2015-11-28, 17:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Om vi släpper all amerikansk off-topic ett tag så undrar jag varför A26 inte byggs helt utan traditionella dieselmotorer och i stället har fler/större stirlingmotorer?

Man byter högre topphastighet, som bara kan användas vid fredsliknande förhållanden på/nära ytan, mot högre medelhastighet som alltid är tillgänglig.
Den frågan ställde jag igår och lämnade ett par idéer om möjlig förklaring till dagens relativt effektsvaga stirlingmotorer.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Du kan ju fundera på varför Japan väljer bort Stirlingmotorerna ( 4 st istället för 2 st på Svenska ubåtar) på sina senaste ubåtar. Man har kvar Dieselmotorerna och inför nya batterier med mycket större kapacitet.
Hur påverkas räckvidden i u-läge vid denna övergång? Räckvidden beror på hastighet också så jag kanske skulle fråga om energimängderna för de respektive systemen, stirling med sitt bränsle och syre kontra litium-jonbatterier.
Citera
2015-11-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför är toppfarten 55 knop när tillverkaren anger 28 knop +.
Man anger över 28 knop, men man anger inte toppfarten.
Tveksamt att Tp 62 har högre toppfart ( som anges till över 40 knop), då Tp 62 inte är framtagen för att sättas in mot Sovjetiska/Ryska atomdrivna ubåtar.
Tp 62 ska även främst sättas in mot ytfartyg, då man i Svenska flottan använder 40 cm ubåtsjakttorpeder.

Så hur var det med trådstyrningen på Tp 62. Du Påstod att Mk 48 och Tp 613 var av samma generation då de var trådstyrda.
Citera
2015-11-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Källa på det?
Inga öppna källor som vi kan ta på Internet.

Citat:
Japans BNP är högre än både Storbritannien och Frankrike.
Däremot så har Japan inga globala militära ambitioner
och man har inga hangarfartyg att eskortera.
Då vet du säkert även Japans inställning till atomdrivna fartyg. Tog många år innan USN fick stationera atomdrivna hangarfartyg i Japan. Nu finns det inget alternativ för USN har enbart atomdrivna hangarfartyg i tjänst.

Citat:
Det beror fortfarande helt och hållet på uppdragsprofilen.
Fortfarande så måste man snorkla med sina Dieslar.

Citat:
3 av 4 incidenter upptäcktes på marken.

Det är dock på marken som risken för att någon ska hända är som störst,
eftersom man då hanterar både flygplan och avionik för underhåll.

På samma sätt så är risken störst med Lithioumjonbatterier på ubåtar
när man befinner sig till sjöss och utsätts för t.ex. eldgivning,
ska lägga sig på botten, går vid ytan och snorklar för att ladda batterierna o.s.v.

Och du tror inte att det är en skillnad på att "brandbekämpa"
gram eller kilogram med batterier med utspridda,
jämfört med batteripaket på flera ton?
Ok, 1 av incidenterna skedde i luften, skrev från minnet.

Fortfarande stor skillnad på militära fartyg och civila flygplan.

Orsaken var även att man gjort batterierna för billiga. Det var väl även när man anslöt extern el på marken som de flesta incidenterna inträffade ( även det från minnet, kan ha fel).
Nu är problemen åtgärdade och 787 kommer för alltid vara det vanligaste kolfiberflygplanet i Världen.
Man har även gått några steg längre jämfört med Airbus 350.
787 saknar helt hydraulik då man istället använder el, därför som man har valt Lithiomjonbatterier.
350 använder fortfarande hydraulik och tryckluft.
Citera
2015-11-28, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur påverkas räckvidden i u-läge vid denna övergång? Räckvidden beror på hastighet också så jag kanske skulle fråga om energimängderna för de respektive systemen, stirling med sitt bränsle och syre kontra litium-jonbatterier.
Tydligen så ger det inte sämre räckvidd jämfört med Stirling.
Citera
2015-11-28, 17:45
Medlem
Citat:
Bra att du insett att Tp 62 har mycket större stridsladdning än Mk 48. Varför sa du inte det från början?
Nu var det ju inte det jag skrev, utan det motsatta.
Citera
2015-11-28, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Welding of CollinsEdit

During assembly of Collins‍ '​ bow section in Sweden, multiple defects in the hull welding were discovered

