om att det var sant, att jag också såg sändningen, inklusive panorering över avbytarbänken. Nu är jag inte så trosviss längre. Det faktum att det inte finns ett enda klipp på YT är ju graverande. Att olika användare är helt övertygade att de sett och hört det i olika mästerskap gör det inte bättre.

SVT vill inte ens svara på frågan.

http://www.svt.se/tittarservice/frag...09&tag=program
Citera
2015-12-01, 17:01
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Och du var lika säker på att det var 1994 i en match mot Ryssland. Men du hade fel, du missminde dig.
Citat:
Det var Kameruns match mot Ryssland som Kamerun förlorade med 6-1 från VM 1994 som Arne sa så. Kamerun var utspelade och Arne hävdade att dom inte hade mkt att slänga in från Kameruns avbytarbänk. därav citatet.

Jag såg själv matchen och vet att det var sant. Ska se om man kan gräva fram den matchen.
Att du "minns" någonting bevisar ingenting, du har redan fått ditt minne motbevisat, så du kan knappast påstå att du eller någon annan är en pålitlig källa.

Fram med med bild- och/eller ljudfiler så att vi får svart på vitt om detta är en myt eller ej.
Citera
2015-12-01, 17:04
Medlem
Steff83s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8

Här ser ni Arne Hegerfors själv prata om det i något TV-program.

Myt sa ni? Skulle inte tro det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in