Rätt ska vara rätt. Kockums suger kuk
Inte så sannolikt att Kockums svetsning på en stor exportorder skulle vara av otillräcklig kvalitet.
Det är mer sannolikt att Australien skyller misslyckanden på Kockums.
Senast redigerad av kroppskultur 2015-11-28 kl. 18:42.
Citera
2015-11-28, 17:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
[...]Fortfarande så måste man snorkla med sina Dieslar.
Och det måste inte de nya japanska ubåtarna då? Varför sitter det dieselmotorer i dem då?
Citat:
Orsaken var även att man gjort batterierna för billiga.
Ha ha ha, billiga ! Det finns inget som är billigt vad gäller flygplan. Det aktuella batteripaketet i Dreamlinern väger ett fåtal kg, tror du att man har råd med dyrare batterier per kWh till en ubåt där det krävs många ton batterier? Förresten verkar det som att du vet orsaken till bränderna, då tycker jag du ska höra av dig till Boeing för de vet visst inte själva exakt vad som hände, se http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3868969.ece

"Branden i Boeings 787 Dreamliner på flygplatsen i Boston 7 januari 2013 orsakades av en kortslutning i litiumjonbatteriet kopplat till flygplanets hjälpkraftaggregat (APU).
[...]
Men NTSB har inte hittat någon definitiv orsak till att kortslutningen inträffade men skriver i ett pressmeddelande att det förmodligen handlar om ett tillverkningsfel."

De blir säkert jätteglada när Brunkeberg löser problemet.

Citat:
Nu är problemen åtgärdade och 787 kommer för alltid vara det vanligaste kolfiberflygplanet i Världen.
Åtgärdat genom att placera batterierna i en brandisolerad låda ja så det inte ska sprida sig om de börjar brinna. Grundproblemet vet man inte riktigt om det är åtgärdat.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-11-28 kl. 18:20.
Citera
2015-11-28, 18:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Tydligen så ger det inte sämre räckvidd jämfört med Stirling.
Tydligen? Var ser du något om detta? Du kan väl ange räckvidd med stirling och med litium-jonbatterierna. Om räckvidden med litium-jon är minst lika lång som med sirling så har du rätt, annars har du antingen fel eller så vet ingen av oss. Att bara påstå en massa löst svammel imponerar inte.

Citat:
Nu var det ju inte det jag skrev, utan det motsatta.
Att Mk 48 har mindre stridsladdning än Tp 62, ja det stämmer också. Du förstår, om du kan ordbajsa utan att ange källor så kan jag det med.
Citera
2015-11-28, 18:17
Medlem
Citat:
Och det måste inte de nya japanska ubåtarna då? Varför sitter det dieselmotorer i dem då?
Eftersom de är Diesel-elektriska ubåtar där Dieselmotorn är viktigaste källan för ubåtens energibehov. Som jag då påpekat ett antal gånger.
Stirlingmotorerna har man ersatt med mer effektiva batterier.

Citat:
Ha ha ha, billiga ! Det finns inget som är billigt vad gäller flygplan. Det aktuella batteripaketet i Dreamlinern väger ett fåtal kg, tror du att man har råd med dyrare batterier per kWh till en ubåt där det krävs många ton batterier? Förresten verkar det som att du vet orsaken till bränderna, då tycker jag du ska höra av dig till Boeing för de vet visst inte själva exakt vad som hände, se http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3868969.ece

"Branden i Boeings 787 Dreamliner på flygplatsen i Boston 7 januari 2013 orsakades av en kortslutning i litiumjonbatteriet kopplat till flygplanets hjälpkraftaggregat (APU).
[...]
Men NTSB har inte hittat någon definitiv orsak till att kortslutningen inträffade men skriver i ett pressmeddelande att det förmodligen handlar om ett tillverkningsfel."

De blir säkert jätteglada när Brunkeberg löser problemet.

Åtgärdat genom att placera batterierna i en brandisolerad låda ja så det inte ska sprida sig om de börjar brinna. Grundproblemet vet man inte riktigt om det är åtgärdat.
För att få lönsamhet på en produkt så vill tillverkaren få ned kostnaden på varje delkomponent.
Citera
2015-11-28, 18:20
Medlem
Citat:
Tydligen? Var ser du något om detta? Du kan väl ange räckvidd med stirling och med litium-jonbatterierna. Om räckvidden med litium-jon är minst lika lång som med sirling så har du rätt, annars har du antingen fel eller så vet ingen av oss. Att bara påstå en massa löst svammel imponerar inte.

Att Mk 48 har mindre stridsladdning än Tp 62, ja det stämmer också. Du förstår, om du kan ordbajsa utan att ange källor så kan jag det med.
De nya batterierna har ersatt Stirlingmotorerna, och vi kan nog utgå från att Japanerna inte sänkt uthålligheten på sina ubåtar.
Den militära hotbilden mot Japan har även de senaste åren ökat.

Nej, Mk 48 har inte mindre stidsladdning jämfört med Tp 62.
Citera
2015-11-28, 18:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Eftersom de är Diesel-elektriska ubåtar där Dieselmotorn är viktigaste källan för ubåtens energibehov. Som jag då påpekat ett antal gånger.
Stirlingmotorerna har man ersatt med mer effektiva batterier.
Självklart behöver de sina dieselmotorer. Men nu framhåller du ju hur bra den japanska ubåten är jämfört med den svenska, du påpekar gång på gång att A26 måste snorkla och då kan det ju vara på plats att tala om att japanerna också måste snorkla.

Citat:
För att få lönsamhet på en produkt så vill tillverkaren få ned kostnaden på varje delkomponent.
Åh fan! Men berätta då vilken kostnadsbesparande åtgärd som gjorde att Dreamlinerns batterier började brinna och hur man undviker det i de japanska ubåtarna. Är de japanska ubåtsbatterierna dyrare per kWh än Dreamlinerns batterier? Ange med siffror och länkar om du tänker svara.

Citat:
De nya batterierna har ersatt Stirlingmotorerna, och vi kan nog utgå från att Japanerna inte sänkt uthålligheten på sina ubåtar.
Den militära hotbilden mot Japan har även de senaste åren ökat.
Du sitter ju bara och gissar, det är inte så intressant. Ange räckvidd i km för de båda framdrivningsalternativen eller intag u-läge och iakttag radiotystnad.

Citat:
Nej, Mk 48 har inte mindre stidsladdning jämfört med Tp 62.
Nä jag sa ju att Tp 62 har större laddning. Allah är stor men Tp 62 har större laddning. Ingen källa=ingen trovärdighet, gäller både dig och mig.

Du glömmer väl inte det där med kängurufolkets intresse för Virginiaklassen? Jag väntar fortfarande på bevis.
Citera
2015-11-28, 20:34
Medlem
Citat:
Självklart behöver de sina dieselmotorer. Men nu framhåller du ju hur bra den japanska ubåten är jämfört med den svenska, du påpekar gång på gång att A26 måste snorkla och då kan det ju vara på plats att tala om att japanerna också måste snorkla.
Ja, Japanerna måste även de snorkla då de har Diesel-elektriska ubåtar, dvs själva funktionsprincipen för den typen av ubåtar.

Det Japan har gjort är ett ersätta sitt AIP med effektivare batterier.

Citat:
Åh fan! Men berätta då vilken kostnadsbesparande åtgärd som gjorde att Dreamlinerns batterier började brinna och hur man undviker det i de japanska ubåtarna. Är de japanska ubåtsbatterierna dyrare per kWh än Dreamlinerns batterier? Ange med siffror och länkar om du tänker svara.
Varför ska jag ange med siffror?
Du kan inte jämföra batterierna på en 787, som då främst ska användas i nödlägen ( båda motorerna nere), med batterierna på en ubåt.
Man har nu åtgärdat batterierna på 787, exakt hur får du fråga Boeing om.
Man har nu över 200 st i drift och de enda som har problem verkar vara Norwegian, men det beror inte på flygplanen utan på bolaget ( ett av de sämsta lågprisbolag du kan välja).
Citat:
Du sitter ju bara och gissar, det är inte så intressant. Ange räckvidd i km för de båda framdrivningsalternativen eller intag u-läge och iakttag radiotystnad.
Varför skulle jag ange siffror om detta?
En modern ubåt kan ha radiosamband även om den befinner sig i U-läge.
Citat:
Nä jag sa ju att Tp 62 har större laddning. Allah är stor men Tp 62 har större laddning. Ingen källa=ingen trovärdighet, gäller både dig och mig.
Så en 200 kg lättare torped har en större laddning. Vad tror du är tyngst i en torped räknat på volym ( sprängämnet eller bränslet eller elektroniken).

Citat:
Du glömmer väl inte det där med kängurufolkets intresse för Virginiaklassen? Jag väntar fortfarande på bevis.
Och där jag har svarat på samma fråga ett antal gånger.
Senast redigerad av Brunkeberg 2015-11-28 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in